Het ''technische'' kleine vragen topic

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Martinderbi
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 13:50
Vervoersmiddel: derbi senda extreme

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Martinderbi »

Hallo,

Ik mij net geregistreerd omdat ik toch eens de "specialisten" moet vragen :D

Ik heb mijn zoon een nieuwe derbi senda x-treme gekocht, deze heeft net 900km op de klok dus het moment om deze te ontgrenzen.
Echter ik krijg er geen snelheid in maar ik heb de brommer goed afgesteld dat is mij wel toevertrouwd:)

Ik heb de uitlaat ontgrensd, de uitlaat bestaat uit 2 delen, een korte dunne bocht met slurf welke is vervangen door een openbocht zonder slurf (technigas) en ik heb de prop in het 2e gedeelte van de uitlaat verwijderd en het gat mooi rond gefreesd.
Verder de carburateur ontgrensd en goed afgesteld met sproeier 98.
Daarnaast tandwiel 11 vervangen voor tandwiel 13.

Origineel liep de brommer 52 km
Met tandwiel 13 kwam de snelheid op 61 km
Na ontgrenzen uitlaat komt de snelheid op 68km, wind mee dan 71 km
Brommer loopt verder perfect, kracht in elke versnelling en vliegt vloeiend door de toeren maar dat houdt wel op bij 8000 rpm, op het display komen de streepjes net over de helft..

Ik had verwacht dat de brommer nu een 80-85 km zou lopen maar dat lukt dus niet.
Kan het zijn dat de nieuwste Derbi's een uitlaatbocht hebben die meer is geknepen dan de voorgaande modellen?

Ik hoor graag jullie bevindingen en tips.
Gebruikersavatar
Jolt
Pro tuner
Berichten: 853
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 13:54
Vervoersmiddel: KTM EXC 525
VW Golf MK4

ex-Derbi Senda SDR 2004
ex- Yamaha YZ 80 1999
ex- Tomos a35
ex- Tomos a35 limited
ex- Tomo a35B
ex- Polo 6N 1400
Locatie: Nijemirdum

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Jolt »

71 is niet heel hoog maar 80-85 zal je toch echt een andere uitlaat moeten gaan halen.

heb je de expansie vervangen door een tecnigas ? of alleen het eerste bochtje vanaf de cilinder waar origineel de 'piemel' op zit ?
D25 schreef:jolt is DE tomos ambassadeur van dit forum hij zou u verder brengen in deze kwestie
kevrie schreef:me voorspatbord was inderdaad aardig scheef en kon wel een viagra gebruiken ja :emo:
Derbi040
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 10 mar 2017, 11:16

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Derbi040 »

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, ben een jonge van 17 jaar en wil een derbi gaan kopen, nu heb ik een derbi senda drd met metrakit 70cc gezien maar nu is mijn vraag, kan hier een jamarcol of een imitatie akraprovic onder? Zodat er een zwaarder geluid uitkomt ipv. Schel. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Groetjes :thumbup:
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Knissaw »

Kan niet.... Het is een 2t dus je zult ALTIJD eens schel geluid horen :emo:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=S1oA66Sl6xQ[/youtube]
Filmpje van een 2t motor en een 4t motor.
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Gooncy »

Probeer is een powerfilter te nemen, klinkt die al zwaarder
DRD EDITION
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door EZ_R »

Een lekke uitlaat klinkt ook vrij zwaar...
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Knissaw »

EZ_R schreef:Een lekke uitlaat klinkt ook vrij zwaar...
:emo:
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Remond
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 mar 2017, 16:38
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Remond »

Hi guys,

Heb een vraag, Me setup 80cc airsal Xtreme versie, 28mm carbu, wss HPI ontsteking etc. etc.
Heb me al rot gezocht en verdiept naar uitlaten, zat zelf aan een voca 80 te denken. Alleen heb geen flauw benul of op deze setup ook wel pijpen als bijv. een most 80/90 ook goed uitpakt. En weet iemand of een HGS 85 KTM uitlaat op een 80cc goed loopt kon daar niks over vinden? :shifty:
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Knissaw »

Wil je alles uit je brom halen, Dan moet je een onderlangse uitlaat halen. Voca uitlaten zou ik sowieso vanaf blijven, echt veel te duur voor wat je er voor betaald.

