brommer slaat telkens af na starten

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Robin VV
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 04 apr 2023, 22:58
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme

brommer slaat telkens af na starten

Ongelezen bericht door Robin VV »

Hallo iedereen,

Ik zal me voorstellen, ik ben Robin en ben sinds kort de trotse eigenaar van een mooie volledig zwarte derbi senda x-treme uit 2010.
Ik weet niet zeker of deze vraag hier thuishoort maar ik heb deze winter problemen gekregen met starten.
Hoe kouder en vochtiger het is, hoe lastiger het is om hem aan de praat te houden na het starten.
Na het kickstarten (shoke open) slaat ie wel aan en gaat even hoog in toeren om vervolgens weer af te nemen en daarna af te slaan.
Na een aantal keren worden de toeren lager maar zodra je klein beetje gas geeft smoort ie gelijk en slaat ie af.
Hij gaat wel telkens weer aan bij het kickstarten en op een gegeven moment gaat ie vrij hoog in toeren lopen.
Afijn, ik ben wel 5 tot 10 minuten bezig voordat ie eindelijk normaal loopt. Als ie eenmaal warm is loopt ie goed.

Nu wil ik wat met de afstelling van de carburateur doen en ik lees hier regelmatig dat de luchtschroef 1,5 tot 2 slagen open moet staan.
Maar wat verstaan we onder een slag? Is een slag 360 graden? Mijn broer zegt dat 1 slag 180 graden is.
Ook staat de stationair schroef flink ver uitgedraaid. Is dit normaal?
nachtrijder
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 jan 2023, 02:01
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Xtreme 2018
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: brommer slaat telkens af na starten

Ongelezen bericht door nachtrijder »

1,5 slag is 1x360 graden, dus volledig ronddraaien, en daarna 180 graden, dan heb je 'm op 1,5 slag. Verder zou je eens kunnen kijken naar valse lucht oid.. Ook je blok goed warm inrijden, dan de stationairschroef naar binnen/buiten draaien tot hij naar jouw gevoel niet stationair opstijgt maar ook niet elk moment kan uitvallen. Misschien je topic uitbreiden met info over je setup, sproeiermaat, bougiekleur, etc etc. Veel succes!
Amina :wub:
Robin VV
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 04 apr 2023, 22:58
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme

Re: brommer slaat telkens af na starten

Ongelezen bericht door Robin VV »

Nachtrijder, bedankt voor je reactie en excuses voor late antwoord. Er kwam van alles tussen.
Het is een Dellorto carburateur 17,5. Bougie is niet te vet/nat. Gewoon koffiebruin. Sproeier maat weet ik niet. Uitlaat is volgens mij nog de originele.
Top ligt op krap 70 km/h en is nog gewoon hetzelfde als eerst.

Wat er de laatste tijd gebeurt is het volgende:
Kickstart met choke open, slaat gelijk aan maar loopt vrijwel meteen naar 7000 toeren. Dit is volgens mij niet goed voor de motor om zoveel toeren te draaien bij koude start dus doe ik shoke snel dicht.
Maar dan zakken de toeren zo ver terug dat ie afslaat. Als ik dat probeer te voorkomen door beetje gas bij te geven smoort ie en slaat ie ook af.
Opnieuw aantrappen met shoke dicht lukt niet, dus shoke weer open. Dan starten en weer hoge toeren dus snel weer shoke dicht.
Na 3 keer dit patroon en dan blijft ie wel aan.
Dus met shoke open geeft ie veel te veel toeren en met shoke dicht te weinig.

Nu heb ik na kwartiertje warm rijden de stationair afgesteld zodanig dat ie ongeveer 3000 toeren stationair draait. Hoeveel toeren ongeveer is eigelijk het beste stationair?
Het probleem bij starten is echter nog steeds aanwezig 's ochtends na een koude nacht. Het is wel ietsjes verbetert.
Ik snap niet waarom die met shoke open teveel en met shoke dicht te weinig toeren draait.
Kan de aansluiting van de uitlaat ook een oorzaak zijn? Deze heb ik namelijk (voor de problemen begonnen) los gehad maar kreeg hem moeilijk terug in positie en de aansluiting op de cylinder leek er minder goed dan eerst. Ik durf niet harder aan te draaien om bouten en schroefdraad niet dol te draaien.
Ik zie echter geen uitlaatgassen daar ontsnappen.
Is het slecht om gewoon met choke open weg te rijden en die pas later dicht te doen?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: brommer slaat telkens af na starten

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Of je uitlaat lekt kan je testen door met je hand je demper af te dichten, hij zou dan redelijk snel af moeten slaan. Maar als hij een beetje lekt zal hij niet opeens 7k toeren gaan maken

Ik denk dat je een grotere sproeier moet proberen, als hij met de choke zo veel hoger in toeren gaat lopen denk ik dat hij teveel lucht krijg.
Verder "moet" je luchtschroef niet 1.5 slagen open te staan, dit is de basis positie hieruit moet je hem open/dichter draaien tot her punt waar hij de meeste toeren maakt, natuurlijk pas je de stationair schroef hierop aan als hij teveel toeren maakt. Normaal is zo ronde de 1.5-2k toeren dacht ik. Als hij de meeste toeren maakt onder de 0.5 zul je waarschijnlijk een grotere sproeier moeten, boven de 2.5 een kleinere.
Verder is het vooral heel veel klooien aan je afstelling
Die van mij doet precies het omgekeerde hahahaa die slaat meteen af als ik de choke gebruik, maar die staat ook veel te rijk afgesteld
Robin VV
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 04 apr 2023, 22:58
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme

Re: brommer slaat telkens af na starten

Ongelezen bericht door Robin VV »

Schakelbr, bedankt voor de info.
Ik ga nog eens wat rommelen met de afstelling maar goede tip voor wat betreft de sproeier. Dus als bij 0.5 slag luchtschroef de hoogste toeren zijn dan grotere sproeier en bij 2,5 of meer slag luchtschroef een kleinere.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: brommer slaat telkens af na starten

Ongelezen bericht door Skakelbr »

In grote mate idd, bij (2t) crossmotoren stel je zo alleen de stationair sproeier af maar op een op andere manier heeft het bij mij ook altijd (deels) met de hoofdsrpoeier gewerkt, als hij een beetje normaal loopt moet je hem vooral op gevoel afstellen en wat verschillende grote sproeiers proberen (altijd met een te grote beginnen en dan afbouwen) bougie kleur kan ook veel zeggen alleen komt dit heel precies. Zo moet je een nieuwe bougie hebben en moet je een stukje op max toeren rijden, de motor uitzetten en dan je kleur bekijken. Als hij bij gewoon rijden koffiebruin is zegt dit niet zoveel het kan dan zomaar zijn dat hij op de top veel te arm mengt.

Als je precies wilt weten hoe je hem op deze manier af wilt stellen moet je even zoeken op yt en dit forum, dat zal wat duidelijker zijn dan mijn uitleg
Robin VV
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 04 apr 2023, 22:58
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme

Re: brommer slaat telkens af na starten

Ongelezen bericht door Robin VV »

Ik heb het nog eens getest en kwam bij verstellen luchtschroef bij iets meer dan 1 slag op de meeste toeren.
Daarna mijn stationair uitgedraaid totdat toeren terugzakten tot ongeveer 2500 toeren.
Na deze aanpassing is de koude start een stuk beter.
Hij gaat minder extreem met shoke open, en bij shoke dicht blijft ie net aan.
Bedankt voor de hulp!
Plaats reactie