In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ik vroeg me af of er hier forummers zijn die ervaring hebben met de gevolgen/werkwijze als je in Nederland als Belg met een in België ingeschreven op de rolbank moet en je brommer rijdt daarop te snel.

Zal me even verduidelijken: Onze dochter haar Derbi Senda ging vorig jaar in België op de rolbank te snel. Ook al reed die op de baan amper 50. Omdat het maar 'op het randje was' kwam ze er vanaf met een mondelinge vermaning.
Omdat er ook nog wat ander werk aan was hebben we dan een nieuwe Sherco gekocht.
Nu is ze daar begin dit jaar mee op de rolbank gezet en omdat ook die daarop te snel ging werd die in beslag genomen.
Na een maand kregen we die terug maar zonder de uitlaat want die zou bewerkt zijn volgens de vaststeller.
Volgens mij klopt daar niets van want de brommer was amper een 300km oud en reed ook amper 50, soms 52.

Maar heb dan de brommer terug naar de winkel gedaan met de vraag om die terug in orde te maken en af te regelen op de max. snelheid.
Toen die terug was heb ik er zelf een paar dagen mee rondgereden en de brommer haalde wederom amper 50km/u.
Daarop ging ik naar het politiekantoor en eens op de rolbank ging de brommer die eerst amper vooruit te branden was nu als een gekke in de toeren en haalde die 69km/u!!!

Dus: Ik ben het helemaal niet eens met de manier van meten want een brommer met iemand er op en dan nog de weersomstandigheden en het gewicht van de brommer er bij is niet hetzelfde als lastloos de brommer op een rolbank.

Na dit hele verhaal dus mijn vraag: Stel dat mijn dochter die regelmatig naar Nederland moet diezelfde bromfiets gebruikt en ze zetten die op de rolbank met dezelfde vaststelling qua snelheid. Hoe verloopt dit verhaal verder als niet Nederlands ingezetene met en niet in Nederland ingeschreven voertuig?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door 42 »

Geen idee of iemand hier dat weet maar je zou het anders ook hier kunnen vragen : https://forum.infopolitie.nl/index.php? ... c9f9be9517
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Erwin P »

Sowieso contact opnemen over die in beslag genomen uitlaat. Zij moeten aan kunnen tonen dat deze aangepast is.

Zomaar in beslag nemen van eigendom mag in Europa niet zomaar. Er is bewijsvoering voor nodig. Bewijsvoering mag je als veroordeelde inzien en tegen in beroep.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

42 schreef: ma 12 sep 2022, 16:03 Geen idee of iemand hier dat weet maar je zou het anders ook hier kunnen vragen : https://forum.infopolitie.nl/index.php? ... c9f9be9517

Bedankt voor de tip. Heb het zonet via een tip van iemand anders via www.vraaghetdepolitie.nl gesteld. Ik wacht ff op antwoord en vraag het eventueel ook nog eens via uw link. :thumbup:
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Erwin P schreef: ma 12 sep 2022, 16:09 Sowieso contact opnemen over die in beslag genomen uitlaat. Zij moeten aan kunnen tonen dat deze aangepast is.

Zomaar in beslag nemen van eigendom mag in Europa niet zomaar. Er is bewijsvoering voor nodig. Bewijsvoering mag je als veroordeelde inzien en tegen in beroep.
Bedankt Erwin.

In België is het zo dat ze bij een 1e overtreding uw bromfiets in beslag mogen nemen en dan mag je die na 30 dagen terug ophalen minus de volgens hen niet originele/bewerkte onderdelen. Bij de 2e overtreding is het inbeslagname en verbeurdverklaring. :-(
Dan nog niet eens gesproken over de andere gevolgen qua bekeuring en dergelijke.

Dat ophalen na 30 dagen hebben we dus gedaan en de (vriendelijke) man aan de toonbank wist me te zeggen dat de uitlaat volgens hem was bewerkt. Hij sprak over een beschadiging aan een smal pijpje dat net na de bocht van de uitlaat na de cylinder zat.
Dat leek me op het 1e zicht ook wel bewerkt en omdat je ivm tegendruk en zo misschien wel wat winst kon maken dacht ik dat ze daar bij de verkoper (of de dochter, of een vriendje) iets aan hadden gedaan. Alhoewel ik onze dochter wel vertrouw in zo'n zaken dat ze dat niet zou doen.
Die ging ik daar dus later eens over aanspreken maar eerst dus naar de bromfietsdealer. Toen ik daar dus een nieuwe uitlaat liet monteren had die dezelfde "beschadiging". Bleek dus bij nader onderzoek dat dat stukje buis geen ontspanning was maar een aanzuig vanuit de luchtbox waardoor de uitlaatnorm wordt gehaald ivm de Euro-4 norm van die bromfiets.

