Het ''technische'' kleine vragen topic

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door royvi »

Ik heb laatst een derbi senda gekocht, ik ga hem van de week ophalen.
Maar ik had een vraag, ik moet hem dus weer begrenzen/afvoeren omdat er naar school om de 2 dagen een rollerbank staat, 4 dagen geleden met 40 man :!:
Zit er een soort afsluitkraantje op de oliepomp? Ik moet een kleinere sproeier maar ik heb alleen ervaring met tweetaktmotoren zonder oliepomp. Of loopt de olie er niet uit als je de carburateur open haalt? Mij lijkt van wel want als je hem start moet hij toch al gelijk olie hebben, maar misschien heb ik het wel fout en wordt de olie op een andere plek toegevoegd(spruitstuk ofzo).
Het gaat hier om een X-treme SM uit 2009
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jayz
Beginnende tuner
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 14:07
Vervoersmiddel: derbi senda x-race sm 2008 Monster Energy
Locatie: ergens in zuid-holland

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door jayz »

carb kan je er gewoon zo afhalen komt niks uit
alleen als je het vlotterbakje opent zit er nog wat benzine in.. en je kan gewoon het vlottertje dicht houden terwijl je je sproeier vervangt
Afbeelding
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door royvi »

Ok, bedankt, dus de olie wordt wel toegevoegd in de carburateur?
Op welke verhouding gaat die oliepomp eigenlijk? Ik kan niks daarover terugvinden in het boekje.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Pau1
Derbi fan
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 15 okt 2010, 20:05

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Pau1 »

royvi schreef:Ok, bedankt, dus de olie wordt wel toegevoegd in de carburateur?
Op welke verhouding gaat die oliepomp eigenlijk? Ik kan niks daarover terugvinden in het boekje.
Olie wordt inderdaad toegevoegd in de carburateur.
De mengverhouding is volgens mij 1:50
de papkarre
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 19:57
Vervoersmiddel: derbi gpr

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door de papkarre »

zoiets inderdaad, bij mijn gpr 1:55.6 maar dit verschilt natuurlijk per blok/brommer

edit:
zelf een vraag,
bij de gpr van een maat van me blijft er benzine uitkomen bij het demonteren van de vlotterbak, dit hoort toch niet? Vaccuum kraan kapot?
Gebruikersavatar
jayz
Beginnende tuner
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 14:07
Vervoersmiddel: derbi senda x-race sm 2008 Monster Energy
Locatie: ergens in zuid-holland

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door jayz »

heb ik idd ook als ik me benzine slangetje los trek... maar als je je vlotterbakje demonteerd moet je gewoon het vlottertje dicht houden...

ik doe altijd het benzine slangetje eraf halen een ander slangetje erop die dood loopt.. en dan kan je gwn aan je carb klote
Afbeelding
D-Evo
Pro tuner
Berichten: 3272
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 12:07
Vervoersmiddel: Peugeot 107
Locatie: Meppel.

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door D-Evo »

@ Papkarre.



Gewoon een klem om aanvoer naar carb zetten.
En dan kan je er rustig mee bezig gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Daan »

Jongens,

Ik heb inmiddels een nieuw blok gehaald omdat mijn andere blok is vastgelopen en dit een sneller oplossing was. Maar nu heb ik een probleem. De voorste bout van het blok zit vast gerot (corrosie neem ik aan) en er is geen beweging in te krijgen. Nu hebben wij er met een slagmoersleutel op geslagen maar dat werkte niet. Vervolgens een moment sleutel gepakt en uiteindelijk de kop dolgedraaid :( Maar er is nog geen beweging in te krijgen. Er is bijna een halve bus WD40 op leeggespoten maar dat heeft geen zin aangezien er niets tussen komt.

Ik ga hem proberen te verhitten en hoop dan dat er wat ruimte zal ontstaan als de bout is afgekoeld

Iemand een ander idee?
Gebruikersavatar
jayz
Beginnende tuner
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 14:07
Vervoersmiddel: derbi senda x-race sm 2008 Monster Energy
Locatie: ergens in zuid-holland

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door jayz »

yup center in slaan en gat in de bout boren.. steeds een grotere maat boor nemen dan word de wand van de bout uiteindelijk zo dun dat die met je boor mee draait..
daarna ff tap er doorheen draaien om het binnen schroefdraad schoon te maken

gr
Afbeelding
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door royvi »

En je kan voortaan beter kruipolie gebruiken dan WD40, kruipolie werkt veel beter.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Daan »

WD40 = toch kruipolie of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
jayz
Beginnende tuner
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 14:07
Vervoersmiddel: derbi senda x-race sm 2008 Monster Energy
Locatie: ergens in zuid-holland

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door jayz »

is t ook
Afbeelding
derbi-wesley
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 okt 2010, 18:59
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race 2006

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door derbi-wesley »

ik heb een aantal vraagjes,
heb nou een warmloper, wat is dat precies en wat moet ik nu doen
als ik de cilinder eraf wil hebben wat moet ik er verder van de brommert afhalen om er makkelijk bij de te komen
ik rijd nou met deze uitlaat rond
Afbeelding
Afbeelding
wat moet hier de sproeier maat van zijn want ik heb het idee dat ik met te groot of te klein rijd
en daarom een warmloper heb
setup is 50cc std.
17.5 mm carb
powerfilter
std vertanding blablabla
en die beun uitlaat

ik zou graag een antwoord willen hebben op deze vragen voordat ik begin met sleutelen,
alvast bedankt:D
Gebruikersavatar
robke135
Derbi fan
Berichten: 56
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 22:46
Vervoersmiddel: Derbi senda drd Limited Edition 07 - senda xtreme 06
Locatie: Zundert

