Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Ridzerd
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 19:28
Vervoersmiddel: Aprilla sx 50

Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Ridzerd »

:sad: haai brommer muizen ik heb een vraag die ik niet heb kunnen vinden op het forum...
Mijn derbi ging steeds moeilijker starten met de kickstarter moest hem op laats aan duwen en dan liep hij maar ook dat doet die niet meer .de bougie door gemeten en gekeken of hij vonkt ...eerst nog klein vonkje nu niets meer en hij gaf maar 4 ohm aan dat moet 6 zijn volgens mij dus nieuwe besteld komt morgen binnen. Denk ga toch verder zoeken paar keer heen en weer lopen met de brommer en bougie er weer uit..nu zie ik volgens mij koelvloeistof aan de bougie zitten .. :wub: betekent dat dat de koppakking lek is of moet ik naar nog meer kijken want het expansievat is ook lek en heeft over de bobine gelekt ...ik weet even niet wat er loos kan zijn ? Kan iemand me een juiste kant uit sturen of heeft iemand dit al meegemaakt!? Ik hoor het graag
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door 42 »

Inderdaad dikke kans dat de pakking lek is, dan kan er ook wat druk komen op het koelsysteem waardoor het expansievat wat over kan lopen, daar hoort ook een slangetje aan te zitten wat onder het blok uitkomt zodat het idd niet op bobines e.d. terecht komt.
Ridzerd
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 19:28
Vervoersmiddel: Aprilla sx 50

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Ridzerd »

Was er al bang voor...is best wat druk geweest dan want de ring waar de dop opzit van expansievat is uit het plastic naar boven gekropen en dan heeft dat slangetje dat hangt bij het achterwiel ook weinig zin want dan loopt het van boven naar beneden..
Ik heb nog flink compressie want als ik de duim eropzet dan drukt die me best weg ! Want de bougie vonk heeft toch niets met lekke koppakking van doen?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Erwin P »

Lekke kop heeft zeker met het vonken van de bougie te maken. Je krijgt vocht in de verbrandingsruimte wat niet verbranden wil. Wordt eerst de verbranding te koud van en de bougie slaat nat.

Compressie kan ook wel flink blijven met een lekke koppakking. Sterker nog, je kun veel hogere compressie halen omdat er een vloeistof in je compressie ruimte zit. Vloeistof is niet samenpersbaar dus de luchtdruk loopt gigantisch op.

Bij een extreem lekke kop kan dit leiden tot hydro-lock. Dan zit heel de verbrandingsruimte vol vloeistof en slaat het geheel dus vast.
Heb hier nog wel een Doppler Race Krukas waarbij dat gebeurd is. Drijfstang helemaal krom.
Ridzerd
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 19:28
Vervoersmiddel: Aprilla sx 50

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Ridzerd »

Oké, ik heb altijd lucht gekoelde brommers gehad vroeger ..kom uit de yamaha RD tijd . Ik zal de boel er af halen en bekijken 😢
Is 20 newton teveel voor het vast zetten van de cilinder en kop?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door 42 »

Ik dacht dat ik 15 doe.

Ik reed vroeger met Kreidler, was best anders idd :lol:
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Erwin P »

Ridzerd schreef: do 19 jan 2023, 18:44 Oké, ik heb altijd lucht gekoelde brommers gehad vroeger ..kom uit de yamaha RD tijd . Ik zal de boel er af halen en bekijken 😢
Is 20 newton teveel voor het vast zetten van de cilinder en kop?
Normaal zitten Derbi cilinders rond de 14 a 17 Nm. Even in het boekje kijken voor jouw model of cilinder specifiek. 20Nm heb ik iig nog nooit gezien.
Ridzerd
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 19:28
Vervoersmiddel: Aprilla sx 50

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Ridzerd »

👍ik heb het ook opgezocht klopt helemaal .dank in iedergeval.
Ridzerd
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 19:28
Vervoersmiddel: Aprilla sx 50

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Ridzerd »

Hoe kan ik hier foto's uploaden...gaat niet vanuit mijn camera?
Moet het via een ander programma ofzo of mail?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door 42 »

Ridzerd
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 19:28
Vervoersmiddel: Aprilla sx 50

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Ridzerd »

update....fotos is me nog niet gelukt .
ik heb de cilinder eraf gehaald en ja koppakking was lek ..thermostaat compleet ontploft .ik heb alles weer vernieuwd maar geen vonk druk aan het meten geweest maar kom niet verder . begint al dat ik 6 draden uit de ontsteking komen iedereen heeft er 4 ? dan gaan er 2 groene samen in de bobine en 1 groene samen met de gele naar het contact slot .3 groen kan er nergens iets over vinden .ik krijg geen 650 ohm op de groene als ik het contact op aan zet hij meet niks dan .contact slot na gekeken van binnen en kabels op breuk na gemeten niks te vinden .als het contact op aan gaat hoort de groene die samen met de gele gaat ,hoort die dan stroom te krijgen? heb het vliegwiel er nog niet afgekregen er erachter te kijken ...want ik wil eerst het contact slot uitsluiten hoe kan ik dit nog meer controleren of hoe kan ik het contactslot omleiden zodat ik kan zien of hij dan wel vonkt?
ik hoor het heeel graag !
Ridzerd
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 19:28
Vervoersmiddel: Aprilla sx 50

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Ridzerd »

Ridzerd
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 19:28
Vervoersmiddel: Aprilla sx 50

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Ridzerd »

Doe ik dit juist?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Als ik op de link klik zie ik een bobijn en multimeter. Als dat de foto is die je wou laten zien klopt het.

Afbeelding

Ik heb even uw link geselecteerd en dan op het image icoon (9e vanaf links) bovenaan het tekstveld geklikt.
Ridzerd
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 19:28
Vervoersmiddel: Aprilla sx 50

Re: Koelvloeistof aan de schacht van de bougie

Ongelezen bericht door Ridzerd »

Goedeavond,
Is er ook een link die werkt om een werkplaats handboek te downloaden? Alles wat ik tegenkom kan je niet meer downloaden.
Heeft iemand hem misschien voor mij?
Bvd Ridzerd
Plaats reactie