Trillende schroeven/ bouten

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
danieljanse
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 14 jan 2023, 16:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Xtreme 2015
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Trillende schroeven/ bouten

Ongelezen bericht door danieljanse »

Ha forumleden,

Af en toe trilt er wel eens een boutje los, die draai ik dan weer vast met een beetje lijm en dan blijft die zitten.
Maar nu heb ik dat na een stuk je rijden mijn luchtschroef naar buiten trilt, dit is heel erg hinderlijk, maar denk dat lijm daar niet de beste oplossing is.

Iemand ideeën/ tips? Alles is welkom!

Groeten!
Four wheels move the body, two wheels move the soul
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Trillende schroeven/ bouten

Ongelezen bericht door 42 »

Dat is vrij uitzonderlijk...trilt je brommer niet een beetje te veel dan ?
Ik moet best stevig draaien om die schroef in beweging te krijgen.
Misschien door versleten lagers, hoeveel km heeft ie gedaan en is er al eens een revisie geweest ?
Loctite is trouwens net iets handiger dan lijm, je zou dat ook bij de carb kunnen doen maar dan moet ie wel in 1 keer op de goede positie en daarna niet meer veranderen, of je moet em helemaal uitdraaien en schoonmaken elke keer dat je opnieuw afstelt.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Trillende schroeven/ bouten

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Je kan proberen om de draad van die vijs in te smeren met wat blauwe loctite en dan te monteren. Als je blauwe gebruikt kan je de vijs gewoon nog wel verdraaien maar gaat die wel wat stroever en zou die eigenlijk niet meer kunnen lostrillen.
Ik heb een stick (Loctite 248), daar ga ik eens meer over de schroefdraad en dan druk ik dat voor alles zekerheid nog ns met mijn vingers echt in de schroefdraad. Zo voorkom je ook dat er wat van het Loctite product tijdens het monteren in het gat waar de vijs in moet valt en eea van doorgang blokkeert wat de werking van de carbu verstoort. Daar moet je zeker wel even voor opletten tijdens de montage.

Moet wel zeggen dat ik het, net als 42, wel raar vind dat de luchtschroef zo hard trilt dat die verloopt...
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Trillende schroeven/ bouten

Ongelezen bericht door 42 »

Je hebt gelijk ja, bij zo'n schroef kun je idd daarna nog wel draaien zonder dat het problemen geeft of dat je steeds nieuwe loctite moet gebruiken, ik gebruik t zelf bij de minimum olie lvl bout maar als ik die later verdraai lekt t weer, maar dat is bij de carb niet aan de orde idd, goed punt :)
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Trillende schroeven/ bouten

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Maakt niet uit hoor, we komen er samen uit en dat is het belangrijkste. :thumbup:

Heb wel ooit een kerel geweten die de remblokboutjes van zijn kart wilde monteren en vroeg hoe ik voorkwam dat die loskwamen. Ik zei dat ik loctite gebruikte. Toen ik wat later even langs ging bij hem om te kijken of eea was gelukt zei hij dat hij loctite had gehaald en net net aan het monteren van de remblokjes ging beginnen.

Gelukkig was hij nog niet bezig want hij had wel 'loctite' gehaald maar dat bleek secondelijm te zijn. :oops:
Laatst gewijzigd door Kata 2.0 op wo 07 jun 2023, 18:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Trillende schroeven/ bouten

Ongelezen bericht door 42 »

:wtf: :lol:
danieljanse
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 14 jan 2023, 16:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Xtreme 2015
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Trillende schroeven/ bouten

Ongelezen bericht door danieljanse »

De brommer komt uit 2015 en heeft 15.000 gelopen.
Ik heb nu de luchtschroef helemaal dicht gedraaid en nu blijft ie zitten.
Ik vroeg me alleen af of die nu valse lucht aan zuigt, want met luchtschroef dicht rijden is toch een beetje ongewoon?
Four wheels move the body, two wheels move the soul
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Trillende schroeven/ bouten

Ongelezen bericht door 42 »

Als je nog steeds snel in toeren terug gaat als je gas los laat dan is de kans groot dat je idd valse lucht hebt ergens.
15k is niet veel trouwens dus lagers zouden normaal gesproken eigenlijk nog wel goed moeten zijn.
Plaats reactie