Brommer stottert

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Joris Derbi DRD
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 jun 2023, 14:47

Brommer stottert

Ongelezen bericht door Joris Derbi DRD »

Hallo,
Ik heb al een tijdje een probleem met mijn Derbi maar kan de oplossing of oorzaak niet vinden.
mijn brommer stottert wanneer hij warm is en ik veel gas geef, koud stottert hij niet. ik heb de volgende dingen al geprobeerd. nieuwe vacum kraan, nieuwe CDI, nieuwe bougiedop en bougie kabel, nieuwe bougie, carburateur schoon gemaakt. Wat erg vreemd is is dat de brommer met de nieuwe bougie niet stottert maar na 2 weken weer gaat stotteren, het lijkt me niet dat ik om de 2 weken een nieuwe bougie moet. de bougie zelf is mooi koffiebruin. weet iemand waar ik moet zoeken en wat de oorzaak kan zijn?

groetje Joris
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer stottert

Ongelezen bericht door 42 »

Welke bougie gebruik je ?
Welke sproeier zit er in en wat is je setup, origineel onbegrensd ?
Joris Derbi DRD
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 jun 2023, 14:47

Re: Brommer stottert

Ongelezen bericht door Joris Derbi DRD »

ik heb een BR9ES erin zitten, verder sproeier 100 op een originele carburateur (dellorto 17,5 mm, omdat ik een powerfilter erop heb zitten). daarnaast 50cc stage 6 cilinder, voor de rest is alles origineel onbegrensd. Het blok is net (500 km geleden) volledig gereviseerd en daar is ook een nieuwe ontsteking bij gekomen. het valt mij gewoon op dat hij na een kilometer of 3 te stotteren. (4e, 5e en zesde versnelling) in het lage toerenbereik pakt hij hem wel heel goed en stottert hij helemaal niet. Daarom vind ik het ook zo lastig om te bepalen waar ik de oorzaak moet zoeken. Hij rijdt namelijk verder fantastisch.
Joris Derbi DRD
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 jun 2023, 14:47

Re: Brommer stottert

Ongelezen bericht door Joris Derbi DRD »

Of zou dit in zijn geheel ook te maken kunnen hebben met de afstelling? Ik lees namelijk op dit forum ook meerdere opmerkingen over de luchtschroef in combinatie met stotteren.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer stottert

Ongelezen bericht door 42 »

Meestal heeft dat idd met afstelling te maken..alleen vaak is dat dan in elke versnelling wel.
Heb je al wat verschillende sproeiers geprobeerd of alleen die 100 ?
Op hoeveel slagen uit staat de luchtschroef ? Die zou rond de 1,5-2 slagen uit moeten staan voor t goeie, maar heel veel invloed heeft die niet met vol gas in hoge toeren.

In deze link staat precies uitgelegd hoe je de carb afstelt en wat alles doet https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... uni%20Vlak.
Joris Derbi DRD
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 jun 2023, 14:47

Re: Brommer stottert

Ongelezen bericht door Joris Derbi DRD »

Ik heb idd alleen de 100 geprobeerd. Dat werd mij geadviseerd. Ik zou ook niet weten of ik hoger of lager zou moeten. Ik lees veel over koffie kleur, maar als ik lang lees kun je daar niets uit opmaken als je een originele cdi hebt. Dus daar kan ik ook niets uit halen lijkt me zo. Luchtschroef afstellen ga ik nog een keer proberen. Of heb je suggesties voor de sproeier grootte? Ik heb een setje van 90 tot 108. En ik ben bij een koffie kleur blijven hangen toen. Dit was omdat ik daarvoor een vastloper had gehad door te weinig .
Als die lucht afstelling dan niet veel uitmaakt bij vol gas in hoge toeren, waar moet ik dan op letten? Heb je daar ook ideeen voor?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer stottert

Ongelezen bericht door 42 »

Is het een model van na 2018 ?
Joris Derbi DRD
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 jun 2023, 14:47

Re: Brommer stottert

Ongelezen bericht door Joris Derbi DRD »

het is een model uit 2007
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer stottert

Ongelezen bericht door 42 »

Oke, dan heb je een onbegrensde cdi iig.
Ik zou eerst es een grotere sproeier proberen en zien wat ie dan doet.
Dat ze je adviseren een 100 te nemen is geen best advies, je kunt een hele andere sproeier nodig hebben bij 2 precies dezelfde brommers met zelfde setup, dat is zelden precies dezelfde maat.
Gewoon de carb zelf afstellen via die link in mn eerder reactie en dan is het probleem hopelijk opgelost.
Anders moet je verder gaan zoeken maar je hebt al best veel vervangen zelf dus dat wordt nog een dingetje..vooral omdat het probleem zich steeds na een poosje pas voordoet..das best apart eigenlijk.
Misschien ergens een lichte sluiting waardoor de bougie kapot gaat, geen idee, ik heb zelf weinig verstand van brommer elektra.
Joris Derbi DRD
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 jun 2023, 14:47

Re: Brommer stottert

Ongelezen bericht door Joris Derbi DRD »

Bedankt voor je reactie! Ik heb de cdi van Ducati. welke spoeier maat zou ik er dan in doen 104 in plaats van 100? Het is inderdaad best vreemd waarom hij pas naar een tijdje gaat stotteren, Het stotteren is ontstaan door de regen dus het kan best iets met de elektra te maken hebben maar dat is lastig zoeken. kan ik misschien de ontsteking doormeten om te checken of deze goed is?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer stottert

Ongelezen bericht door 42 »

Plaats reactie