Achterschokbreker installeren

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Haudbyliam
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 24 mar 2022, 00:36
Vervoersmiddel: Derbi senda drd

Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Haudbyliam »

Hallo,

Ik ben nieuw bij dit forum en ik had wat vraagjes over het installeren van een nieuwe achterschokbreker.
Ik heb onlangs een derbi senda R x-Treme/x-race uit 2010.
Nou is mijn achterschokbreker gescheurd en heb ik een nieuwe besteld van yss. Ik weet alleen niet hoe en of ik mijn gas tank kan aansluiten aan mijn nieuwe achterschokbreker. Ik heb hieronder een foto van de huidige aansluiting en mijn nieuwe achterschokbreker.
Als het niet mogelijk is om deze achterschokbreker aan te sluiten moet ik dan een nieuwe bestellen? Of alleen een nieuwe gastank?

Gr,

Liam

https://ibb.co/R70tdqN
https://ibb.co/y4SWbm8
https://ibb.co/R6d9nWt

Ik hoop trouwens dat ik deze vraag in de goede categorie heb geplaatst. Zo niet laat mij dat weten.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Beste,
Dit is geen Xtreme maar een drd. Je hebt namelijk een aluminium pro link achterbrug. Je schokbreker is hoogstwaarschijnlijk ook te kort. Je moet er eentje van Vgm 430mm.
Hoe kwam je erbij dat het een extreme is?
Haudbyliam
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 24 mar 2022, 00:36
Vervoersmiddel: Derbi senda drd

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Haudbyliam »

Ik had op de site ezrider mijn framenummer ingevuld waaruit uit mijn hoofd de r x-Treme/x-race (B50B, 2006-2017) kwam, vervolgens heb ik via k-parts deze besteld en werd er vermeld dat deze op mijn type motorblok past. Ook Jos Dijkman verkoopt precies de zelfde achterschokbreker, en in de beschrijving op zijn site staat ook dat hij op mijn brommer past. Over de lengte maakte ik ook al een beetje zorgen, maar ik had liever eentje van yss dan een langere dmp ( geld groeit me niet aan me rug)

Moet ik deze retourneren en een langere schokbreker kopen? Ik had trouwens even gekeken en mijn huidige schokbreker is inderdaad rond de 400mm, ik dacht alleen omdat er bij stond dat deze van yss verstelbaar was dat het niet zo een groot probleem zou zijn.

Welke schokbrekers raad u dan aan? Budget zit rond de €100-€150

Alvast bedankt
Haudbyliam
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 24 mar 2022, 00:36
Vervoersmiddel: Derbi senda drd

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Haudbyliam »

Brommert_01 schreef: zo 10 apr 2022, 15:47 Beste,
Dit is geen Xtreme maar een drd. Je hebt namelijk een aluminium pro link achterbrug. Je schokbreker is hoogstwaarschijnlijk ook te kort. Je moet er eentje van Vgm 430mm.
Hoe kwam je erbij dat het een extreme is?
https://josdijkman.nl/schokbreker-yss-d ... 430mm.html

Is deze wel goed?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, die is voor een drd. Framenummer zegt eigenlijk niks bij Derbi. Je hebt een NT of OT blok. En een extreme, drd of pro als mod in grote lijnen tot 2011, daarna gooien ze het een beetje door de war
Haudbyliam
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 24 mar 2022, 00:36
Vervoersmiddel: Derbi senda drd

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Haudbyliam »

Brommert_01 schreef: di 12 apr 2022, 02:01 Ja, die is voor een drd. Framenummer zegt eigenlijk niks bij Derbi. Je hebt een NT of OT blok. En een extreme, drd of pro als mod in grote lijnen tot 2011, daarna gooien ze het een beetje door de war

Hoef ik mij dan ook geen zorgen te maken over het feit dat mijn framenummer op mijn kentekenkaart en op mijn frame niet overeenkomen? Is dit iets wat vaker voorkomt bij derbi’s?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door 42 »

Daar zou ik me heel veel zorgen over maken..je rijdt nu illegaal rond en bij een controle ben je de lul.
Ze nemen het kenteken in en dat krijg je pas terug met het juiste frame(nummer)
Spijtig om te zeggen maar je brommer mag zo niet de weg op en is in feite zo goed als waardeloos.
Ik zou een goed gesprek hebben met verkoper en er desnoods een zaak van maken.
Als het framenummer trouwens als gestolen geregistreerd staat ben je de hele brommer kwijt denk ik.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door 42 »

Ik vermoed dat hij een ongeluk heeft gehad en er een ander frame is gebruikt oid.
Daarom is de schokbreker miss ook kapot gegaan.
Haudbyliam
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 24 mar 2022, 00:36
Vervoersmiddel: Derbi senda drd

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Haudbyliam »

42 schreef: do 14 apr 2022, 06:00 Daar zou ik me heel veel zorgen over maken..je rijdt nu illegaal rond en bij een controle ben je de lul.
Ze nemen het kenteken in en dat krijg je pas terug met het juiste frame(nummer)
Spijtig om te zeggen maar je brommer mag zo niet de weg op en is in feite zo goed als waardeloos.
Ik zou een goed gesprek hebben met verkoper en er desnoods een zaak van maken.
Als het framenummer trouwens als gestolen geregistreerd staat ben je de hele brommer kwijt denk ik.

