start niet

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
r.jesse
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 22 okt 2023, 00:28
Vervoersmiddel: derbi senda xtreme

start niet

Ongelezen bericht door r.jesse »

ik heb een probleem met mijn derbi senda xtreme uit 2018 hij start namelijk niet meer. als ik hem probeen aan te kicken of rennen hoor ik alleen een raar pruttelend geluid en ruik benzine. ik heb hem werkend weg gezet maar toen had hij soms ook een haper/stotter. waar zou dit aan kunnen liggen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3660
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: start niet

Ongelezen bericht door 42 »

Vonkt de bougie ?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: start niet

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Start hij op remreiniger? Dan is het namelijk een benzine probleem
r.jesse
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 22 okt 2023, 00:28
Vervoersmiddel: derbi senda xtreme

Re: start niet

Ongelezen bericht door r.jesse »

ik heb alles nagelopen alleen mijn bougie zit erg vast en kom er met een bougiesleutel niet tussen. benzine, lucht en kabel vonkt dus het lijkt mij dat mijn bougie kapot is alleen krijg ik hem er niet uit.
r.jesse
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 22 okt 2023, 00:28
Vervoersmiddel: derbi senda xtreme

Re: start niet

Ongelezen bericht door r.jesse »

42 schreef: zo 22 okt 2023, 10:09Vonkt de bougie ?
ik heb de bougie na gekeken hier zat olie op en was vettig maar hij vonkt wel maar start niet. lucht, benzine en vonk heeft tie dus maar wilt niet starten zowel kickstart als rennen. waar kan het nog meer aan liggen?
pog
Derbi fan
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: start niet

Ongelezen bericht door pog »

Skakelbr schreef: zo 22 okt 2023, 10:32 Start hij op remreiniger? Dan is het namelijk een benzine probleem
Dit getest? Misschien een verstopte sproeier?
r.jesse
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 22 okt 2023, 00:28
Vervoersmiddel: derbi senda xtreme

Re: start niet

Ongelezen bericht door r.jesse »

pog schreef: ma 23 okt 2023, 18:25
Skakelbr schreef: zo 22 okt 2023, 10:32 Start hij op remreiniger? Dan is het namelijk een benzine probleem
Dit getest? Misschien een verstopte sproeier?
ook geprobeerd met remreiniger start nog niet. sproeier nog niet aan gedacht bedankt
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: start niet

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Als hij niet op remreiniger start zit het probleem in compressie of ontsteking gedeelte
r.jesse
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 22 okt 2023, 00:28
Vervoersmiddel: derbi senda xtreme

Re: start niet

Ongelezen bericht door r.jesse »

Skakelbr schreef: ma 23 okt 2023, 21:11 Als hij niet op remreiniger start zit het probleem in compressie of ontsteking gedeelte
compressie heeft hij hoe kan ik de ontsteking testen?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: start niet

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Hij heeft gewoon een goede vonk zei je? Ik zou beginnen bij een nieuwe bougie, deze willen nog wel eens stuk gaan (maar wel nog een vonk geven). Ontsteking zelf zal het wel niet zijn als hij alleen maar heeft stilgestaan
r.jesse
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 22 okt 2023, 00:28
Vervoersmiddel: derbi senda xtreme

Re: start niet

Ongelezen bericht door r.jesse »

Afbeelding
Skakelbr schreef: ma 23 okt 2023, 23:05 Hij heeft gewoon een goede vonk zei je? Ik zou beginnen bij een nieuwe bougie, deze willen nog wel eens stuk gaan (maar wel nog een vonk geven). Ontsteking zelf zal het wel niet zijn als hij alleen maar heeft stilgestaan
ja hij was vettig en zat olie op de bougie maar hij vonkt wel, voor dat hij niet meer starte reed hij wel slecht soms kon ik hem gewoon door trekken maar soms blijf hij hangen op 20 km per uur en ging hij stotteren/haperen. Na die dag start hij niet meer. dit is een video van de bougie en een rijdend filmpje waarin je het gestotterd hoort.

https://youtube.com/shorts/bTv0Z1DdpLs? ... b0Ft-uDTlm

https://youtube.com/shorts/hx-plbrImU4? ... wxLOwS6juW
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: start niet

Ongelezen bericht door gpr050 »

Voor het laten lopen heeft een motor, voldoende benzine (damp), compressie, en een vonk nodig. Als het blok compressie heeft en het met een beetje remreiniger het niet lopen wil, zou t probleem in het onstekingsgedeelte kunnen zitten. Heb je de bougie al vervangen? Daarnaast moet de vonk wel op tijd gegeven worden. Staat je ontsteking en je vliegwiel wel op tijd? Een enkele keer breekt het spietje waarmee het vliegwiel in de juiste positie gehouden wordt en kan het verdraaien, waardoor de ontsteking niet meer “op tijd” staat.
Als je het vliegwiel eraf haalt om te kijken of het spietje nog heel is en of de grondplaat op tijd staat, controleer dan meteen of de bedrading netjes loopt en het vleigwiel nergens tegenaan schuurt.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: start niet

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Sorry hoor maar vonken of niet, deze bougie is écht heel vettig en gaat amper/niet werken. Ik zou alvast ns een nieuwe bougie plaatsen en dan kijken of die het (tijdelijk) beter doet.
r.jesse
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 22 okt 2023, 00:28
Vervoersmiddel: derbi senda xtreme

Re: start niet

Ongelezen bericht door r.jesse »

Kata 2.0 schreef: di 24 okt 2023, 16:21 Sorry hoor maar vonken of niet, deze bougie is écht heel vettig en gaat amper/niet werken. Ik zou alvast ns een nieuwe bougie plaatsen en dan kijken of die het (tijdelijk) beter doet.
ja klopt ik heb een nieuwe bougie gekocht en hij rijd weer ik was alleen alvast aan het kijken wat het nog meer kon zijn mocht het niet aan de bougie liggen. maar hij doet het nu weer het lag dus aan de bougie. iedereen bedankt.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: start niet

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Graag gedaan. Ik weet dat het niet altijd zo lijkt want 'als een bougie vonkt dan vonkt die'. Maar ik heb de ervaring dat dat dus niet altijd zo is. :wall: Je kan altijd proberen om een natgeslagen bougie te 'reanimeren' door er remmenreiniger in te spuiten en dan droog te blazen. Als je 2-takt motor arm genoeg loopt heb je kans dat de bougie het dan weer (tijdelijk) doet.

Beste is gewoon de vuilbak in en een nieuwe plaatsen (de bougie, niet de brommer 8-) ). Ondertussen wel kijken of er toch nergens wat teveel brandstof aankomt want dan ga je op termijn weer hetzelfde probleem krijgen.

Bedankt om het alsnog even te laten weten en blij voor je dat je weer kan rijden. :thumbup:
Laatst gewijzigd door Kata 2.0 op wo 25 okt 2023, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3660
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: start niet

Ongelezen bericht door 42 »

Die bougie wordt niet vanzelf zo smerig nee, dat hoort niet.
Plaats reactie