Gloeiende uitlaat

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Tijnluc06
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020

Gloeiende uitlaat

Ongelezen bericht door Tijnluc06 »

Hoi,
Ik reed gisteren met een vriend rond, we hadden ongeveer een uur rondgereden rond 40-50 km/u. Alleen tijdens het rijden zag mijn vriend dat bij mijn brommer de uitlaat roodgloeiend was, ongeveer het stuk van de uitlaat die vast zit aan het blok was gloeiend heet, en fel rood alsof het een verbrandde kool was. Hierbij roken we ook een erg sterke lucht van verbrande plastic. Ten slotte schoot er tijdens het rijden (2x) een klein roodgloeiend stukje de lucht in, alsof het gelanceerde werd door het wiel recht voor mijn neus. Weet iemand wat dit is??? Ik heb zelf namelijk geen idee en kan er niks over vinden, ben erg bang dat als ik er weer op ga rijden hij stuk gaat.
groetjes, Tijn
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Gloeiende uitlaat

Ongelezen bericht door 42 »

Hoe lang heb je de brommer al ?
Kan t zijn dat je em net hebt en de vorige eigenaar de uitlaat gespoten heeft met blanke lak oid ?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Gloeiende uitlaat

Ongelezen bericht door Erwin P »

Heb je recent wat aangepast?
Pak de bougie er eens uit en kijk wat voor kleur die heeft.
nachtrijder
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 jan 2023, 02:01
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Xtreme 2018
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Gloeiende uitlaat

Ongelezen bericht door nachtrijder »

Hi, een vriend van mij heeft dit probleem ook gehad en het is een veel voorkomend probleem bij begrensde euro 4 uitlaten. Hier zitten erg veel katalysatoren in die heel weinig doorlaten, maar als je bijvoorbeeld rijdt met een ontgrensde carburateur (plaatje uit carb) en een ontgrensde ECU/CDI (ori euro 4 ecu gaat maar tot 8000 toeren) dan wil de uitlaat nogal snel heet worden. Je moet een ontgrensde voorbocht kopen met helemaal geen begrenzing.
Amina :wub:
Plaats reactie