Aankoop derbi 125 jaba??

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
petrolhead
Banden plakker
Vervoersmiddel: honda civic ek4

Aankoop derbi 125 jaba??

Ongelezen bericht door petrolhead »

Hallo allemaal, ik ga zaterdag kijken naar een derbi senda 125 4t sm uit 2008.. Met 11000km op de teller.
De bedoeling is dat ik er hoofzakelijk mee naar het werk ga rijden met mooi weer.
De afstand is 25km enkel. Alleen 70km/u wegen .
Het gaat mij niet zozeer om de snelheid maar het moet wel goed meekomen in het dagelijks verkeer. Het lijkt me gewoon erg fijn om lekker uit te waaien na een lange werkdag :)
Mijn vragen zijn :

Is het een goede brommer en wat is het verbruik ervan?

Is het goed te doen om met deze sm dagelijks zo'n afstanden af te leggen ?

En is 11000 km veel voor een derbi 125?
Huug
Pro tuner
Vervoersmiddel: DRD Racing #85

Re: Aankoop derbi 125 jaba??

Ongelezen bericht door Huug »

verbruik van een kleine 4-tact is wel prima en voor die kleine afstanden die je er mee rijd hoef je daar niet echt naar te kijken.
Het is geen oud crossertje op straatbandjes maar gewoon een blok dat voor de straat bedoeld is met geredelijke vermogensafgifte. Veel slijtvaster dus waardoor je makkelijk voor woon/werk verkeer gebruikt kan worden. 11000 km is niet veel voor zo'n derbi maar weet niet hoe het met de rest van het onderhoud zit, remblokjes, bougie, blokolie en dat soort gebruikelijke dingen moeten miss vervangen worden als je hem koopt omdat het lang geleden is dat de oude eigenaar dit heeft gedaan. weet niet bij hoeveel km je aan revisie moet gaan denken maar daar kan een ander je miss mee helpen.

Snap alleen niet waarom je niet lekker voor een oude toerfiets gaat of zo dat is zoveel leuker. Op dit vermogen raak je sws uitgekeken (A) Kijk eens op http://www.motoroccasion.nl of zo. onder de 2000.- heb je echt leuke speeltjes er bij zitten hoor :thumbup:
Afbeelding
Daan22
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi

Ongelezen bericht door Daan22 »

sm rijden ook het fijnst voor je rug vind ik, buiten die racers , daar krijg je alleen maar rugpijn van
Huug
Pro tuner

Groot gelijk maar ik denk dat je als motor om ook lekker rustig mee te kunnen rijden en miss leuke motorvakantie doen of wat dan ook je veel meer plezier hebt van zoiets: http://www.motoroccasion.nl/motoren/898 ... o-650.html
Zit een rotax blok in, zelfde als oude bmw F650 welke betrouwbaar zat is en leuk rijd. Hij is fabriek af 35kw dus gas begrenzer of een paar ringen in je inlaat en hij kan lekker op 25kw en na 2 jaar met nieuwe regeling netjes op 35kw.

door de nieuwe regeling gaan ze ook meer waard worden omdat hij precies in het 2e motorrijbewijs gaat vallen dan :happy:

Dit is maar een voorbeeldje natuurlijk, zo zijn er nog zat leuke fietsen te vinden (A)

Misschien is het beter als je gewoon een paar fietsen bij een dealer gaat bekijken en er een rondje mee rijd dan merk je altijd dat bepaalde dingen tegen vallen of er andere veel leukere fietsen zijn :thumbup:
Afbeelding
petrolhead
Banden plakker

Thanks voor de vlotte reacties ;) Wou het toch even navragen want echt veel informatie is er niet van deze derbi te vinden op het net..
Als ik de mogelijkheid had ging ik voor een zwaardere motor.. Alleen heb ik geen motor rijbewijs en kan ik dus met 2 jaar auto rijbewijs met max een 125cc rijden. En wie weet als het mij echt 200 procent bevalt ga ik alsnog voor mijn rijbewijs. Maar eerst eens beginnen met een 125cc'tje en dan zien we wel verder.
Onderhoudsbeurtjes kan ik zelf wel uitvoeren. Sleutel opzich wel graag aan dit soort dingen :D
En ik kies voor een sm omdat dit mij gewoon aanspreekt en ik bv een 125 racer echt vind overkomen als een hoogtoerig 'brommertje'. Met een sm valt dit minder op vind ik..
Huug
Pro tuner

in welk land woon jij dat je er je 125cc bij krijgt ? in Nederland moet je daar namelijk eerst een motorrijbewijs voor halen na 10 januari of zo. dan mag je 2 jaar op een 125cc gaan rijden en na 2 jaar 35kw en daarna na 2 jaar pas vol vermogen. Voor alle 3 moet examen gedaan worden.

in bijna alle andere landen behalve de Benelux krijg je er je 125cc bij maar in de Benelux natuurlijk weer niet :wall:
in bijna alle andere Europese landen dus wel en dat doen ze omdat er veel op 125cc motorscooters gereden wordt :happy:
Afbeelding
petrolhead
Banden plakker

Ik woon in Belgie. In belgie mag je met 2 jaar je autorijbewijs een 125 rijden. De meeste kiezen voor een motorscooter maar dat koop ik wel als ik niet meer in staat ben om te schakelen etc :)
Daan22
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi

Ongelezen bericht door Daan22 »

petrolhead schreef:Ik woon in Belgie. In belgie mag je met 2 jaar je autorijbewijs een 125 rijden. De meeste kiezen voor een motorscooter maar dat koop ik wel als ik niet meer in staat ben om te schakelen etc :)
beter ga je dit jaar nog voor je moto rijbewijs want vanaf volgend jaar word de wet heel streng op het behalen van je motorrijbewijs.
Huug
Pro tuner

petrolhead schreef:Ik woon in Belgie. In belgie mag je met 2 jaar je autorijbewijs een 125 rijden. De meeste kiezen voor een motorscooter maar dat koop ik wel als ik niet meer in staat ben om te schakelen etc :)
Voor zo ver ik gelezen heb gelde het voor heel de Benelux dus ik zou dat nog een keer heel goed na gaan voordat je een hoop geld investeert. maar beter haal je gewoon motorrijbewijs nu daar heb je je hele leven profijt van. Ik wordt zelf 5 december 18 en moet voor 10 januari me motorrijbewijs halen anders heb ik die kutregeling dus gewoon een spoed cursus doen van een weekie en dan wachten op de zomer. motor fixen we voor die tijd :wub:
Laatst gewijzigd door Huug op do 22 mar 2012, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
petrolhead
Banden plakker

Momenteel is het zo: In bezit van rijbewijs B (autorijbewijs) mag ja na 2 jaar met een motor rijden met max 125cc 11kw..
Als je een motorrijbewijs hebt voor je 21ste mag je rijden mat max 25kw.. Na je 21ste mag je met alle motoren rijden.
Huug
Pro tuner

als je het zeker weet is het wel een redelijke keuze. al blijf ik het een opgevoerd brommertje vinden met 125cc en 11kw. Dan komen mensen van het forum je voorbij met hun MHR 80 :emo:
Afbeelding
petrolhead
Banden plakker

Tuurlijk daar twijfel ik niet aan, heb aantal jaar geleden ook een suzuki crosser gehad 80cc en ook een 70cc aprilia sr etc.. Maar het gaat mij echt meer om het cruizen en niet om het hard gaan. Daar heb ik mijn auto voor :mrgreen:
Huug
Pro tuner

dan is het geen verkeerde fiets :thumbup:
Afbeelding
Plaats reactie