Tapeind inwendig afgebroken

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
LOWVIBER
Derbi fan
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 18 nov 2022, 23:32
Vervoersmiddel: Rieju Mrx 77cc Bigracing
a6 s proline
mazda 6 skyactive 2.2D
Derbi drd evo mhr80

Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door LOWVIBER »

Goedendag

Met pijn in mijn hart heb ik een duur foutje gemaakt
Tapeind waarschijnlijk te strakgedraaid
Eerst knapten zr altijd af bij de kop
Nu helaas inwendig
Moet ik nu het carter weg gooien?
We hebbrn geprobeerd te boren maar de boor grijpt er niet op hij is scheef afgebroken binnen in
Geen enkele am6 revisie hier in de buurt die het wil doen voor mij en mij lukt het niet iemand tips of kan ik het carter/blok weggooien?
Of zal een derbi blok passen in mijn mrx frame?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Boren is zover ik weer de enige mogelijkheid, met 2 componenten metaal is ook nog wel wat te repareren mocht het niet helemaal netjes gaan, al wordt daar de betrouwbaarheid niet beter van. Na het boren zou naar iets als een helicoil kunnen kijken om de orinele maat te behouden. Een Derbiblok is altijd passend te maken maar het zal geen plug and play zijn.
LOWVIBER
Derbi fan
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 18 nov 2022, 23:32
Vervoersmiddel: Rieju Mrx 77cc Bigracing
a6 s proline
mazda 6 skyactive 2.2D
Derbi drd evo mhr80

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door LOWVIBER »

Skakelbr schreef: di 25 apr 2023, 13:00 Boren is zover ik weer de enige mogelijkheid, met 2 componenten metaal is ook nog wel wat te repareren mocht het niet helemaal netjes gaan, al wordt daar de betrouwbaarheid niet beter van. Na het boren zou naar iets als een helicoil kunnen kijken om de orinele maat te behouden. Een Derbiblok is altijd passend te maken maar het zal geen plug and play zijn.
Ah ja helicoil had ik overgelezen maar mensen zeggen dat die moeilijk te gebruiken zijn
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Heb je eventueel een foto waar we eea duidelijker kunnen zien?
LOWVIBER
Derbi fan
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 18 nov 2022, 23:32
Vervoersmiddel: Rieju Mrx 77cc Bigracing
a6 s proline
mazda 6 skyactive 2.2D
Derbi drd evo mhr80

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door LOWVIBER »

Kata 2.0
Tuner
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Bedankt, Als ik het zo bekijk zit er nog een 'goed' stuk met schroefdraad in. Eventueel zou je ns moeten te weten komen hoe diep het gehele gat zou moeten zijn en dan met een boor die net kleiner is dan de schroefdraad tot diezelfde diepte boren. Daarna ns bekijken of je de restanten er kan uitpeuteren. Het afgebroken stuk is niet vlak dus zal je toch eerst moeten proberen om pal in het midden met een puntslag een putje te maken waar je dan de boor kan laten ingrijpen zodat die niet opzij loopt tijdens de aanzet.

Ik zou wel ns bekijken of je dat ergens kunt laten doen door iemand met een kolomboor zodat je je blok zo recht mogelijk er onder kan plaatsen en dan het stuk er uit boren. Als je het écht goed kan plaatsen zou ik zeker overwegen om zoals hierboven al beschreven een helicoil te gebruiken.
Ben je niet helemaal zeker van jezelf zou ik ns navragen bij een degelijk revisiebdrijf of ze je willen helpen. Dat zal je wel wat kosten maar als ze wat schappelijk zijn ben je er met max. 50€ (inclusief helicoil plaatsen) van af denk ik.

Als je het echt zelf denk te klaren kan je eventueel een compleet setje online kopen. Google ander ns op "schroefdraad reparatieset" Ik geef maar als voorbeeld: https://www.bol.com/be/nl/p/schroefdraa ... 3AQAvD_BwE

Maar dat is voor meerdere afmetingen, je hebt er ook voor 1 enkel type schroefdraad. Bekijk zeker ook wat filmpjes over hoe het te plaatsen.
LOWVIBER
Derbi fan
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 18 nov 2022, 23:32
Vervoersmiddel: Rieju Mrx 77cc Bigracing
a6 s proline
mazda 6 skyactive 2.2D
Derbi drd evo mhr80

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door LOWVIBER »

Ja ik wil hem wegbrengen want durf het zelf niet of moet zelf anfere carter erop zetten

