Getik uit vliegwiel

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3641
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door 42 »

Dat ziet en klinkt een stuk beter.
Hoor zo niks vreemds eigenlijk.

Blijft het probleem van niet lekker willen lopen en die olie.
Je hebt aan spruitstuk gezeten zeg je, daar idd al op valse lucht gecheckt ?
Maakt het uit of je met choke aan rijdt ?
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Hahaha ja prc. Ontsteking ziet met mijn blote oog er prima uit. Wat adviseert u dan? Hij loopt namelijk nog steeds niet stationair en echt vreselijk op de weg (komt niet hoger dan de 4de versnelling). Bougie was zwart zwart maar heb ooit gehoord dat als de bougie in een vloeistof contact heeft gemaakt hij vervangen moet worden. Nu dus ook? Is het ook slim om de sproeier van 98 terug te zetten?
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ik ben bang dat mijn choke het niet doet…. Dat is dat lipje op de caberateur toch? En dan helemaal naar boven doen?

Ja het niet lekker lopen blijft. Ik zal straks een video plaatsen om te laten zien hoe hij loopt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3641
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door 42 »

Even een nieuwe bougie proberen kan nooit kwaad, als dat het probleem niet was dan heb je een reserve, altijd handig.
En daarna idd wat met verschillende sproeiers proberen misschien, stappen van 6 nemen en kijken of het uitmaakt, zou natuurlijk ook nog kunnen dat ie met die 98 is afgesteld met valse lucht bij het spruitstuk en heb je die valse lucht nu juist weggenomen door het spruitstuk beter aan te draaien oid..alles is mogelijk.
Hoe is de rest vd brommer, is je carb ontgrensd ( geen plaatje in luchtinlaat ), is de uitlaat ontgrensd, welke uitlaat en cilinder ?
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

https://youtube.com/shorts/jWj3jXqwPNI?feature=share
Lekker met nat weer met 1 hand schakelen is een kunst.

Zoals je hoort haperd hij ongeveer bij de 8000 toeren en kom hij heel moeilijk om hoge toeren.

4 dagen geleden reed hij dus nog perfect met een mix snelheid van 90/95 km/hz

Hij heeft zo goed als alles standaard alleen een andere uitlaat die ontgrensd is.

Ik zal morgen een nieuwe bougie kopen want heb geen idee waar ik er nu 1 zou kunnen halen op zondag.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ik denk trouwens niet dat het aan valse lucht kan liggen die ik “perongeluk” heb gefixed. De problemen met het slecht lopen begonnen al voor het vervangen van de sproeier (en dus voor spruitstukken eruit halen) maar dacht miss dat het erger was geworden an het eruit halen van spruitstukken.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3641
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door 42 »

Als de problemen er al waren dan zal dat niet nee, gaat de verdenking toch weer naar de ontsteking, geen brommerboer in de buurt die er even een strobo op kan zetten morgen om uit te sluiten dat je tijdstip fout zit ?
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ik zou er wel een kunnen zoeken woon in epe dus er moeten genoeg in de buurt zijn. En dan morgen nog steeds een nieuwe bougie erop zetten want ik krijg de bougie ook niet goed schoon.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

https://youtube.com/shorts/fXTt3mG0dOE?feature=share

Ik heb nog 1 video gemaakt omdat ik het gevoel had dat deze het iets beter laat zien. Bij elke versnelling gaat het vanaf en bij de 8000 toeren fout. Voor de duidelijkheid ik heb constant dezelfde hoeveelheid gas zitten geven. Ook hoor je soms een soort “plop” ofz. Wat zou dat kunnen zijn?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3641
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door 42 »

Denk niet dat het met afstelling te maken heeft, dat geeft niet dit beeld.
Lijkt me toch een ontstekingskwestie maar daar heb ik wat minder ervaring mee of verstand van.
Andere forumleden wel dus misschien weten die aan de hand van filmpje wat er is.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Oh oke. Ik heb geen idee hoe ik andere forumleden kan bereiken helaas….
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3641
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door 42 »

Die lezen t vanzelf wel als ze weer online zijn..zal wel ff schreeuwen : Brommert !!! Erwin !!!! Kata !!!! Anderen !!!~!!!!!
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Helpt het als ik zeg dat hij dus begint te stotteren voor de powerband?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

42 schreef: zo 06 feb 2022, 18:28 Die lezen t vanzelf wel als ze weer online zijn..zal wel ff schreeuwen : Brommert !!! Erwin !!!! Kata !!!! Anderen !!!~!!!!!
Present!

- Had je echt dikke olie aan je bougie zitten? Of kan het ook brandstof (heel dun meestal) vermengd met roet zijn geweest?
- Waarom ben je overgestapt op een andere sproeier?

Op afstand blijft het natuurlijk lastig. Afstellen is echter meer dan een beetje hoofdsproeiers wisselen! Hieronder een hele goede how-to:
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187

Stotteren voor de powerband is vaak een gasnaald die net te hoog staat (clipje dus te laag).

Is het ten tijde van de kou ongeveer begonnen? In de kou worden de relatief warme hittegraad bougies die standaard geleverd worden (hittegraad 9) vaak niet warm genoeg. Een hittegraad 8 doet het in temperaturen vanaf het vriespunt tot een graad of 10 het beste met jouw setup. Als het echt flink vriest zelfs een 7, maar als je die in de zomer laat zitten is het zo afgelopen.

