Blokbout vol met ijzeren schilfers

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Blokbout vol met ijzeren schilfers

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Beste leden,

Daar ben ik weer met weer een ander euvel :wall: .
Vanochtend dacht ik eventje de olie van het blok te vervangen.
Mijn dochter klaagde dat de brommer slecht in zn neutraal gezet kon worden. Had dit zelf ook al gemerkt, maar vaak met een beetje pielen kom je er wel.
Na wat lezen zou nieuwe blokolie mogelijk iets kunnen helpen. Wilde dit toch al een keertje doen, dus kan geen kwaad.
Boutjes los, zag ik dat de bout onder het blok een soort morgenster was???
Bij het schoonmaken zag ik dat er behoorlijk wat ijzer schilfers dus aan het magneetje zaten. Ik neem aan dat dit niet ultiem is, maar is dit standaard of wijst dit toch echt op flinke slijtage in het blok?

Daarnaast merkte ik op dat de nieuwe olie mooi doorzichtig was, maar de oude zwart. Kan dit gewoon de standaard kleur van de gebruikte olie zijn, of kan dit ook uit het blok komen?

Als laatste blijkt bij het terug vastzetten van deze bout hij doorgedraaid te zijn. Ga vanmiddag nieuwe bout halen, maar hoop dat het de bout is en niet het schroefdraad in het blok.
Mocht het toch het schroefdraad in het blok zijn, zou ik dit dan (tijdelijk) kunnen afvangen door eoa goedje rond de bout te doen, waardoor het vast blijft zitten?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Blokbout vol met ijzeren schilfers

Ongelezen bericht door 42 »

Ik krijg em met draaiende motor ook altijd slecht in zn neutraal, met motor uit geen probleem.
Die schilfers zijn niet echt oke nee maar durf zo niet te zeggen waar dat door komt..als de olie nog nooit vervangen is dan zou t misschien kunnen dat je wel wat schilfers ziet, als je dat straks weer hebt dan is er echt een probleem.
Olie wordt na verloop van tijd altijd zwart dus dat is normaal.

Ik vrees dat de schroefdraad in je blok kapot is dan, alu gaat eerder kapot dan de rvs bout..ik heb t zelfde gehad aan de zijkant met de bout voor t minimum oliepeil, net ff te vast gedraaid en dan is het gebeurd met die alu zooi.
Soms kan wat vloeibare pakking helpen maar dan moet alles wel helemaal schoon en olie vrij zijn..wat best lastig is misschien.
Ik heb zelf een iets groter gat gemaakt, draad in getapt en een grotere bout er in.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Blokbout vol met ijzeren schilfers

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Nieuwe olie aftapplug (weet nu hoe die bout heet 😄) gehaald met nieuwe ring en gelukkig kan ik deze wel vast draaien. Stukje gereden en lekt niet meer 😅.

Zal bij een volgende keer de schilfers controleren, maar ben niet van plan dit al te vaak te doen. Heb wederom de olie vervangen, dus wordt anders best een prijzig feestje.
Wilde de olie die ik de eerste keer er nieuw in had gedaan hergebruiken, maar die was meteen al weer richting de zwarte kant en zat ook wat viezigheid in. Dus dacht, ga dit even filteren met een koffiefilter. Olie natuurlijk veel te dik, dus dat gaat uren duren.
Had gelukkig wel al weer nieuwe olie gehaald, dus heb die er maar meteen weer in gedaan.
Iemand een tip om blokolie makkelijk te filteren?

Maar is het ook normaal dat de olie na een paar uurtjes al richting de zwarte kant gaat?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Blokbout vol met ijzeren schilfers

Ongelezen bericht door 42 »

Gelukkig was het de bout, scheelt heel veel gezeik.
Nu alweer donker is niet echt normaal, ik rij nu een 2k met nieuwe olie en die is nog steeds redelijk helder maar misschien zat er nog wat oude olie in je blok, duurt best even voor het er allemaal uit is en je moet em ook schuin houden dan.
Plaats reactie