Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Hier kun je project log's kwijt van je motor.
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

[[ De eerste foto serie op deze pagina is geupload via Imageshack. Deze site is nogal aan het veranderen en gek aan het doen. Werken deze foto's niet meer, geef dit dan alstublieft aan. Hartelijke groet, Dave ]]

Hey, ik ben Dave. Al lang lid, maar ik post niet veel berichten.
Sinds enkele weken heb ik naast mijn Suzuki Bandit 600, nog twee andere motoren gekocht.
Nouja, gekocht!! Het koste me één krat Amstel pils voor alle twee. :twisted:
Suzuki GT 1000cc BJ 78/79 Zijspanner met 4 in 1 uitlaat
Suzuki GT 1000cc BJ 78/79 Soort van Cafe Racer met 2 twinpipes :twisted:
Afbeelding
Afbeelding

Beide hebben 7 jaar stil gestaan in een schuur, maar ze zijn lopend weggezet schijnt :D
Omdat t me vrijwel niks heeft gekost, probeer ik alles ook zoveel mogelijk te hergebruiken en zo min mogelijk onderdelen aan te schaffen.
-------------------------------------------------------------------------------
Als eerste hield ik me bezig met het zijspan.
Als eerste de motoren afgespoten en ff in de kruipolie gezet. Het is meer roest dan motor.
Afbeelding

Accu erop gezet, en hij gaf stroom! Moooi!! Alle verlichting deed het, en de startmotor ging rond! hoe is het mogelijk!

Er zat behoorlijk wat roest in de tank, deze gevuld met azijn en 20 bouten en moeren.
Kwartier schudden, en een week laten staan. Her resultaat verbaasde me. Er kwam behoorlijk wat roest mee naar buiten met het uitspoelen. (Al zal de tank natuurlijk nooit brandschoon worden 8-) ) Deze gevuld met benzine en laten doorlopen/gespoeld.
Vervolgens helemaal gevuld tot de rand zodat de kans op nieuwe roestvorming ff wordt verminderd.

Hij sloeg niet aan, en hij vonkte niet op twee cilinders. Bobine verwisseld van de Caferacer op de zijspan en voila. Alle vier een vonk!

De zijspanner wou nog niet lopen, dus vervolgens de carburateurs er af gehaald.
Wat ik aantrof was 7 jaar oude benzine, aangekoekt als koffie dik! 8-)
Afbeelding
Afbeelding

Resultaat
Afbeelding :thumbup:
Afbeelding

( terug gemonteerd met een brandstof filter ertussen, al die roest uit de tank wil ik er niet weer in hebben)

Hij wou nog niet lopen, dus het luchtfilter eraf gepakt, en wat trof ik aan. Een vogelnest ( geen foto helaas)
Schoon geblazen, maar dit wat het dus ook niet.

Proberen te starten met remreiniger in het luchtfilter spuiten, en hij sloeg af en toe aan. Maar hij bleef niet lopen 8-)
Toen zei me oom dat wanneer hij liep, er vrijwel geen lucht uit de uitlaat kwam. Een verstopping misschien? :D

Ja hoor, drukreiniger erop, en er kwam niks geen water uit de achterkant, alleen uit de andere vier inlaten!
Vd week slijp ik m door, en dan zet ik er een foto op met wat ik aantref!

----------------------UPDATE 3 AUGUSTUS 2013----------------------------------------

Afgelopen weken op vakantie geweest en nogal wat gewerkt. Dit weekend maar besloten om weer is naar de motor te kijken.
Waar waren we gebleven.... Oh ja, de uitlaat zat verstopt. Deze is eronder uit gebeund, en is op de lasnaad van de uitlaat en demper doorgeslepen.
Afbeelding

Het slijpen ging mooi, er was weinig te slopen aan de uitlaat. De pijp is toch al zo gaar als wat :D

