Tandwielverhouding

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Tandwielverhouding

Ongelezen bericht door pog »

Ik heb een Rieju SMX (2008) am6 blok dus

Setup:
std 50cc cil
std carb (16mm)
Yasuni r1 uitlaat (ontgrenst)
MVT DD ontsteking.
Sproeier weet ik zo niet. maar Bougie kleur is prima.
Voortandwiel 11
Achtertandwiel 52

Probleem / gewenste situatie.

Ik ben een nieuwe rijder en heb eigenlijk alleen op mn eigen brommert gereden dus ik mis ervaring. Ik weet dat de tandwielverhouding klein is. Maar mijn topsnelheid licht nu op 63 wind tegen en 70 wind mee. Zou dit niet meer moeten zijn? Het verschil tussen de top van 5e en 6e versnelling is ook maar 4km/u

Ik vindt de trekkracht met deze verhouding wel heerlijk rijden. Ik zou willen dat mn top hoger ligt maar niet ten koste van de trekkracht. (ook geen 70cc) Ik weet niet of ik overtouren heb want ik heb geen tourenmeter.

Zou ik tandwiel 12 en 13 halen. verlies ik dan veel trekkracht?
Zou een 19mm carb verschil maken?
Wat doet de fijnafstelling van een MVT DD ontsteking? Heb de ontsteking afgesteld met een schuifmaat. Wat voor impact heeft1/2 mm speling op de afstelling?
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Tandwielverhouding

Ongelezen bericht door pog »

Toevoeging:

Ik kom er net pas achter dat de einddemper ook een begrenzing kan hebben. Het is een 2e handje en werd aangegeven als ontgrenst. maar dat zal ik morgen even controleren

Edit:

De begrenzer zit er inderdaad nog in.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Tandwielverhouding

Ongelezen bericht door Erwin P »

Je hebt neem ik aan een 17' achterwiel? Dan is 11-52 wel erg licht. 11-47 is een fijne vertanding en dat is ongeveer 12-52. Even een 12 er tussen knuppen zijn de kosten niet.
Het verschil in overbrenging tussen de 5 en 6 is ook maar erg klein.

Wat is op dit moment je km-stand? Het kan zijn dat je wat vermogen verlies hebt door een versleten zuiger.
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Tandwielverhouding

Ongelezen bericht door pog »

Ik zal inderdaad een 12 tand halen.

De staat van de zuiger en km stand is helaas onbekend voor nu. ik hoop het tot de zomer te kunnen redden en dan een volledige blok revisie uit te voeren.

M.b.t. ontgrenzen van de uitlaat. Krijg je alleen hogere topsnelheid of ook meer trekkracht? en zal een 16mm std carb dan nog voldoende zijn of zal ik een 19mm halen?
Plaats reactie