Afstelling lukt niet
Geplaatst: di 28 mei 2024, 20:52
Ik heb laatst mijn eerste Derbi gekocht. Deze was ontgrenst op de appendix op de uitlaat na. Verder zat er een standaard tandwielverhouding op 12/52 uit mijn hoofd. De brommer liep toen ongeveer 60 (op de teller) dus ik wilde wel een kleine upgrade doen. Ik heb een Leovince x-fight gekocht en een nieuwe tandwiel-ketting set (14/53). Toen ik de brommer kocht zat er een sproeier 90 in de carb wat mij al redelijk groot leek als ik de forum posts door las maar de bougie was ook wel redelijk zwart. Nu rijd de brommer ongeveer 75 op de teller met een sproeier 98, redelijk lage snelheid voor deze setup geloof ik.
Nu is de bougie helemaal spier wit. Ik heb er voor de zekerheid al een nieuwe ingedaan en deze werd ook meteen helemaal wit. Wat mij opvalt is dat de brommer onderin de toeren echt stottert als een malloot. Als ik bijvoorbeeld het filmpje opzoek van de Leovince uitlaat van Rider Mark onder zijn Aprilia dan rijd de brommer onder het hele toeren gebied gewoon normaal. Ik heb de gasnaald al helemaal op het laagst gezet om half gas wat armer te krijgen en zitten kloten met de luchtschroef maar op lage toeren blijft de brommer stotteren. Ook als ik helemaal doortrek naar maximale toeren in de eerste en tweede versnelling slaat hij ontstekingen over. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het te arme mengsel. De powerband is ook erg agressief. Het ene moment heb ik bijna geen vermogen en zodra de powerband begint moet ik mij goed vast houden aan het stuur. Hiervoor had ik een Tomos dus echt acceleratie heb ik ook nog niet echt meegemaakt.
Mijn vraag is als volgt: Is de sproeier die ik er nu in heb zitten niet al vrij groot? Ik heb al op valse lucht getest maar dat is niet het ding. Ook heb ik de ontsteking doorgemeten en die lijkt qua weerstand goed te zijn, de groene draad had een iets hogere weerstand dan de 700 ohm die ik op het forum tegenkwam, ik geloof 850 ohm. Ik heb ook de pickup op de oscilloscoop gezet maar daar werd ik niet heel veel wijzer van. Ik ga morgen grotere sproeiers halen maar ik ben wel bang dat de boel onderin de toeren dan nog slechter gaat lopen.
Nu is de bougie helemaal spier wit. Ik heb er voor de zekerheid al een nieuwe ingedaan en deze werd ook meteen helemaal wit. Wat mij opvalt is dat de brommer onderin de toeren echt stottert als een malloot. Als ik bijvoorbeeld het filmpje opzoek van de Leovince uitlaat van Rider Mark onder zijn Aprilia dan rijd de brommer onder het hele toeren gebied gewoon normaal. Ik heb de gasnaald al helemaal op het laagst gezet om half gas wat armer te krijgen en zitten kloten met de luchtschroef maar op lage toeren blijft de brommer stotteren. Ook als ik helemaal doortrek naar maximale toeren in de eerste en tweede versnelling slaat hij ontstekingen over. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het te arme mengsel. De powerband is ook erg agressief. Het ene moment heb ik bijna geen vermogen en zodra de powerband begint moet ik mij goed vast houden aan het stuur. Hiervoor had ik een Tomos dus echt acceleratie heb ik ook nog niet echt meegemaakt.
Mijn vraag is als volgt: Is de sproeier die ik er nu in heb zitten niet al vrij groot? Ik heb al op valse lucht getest maar dat is niet het ding. Ook heb ik de ontsteking doorgemeten en die lijkt qua weerstand goed te zijn, de groene draad had een iets hogere weerstand dan de 700 ohm die ik op het forum tegenkwam, ik geloof 850 ohm. Ik heb ook de pickup op de oscilloscoop gezet maar daar werd ik niet heel veel wijzer van. Ik ga morgen grotere sproeiers halen maar ik ben wel bang dat de boel onderin de toeren dan nog slechter gaat lopen.