De uitlaat zat inderdaad verstop. Er zat een blokkade van zand, modder/stof en stro/hooi bij de demper. Ff schoon gestoken, en deze zal ik er binnekort weer op proberen te lassen.
Afbeelding
Maarja, ik was toch wel benieuwd of hij zou willen lopen, dus de pijp zonder demper erop gezet, en geprobeerd.
Het leek te mooi.. hij kreeg geen brandstof op één of andere manier. Ik had een nieuw brandstof filter erop gezet, maar dit blokkeerde dus de toevoer. Nu een extra verloopje er tussen gedrukt, en ja hoor, de benzine stroomde rijkelijk door!!! Hoppaké!!

poging 2 had meer succes, het beest leeft weer. De roet en modder kwam uit de uitlaat, en dikke steekvlammen spuugde er ook uit!! Wat een geweld... 8-) Hij is nog niet verzekerd, dus het bleef bij rondjes rijden om het erf. Bij het 2e rondje stond ik al in de bomen singel/ struiken. Gelukkig niks krom gereden :twisted:

Wel heb ik kortsluiting gemaakt, waardoor mn start relais stuk is gegaan. Aanduwen of aanprikken met de schroevendraaier op het relais werkt nog wel 8-) ( startknop werkt dus niet meer).

Nog te doen:
-Uitlaat lassen
-ophanging zijspan lassen ( is gescheurd)
-remmen achter vervangen
-zijspan voorzien van bekleding en relingen
-misschien opspuiten ( iemand ideeën voor een nieuw uiterlijk?) :twisted:
-En de Café racer aan de gang krijgen, de 2e motor die ik ook had gekocht.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ha53NTvLtCw[/youtube]

----------------------UPDATE September 2013----------------------------------------
Nieuwe onderdelen besteld en ontvangen. Er volgt snel meer.
Afbeelding

----------------------UPDATE Oktober 2013----------------------------------------
Uitlaat gelast,
Ophanging gelast
Onderdelen vervangen

Had wat problemen met de startrelais. Had de nieuwe relais eropgezet, maar hij startte nog steeds niet via de startknop en hij vonkte niet meer. Na een dag doormeten bleek het relais vast te zitten. Tikje met de hamer en voila, het kan zo simpel wezen :thumbup:

Remmen losgehaald, schoongestoken en het roest van de remzuiger gehaald. Verder ingesmeerd met een remsmerings middel.
Afbeelding

De achterrem ook losgehaald en deze remt weer. Echter nog niet zo best, binnenkort meer..

Een paar proefrondjes meer gereden. Het donutsdraaien gaat als een tiet met dat ding, wat een vermogen voor z'n oud monster :twisted:
----------------------UPDATE November 2013----------------------------------------
Voor het eerst eens omgekeken naar de Café racer. Ik dacht ik maak vast de tank vanbinnen ff schoon met azijn. Hij zit namelijk vol met roest en troep.
Afbeelding

Echter, het bleek dat er voorheen nog meer dingen waren aangesloten op deze tank, dus er zit een gat in.
Ik denk dat het hier om een brandstof meter ging, want twee brandstof kranen op een motor... dat heb ik nog niet eerder gezien.
Afbeelding
Toch heb ik er ff een paar liter azijn in gegooid met een paar moeren. Half uur staan schudden, en weer leeggegoten. Dan kan de azijn toch ff een beetje inwerken. Maar misschien moet ik toch gaan kijken naar een ander tankje :twisted:
Afbeelding Resultaat


----------------------UPDATE Januari 2014----------------------------------------
Inmiddels is de zijspan verkocht. Ik kreeg er een goed bod voor, en ik dacht, waarom zou ik 'm ook houden! Ik heb tenslotte nog een GS 1000 suzuki. Deze café racer loopt inmiddels, alleen ik ben hem nog aan het afstellen bij de sproeiers. Dit is nogal een precies werkje... aangezien de motor een tijd met vervuilde benzine heeft stilgestaan in de carburateur. 8-) Hieronder een kort filmpje van deze GS1000. Wederom gefilmd met de telefoon, sorry voor de slechte kwaliteit.

