Getik uit vliegwiel

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ik had het hem vanaf 98 naar 92 gedaan btw. Ik weet alleen niet meer prc of het toen minder was (stotteren voor powerband of de hele tijd stotteren) zal hem vanavond terug wisselen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door 42 »

Waarom ik denk dat het niet met afstelling te maken heeft is dat de brommer op het filmpje opeens vanaf de 10k terugvalt naar 7 of 8k ( terwijl je gas blijft geven toch ? ) waarna je idd dat geluid hoort, soort starmotorgeluid of plofje idd, lijkt alsof hij gewoon uitvalt en weer start.
Dat samen met het gepruts bij de ontsteking zou dan toch kunnen wijzen op probleem daar zegt mn boerenverstand.
Maar ik kan het helemaal fout hebben, bovenstaande mannen hebben meer verstand van brommers dan ik.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ja blijf gas geven inderdaad. Dat ineens uitvallen gebeurd niet constant maar zelden.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Brommert_01 schreef: ma 07 feb 2022, 17:22
TJ schreef: zo 06 feb 2022, 15:34 Ik zou er wel een kunnen zoeken woon in epe dus er moeten genoeg in de buurt zijn. En dan morgen nog steeds een nieuwe bougie erop zetten want ik krijg de bougie ook niet goed schoon.
Epe nog wel? Dan zit HBS op de zondag dicht net als tellegen. Gewoon wachten tot de maandag(oja, vandaag). Dat stotteren is denk ik een kwestie van afstellen. Hij kan de toeren namelijk na een hikje en een kreun halen. Verder je choke, je kan snel testen of die het wel of niet doet. Als je brommer loopt en je goot de choke erop zal die ander gaan lopen.

En dat hikken voor de powerband, hoe erg was dat voor je een andere sproeier erin draaide? Want je had voorheen een 96? Naar 92 Je kan even kijken met hoe het nu gaat, wat er veranderd als je nu groter gaat. In de winter met koud weer is de lucht dichter, als je nu een kleinere sproeier hebt dan met 20 graden krijg die meer lucht, minder brandstof. Ook is het vochtig buiten, zeer vochtig. Dat heeft invloed op je afstelling.

Ik zou dan ook eerst 96 weer ff proberen.
Ik was langs tellegen afgelopen vrijdag geweest en die had van de sproeier gezegd. Hahaha sta een beetje versteld dat je ze kent woon je in Gelderland?
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Met de accu is niks mis mee zover ik kan zien. Met snel oplader gekeken of hij opladen en of stroom afgaf. Als ik ik rijd heb ik idd het gevoel dat hij begrensd is (niet verder willen dan bepaalde snelheid). En misschien dat hij eerst te arm stond en dat dat het terugvallen op toeren op hoge snelheid was (Voor de echte problemen). Ik denk niet dat mijn carb lekt… hoe zou ik dit extra kunnen checken?
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Als er ook maar iets kan helpen met het weten wat er aan de hand kan zijn (foto van ontsteking of wat dan ook) stuur ik dat graag!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door 42 »

Dat van dat terugzakken en met een klap weer verder gaan bij arm mengsel wist ik niet..weer wat geleerd 😊👍
Klinkt wel logisch ook.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

Kan te arm zijn, maar dan blijft ie meestal gewoon lopen zoals hij deed. Een verstopte brandstof toevoer is eerder wegvallen en terug komen. Dan kan het zijn dat hij op het begin te rijk loopt en later te arm.

Als ik dit zo hoor heb je een beetje een knutsel brommer gekocht.
Lekke koppakking, vliegwielmoer die er uit zichzelf af komt. Vooral die laatste gebeurt af fabriek niet, maar is een teken dat er prutswerk aan verricht is.

Dat soort brommers begin ik zelf altijd even met alles netjes maken/controleren. Goede bougie er in, hele brandstof systeem schoonmaken, nieuwe cilinderpakkingen, nieuwe olie en koelvloeistof, koppelingsdeksel er even af enz.
Met andere woorden, even fris maken.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ja ben bang dat je wellicht gelijk hebt. Maar het gekke is dat hij het dus zo’n 3 weken wel echt perfect deed.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ik zal morgen ochtend de oude sproeier erop zetten en daarbij kijken of hij beter (of slechter) loopt. Kijken of de bougie nog zwart word. Ben ook van plan om langs een brommer zaak te gaan om advies te vragen. Zal jullie laten weten of er veranderingen zijn na de oude sproeier! Als er nog meer dingen zijn die ik kan doen om te testen hoor ik het graag.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