( revisies hier in de buurt willen hier niet aan beginnen)
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door gpr050 »

Als niet lukt om met een centerpunt in het midden een puntje te slaan blijft de boor “weglopen”
Uiteraard heb je een goede en scherpe boortjes nodig.
Maar ik zou een boortje nemen die precies in het gat past zodat de boor geleid wordt en niet weglopen kan. Je kunt vervolgens het beste een Time sert gebruiken om het schroefdraad te herstellen en daarvoor moet je het gat toch eerst opboren en nieuw, groter draad tappen voordat de time sert geplaatst kan worden.Deze time serts zijn echt beter dan de goedkopere helicoils, zeker voor de tapeinden.
Het is wel lastig om zelf aan die dingen te komen, want er wordt niet direct aan niet-bedrijven geleverd. Maar er zijn motor revisie bedrijven die dit voor je kunnen doen. Even googlen..
LOWVIBER
Derbi fan
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 18 nov 2022, 23:32
Vervoersmiddel: Rieju Mrx 77cc Bigracing
a6 s proline
mazda 6 skyactive 2.2D
Derbi drd evo mhr80

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door LOWVIBER »

Ik heb dus een ander blok gevonden
80cc
Hpi
Maar meneer beweert is am6 in de titel
Cilinder is van derbi ot
Hij zegt past wel
Klopt niet toch?
LOWVIBER
Derbi fan
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 18 nov 2022, 23:32
Vervoersmiddel: Rieju Mrx 77cc Bigracing
a6 s proline
mazda 6 skyactive 2.2D
Derbi drd evo mhr80

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door LOWVIBER »

gpr050 schreef: di 25 apr 2023, 20:43 Als niet lukt om met een centerpunt in het midden een puntje te slaan blijft de boor “weglopen”
Uiteraard heb je een goede en scherpe boortjes nodig.
Maar ik zou een boortje nemen die precies in het gat past zodat de boor geleid wordt en niet weglopen kan. Je kunt vervolgens het beste een Time sert gebruiken om het schroefdraad te herstellen en daarvoor moet je het gat toch eerst opboren en nieuw, groter draad tappen voordat de time sert geplaatst kan worden.Deze time serts zijn echt beter dan de goedkopere helicoils, zeker voor de tapeinden.
Het is wel lastig om zelf aan die dingen te komen, want er wordt niet direct aan niet-bedrijven geleverd. Maar er zijn motor revisie bedrijven die dit voor je kunnen doen. Even googlen..
We zijn er over uit we doen engine swap van am6 naar ot derbi nu is het de vraag welke cilinder heb er nog 2 liggen mhr team 80 en airsal 80
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

gpr050 schreef: di 25 apr 2023, 20:43 Als niet lukt om met een centerpunt in het midden een puntje te slaan blijft de boor “weglopen”
Uiteraard heb je een goede en scherpe boortjes nodig.
Maar ik zou een boortje nemen die precies in het gat past zodat de boor geleid wordt en niet weglopen kan.
Klopt, je kan dat boortje ook linksom laten lopen, zo maak je toch ietwat een puntje en sloop je de schroefdraad niet. Daarna gewoon boren.
LOWVIBER
Derbi fan
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 18 nov 2022, 23:32
Vervoersmiddel: Rieju Mrx 77cc Bigracing
a6 s proline
mazda 6 skyactive 2.2D
Derbi drd evo mhr80

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door LOWVIBER »

Heeyy ik switch hem straks om met een derbi ot blok met een malossi mhr 80 zou er een xfight black edition uitlaat op kunnen of is dat nirt aangeraden
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Zou kunnen maar dan zal hij wel worden afgeknepen, je moet trouwens ook nog kijken of de uitlaat wel past op je frame, onderlangs zal niet echt problemen opleveren maar bovenlangs kan spannend worden.
LOWVIBER
Derbi fan
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 18 nov 2022, 23:32
Vervoersmiddel: Rieju Mrx 77cc Bigracing
a6 s proline
mazda 6 skyactive 2.2D
Derbi drd evo mhr80

Re: Tapeind inwendig afgebroken

Ongelezen bericht door LOWVIBER »

Skakelbr schreef: za 29 apr 2023, 10:28 Zou kunnen maar dan zal hij wel worden afgeknepen, je moet trouwens ook nog kijken of de uitlaat wel past op je frame, onderlangs zal niet echt problemen opleveren maar bovenlangs kan spannend worden.
Ja past niet helaas blok is veel en veel kleiner :(
Plaats reactie