Ik heb gekeken of het frame nummer als gestolen geregistreerd staat maar ik kon tot zo ver niks vinden (als u een site heeft waar ik het kan checken graag!).

Kan ik niet het frame nummer op mijn kenteken veranderen?
Vorige eigenaar zei trouwens dat hij hem zo heeft gekocht.
Haudbyliam
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 24 mar 2022, 00:36
Vervoersmiddel: Derbi senda drd

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Haudbyliam »

42 schreef: do 14 apr 2022, 06:00 Daar zou ik me heel veel zorgen over maken..je rijdt nu illegaal rond en bij een controle ben je de lul.
Ze nemen het kenteken in en dat krijg je pas terug met het juiste frame(nummer)
Spijtig om te zeggen maar je brommer mag zo niet de weg op en is in feite zo goed als waardeloos.
Ik zou een goed gesprek hebben met verkoper en er desnoods een zaak van maken.
Als het framenummer trouwens als gestolen geregistreerd staat ben je de hele brommer kwijt denk ik.
Een 70cc cilinder, volledig onbegrensd en een uitlaat die een stuk meer decibel dan 95 maakt is ook vrij illegaal dus voor politie kijk ik wel uit
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door 42 »

Dat kan alleen het rdw en dan zul je hele brommer opnieuw moeten laten keuren..als t al kan.
Vorige eigenaar is dan niet slim bezig geweest..en illegaal.
Geen idee hoe je dit verder op kan lossen, misschien rdw ff bellen.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Je hebt inderdaad een best probleem. Ik zou geld verhalen of zeggen dat je aangifte doet. Dit kan namelijk heling zijn. Natuurlijk rijd je al opgevoerd, maar je rijdt ook nog eens zonder geldig kenteken bewijs, brommer wordt in beslag genomen omdat je nummers niet overeenkomen en je wordt verdacht van diefstal en is niet verzekerd. Mogelijk een onderzoek naar de herkomst van het frame dat je ook nog moet betalen. Al met al kan je er denk ik wel 2000 bij in schieten.....
Haudbyliam
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 24 mar 2022, 00:36
Vervoersmiddel: Derbi senda drd

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Haudbyliam »

Brommert_01 schreef: vr 15 apr 2022, 19:50 Je hebt inderdaad een best probleem. Ik zou geld verhalen of zeggen dat je aangifte doet. Dit kan namelijk heling zijn. Natuurlijk rijd je al opgevoerd, maar je rijdt ook nog eens zonder geldig kenteken bewijs, brommer wordt in beslag genomen omdat je nummers niet overeenkomen en je wordt verdacht van diefstal en is niet verzekerd. Mogelijk een onderzoek naar de herkomst van het frame dat je ook nog moet betalen. Al met al kan je er denk ik wel 2000 bij in schieten.....
Ik wil iedereen bedanken voor het helpen, ik heb zojuist jouw advies opgenomen en bij de vorige eigenaar verhaal komen doen. Hij laat mij vanavond weten of hij het geld terug gaat betalen.

Dan maar geen nieuwe achterschokbreker installeren….
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door 42 »

Is wel het beste ja, je kan hier zo ongelofelijk veel gezeik mee krijgen..om van de kosten maar te zwijgen.
Als hij het geld niet terug wilt betalen zou ik hem aanklagen, hij heeft je een illegaal product verkocht wat wettelijk gezien niet eens mag.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

In iedergeval aangifte tegen hem doen. A, om hem een beetje de druk op te voeren, en B om iets achter de rug te hebben als ze iets aan jou willen verwijten
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Maar voor €150 is het probleem wel op te lossen. Nieuw frame en de oude doorslijpen en naar de oudijzerboer.
Alleen een dagje werk. Verder moet je het RDW even bellen. Zoalang dit kenteken van je pasje op jouw naam staan moet je hem blijven verzekeren. Anders elk jaar opnieuw schorsen. En als die niet geschorst of verzekerd is krijg je boetes.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Achterschokbreker installeren

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Maar voor €150 is het probleem wel op te lossen. Nieuw frame en de oude doorslijpen en naar de oudijzerboer.
Alleen een dagje werk. Verder moet je het RDW even bellen. Zoalang dit kenteken van je pasje op jouw naam staan moet je hem blijven verzekeren. Anders elk jaar opnieuw schorsen. En als die niet geschorst of verzekerd is krijg je boetes.
Plaats reactie