Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Geplaatst: zo 23 jun 2024, 11:42
Ik heb al een tijdje een Derbi Senda R uit 1997 in mijn bezit en hier ook al een aantal keer over gepost op het forum. Gelukkig zijn deze problemen allemaal verholpen maar ik loop op dit moment tegen een nieuw probleem aan. De brommer verbruikt namelijk een heleboel benzine, zoveel zelfs dat ik denk dat er iets mis is. Als ik het verbruik bij houd met de teller die op de brommer zit kom ik op een verbruik van zo'n 1 op 9 à 10 uit. Dit is nog gunstig uitgedrukt i.v.m. de aardige afwijking van de teller. Het komt er dus op neer dat ik elke 50 tot 60 km de tank weer kan bijvullen. Na een paar keer is dat niet echt leuk meer...
De brommer heeft dan ook wel een snelle setup:
- 70 of 80cc airsal, geen idee welke, ik heb in ieder geval gezien dat het er een is met vlinderpoort
- 21 mm Polini CP
- Oude Yasuni onderlangse uitlaat (lijkt op r2)
- en tot voor kort een powerfilter
Toen ik de brommer ophaalde verklaarde ik het verbruik door slechte afstelling en het power filter. De brommer rookte namelijk stevig (echt een blauwe 2 takt walm) vooral bij lage toerentallen. Ik wilde de brommer dus gaan afstellen, hierbij wilde ik het originele luchtfilter gebruiken i.p.v. het powerfilter ook vanwege het geluid. Ik heb hiervoor een constructie gemaakt met wat 3D print onderdelen (want de originele slang is zo goed als niet meer te krijgen (1997)) en heb zo de carburateur op het luchtfilter weten te krijgen.
Ik ben begonnen met sproeier 100 en heb zo afgebouwd tot 88. Hij loopt op top goed door maar stottert onderin en met minder dan driekwart gas, zodoende heb ik de gasnaald omlaag afgesteld maar zonder resultaat helaas. Wat ook opvalt is dat de stationairschroef helemaal ingedraaid moet zijn om hem enigzins stationair te laten draaien. Dit leek mij dus een valse lucht probleem, maar heb met remmenreiniger niks kunnen vinden.
Op dit moment weet ik dus niet zo goed wat er aan de hand is, lekke krukaskeerringen zou dus kunnen door de rook, maar dit verklaart niet het hoge verbruik. Daarnaast zit er bij het vliegwiel in ieder geval geen speling op de lagers en ook geen vettigheid o.i.d. Verder valt mij op dat bij het verstellen van de gasnaald de gasschuif erg vochtig is evenals de aansluiting op het luchtfilter.
Wie o wie weet waar ik het ongeveer moet zoeken? Ik wil namelijk niet een hoop geld investeren zonder resultaat.
De brommer heeft dan ook wel een snelle setup:
- 70 of 80cc airsal, geen idee welke, ik heb in ieder geval gezien dat het er een is met vlinderpoort
- 21 mm Polini CP
- Oude Yasuni onderlangse uitlaat (lijkt op r2)
- en tot voor kort een powerfilter
Toen ik de brommer ophaalde verklaarde ik het verbruik door slechte afstelling en het power filter. De brommer rookte namelijk stevig (echt een blauwe 2 takt walm) vooral bij lage toerentallen. Ik wilde de brommer dus gaan afstellen, hierbij wilde ik het originele luchtfilter gebruiken i.p.v. het powerfilter ook vanwege het geluid. Ik heb hiervoor een constructie gemaakt met wat 3D print onderdelen (want de originele slang is zo goed als niet meer te krijgen (1997)) en heb zo de carburateur op het luchtfilter weten te krijgen.
Ik ben begonnen met sproeier 100 en heb zo afgebouwd tot 88. Hij loopt op top goed door maar stottert onderin en met minder dan driekwart gas, zodoende heb ik de gasnaald omlaag afgesteld maar zonder resultaat helaas. Wat ook opvalt is dat de stationairschroef helemaal ingedraaid moet zijn om hem enigzins stationair te laten draaien. Dit leek mij dus een valse lucht probleem, maar heb met remmenreiniger niks kunnen vinden.
Op dit moment weet ik dus niet zo goed wat er aan de hand is, lekke krukaskeerringen zou dus kunnen door de rook, maar dit verklaart niet het hoge verbruik. Daarnaast zit er bij het vliegwiel in ieder geval geen speling op de lagers en ook geen vettigheid o.i.d. Verder valt mij op dat bij het verstellen van de gasnaald de gasschuif erg vochtig is evenals de aansluiting op het luchtfilter.
Wie o wie weet waar ik het ongeveer moet zoeken? Ik wil namelijk niet een hoop geld investeren zonder resultaat.