De juiste carburateur?

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

De juiste carburateur?

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Hallo mensen,

Als eerder aangegeven ben ik druk met ons 2e hands (nou ja, is al 9e hands) brommertje (Derbi DRD Evo Limited Edition 2009).
Heb de remklauwen inmiddels gereviseerd (wel binnenkort nogmaals opnieuw doen met nieuwe o-ringen), maar toen ik het goed wilde testen startte de brommer niet meer.
Heeft maar twee weekjes stil gestaan en in die tijd naast een keer de bougie controleren en 2-takt olie bijgevuld, niets aangeraakt wat met het blok te maken heeft.
Wel voor die tijd heb ik even gespeeld met de carb afstellen, omdat hij wat hoog stationair liep. Hij heeft daarna nog gelopen.

Inmiddels aantal zaken gecontroleerd.
- Bougie vonkt (wel voor de zekerheid een nieuwe gehaald).
- Compressie lijkt in orde, maar niet veel ervaring mee, dus durf dat niet met 100% zekerheid te zeggen.
- Benzine toevoer:
Hier ben ik nu met name mee bezig.
Bougie is zwart en nat, benzine in luchtslang tussen carb en luchtfilter.
Dus zeer wrs zit het probleem in de benzine toevoer/samenstelling.

Bij het verwijderen van de carb ongeveer een litertje of 4 benzine verloren via de benzinekraan (gelukkig het meeste kunnen opvangen).
Ik heb blijkbaar een benzinekraan inclusief vacuüm, maar die blijkt niet zo goed te werken :(.
Deze zal ik wrs moeten vervangen voor een nieuwe met of zonder vacuüm.
Maar dit zou het probleem van niet starten, als het goed is, niet moeten veroorzaken.

Dus verder met de carb. Wat blijkt nu dat deze carb helemaal geen vacuüm aansluiting geeft! (volgens k-parts.nl) Wel was het vacuüm slangetje van de benzinekraan aangesloten op een nippel op de carb..... (Nog geen idee waar dat nippeltje voor is, maar dat zoek ik nog op).

Maar waar ik nu een vraag over heb, is dat er een 21mm carb (PBHG 21 BS) op zit, terwijl ik een 50cc cilinder heb.
Als ik het eea zo lees, is dat niet de meeste ideale setup.

Mijn vraag is dan ook, moet ik tijd steken in het schoon maken van de carb en de sproeiers (262AU, 60, 48), checken van de onderdelen, en proberen goed af te stellen, of is het beter om een andere carb eronder te zetten?
Het liefst zou ik hem asap gemaakt willen hebben voor zo min mogelijk kosten :), maar als dit een moeilijke setup is en ik veel meer kans heb op een goed startende brommer met een andere carb, dan ook prima. Mocht het verstandig zijn om een andere carb te plaatsen, dan zou ik hem meteen zo standaard mogelijk willen, dus dan zou ik voor een 17,5mm moeten gaan?


Hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: De juiste carburateur?

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Carb schoon maken is maar een kwartiertje werk dus dat is sws handig om te doen, verder kan je ook deze carb verkopen en een 17.5 (17.5 is ook origineel voor derbi) kopen of miss ruilen. Al zou hij wel gewoon moeten kunnen lopen op een 21mm maar voor normaal gebruik wel een beetje overbodig of je moet upgraden naar een 70cc/80cc :box: . Maar als je hem zo origineel mogelijk wilt zou ik ook meteen een origineel luchtfilter aanraden (ik neem aan dat die er niet meer opzit)
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: De juiste carburateur?

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Als het idd gewoon zou moeten kunnen die 21mm, dan ga ik die eerst wel even schoonmaken en een nieuwe vlotterpakking halen.
Kan ik later dit wel weer een keer omzetten naar een 17,5. Hoe meer ik herhaal des te meer ik leer :).
Zit wel een originele luchtfilter op, alleen het element is kats verrot, die stond ook op de lijst om te halen.
Daarbij nog een benzinekraan zonder vacuüm en dan hoop ik dat ik hem kan laten lopen.

De brommer is voor mijn dochter en die wil ik liever zo origineel mogelijk laten rond rijden :).
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: De juiste carburateur?

Ongelezen bericht door gpr050 »

Een 21mm is wat groot voor een standaard 50cc, of zit er een snelle 50 op? Wat voor snelheid loopt’ie nu?
Maar hij zou er wel gewoon mee moeten kunnen lopen, ik neem aan dat’ie dat voorheen ook gewoon gedaan heeft.
Niet starten en benzine in de luchtslang na langer staan, dat kan duiden op een slecht afdichtende vlotternaald, en evt een te hoge vlotter stand. Er zou geen benzine naar de carburateur mogen lopen bij een vacuumkraan als de brommer stilstaat, maar bij jou, begrijp ik, dat’ie helemaal niet op vacuum is aangesloten. Dus als er wel een vacuumkraan op zit werkt deze nu dus niet, anders zou’ie helemaal geen benzine krijgen. Als de afsluiting van de kraan niet werkt dan blijft’ie constant benzine geven aan de carburateur, ook als de brommer stilstaat. Als de vlotter-stand en naald niet perfect zijn zal de vlotterbak overstromen en verzuipt de motor na langer staan. Hierdoor zal het starten lastig gaan.
Wat betreft de aansluitingen, die grote messing is de benzine aanvoer. Verder kunnen er 2 koelvloeistof, een olie aanvoer, een vacuüm, en evt een benzine overloop aansluiting op je carburateur zitten. De koelvloeistof aansluitingen staan alleen in verbinding met elkaar, dus als je op eentje blaast komt het alleen uit de ander, en als je die met je vinger afsluit komt er nergens lucht uit.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: De juiste carburateur?

