Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Leden,

Ben bezig met het vervangen van de krukaskeerring aan de ontstekingskant, maar kom een aantal 'gekke' dingen tegen.
Bij het verwijderen van het vliegwiel, zag ik dat er om mijn ontsteking (stator heet het geloof ik) een draad gedraaid zit...
Iemand enig idee welk draad dit kan zijn en waar het hoorde te zitten? Zie foto's.
Ik vermoed dat dit van de onderste as vandaan komt. Zoals je op de foto's kan zien zit er een hulsje los. Ik vermoed dat mijn draad een veer is geweest en daar had moeten zitten.
Iemand een idee?
Wat voor as is dit? Is dit een balansas? En zou ik daar ook een keerring voor kunnen/moeten vervangen?

Als ik naar de grondplaat kijk dan zie ik wel een streepje maar waar zou het ander streepje moeten zitten om hem " op tijd" te zetten?
Voralsnog heb ik foto's gemaakt dus kan hem op basis daarvan terug plaatsen zoals hij zat, maar ben toch benieuwd.

Daarnaast graag een klein advies hoe ik 2 schroeven in de keerring kan draaien. Heb dit geprobeerd met de hand, maar de ring is behoorlijk stevig en krijg ik er niet zo 123 een schroef in. Of moet ik gewoon minder voorzichtig zijn en met wat meer kracht en of schroefboor de schroeven er in jassen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door gpr050 »

Die draad is idd een veer geweest. En wel van de bendix, die as met tandwielen (2). Dit is de as die door de startmotor aangedreven wordt en die op zijn beurt via de tandkrans op het vliegwiel de krukas laat draaien op het moment dat je de startknop indrukt. Voorzichtig eruit halen dus, en een andere bendix regelen, of als je een nieuw veertje los kunt krijgen is het wel mogelijk om m uit elkaar te halen en te repareren. De bendix heeft geen keerring.
Er zou in het carter ook een merkteken moeten staan om de ontsteking op tijd te zetten. Meestal zit dát merkteken op een van de plekken waar je grondplaat met een schroef op vastzet. Ik zie volgens mij op de rand van het punt waar de schroef (de bovenste) in zit een klein puntje staan. Dat zou het kunnen zijn…
Het merkteken van de grondplaat zit dan dus meestal ook op de buitenste rand van de opening waar je een schroef doorheen doet om m vast te zetten.
Jou blok heeft geen balans-as. Als die er wel in zou hebben gezeten zou je die rechtsboven zien zitten, daar waar er bij jou een stalen of aluminium dop in je blok zit.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Dank @gpr050. De bendix is voor mij weer een nieuwe term, dus ga mij daar weer eens in verdiepen.
De elektrische starter doet het idd niet, dus mogelijk dat dit de oorzaak is. Had daar nog niet eerder naar gekeken, te veel andere zaken die meer prio hadden.
Zal morgen weer eens op onderzoek gaan naar het merkteken in de carter. Heb inmiddels alles weer in elkaar gezet zodat mn dochter weer kan rijden.
Grondplaat en de ontsteking weer op zn plaats gezet op basis van mn foto's en brommer liep weer. Dus dat is prima.

Als iemand mij nog wat tips kan geven mbt het plaatsen van de schroeven in de oude keerring, graag. Dan kan ik daar morgen ook weer mee verder. Heb inmiddels al met een schroefboor geprobeerd, maar lukt nog steeds niet :(.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door 42 »

Kan me helemaal niet herinneren ooit een veer gezien te hebben daar..raar..

Volgens mij heb ik met een hamer de schroef in de keerring getikt en toen gedraaid..dacht ik tenminste..
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door gpr050 »

Zelf gebruik ik een haakje om de keerring eruit te halen. Maar het blijft altijd een beetje klooien om zo’n keerring te verwijderen met de krukas nog gemonteerd.
Is voorboren een optie? Klein gaatje boren en daar de schroef indraaien?
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door YouriEvo »

We gaan het zo weer proberen. Hamer, boor ik gooi er alles tegenaan :).
Daarnaast voor @42. Heb een filmpje gevonden waarin ze zo'n bendix uit elkaar halen. Dan kan je idd zien dat er een veer in zit, daarnaast mis ik blijkbaar nog wat onderdelen op mijn bendix. Dus denk dat ik dat hele ding maar ga vervangen.
Vanaf min 5: https://www.youtube.com/watch?v=uJtSR8h ... kerExtreme
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door gpr050 »

Bendix vervangen: ik dacht dat er 2 types zijn, dus even goed checken dat je de juiste aanschaft.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Nou de keerring is geplaatst hoor. Boor en hamer aan te pas gekomen, maar daarmee niet gelukt.
Uiteindelijk met wat geprik, gepiel en getrek met wat haak gereedschap is het gelukt :).