Ook nog iets waar ik aan denk. Je hebt met een schroevendraaier achter het vliegwiel lopen frutten. De buitenkant is een stalen omhulsel. De binnenkant is van magneet en dus zacht. Als je dat hebt beschadigd/afgebrokkeld en dat spul zwerft daar nog rond kun je de meest wazige ontsteking/laad storingen krijgen. Ook kun je net pech gehad hebben en precies dat stukje dat de timing van de vonk aanstuurt beschadigd hebben, dan heb je een redelijke vonk, maar als het allemaal te snel gaat (hoog in de toeren) ziet de pick-up m misschien net niet.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Hoe kan het dan prc voor de powerband zitten?
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Oei ja lijkt inderdaad wel op wat ik heb. Het blijft uiteraard een gok als je van iemand anders een motorvoertuig over koopt….. maar goed ik heb nu ook de 98 sproeier er terug op gedaan en merk dat je al stukje beter rijd (stottert minder) hij loopt alleen wel nog raar te doen in de eerste versnelling

https://youtube.com/shorts/f_mf15gLnTY?feature=share

Ook trekt hij zeer zeer langzaam op (maar hij trekt Op dus positief blijven) en als hij bij de 4/5de versnelling aankomt wat zo’n 60-70km/h valt hij meteen weer terug in de toeren.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Oke, wat nu dus het lullige is is dat je even het makkelijkste test wat je kan.
Je hebt dus een nieuw bougie, dat klopt. Welke kleur heeft die na het rijden?
.2 als je stationair staat, en je spuit bij het spruitstuk/membraan deo of remreiniger, verandert er dan wat? In de toeren? Of als je rondom je carburateur aan beide uiteinden/bovenop spuit? Zo ja, dan heb je wat valse lucht.
.3 wat je moet doen om je afstelling te toetsen is dus beginnen met een 0 meting. Een basis afstelling vanaf waar je gaat kijken wat het doet. Je begon met gasnaald op stand ....?..., Luchtschroef 1,5 slag open En sproeier 92. Onderin deed hij het matig en trok slecht. Met sproeier 98 deed ...x ....eigenschap het beter. Met sproeier 95 als ik iets kleiner deed hij...... Dat was bijvoorbeeld slechter dan 98, dus ik probeer 100.

PS, en wat dies hij op de choke? Als je dan door probeert te trekken naar hoge toeren?

Haha, zeker kom ik uit Gelderland, uit Emst/Epe zelfs. Heb zelf ook nog 2 derbi's staan, maar ben momenteel ff druk met m'n nieuwe golfje, dus dat staat op een wat lager pitje. Ik heb ook geen standaard ontsteking meer die ik ff met je kan wisselen.
Maar ik heb aardig wat uurtjes bij HBS doorgebracht voor onderdelen, laatste keer (3 maand terug)nog een mhr team80 supermoto gehaald voor m'n Malossi set-up.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

Wat dat betreft ben ik het wel met Kata eens, soms wordt je door net de verkeerde aanwijzingen of vraagstelling op het verkeerde been gezet en geef je dus ook net verkeerd advies.

Wat ik echt even zou doen is wat in de tuning ''Blueprinten'' heet. Het terugbrengen naar hoe de fabrikant het bedoeld heeft.
Nou is echt blueprinten een teringklus, maar je kunt hem wel even netjes maken.

- Heel de brommer echt even goed wassen, ook de wielen enz enz.
- Alle draaiende delen goed smeren (wiellagers, achterbrug as, wielassen enz enz)
- Groot onderhoud uitvoeren. Oliewissel, luchtfilter schoonmaken (of nog mooier vervangen voor een nieuwe originele/kwaliteit imitatie), nieuwe bougie. Ook gelijk de carburateur en benzinetank vanbinnen schoonmaken. De carburateur ultrasoon reinigen is het mooiste, maar met een bus carburateur cleaner kun je veel doen.
- Alles waar aan geknutseld is goed over doen. In jouw geval dus iig de ontsteking en cilinder opnieuw monteren. Is er bekend dat deze persoon een revisie heeft uitgevoerd dan is het misschien verstandig om dit over te laten doen bij iemand die er wel verstand van heeft.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ja bedoelde op het filmpje te laten zien dat hij dus (nog steeds) terug viel. Ik heb net een behoorlijk stuk door het bos bos gereden en de bougie heeft een soort grijze kleur en het ijzer eromheen is wel gewoon nog glimmend ijzer. Ik heb bij alle benoemde onderdelen zitten spuiten zonder enige verandering dus geen valse lucht. Ik kreeg niet de indruk dat de choke veel deed maar zal het morgen als het licht is nog even proberen.

Tijdens het schakelen naar de 4 versnelling valt hij dus terug in de toeren maar neit helemaal tot hij uitvalt. Hij gaat dan van zo’n 8000 toeren door naar de 6000 precies en dat blijft hij daar.

Oh joh wel grappig dat je zo dicht bij woont.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

De derbi heeft bijna 26000 km maar nog nooit een revisie gehad. Klinkt inderdaad als zeer veel werk… gwn ergens snel in een weekend of vakantie doen.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

Revisie is bij 26000 zeker raadzaam. Als je op tijd bent met de revisie blijft de krukas goed. Als je te laat bent slijt hij flink extra door de versleten krukas lagers.

Voor de eerste keer ga je het in een weekend niet redden.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ja klopt dacht ik ook al. De derbi stinkt trouwens ook nogal en een vriend heeft me gezegd (door in de benzine buis te knijpen) dat ik te weinig benzine krijg.

Kunnen jullie hier iets mee?
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ja klopt dacht ik ook al. De derbi stinkt trouwens ook nogal en een vriend heeft me gezegd (door in de benzine buis te knijpen) dat ik te weinig benzine krijg.

Kunnen jullie hier iets mee?
Plaats reactie