We zijn dan onlangs nog naar de politie moeten komen om afstand van de inbeslaggenomen uitlaat te doen.
Omdat ik totaal niet akkoord ben met het hele verhaal heb ik onze advocaat meegenomen en gezegd dat we geen afstand van de uitlaat deden. En dat omdat we in de rechtbank willen aantonen dat die uitlaat origineel was. Maar vooral omdat ik wil aantonen dat hun manier van vaststellen op de rolbank totaal niet klopt.

Ik vergelijk het als volgt -> stel dat je met een fiets met daarop een vracht van 50kg (aardappelen of whatever) gedurende een minuut of meer een stukje weg moet afleggen. Daarna neem je met diezelfde fiets en vracht plaats op een rolbank en ga dan ook even een minuut of zo lekker trappen.
Dan moeten ze eens vergelijken wanneer ze het minste kracht moeten zetten. Ik weet het antwoord zo al.

En ze moeten niet afkomen met begrenzers en dergelijke want een deel van de bromfietsen zijn gewoonweg begrensd door het gewicht dat ze moeten meezeulen en niet door 1 of andere toerental limiter.

Sorry, maar ben gewoon echt pissed door het hele verhaal. Maar vooral ook omdat ik voor hetzelfde geld mijn dochter had 'gestraft' omdat ze volgens de politie met haar bromfiets had liggen 'klooien' terwijl dat dus niet zo was.

Wie weet hoeveel kids zijn er zo al onterecht bestraft door hun ouders? Daar gaat het me ook om.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door 42 »

Ik begrijp je helemaal.
Mocht ik ooit een wok krijgen dan vecht ik die sowieso aan, er staat ergens in de grondwet dacht ik, of anders burgerlijk wetboek, dat iedereen dezelfde strafmaat hoort te krijgen bij een overtreding, als ik een wok krijg moet ik vanuit puntje Zeeland helemaal naar Roosendaal om te herkeuren, kost me veel tijd en geld, zeker nu met de dure benzine, iemand uit Roosendaal die een wok krijgt heeft die kosten niet, dus is de strafmaat niet gelijk en zelfs discriminerend.
Ver gezocht misschien en wss verlies ik maar het is in feite wel zo.
Zo krom als een banaan weer allemaal.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ik begrijp u volledig 42.

En om al even verder te gaan. Ik heb netjes een antwoord gekregen met een verwijzing naar een pagina van de rijksoverheid waar eea staat over 'veilig rijden op de brommer'.
Maar nergens een verwijzing naar hoe eea werkt als het over een niet Nederlandse ingezetene gaat met een niet in Nederland ingeschreven bromfiets.
En wat een eventuele WOK betreft -> Dan moet je een afspraak maken bij het RDW ter herkeuring. Ik dacht al dat dat niks ging worden maar ben dan toch maar ns ff naar de RDW site geweest om de voorwaarden van zo'n afspraak te weten te komen.
Daar ben ik dus via 'Niet (eerder) gekend Nederlands gekentekend voertuig' en dan 'Bromfiets/snorfiets' terecht gekomen op volgende pagina:

https://keuringsafspraakmaken.rdw.nl/pa ... eerkeuring

Ook daar niks van hetgeen ik zoek. Ook niet onder het 'vraagteken'.

Denk dat ik voor de zekerheid eens de optie 'als uw keuze er niet bij staat, neem dan contact op met de RDW.' ga nemen en hun vragen om een Belgisch voertuig met WOK status te laten keuren.

Benieuwd of en welk antwoord ik daarop ga krijgen.

Zou ik?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door 42 »

Zou t doen, dan heb je gelijk het goede antwoord..waarschijnlijk, of ze weten het zelf ook niet :lol:
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

ik heb al vaker verhalen gehoord over belgische rollerbanken, die hebben gewoon 0 weerstand. nederlandse rollenbanken hebben die wel. vaak ga je op de rollerbank minder hard als op de weg
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Bedankt,

Ik hoopte eigenlijk al dat de rollenbanken in Nederland een 'realistischer' meting zouden aangeven dan die losse rolletjes in België.