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door robke135 »

om je cilinder te demonteren, moet je je tank er eventjes afhalen dat is wel zo gemakkelijk, je koelvloeistof eruit laten, dan kun je hem demonteren, welke maat sproeier je nodig hebt kun je niet zeggen want dat verschilt bij elke brommer zo veel. en als je een warmloper heb en je denkt dat het aan je sproeier ligt dan heb je een te kleine sproeier, dus hij krijgt te weinig benzine. Of krijgt hij geen/niet genoeg olie?
Gr
Afbeelding
Pau1
Derbi fan
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 15 okt 2010, 20:05

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Pau1 »

Derbi-wesley welke sproeier heb je? En hoe lang rijdt je al met deze set-up?
Denk dat het eerder iets zal zijn dat ie te weinig olie heeft gekregen. Is je oliepomp nog wel goed?
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door royvi »

Daan schreef:WD40 = toch kruipolie of zie ik dat verkeerd?
WD40 is meer een goedje van alles.
Ik zweer het je, kruipolie werkt beter als WD40.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Swansie-Turbo
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 13:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda R

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Swansie-Turbo »

Een warmloper kun je krijgen doordat je brommer te weinig mengsel heeft gehad,
Je brommer te weinig koeling heeft gehad!

Zorg dus dat je je koelvloeistof goed bij vult, en hem bij de waterpomp ontlucht en bij het reservoir!

Met die leovince zou ik toch wel richting sproeier 90 gaan ;)
Beter een sterretje in je voorruit dan een voorruit in je sterretje. !
RaliasR
Pro tuner
Berichten: 769
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 20:45
Vervoersmiddel: Derbi Senda Monster Energy uitvoering
Locatie: Nieuwleusen (Ov)

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door RaliasR »

Daan schreef:Jongens,

Ik heb inmiddels een nieuw blok gehaald omdat mijn andere blok is vastgelopen en dit een sneller oplossing was. Maar nu heb ik een probleem. De voorste bout van het blok zit vast gerot (corrosie neem ik aan) en er is geen beweging in te krijgen. Nu hebben wij er met een slagmoersleutel op geslagen maar dat werkte niet. Vervolgens een moment sleutel gepakt en uiteindelijk de kop dolgedraaid :( Maar er is nog geen beweging in te krijgen. Er is bijna een halve bus WD40 op leeggespoten maar dat heeft geen zin aangezien er niets tussen komt.

Ik ga hem proberen te verhitten en hoop dan dat er wat ruimte zal ontstaan als de bout is afgekoeld

Iemand een ander idee?
ik heb deze bout ook bij de ophangpunten moeten afslijpen (dremel met slijpschijf) en inboren om het blok eraf te krijgen
Het boutgat heb ik daarna helemaal moeten uitboren aangezien ik niet zoals jou een vervangend blok had.
Gun jezelf de tijd bij de uitvoering.
Succes
Wat wij weten is een druppel, wat wij niet weten een oceaan
RaliasR
Pro tuner
Berichten: 769
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 20:45
Vervoersmiddel: Derbi Senda Monster Energy uitvoering
Locatie: Nieuwleusen (Ov)

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door RaliasR »

derbi-wesley schreef:ik heb een aantal vraagjes,
heb nou een warmloper, wat is dat precies en wat moet ik nu doen
als ik de cilinder eraf wil hebben wat moet ik er verder van de brommert afhalen om er makkelijk bij de te komen
ik rijd nou met deze uitlaat rond
Afbeelding
Afbeelding
wat moet hier de sproeier maat van zijn want ik heb het idee dat ik met te groot of te klein rijd
en daarom een warmloper heb
setup is 50cc std.
17.5 mm carb
powerfilter
std vertanding blablabla
en die beun uitlaat

ik zou graag een antwoord willen hebben op deze vragen voordat ik begin met sleutelen,
alvast bedankt:D
Radkappen eraf, Koelvloeistof aftappen , bougie eruit, cilinderkop eraf, cilinder eraf
doek onder je zuiger stoppen, 1x circlip uit zuiger halen, zuigerpen aan die kant eruit drukken/tikken
zuiger eraf halen
zuiger bekijken cilinder bekijken en advies vragen

Aangezien je met powerfilter rijdt zul je toch snel een sproeier 100 moeten plaatsen
powerfilter is meer lucht dus meer benzine nodig = grotere sproeier
Wat wij weten is een druppel, wat wij niet weten een oceaan
RaliasR
Pro tuner
Berichten: 769
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 20:45
Vervoersmiddel: Derbi Senda Monster Energy uitvoering
Locatie: Nieuwleusen (Ov)

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door RaliasR »

PS Veranderingen aan je brommer zoals ander luchtfilter of uitlaat betekent vaak dat je je
brommer weer opnieuw moet afstellen . Wees je daarvan bewust .
Wat wij weten is een druppel, wat wij niet weten een oceaan
Plaats reactie