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Ben nog helemaal niet thuis in het tunen, probeer mij eerst in te leren op het laten rijden van de brommer :).
Maar hoe zie ik of het een snelle 50 is?
Hij liep rond de 65.

De vlotter heb ik getest en lijkt goed af te sluiten, maar te hoge vlotter stand zou best wel eens de spijker op zn kop kunnen zijn, aangezien de carb geen overloop heeft.
Ik zal eens zoeken hoe dat goed te testen af te stellen is. Dat is volgens mij dat plaatje bij de vlotter een beetje buigen, maar hoe weet ik wat een goede stand is?

Voordat ik de boel weer aansluit moet ik het blok eerst laten luchten om de restanten benzine te laten verdampen, of zijn er andere methode om de benzine eruit te krijgen?
Of is dit niet perse nodig?

Ik heb al even gezocht naar de verschillende in/uit-gangen op de carb, maar is mij nog niet precies duidelijk.
Ik heb 3 foto's toegevoegd, als iemand zou kunnen zeggen welke in/uit-gang waarvoor is, heel graag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: De juiste carburateur?

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Ben weer een heel stuk verder.
Brommertje loopt weer (maar durf eigenlijk niet te zeggen wat wrs de oorzaak was.....).

Carb helemaal schoongemaakt, nieuwe pakking er in en het vlotter plaatje beetje bij gebogen.
Na plaatsen helaas nog niet lopen.
Toen de brommer maar eens gaan droog lopen (als dat de juiste term is). Bougie er weer in, bougiedop er op en toen het Eureka moment....."Click".
Deze click had ik niet eerder gehoord bij het plaatsen van de bougiedop. En daarna lopen :).
Al meerdere keren eerder de bougie er uit gehaald, gecontroleerd of hij vonkte (wat hij deed), maar bij terugplaatsen in de cilinder wrs telkens niet hard genoeg gedrukt op de bougiedop....... Voel mij een beetje stom..... :).

Maar goed. Wel een nette schone carb met een nieuwe pakking (want die was wel een beetje lek); Benzinekraan vervangen; luchtfilterelement vervangen; En het belangrijskte, veel geleerd :).

Ook inmiddels gevonden dat de carb die ik heb blijkbaar in meerdere smaken bestaat. Die van mij heeft dus wel degelijk een vacuüm.
Had dus toch een vacuüm benzinekraan kunnen plaatsen. Mss later. Hij loopt nu en dat is het belangrijkste.

Dan nog wel een kleine vraag mbt de carb. Op de foto's denk ik dat de verschillende in/uitgangen zijn.
1. en 4. Koelvloeistof?
2. olie
3. vacuüm

Klopt dit? En als 1. en 4. koelvloestof zijn, moet ik die dan afdichten, aangezien deze niet aangesloten zijn.
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: De juiste carburateur?

Ongelezen bericht door gpr050 »

Mooi dat’ie weer draait, een goede vonk is een eerste vereiste!
Stand van de vlotter: een goed uitgangspunt is dat wanneer je de carburateur omdraait( op zn kop houdt) de vlotter evenwijdig aan de carburateur rand van de vlotterbak ligt.
Droogmaken: zelf gebruik ik graag perslucht om overtollige benzine te verwijderen, maar als je dat niet hebt is drooglopen, zonder bougie, ook prima.
Aansluitingen: 2 en 3 zullen idd vacuum en waarschijnlijk 2T olie toevoer zijn. Als je die niet gebruikt moet je die afdichten ivm valse lucht. 1&4 lijken mij kvs aansluitingen, makkelijk te controleren zoals ik hierboven beschreven heb. Deze hoef je niet af te sluiten.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: De juiste carburateur?

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Goed voor je, en je hebt ook weer wat geleerd en dat is altijd goed. Maar niet leuk als je dingen begint uiteen te halen of op plaatsen zoekt waar het niet nodig was natuurlijk.

Ik heb ook een tijd carbu problemen gehad, ook allerhande dingen uitgezocht en uiteindelijk sinds ik een gewone (dus geen vacuumgestuurde) benzinekraan heb start en loopt de brommer (tot nu toe) prima.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: De juiste carburateur?

Ongelezen bericht door YouriEvo »

gpr050 schreef: zo 05 mar 2023, 12:08 Stand van de vlotter: een goed uitgangspunt is dat wanneer je de carburateur omdraait( op zn kop houdt) de vlotter evenwijdig aan de carburateur rand van de vlotterbak ligt.
Droogmaken: zelf gebruik ik graag perslucht om overtollige benzine te verwijderen, maar als je dat niet hebt is drooglopen, zonder bougie, ook prima.
Aansluitingen: 2 en 3 zullen idd vacuum en waarschijnlijk 2T olie toevoer zijn. Als je die niet gebruikt moet je die afdichten ivm valse lucht. 1&4 lijken mij kvs aansluitingen, makkelijk te controleren zoals ik hierboven beschreven heb. Deze hoef je niet af te sluiten.
Vlotterstand ga ik binnenkort weer even mee spelen (op basis van jouw genoemde uitgangspunt) om zeker te zijn dat hij goed staat. Heb maar wat gedaan en hij sluit nu goed af, maar zou nu ook best kunnen dat hij te snel sluit. Brommer rijdt, maar soms bij vol gas zakt ie in alsof hij geen benzine genoeg krijgt. Maar daar ga ik later naar kijken.
Helaas heb ik geen perslucht, dus zal ik andere manieren moete hanteren :).
2 en 3 heb ik idd afgesloten en de andere twee laat ik zo.

Dank.

En nu weer naar de andere aandachtspunten :), maar daarvoor maak ik een nieuw draadje.
Plaats reactie