Als je echt olie aan je bougie had zitten kan het zijn dat je veel te rijk smeert (1 op 50 is meer dan genoeg, ook al zegt je handige buurman misschien wat anders). Ook kan je rechter krukas keerring lek zijn. In dat geval zou je blokolie ook moeten zakken.
Een rechter krukas keerring geeft heel wazige klachten omdat hij soms olie en soms lucht aanzuigt... Dan kan hij het ene moment te rijk voelen, het andere te arm.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Goeiedag, het was naar mijn zicht niet bepaald dik dus zou inderdaad ook gewoon benzine kunnen zijn (was wel zwarter dan zwart).

De sproeier had ik kleiner gedaan doordat hij dus alle signalen laat zien van een te grote sproeier (4takten voor de powerband stotteren en niet op toeren (snel of helemaal niet) komen).

Ik zal thuis hem proberen goed af te stellen met de gestuurde link! Ook meteen gas naald verplaatsen?

Ik heb een bougie 8 Erin zitten

En de olie word “automatisch” toegevoegd en zou niet weten heo ik dit zou moeten aanpassen. En u zegt dat hij dan soms te rijk of te arm voelt maar als het goed is heb ik nooit last van te armen signalen.

Enorm bedankt voor de reactie!
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door gpr050 »

Stotteren is idd vaak een teken van té rijk staan, danwel een te grote sproeier, of een gasnaald die te hoog staat.
Het vervangen van beide krukas keerringen is een goed idee en niet heel veel werk. Dan heb je de zekerheid dat’ie geen valse lucht en/of carterolie aanzuigt. Als je bougie echt nat is geweest met (verdunde) olie dan zal er ook onderin de krukas ruimte deze olieoplossing zitten. Dat heeft direct invloed op de hvh benzinemengsel dat door de zuiger aangezogen kan worden. En zal het lopen van de motor beïnvloeden. Je zult naar mijn mening de cilinder open moeten maken en controleren of de krukas ruimte schoon en leeg is. Als je de cilinder eraf hebt en je er blijkt een olie-vloeistof in de carterruimte te zitten kun je die met een dun slangetje aan een spuitje eruit zuigen.
Als je het oliepomp dekseltje eraf haalt kun je controleren of’ie goed staat. De 2 merktekens moeten met de gashandel dicht tegenover elkaar staan. Het is aan te passen door de spanning op het kabeltje, wat de pomphandel beweegt, te veranderen.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

Olie daar weg zuigen heeft niet zoveel nut.
Als het even teveel benzine is geweest is het zo weer weg tijdens het draaien. Als er olie lekt vanuit de versnellingsbak moet de keerring toch al vervangen. Meestal gaat die stuk omdat er ruimte komt op je krukas lagers en ben je gewoon een revisie nodig.

Benzine in vloeibare vorm (het veel te veel dus) zal roet oplossen en wordt echt pikzwart.
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ik heb daarmee toch echt andere ervaringen
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

TJ schreef: zo 06 feb 2022, 15:34 Ik zou er wel een kunnen zoeken woon in epe dus er moeten genoeg in de buurt zijn. En dan morgen nog steeds een nieuwe bougie erop zetten want ik krijg de bougie ook niet goed schoon.
Epe nog wel? Dan zit HBS op de zondag dicht net als tellegen. Gewoon wachten tot de maandag(oja, vandaag). Dat stotteren is denk ik een kwestie van afstellen. Hij kan de toeren namelijk na een hikje en een kreun halen. Verder je choke, je kan snel testen of die het wel of niet doet. Als je brommer loopt en je goot de choke erop zal die ander gaan lopen.

En dat hikken voor de powerband, hoe erg was dat voor je een andere sproeier erin draaide? Want je had voorheen een 96? Naar 92 Je kan even kijken met hoe het nu gaat, wat er veranderd als je nu groter gaat. In de winter met koud weer is de lucht dichter, als je nu een kleinere sproeier hebt dan met 20 graden krijg die meer lucht, minder brandstof. Ook is het vochtig buiten, zeer vochtig. Dat heeft invloed op je afstelling.

Ik zou dan ook eerst 96 weer ff proberen.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Oke even voor een verduidelijking want het lijkt me niet dat uit het niks de keerkringen niet goed kunnen zijn enz.

Toen ik net de derbi had was de koppakking lek (heel snel hoge temp en olie uit uitlaat) -helemaal gefixed- toen deed hij het voor een week. Ik had 1x eerder gehad dat in de 6de versnelling toeren uit het niks (onder gas geven) naar beneden vielen en terug moest schakelen omdat hij anders uit zal vallen. Vervolgens een week later reed ik een stuk en viel hij weer op aardig hoge snelheid terug in toeren -toen hoorde ik dus ook gerommel in het vliegwielkap - wat die moer bleek te zijn die eraf vloog. Dat gebeurde telkens steeds tot ik een nieuwe spie erop zetten en het vliegwiel er opbleef met een goed geluid ( geen geratel). Ik heb het gevoel dat de toeren problemen en heel langzaam op trekken + stotteren voor powerband begonnen zijn toen de moer eraf vloog. Het zou ook kunnen ( of het heeft niks te maken wat ik zeg en jullie hebben gelijk) dat het gebeurde op het moment dat ik probeerde het vliegwiel eraf te krijgen en (heel f*ucking dom hem eraf probeerde te wippen met een schroevendraaier) het uiteindelijk met de juist pull trekker het eraf haalde. Zou het kunnen dat tijdens het proberen eraf te wippen ik iets in de ontsteking heb kapot gemaakt?

Dit was even een tijdlijn van wanneer wat gebeurde miss dat het helpt.
Plaats reactie