Aprilia SX50 verliest vermogen (Bij hoge toeren)

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
maikbruin
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:47
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 2010
Piaggio zip 2t AC
Peugeot fox

Aprilia SX50 verliest vermogen (Bij hoge toeren)

Ongelezen bericht door maikbruin »

Ik heb een Aprilia SX 50 uit 2010.
Met de volgende specs:
17,5 carb (ontgrensd) --> sproeier 108
50cc origineel
Originele uitlaat (ontgrensd)
twv 13/53

Mijn brommer heeft erg weinig vermogen en gedraagt zich raar. In het begin dat ik ga rijden gaat het nog redelijk, alleen krijg ik het niet voor elkaar om boven de 55 te komen terwijl hij in het verleden boven de 75 gereden heeft. En ik kom dus ook niet verder dan de 5 versnelling, want dan heeft hij gewoon veel te weinig vermogen. Wanneer ik langer onderweg bent wordt het steeds erger dus heeft hij nog minder vermogen en kan ik nog minder hard. Wanneer ik vollen toeren probeer te gaan valt na een kleine tijd het hele vermogen weg en moet ik terug schakelen tot de eerste versnelling voordat hij weer vooruit komt. Wanneer ik in zijn vrij volgas doe bij een warme motor, komt hij wel ver in ze toeren maar wanneer hij omhoog schiet valt hij ook weer n stuk terug en schiet dan weer omhoog en dat de hele tijd.

Hij loopt wel goed stationair, start naar 1x kicken als hij warm is.

Er zijn wel een aantal dingen gebeurt wat er verband mee zou kunnen hebben. Ik heb van de zomer aan mijn frame gelast, daarbij wel de accu losgekoppeld van het frame maar niet de cdi en de ontsteking zat ook nog aan t blok. Ook had ik de ontsteking de eerste keer niet goed terug gemonteerd waar door de kabels beschadigd waren maar die heb ik wel afgeplakt met tape. Voor zo ver ik me kan herinneren heeft hij hierna nog wel goed gereden (dat was in de zomer). Misschien heeft het iets te maken met het vochtige weer dat het veranderd is?

Ook heb ik de cilinder nagekeken, die is wel een beetje versleten maar ziet er nog redelijk goed uit. En de bougie is bruin/zwart en recent vervangen. De brommer stottert ook nooit, hij valt alleen weg.

(Ook vind ik het erg raar dat de sproeier zo groot is voor deze setup. Ik heb alle mogelijke plekken voor valse lucht al gecheckt voor ze ver ik weet en daar alle pakkingen en keerringen vervangen maar het heeft niks veranderd. Maar ik denk dat dat probleem hier los van staat omdat hij wel goed gereden heeft met deze grote sproeier. En het is altijd al zo geweest sinds ik de brommer heb gekocht, dat er een vrij grote sproeier in zit. Voor zo ver ik weet heeft de dealer van de vorige eigenaar dat zelf gedaan.)

Het is misschien allemaal een beetje veel informatie, maar ik hoop dat het op deze manier zo duidelijk mogelijk is wat mijn probleem is.

Alvast bedankt voor de reactie!
Jensvhoeve
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 08:58
Vervoersmiddel: Derbi senda

Re: Aprilia SX50 verliest vermogen (Bij hoge toeren)

Ongelezen bericht door Jensvhoeve »

Heb je simpelweg al eens andere sproeier geprobeerd?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Aprilia SX50 verliest vermogen (Bij hoge toeren)

Ongelezen bericht door Erwin P »

Sproeier was goed dus is goed.

Is je carburateur of filter in je tank niet gewoon verstopt? Merk je vaak alleen als je veel vermogen, dus veel benzine vraagt.

Carburateur uit elkaar, alle sproeiers er uit, door blazen met carb cleaner, of nog mooier in de ultrasoon.
Dan het benzine kraantje uit de tank, het filtertje war daar aan vast zit goed schoonmaken en doorblazen.

Ook al werkt het niet kost het bijna niks en heb je het maar schoon.
Plaats reactie