Verder, ik heb het opgegeven met het ontroesten van de brandstof tank! Ik zoek gewoon een schone 2e hands tank! Ik heb even zitten denken aan een twee-componenten coating die ik in de tank zou kunnen gooien. Een soort van latex, die een nieuwe laag vormt in de tank. Alleen dit is ongeveer 50 euro, en voor dat geld koop ik ook een mooie schone 2e hands tank :thumbup: . Het is geen Ducati of Aprillia tenslotte 1000 ;)


----------------------UPDATE Maart 2014----------------------------------------
Zoals als eerder aangegeven, het zijspan project is afgebroken! De stal werd wat te klein, en ik besloot hem is op marktplaats te zetten. Even kijken wat de interesse was. Gek genoeg, waren er meer dan 20 bellers en mensen die een mail stuurde, en was de advertentie in een aantal dagen + 1500 keer bekeken. Ik had hem dus ook vrij snel verkocht. Niet voor de hoofdprijs, maar voor 4 gele briefjes van 100. Ik had er weinig kosten aan gehad, en ik heb de motor voor vijwel niks gekocht. zeg maar 300 euro winst. Niet veel, maar ach, het werd toch tijd voor het volgende project! 8-) Daar kon ik die 300 euro mooi aan kwijt haha.

Marktplaats foto's zijspan van Januari
Afbeelding
Afbeelding



____ Suzuki Café Racer __________

Zo stond deze er nog bij.
Afbeelding
Zonder tank!
Afbeelding


Verder heb ik geprobeerd de tank te reinigen, maar dit werd één groot drama.
Een speciaalzaak in Boxtel hielp me uit de brand. De eigenaar is een groot fan en verzamelaar van Suzuki motoren ( <bj 2000)
Verder ook oud deelnemer van de Isle of Man TT races! Geweldige gast! En hij had nog een gs 750 tank en benzine kraan liggen.
http://www.biggelaarmotorservice.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Perfect! Paste niet helemaal, maar na wat slijpen en lassen aan het frame kwam ik er wel. Nu past tie perfect.
Verder is de café racer wat ontroest, nieuwe olie erin, remmen ontlucht, nieuwe remkabels, wat mat zwart gespoten, etc.! Eerste testrit inmiddels gemaakt, maar ik denk dat de ontsteking wat verkeerd staat. Enorme klappen en hij valt snel stil. Lekt als een vergiet aan benzine na deze klappen. ( vergelijkbaar met een geweerschot).

Ik woon ook naast een paardenmanage, dus de eerste middelvingers van 14 jarige paardenmeisjes heb ik al ontvangen! :twisted:
Afbeelding

Nieuwe tank ( ongespoten )
Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe tank ( Gespoten ) beetje donkere foto :palm:
Afbeelding

Snel meer!
-----------------Korte-----UPDATE April 2014----------------------------------------
Motor bleef kut lopen. Hij heeft een aantal weken buiten gestaan, en sloeg nu helemaal niet meer aan. Bij het starten bleef hij knallen en terugslaan. Onsteking stond goed, dus waarschijnlijk zuigt hij lucht aan tussen de carb en cilinder. Carb er af en ja hoor... die O-ringen zijn goed gaar!

Afbeelding
Afbeelding
Mn neef had nog wat nieuwe liggen, voor een trekker ofzo, maar het paste(bijna). Erop gezet en hij liep meteen!
Nu eens kijken wat ik nu met die dikke suzuki ga doen :twisted:
-----------------Korte-----UPDATE April 2015----------------------------------------
Motor staat te koop. Heb alles geprobeerd, maar hij blijft afslaan als ik 'm start. Hij blijft stationair lopen, en ik ga rijden, maar zodra die ook maar even te weinig brandstof krijgt klapt tie uit. Zn dikke 1000cc is dan niet te houden in een bocht.... :D

Wellicht kan ik er een ander blij mee maken xxxxxx link verlopen


-----------------Korte-----UPDATE Mei 2015----------------------------------------

Project verkocht! Helaas. Tijd voor een nieuwe uitdaging.


