Na revisie en eerste start krukas loopt zwaar

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Arjan-1234
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 02 sep 2023, 13:32
Vervoersmiddel: Derbi senda

Na revisie en eerste start krukas loopt zwaar

Ongelezen bericht door Arjan-1234 »

Beste Derbi rijders en sleutelaars. Ik heb me aangemeld omdat ik met het volgende probleem zit.
Na een revisie van een d50b blok, lageren en keringen vervangen, loopt de krukas na een paar omwentelingen zwaar. De motor slaat gewoon aan loopt een paar slagen goed maar valt uit. Als ik wat gas geef merk ik dat hij steeds zwaarder loopt en valt snel weer stil. Dan zit de krukas redelijk vast.
Als ik aan het vliegwiel draai gaat dat zwaar maar even later loopt de krukas weer vrij.
De krukas is al los geslagen. En het midden van de krukas en dus ook drijfstang zitten precies op de splitsing van het blok.
Ik heb het blok zelf gereviseerd en dit was dus de eerste keer😬😉.
Mocht je nog aanvullende informatie nodig hebben voor een duidelijk antwoord hoor ik het graag.
Ik ben benieuwd wat er aan de hand is.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Na revisie en eerste start krukas loopt zwaar

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Krukas helemaal spannings vrij geslagen? Dit hoor je heel duidelijk aan het geluid wat steeds meer oploopt en vervolgens niet meer verandert. Zitten de lagers er goed in? Hoor je geen zooi tussen de lagers zitten.
Arjan-1234
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 02 sep 2023, 13:32
Vervoersmiddel: Derbi senda

Re: Na revisie en eerste start krukas loopt zwaar

Ongelezen bericht door Arjan-1234 »

De krukas zit in het midden van het blok maar ik weet niet of ie vrij geslagen is. Ik denk het niet maar heb ook geen id waar je moet slaan/tikken op de krukas (banden plakken hè😉)
Daar zal het dan waarschijnlijk aan liggen.

Lagers zijn ook schoon. En zitten er goed in👍🏻
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Na revisie en eerste start krukas loopt zwaar

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Meestal sla je hem op de tegenovergestelde kant die je het eerst in het blok hebt gezet (dus als je eerst de koppelings kant heb gedaan sla je hem aan de vliegwiel kant).
De meningen over spanningsvrij slaan zijn verdeeld, aangezien je het officieel gezien moet trekken (maarja speciaal gereedschap die je maar 1x gaat gebruiken doen we niet aan).
Als je het voorzichtig doet kan er niks mis gaan.
Je draaid een moer op de desbetreffende kant zodat je niet je draad kapot slaat, en tikt vervolgens met een gewone hamer een paar keer voorzichtig op de moer. Als het goed is hoor je duidelijk verschil in geluid, zo niet vooral niet doorslaan en eventueel vanaf de andere kant proberen.

https://youtu.be/BFFpavozWtw?si=oGVuBrMaYvfTIIcr

Op 21:15 is het duidelijk te horen
Arjan-1234
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 02 sep 2023, 13:32
Vervoersmiddel: Derbi senda

Re: Na revisie en eerste start krukas loopt zwaar

Ongelezen bericht door Arjan-1234 »

Dankjewel voor deze duidelijk video.
Toch t blokje nog eens deels uit elkaar halen. iig de kant vd koppeling.
Plaats reactie