Vraag me trouwens af of ik in Nederland niet gewoon een politiekantoor kan binnenstappen om de bromfiets op de rolbank te zetten.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

42 schreef: ma 12 sep 2022, 22:31 Zou t doen, dan heb je gelijk het goede antwoord..waarschijnlijk, of ze weten het zelf ook niet :lol:
Ondertussen al 2 mailcontacten met de politie verder maar nog geen duidelijk antwoord.

Nu dus de vraag aan het RDW gesteld.

Ben benieuwd want ik kan me écht niet voorstellend dat ik de 1e ben met zo'n vraag? :oops:
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Snel antwoord gekregen van het RDW: "Goedemiddag meneer ******, De RDW gaat niet over voertuigen met een Belgisch kentekenbewijs.
Met vriendelijke groet, "

Met dat antwoord ga ik dus weer ff langs de politie.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door 42 »

Wauw...the quest for the holy grail is er niks bij.. :wtf:
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Idd, heb er zelfs al ergens de befaamde 'Van het kastje naar de muur' opmerking tussen gegooid.

En je kan vandaag en donderdag tussen 17 en 21 u op de vraaghetaandepolitie site chatten met de politie dacht ik.

Maar weet niet of ik daar vandaag de tijd voor heb maar ga dit op een gegeven moment wel ns doen.

En dan als ik uiteindelijk een afdoende antwoord heb gekregen ook nog ns op de site die u me hebt gegeven om zeker te zijn.

Wordt vervolgd!
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Zo, dan toch maar eens op de chat geweest. De vriendelijke agent vond het een interessante vraag maar had dat (omdat hij meer Noordelijker werkte) nog geen ervaring met hetgeen ik vroeg. En dat begrijp ik volkomen.

Maar hij ging het voor me uitzoeken en me terug contacteren als hij meer wist. :thumbup:

Zoals gezegd een heel vriendelijk man en ik heb het idee dat ik toch eindelijk de correcte info ga krijgen. :clap:

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door 42 »

:thumbup:
Nu raak ik wel nieuwsgierig hoe het andersom werkt ook.
Als ik in Belgie gepakt wordt.
Maar waag me niet aan de zoektocht..misschien vd winter als ik me verveel ofzo :D
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ik zou zeggen -> kom ns naar België toe en rij ns hoerendhard voorbij een politiepatrouille. :lol:
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ondertussen een mailtje gekregen met daarin wat uitleg. Is wel een andere naam dan degene waarmee ik heb 'gechat' maar ik weet dat ze net als in call-centers soms een fake naam gebruiken voor een paar redenen.

Dus: Komt er op neer dat wanneer er bij controle (test wordt op de rollentestbank) wordt geconstateerd dat de bromfiets té snel rijdt (snel genoeg voor een bekeuring) maakt de Nederlandse politie een bekeuring op tegen de bestuurder van de bromfiets.
Ze kunnen geen WOK melding opleggen omdat het voertuig geen Nederlands kentekenbewijs heeft. (Dacht ik al)
De bekeuring komt netjes via de post naar bestuurder van de Bromfiets en daarenboven wordt die vaststelling/info niet met de Belgische Politie gedeeld.

Dat is tenminste een uitleg waar ik wat aan heb. Rest enkel nog wat er met de bromfiets gebeurt want er kan weliswaar geen WOK melding ingelegd maar vroeg me af of ze die dan in beslag kunnen nemen of niet.
Is maar dat het wel degelijk een voertuig betreft dat in overtreding is met de geldende wetgeving in Nederland...
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door 42 »

Die zien mn nummerbord en hebben zoiets van laat die Nederlander maar gaan, veel te lastig volk met hun gezever en gezeur.. :lol:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: In Nederland te snel op de rolbank met Belgische brommer (en omgekeerd).

Ongelezen bericht door 42 »

Ik denk niet dat ze hem in beslag mogen nemen, vraag me wel af hoe hoog de boetes zijn.
Vraag me nu ook af of ik als Nederlander hier in Nederland met een brommer met belgisch kenteken mag rijden die ik zogenaamd geleend heb oid, dan zou ik geen wok kunnen krijgen.
Maar dat zal wel niet.
Plaats reactie