Groet Dave
Laatst gewijzigd door davedb op ma 11 mei 2015, 11:39, 21 keer totaal gewijzigd.
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Boeki
Pro tuner
Berichten: 4484
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 21:33
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007
Locatie: Rotterdam/Woudenberg

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door Boeki »

Mooi om te zien dit! Leuk om aan te werken lijkt me.
Open the Throttle and Smile
peter96M
Tuner
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 11:59
Vervoersmiddel: derbi senda drd sm 50
Locatie: groningen

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door peter96M »

hahaha, best project dit echt grappig om te lezen vogelnest hier en een compleet verstopte uitlaat daar :lol: :thumbup:
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
kevinbakker
Tuner
Berichten: 346
Lid geworden op: ma 17 sep 2012, 20:27
Vervoersmiddel: derbi DRD anniversary #85
Locatie: sibculo

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door kevinbakker »

mooi project ! :happy:
derbi DRD anniversary #85
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

Project log update! Zie mijn eerste post voor de nieuwe info 8-)

Hij loopt weer!!
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

## Update ##

Onderdelen besteld.
>Luchtfilter
>bobine
>accu
+
uitlaat gelast

Binnenkort een nieuwe update!
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Gebruikersavatar
Rikk-
Tuner
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 03 feb 2013, 10:32
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD 85 2011 (verkocht), Husqvarna SM 125 2007 (verkocht)

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door Rikk- »

Leuk project ben benieuwd ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

Afbeelding

Bobine
Choke kabel
Startrelais
Luchtfilter ( 4 carb. in 1) :box:
En een boek van mn oom. Binnenkort het zijspan uitlijnen.
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

^update oktober^ Zie de bovenste post! :thumbup:
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Boeki
Pro tuner
Berichten: 4484
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 21:33
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007
Locatie: Rotterdam/Woudenberg

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door Boeki »

Wat ga je er eigenlijk mee doen als hij klaar is?
Open the Throttle and Smile
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

Boeki schreef:Wat ga je er eigenlijk mee doen als hij klaar is?
Geen idee. Verkopen denk :thumbup: Misschien dat een museum ze wel wilt. Oude krengen..
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

update november. Zie eerste post! 8-)
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

update januari 2014.
Zijspanner verkocht :cry:

Zie eerste post! :twisted:
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Joost27
Pro tuner
Berichten: 534
Lid geworden op: vr 17 jan 2014, 21:18
Vervoersmiddel: DERBI

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door Joost27 »

Heb je weer een update? ben zeer benieuwd! leuk project :box:
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

Joost27 schreef:Heb je weer een update? ben zeer benieuwd! leuk project :box:
Jazeker! Er is veel veranderd! Hier alvast één nieuwe update! Zie de éérste post ( en dan onderaan) Meer foto's zullen volgen dit weekend! 8-)
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Boeki
Pro tuner
Berichten: 4484
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 21:33
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007
Locatie: Rotterdam/Woudenberg

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door Boeki »

Dat je niet meer voor die zijspanner hebt gevraagd als er zoveel interesse in was.
Open the Throttle and Smile
Joost27
Pro tuner
Berichten: 534
Lid geworden op: vr 17 jan 2014, 21:18
Vervoersmiddel: DERBI

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door Joost27 »

Ja had ook bieden gedaan :blink:
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

Nouja, misschien die 100 euro die ik er meer uit had kunnen halen. Deze mensen waren bereid het zelf op de kar te zetten, hoefden geen test rit te maken, en hadden hem ongezien gekocht. Geen onderhandelen dus, wat me eigenlijk wel beviel. Snel verdiend. Al denk ik dat niet iedereen van deze verkoop methode houdt :D En het deed er ook wel toe dat ik hem goedkoop had gekocht en ik er nog één had 8-)

++

Meer foto's toegevoegd in éérste post!
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Joost27
Pro tuner
Berichten: 534
Lid geworden op: vr 17 jan 2014, 21:18
Vervoersmiddel: DERBI

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door Joost27 »

Ach ja weer en zorg minder en geld verdient :box:

Ben erg benieuwd wat je er van ga maken, zou die motor matzwart helemaal spuiten!

En gewoon zorgen dattie spik en span wordt:)

Suc6!
Gebruikersavatar
davedb
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 14:12
Vervoersmiddel: Suzuki Bandit 600n, Aprilia RS 125
Locatie: Dronten, FL

Re: Suzuki Zijspanner / Cafe Racer

Ongelezen bericht door davedb »

Nieuwe update april! :thumbup:
Suzuki Bandit 600n
Suzuki RGV 250
Gesloten