Pagina 1 van 1
gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 10:58
door hugoovergaag123
hallo,
Ik vroeg mij even af I.V.M inrijden wat voor cilinder een derbi heeft?
wat is de orginele cilinder? gietijzer of aluminium en wat zijn de meeste (misschien wel alle?) andere derbi cilinders?
tnx
grtz
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 12:33
door KoentjeM
Derbi cilinders zijn volgens mij alu...
Ik weet niet of je een hele nieuwe derbi hebt ?
Als je alleen de cilinder nieuw hebt, hoef je niet zo lang in te rijden.
Half uurtje op temperatuur rijden, rond 8000 toeren, keertje naar 9000 trekken.
Dan bougie eruit en half uurtje laten afkoelen, daarna weer op temperatuur rijden, beetje rond de 10000 komen nu.
Dan paar keer helemaal doortrekken.
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 12:38
door J03P
standaard heeft Derbi NT aluminium cilinders met nicaceal wand en losse binnenkop

De snelle cilinders zijn aluminium (Malossi,Metrakit,Airsal, etc.)
Wat langzamere slijtvaste cilinders zijn van gietijzer (DR,TP,Polini)
mijn tip voor inrijden: starten en gewoon 30 min laten draaien, daarna een kilometer of 50 rustig rijden en een beetje afwisselen in te toeren.
Het beste is om je brommer warm te laten draaien elke keer dat je start. Ik zet hem altijd aan en ga dan m'n handschoenen pakken, helm opzetten en dat soort dingen. Tegen de tijd dat je klaar bent is je cilinder al lekker warm en kun je meteen wegrijden.
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 12:39
door the skullkid
Heb je pas een nieuwe brommer? 500km begrenst laten en gwn tegen 45 rijden

Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 12:45
door J03P
haha de oldskool manier
is prima om te doen, maar eigenlijk niet nodig.
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 13:14
door KoentjeM
30 min warm draaien stationair is niet goed...
Je moet je motor belast inrijden, een paar minuutjes het water op temperatuur krijgen is prima.
Maar 30 min is een beetje overdreven...
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 13:28
door J03P
ieder z'n ding he.
Ik heb 't altijd zo gedaan en het bevalt me prima, net zoals dat sommigen hun brommer 500km inrijden.

Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 14:10
door royvi
Alleen een aluminium met nicaseal cilinder hoef je eigenlijk nauwelijks in te rijden, keer warm rijden en af laten koelen en gaan.
Een nieuwe brommer moet je wel inrijden, en belast inrijden wordt inderdaad aangeraden. Sowieso is het niet goed om je brommer een half uur stationair te laten draaien, het is beter om je brommer warm te rijden. Dus eerst even rustig rijden.
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 14:16
door hugoovergaag123
Wanneer moet ik trouwens mijn blokolie vervangen? ik heb nu 11.000 km gereden en de blokolie is nog nooit vervangen.. de brommer is 1 jaar oud en heb met standaart, v6 en rijd nu conti..
wanneer moet ik dit doen? en is dit zelf te doen?
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 14:25
door KoentjeM
Ik zou de olie dan wel binnen nu en 1000 km verversen.
Ze raden volgens mij aan om de 5000 km. Ik heb laatst de blokolie vervangen en deze was na genoeg helemaal schoon.
Had er 5000 km mee gereden. Maar het gaat om de zuurgraad van de olie, dus ik zou niet weten of 11000 erg zou zijn.
Maar zelf vervangen kan prima, even de brommer warm rijden, en dan de plug eruit draaien.
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 14:38
door hugoovergaag123
hoe moet dit precies dan dat vervangen? ik weet dat er een soort plugschroefding zit van plastic aan de bovenkant aan de rechterkant van me blok.. en dat er een inbus schroef zit in het midden zeg maar...
wat moet ik precies doen? ik weet dat er 10 w 40 in moet maar dat is dan ook gelijk alles..
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 15:00
door KoentjeM
Van welk jaar is je derbi ?
Bij het nieuwe type blok zit de plastic schroef aan de linkerkant als je er op zit.
De inbus in het midden van de carter deksel is een controle plugje.
Je moet de bout onder aan je carter los schroeven dan loopt de olie eruit.
Dan haal je de plastic schroef eruit en daar vul je 650ml olie bij.
Dan haal je die inbus plug er voorzichtig uit, als hier olie uit komt, is het oliepeil oke.
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 15:38
door royvi
En stel dat je stukjes ijzer tegenkomt (glinstering in olie) dan moet je de boel eerst goed doorspoelen. (met benzine bijvoorbeeld, maar dan wel een poos wachten tot alles verdampt is!) Je hebt de olie er al zo lang inzitten dus je weet maar nooit!
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 16:20
door jurjen27
Heb je geen handboek er bij?
Achter je rempendaal zit ook nog een bout, die moet er ook uit

En je moet geen synthetische olie nemen, dan gaan je platen slippen
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: do 23 jun 2011, 16:30
door hugoovergaag123
hmm oke mensen.. ik weet van de plug ja en van de imbus midden op me carter..
Alleen welke bout moet ik hebben die onder me karter zit zodat de olie eruit loopt? er zitten er namelijk aardig wat:p iemand een foto ofzo die het verduidelijkt?:P
En ik kan denk ik toch gewoon bij tankstasion een bus van die olie halen? dus niet syntetisch en dan 10w40 toch ofzo?
grtz.
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: do 23 jun 2011, 21:03
door royvi
Ik zou die olie bij een brommerzaak halen, vaak hebben tankstations die niet of ze hebben zo'n huismerk. (hoeft niet per defenitie slecht te zijn, maar toch)
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: vr 24 jun 2011, 02:16
door n00n
Ik zou er gewoon lekker Castrol in gooien. Maarja, dat ben ik.
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: vr 24 jun 2011, 09:36
door J03P
Zou ik ook doen, dat spul is veel beter voor je blok dan benzinepomphuismerk.
Re: gietijzer of alu?
Geplaatst: vr 24 jun 2011, 12:58
door the skullkid
Ik zou hem in zijn geval gewoon naar de dealer doen.