Achteraf wel gezien dat het met boor of hamer wel had gekund, maar denk toch iets te schijterig geweest. Wilde toch echt niet dorschieten en dan de lager vernaggelen.

Heb de bendix nog niet nieuw geplaatst. Eerst idd even gecontroleerd weke ik moet hebben. Dat is nu duidelijk en even kijken of ik een imitatie, ori of een 2e handsje ga plaatsen. Maar daar kom ik verder wel uit.
Zie wel dat de tandjes van het vliegwiel ok wel wat beschadigd zijn. Dus mogelijk ook wel verstandig om een ander, niet afgesleten, vliegwiel te plaatsen.

Merk niet meteen een groot verschil, maar lijkt er wel op dat hij een stuk minder in zn gas blijft hangen.
Eerst maar weer eens gaan afstellen en zien of het effect heeft gehad.

Weer bedankt en tot mijn volgende topic :).
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door gpr050 »

Prima! Misschien kan je mij in simpele stappen uitleggen hoe je foto’s bij je berichtje plaatst. Want kennelijk ben jij dáár al een stuk handiger in dan ik.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door YouriEvo »

gpr050 schreef: do 04 mei 2023, 19:20 Prima! Misschien kan je mij in simpele stappen uitleggen hoe je foto’s bij je berichtje plaatst. Want kennelijk ben jij dáár al een stuk handiger in dan ik.
Bij deze:

In het bericht https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=2&t=3416 staat het eea al beschreven, dus zal niet alles opnieuw doen.
Maar heb even in het kort het eea beschreven m.b.t. postimages.org aangezien de site die in dat bericht als voorbeeld wordt gebruikt, niet meer bestaat.

Ik doe het in tekst en in een foto's. Heb je geen zin om te lezen skip dan meteen naar de foto's :).

Foto plaatsen in een bericht.

Ga naar een site om foto's up te loaden.
(Ik gebruik hiervoor postimages.org, maar er zijn er veel meer sites die gebruikt kunnen worden).

Mijn voorbeelden gaan dus uit van https://postimages.org/

Je kan een account aanmaken, maar is niet verplicht. Je hebt dan wel wat meer controle over je foto's.
Met een account zou je foto's makkelijker kunnen verwijderen en voor je zelf in mappen kunnen plaatsen.
Als je geen account aanmaakt en je hebt de verwijder link niet bewaard, dan wordt het lastig om je foto ooit nog te verwijderen.
Maar dit mag je zelf beslissen.

- Verander ("resize") je foto naar het gewenste formaat van het forum (800x600)
- Geef een hoe lang je wilt dat de foto beschikbaar blijft. Voor het forum is het wel prettig dat dit op "No expiration" wordt gezet.
(Onder voorbehoud dat de site levend blijft. Hier geef ik geen garanties op :)).
- Selecteer je foto middels de knop "Choose images"
- In het volgende overzicht zie je een voorbeeld van je geplaatste foto plus een aantal opties.
- Gebruik de optie "Direct link:" d.m.v. het icoontje aan de rechterkant te clicken.
Hiermee kopieer je de link, die je daarna in je bericht kan plakken.
- Ga terug naar je bericht.
Op de plek waar je de foto link wil plakken plaats je eerst de tekst:

Code: Selecteer alles

[IMG][/IMG]
Dit zijn (HTML tags).
Hiertussen dien je de foto link te plakken. Dus tussen

Code: Selecteer alles

[IMG]
en

Code: Selecteer alles

[/IMG]


Voorbeeld:

Code: Selecteer alles

[IMG]https://i.postimg.cc/7hjyGZC9/IMG-0013.jpg[/IMG]
- Controleer middels de knop "Voorbeeld" of de foto wordt getoond.
Mocht dit niet goed zijn gegaan controleer dan of je de juiste "Direct link" hebt gekopieerd, of dat je de tags helemaal goed hebt geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door YouriEvo op vr 05 mei 2023, 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door gpr050 »

Duidelijk thnx
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Keerring verwijderen + los draad om ontsteking

Ongelezen bericht door 42 »

https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 6&start=20

Mocht t niet lukken met vorig voorbeeld, even naar beneden scrollen.
Plaats reactie