In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

42 schreef: wo 14 sep 2022, 21:57 Ik denk niet dat ze hem in beslag mogen nemen, vraag me wel af hoe hoog de boetes zijn.
Vraag me nu ook af of ik als Nederlander hier in Nederland met een brommer met belgisch kenteken mag rijden die ik zogenaamd geleend heb oid, dan zou ik geen wok kunnen krijgen.
Maar dat zal wel niet.
Die bedenking heb ik me ook al gemaakt.

Even hoe ik het zie:

Je leent als Nederlander een Bromfiets op Belgisch kenteken (kan altijd als je iemand in België kent die zijn Bromfiets aan u wilt uitlenen) om daar in Nederland mee te rijden.
Bij een overtreding (dus te snel op de Rollenbank bijvoorbeeld) zal u als bestuurder een boete krijgen.
Wat de bromfiets betreft -> aangezien er daar geen WOK op kan worden gezet vraag ik me idd af wat ze dan gaan doen. Krijgt de Belgische 'eigenaar' die gewoon terug of moet die ook een boete betalen ivm een niet reglementair voertuig?

Maar: Als de snelheid op de rollenbank is vastgesteld en niet op de openbare baan (tijdens achtervolging of een vaststelling met een zogenaamde Gatso) zou ik als bestuurder kunnen zeggen dat ik niet wist dat die geleende brommer zo snel kon want op de openbare weg reed die nooit sneller dan 50m/u.

Dat wordt een heel juridisch kluwen denk ik en zo'n dingen vind ik altijd leuk om uit te zoeken.

En even ter aanvulling -> Er rijden hier in België een pak kerels rond met in Duitsland of Luxemburg gehuurde luxewagens. En daarvan is geweten dat de bestuurders een boete krijgen als ze een overtreding doen maar de wagens zelf worden nooit in beslag genomen. En dat omdat de 'verhuurder' niet kan weten wat de 'huurder' met die wagens doet.
Niet helemaal hetzelfde als een uitgeleende opgevoerde Bromfiets natuurlijk.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

42 schreef: wo 14 sep 2022, 21:54 Die zien mn nummerbord en hebben zoiets van laat die Nederlander maar gaan, veel te lastig volk met hun gezever en gezeur.. :lol:
:lol: :lol:
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nou, ik denk oprecht wel dat een buitenlands gekentekende voertuig in beslag genomen kan worden. Op wegmisbruikers vaak zat gezien. Je voldoet namelijk gewoon niet aan de in Nederland gestelde eisen. Wat zou er gebeuren als ik mijn sport uitlaat onder mijn auto haal, en vanaf de catalysator bloot door België jaag? Ik denk oprecht dat het mogelijk is.

Verder weet ik wel zeker dat je als Nederlander vier met een buitenlands gekentekende voertuig in Nederland mag rijden. Je voldoet namelijk niet aan de eis dat je belasting afdraagt. De eerste keer wordt hier een serieuze melding van gemaakt en daarna wordt het mogelijk bestraft als belasting ontduiking en wordt het voertuig in beslag genomen. Een mooi voorbeeld is een Duitse camper. Je bent verplicht te melden aan de belastingdienst dat je met een Duitse camper door Nederland rijdt als Nederlander. Je bent dan namelijk in je eigen land maar met een voertuig waar geen bpm, wegenbelasting etc voor betaald is. Ook een mooi voorbeeld van wegmisbruikers
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Tja, of dat een buitenlands gekentekend voertuig in beslag kan worden genomen was ook min of meer mijn vraag.
En idd, als het voertuig niet aan de algemene wettelijk eisen voldoet al helemaal. Uw voorbeeld ivm die uitlaat klopt helemaal.

Maar toch zijn er nog verschillen onderling. Zo kan je in Nederland en België bijvoorbeeld op een smart geen trekhaak zetten laat staan dat je er wat mee mag trekken.
Maar in Duitsland kan dat bijvoorbeeld perfect. Daarom zijn de in Nederland en België rondrijdende smart met trekhaak ofwel geïmporteerd uit Duitsland of zelfs eerst naar daar geëxporteerd, trekhaak gemonteerd en goedgekeurd en dan weer terug geïmporteerd.

Dat als Nederlander rijden met een buitenlands gekentekend voertuig en de gevolgen klopt ook. Ik denk dat de max. termijn een paar weken is.
Maar ten 1e moeten ze dat wel vaststellen en ten 2e kan je als ze dat ooit vragen zeggen dat je het voertuig gewoon even een paar dagen 'leent' van iemand.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

In wegmisbruikers was het voorbeeld van een Turkse jongen die met de Duitse bmw van zijn tante een rondje reed. Dit mocht al niet. Volgens mij zit er namelijk geen periode aan.
Hier staat ook dat je het bij kort gebruik aan de belastingdienst moet melden:
Maakt u met een auto met buitenlands kenteken voor een korte periode gebruik van de Nederlandse weg? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. U hoeft dan geen bpm en mrb te betalen. Wilt u die vrijstelling krijgen? Dan moet u hiervan melding doen bij de Belastingdienst. Hiervoor kunt u het formulier ‘Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik’ gebruiken

Kortom, mag niet tenzij je het meld voor kort gebruik, maar dan snij je jezelf in de vingers want dan weten ze dat je er vaker mee rijdt.

Verder dat van de smart, dat is een leuk weetje hahaha. Echter zal op het kenteken wel vermeld staan dat het trekkend voertuig geen gewicht mag trekken of dat het een heel laag gewicht is.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

U geeft eigenlijk zelf de oplossing al aan. Je moet dat kortstondig gebruik (net ff nagezien -> max 2 weken) idd melden. Maar ik denk zoals u zegt dat er heel wat mensen zijn die dat net niet melden om er langer mee te kunnen rijden dan wettelijk toegestaan. En dan komt het er op neer dat ze moeten bewijzen dat dat voertuig al langer in het land rondrijdt én dat jij het al die tijd hebt bestuurd. Als jij zegt dat je de wagen even een dagje mag gebruiken omdat je eigen wagen defect is of gewoon omdat de buitenlandse eigenaar je dat vroeg om 1 of andere reden moeten zij dat nog ontkrachten alvorens ze je kunnen bekeuren. Zal ook wel van de 'goodwill' van ome agent afhangen én hoe de bestuurder zich gedraagt.

En wat die smart betreft: In Nederland mag een trekhaak dus helemaal niet, in Duitsland dus wél maar daar mag de kogeldruk niet te hoog zijn. Maar een voertuig dat in Duitsland goedgekeurd is mét trekhaak mag je dus probleemloos in Nederland invoeren en aanhanger trekken. En zelfs als de aanhanger die je mag trekken er 1 van laag gewicht is maakt niet uit. Gaat er me over dat dezelfde voertuigen in andere landen verschillend behandeld worden.
Vroeger had je zelfs zo dat dezelfde wagens in Nederland en België ook een verschillende maximum geremd trekgewichten hadden.


Europa!
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, dat laatste is dus ook echt weer frappant😂 dat wist ik niet. Ik vind dat sowieso krom. Ik mag zogenaamd maar een ongeremd aanhangertje met 750kg...... Zoiets doms.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door 42 »

Creatieve manier om reclame te maken, goe bezig Sjakie :clap: :roll:
Plaats reactie