Scr corse is behoorlijk goed, Yasuni ook en eventueel als je het geld hebt een malossi mhr 80 uitlaat. keuze is reuze

http://derbiteam.nl/onderdelen/euro_e3_d50b0/uitlaten/
Kijk anders hier even, Staat veel info over uitlaatjes :dry:
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Remond
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 mar 2017, 16:38
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Remond »

Thnx voor de snelle reactie,

Geld is niet perse een issue, maar als het een hondertje goedkoper kan dan een MHR 80 zou dat niet heel erg zijn. :D
Had indd die site ook al gevonden, alleen had zo nog steeds twijfels omdat veel uitlaten (Hoe ik het las) toch vooral 70cc gericht zijn. Bijv. de SCR Corse racingline zat ik zelf aan de 85 te denken ipv de 70. Alleen heb hier te weinig ervaring voor met deze uitlaten om zelf in te schatten welke beste past. Heb geen zin om 300 eu te betalen voor een uitlaat die dan toch niet helemaal lekker loopt.
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Knissaw »

Als je het geld er voor over hebt,

Malossi MHR supermoto. Zal geweldig lopen op je cillinder, Zal ontzettend snel zijn, En je hebt een heerlijke powerband. Zou voor de zekerheid toch even kijken op youtube of het je wat lijkt. Anders zou ik zelf voor een scr corse racing line gaan. Ook een snelle uitlaat met ook een goede powerband. Scheelt veel geld maar zal heel iets minder snel zijn. Keuze is aan jou (A)
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door EZ_R »

Conti black, scheelt geld, zelfde spul.
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Remond
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 mar 2017, 16:38
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Remond »

Thnx voor de info. :thumbup:
Heb uiteindelijk nou een R3 gekocht. Kon hem relatief goedkoop kopen 2de hands, dus vond dat de gok wel waard. Van de week verder blok opbouwen en dan benieuwd hoe het gaat lopen :D
levivandijken
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 10:20
Vervoersmiddel: derbi senda sm xtreme 2005

ot kickstart

Ongelezen bericht door levivandijken »

weet iemand hier toevallig of het mogelijk is om een nt kickstarter/as op een ot blok te zetten?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Narco »

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum.
Ik ben 50+ en heb een Senda gekocht voor mijn zoon die in de zomer 16 wordt.
Het is een xrace uit 2004/2005 waar blijkbaar ooit het blok van verwisseld is want er zit een NT blok onder.

De bedoeling is om de brommert volledig op te knappen.
Vanaf de jaren 80 sleutel ik, ik heb oa een Kreidler VHS crosser gehad, Honda MT 80cc, 110cc enz, dus de ervaring is er wel.

Ik dacht vandaag een paar snelle reparaties te doen zodat mijn zoon op een afgesloten terrein een paar uur kan rijden, alvorens ik de senda helemaal demonteer om hem opnieuw te kunnen opbouwen.
Wilde vandaag de gaskabel vervangen, maar mijn nieuwe kabel past niet goed en ik kan dus wel wat advies gebruiken ...
Het elleboogje dat op de deksel van mijn carb zit is een stuk korter dan het elleboogje dat aan de nieuwe gaskabel zit.
Boven de carb is m.i. niet de ruimte voor dit hogere elleboogje, mijn frame heeft niet genoeg ruimte hiervoor.
Deze nieuwe kabel is voor een 'na 2006' blok.
De nieuwe kabel heb ik in de dichte verpakking gelaten zodat ik deze nog kan omruilen.
Nu mijn vraag, wie weet welke gaskabel ik voor deze carb (Dellorto PHVA 17,5) moet hebben ??

Ter verduidelijking 2 foto's.

Marco

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Knissaw »

Had ik ook, Gewoon het stelboutje eraf draaien en enkel stellen vanaf de koppelingshendel. Is er niks meer aan de hand :happy:
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Narco »

Knissaw schreef:Had ik ook, Gewoon het stelboutje eraf draaien en enkel stellen vanaf de koppelingshendel. Is er niks meer aan de hand :happy:
@knissaw, eerlijk gezegd begrijp ik jouw antwoord niet.
Stellen vanaf de koppelingshandel ? Wat heeft de koppeling hier mee te maken ?
Er zijn meerdere gaskabels voor de senda in de handel, mijn vraag was of iemand wist welke in mijn situatie past ...

Marco




/
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Knissaw »

ehhh mijn fout :P Ik bedoel enkel stellen vanaf de gashendel verstel-bout.

Snap je hem nu wel? :D
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Gooncy »

Je kan ook gewoon dat hele stuk eraf knippen nergens voor nodig.

Weet je zeker dat dat stuk niet voor de olie pomp is? De originele derbi gaskabel split in 2en (1 naar de carburateur en 1 naar de oliepomp)
DRD EDITION
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: Het ''technische'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door EZ_R »

Universele gaskabel gebruiken, schijt aan de oliepomp
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Plaats reactie