De hele Derbi reeks aan modellen (X-Race, X-treme, DRD etc)

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
teun4
Tuner
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 17:05

De hele Derbi reeks aan modellen (X-Race, X-treme, DRD etc)

Ongelezen bericht door teun4 »

Dit is een How-To wat bijvoorbeeld handig kan zijn als je een derbi brommer wilt gaan kopen of ideeën wilt opdoen om te photoshoppen, hier staan alle (brommer) type's in, als je nog toevoegingen/veranderingen hebt moet je maar een pb sturen :thumbup:
Het staat van goedkoopst naar duurst.

Derbi maakt verschillende (brommer)modellen,
- GPR (Race model)
- GPR Nude (Naked bike)
- Senda's (Supermotards en de offroadmodellen)
- Scooters (De Atlantis en de GP1. De GP1 is de enigste scooter met ketting)

Eerst de Senda modellen (Supermotard en R en Senda Racerbj99):

- Senda Racer r en SM
Derbi gebouwd in de jaren 99 herkenbaar aan de hoge tank en de krokodillen achterkap wat duit op het achterkapje met bobbels er in deze heeft een buizen frame.
Senda Racer r
Afbeelding

En de SM Racer:

Afbeelding
- Senda
Worden niet meer gemaakt, allemaal van bouwjaar rond het jaar 2002 t/m 2004. Hij staat ook wel bekend onder de handelsbenaming SDR, geen idee waarom. Niet veel bijzonders, DLS achterbrug, bruin blok, dubbele koplamp en denk ik nog wel het mooiste onderdeel aan de brommer: soms een Showa USD voorvork. Verder heeft deze als enigste het ''stickervlak'' met de letters SM op de achterkappen. Wat wel opvalt is het DPF stickertje op de zeikappen, zie je alleen op dit model, ik weet niet waar het voor staat, iemand anders wel?

Dit type is gemaakt in de kleuren zwart en blauw.
Afbeelding
Hier met een Leovince V6 uitlaat, voor de rest wel helemaal origineel
Afbeelding
Hier wel origineel

- X-race (2004 t/m 2011)
Met Paioli voorvork uit het jaar 2004, daarna een Marzocchi van 2006 t/m 2008, vanaf dat x-race de nieuwe type puntige kappen van de Black Edition kreeg (2009?) weer een Paioli. Vanaf 2009(?) hebben ze de puntige kappen van de DRD Black Edition en dus ook andere stickers. Verder Heeft hij vanaf 2009 ook geen ''cyclops'' koplamp meer, maar de vierkantige Offroad koplamp. Is een R versie van, maar zijn zeldzaam.
260 mm voorremschijf,
180 mm achterremschijf
36 mm dikke voorpoten met 175 mm veerweg
182 mm dikke enkele schokdemper achter

2004: Dit type is gemaakt in: Stuur me een pb als je het precies weet in welke kleuren hij gemaakt is, volgens mij alleen in het zwart, klopt dit?
Afbeelding

2005: Een marzocchi vork ipv van een Paioli, en een beschermkapje op de standaard uitlaat. Dit type is gemaakt in zwart/blauw, rood, blauw/wit en Oranje. Opvallend is dat de oranje SM en R en de blauwe R versie nog een Paiolie vork hebben, iemand die weet waarom? (De oranje SM/R versie lijkt mij gemaakt in 2005 in plaats van 2004, omdat hij wel een uitlaatbeschermkapje op een foto vanuit een andere hoek heeft, maar heeft wel net als de blauwe R versie een Paioli voorvork inplaats van een Marzocchi. Weet iemand dit?? stuur me een pb als je als je het precies weet in welke kleuren hij gemaakt is.)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
R Versie: Alleen een R in plaats van SM op de radiateurkap en achterkappen, en de zwart/blauwe, rode en oranje editie hebben nu ook witte zeikappen, en een witte sticker op de voorlampkap. Voor de rest hetzelfde.
Toch een Paioli voovork bij de zwart/blauwe R versie? iemand die weet hoe het zit?
Afbeelding
Afbeelding
Iemand die een goede/betere foto heeft van de rode R editie met oude type blok uit dezelfde hoek als de 2 foto's hierboven moet maar pm'en.
Afbeelding
Afbeelding

2006 t/m 2009 of 2010: iemand die weet wanneer het nieuwe type X-race gemaakt is met de puntige Black Edition kappen? stuur me pb
Afbeelding
Afbeelding
Dit is gewoon de blauwe 2005 versie met NT blok te zien aan de witte streep op de radiateur kap en het woordje senda dat mist boven supermotard op de witte achterkappen, iemand die weet hoe dit kan en wanneer hij gemaakt is??
Afbeelding
R Versie: Iets andere stickers, voorderest hetzelfde, Dit type is gemaakt in de kleuren zwart en blauw.
Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn een foto's van een zwarte en rode R uit 2006, vanwege nieuwe blok, maar hoe kan dat hij alleen in het rood en zwart een R versie ervan is met nog oude stickers?
Afbeelding
Afbeelding

2009 of 2010 t/m 2011: Vanaf nu weer een Paioli voorvork ipv een Marzocchi, ook heeft de X-race nu dezelfde puntige Black Edition kappen, met X-race stickers. Dit type is gemaakt in de kleuren zwart en rood. Opvallend is dat de zwarte een grotere achterbrug sticker heeft, de rode SM, de zwarte R en de blauwe R hebben allemaal een kleinere. Iemand die weet vanaf wanneer de X-race puntige Black Edition kappen kreeg?
Afbeelding
Afbeelding
R Versie: Dit type is gemaakt in de kleuren zwart en blauw.
Afbeelding
Afbeelding

Tot slot: Weet iemand of deze ook in Nederland uitgebracht is en van welk jaar dan, in ieder geval is hij van 2005 of van 2004, omdat als hij van 2006 was er een nieuwe type blok in zou liggen, ik denk zelf van 2005 omdat waarschijnlijk in 2004 er alleen een zwarte X-race was, en dan blijft 2005 dus over, is ook logischer, omdat de X-race toen in meer kleuren kwam, iemand die meer weet?
Afbeelding

- X-treme (2002 t/m 2011)
Wat er anders aan is als aan een X-Race:
- Andere (mooiere) koplamp ''kattenogen'' voor de SM, Voor de R versie een vierkantige koplamp die er in 2009 ook bij de X-Race opgekomen is.
- Gespoten kappen in plaats van gegoten, en op de Supermotard editie zit vanaf een bepaald bouwjaar en toerenteller, op de R versie niet! Van de X-treme is ook een R, dus een Cross editie van.

2002 t/m 2003 (Zwart, rood, blauw en groene editie)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
R Versie: Gemaakt in de kleuren rood en blauw.
Afbeelding
Afbeelding

2004 Vanaf hier zwart gecoate Supermotard wielen. Dit type is gemaakt in het zwart, oranje en blauwe editie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
R versies:
Als iemand een foto met witte achtergrond heeft van een zwarte R versie , moet je me maar Pb'en, ook als je weet dat hij ooit gemaakt is.
Afbeelding
Afbeelding


2005: Vanaf nu heeft hij een chrome demper. Dit type is gemaakt in het zwart, oranje ,blauw en rode editie.
Als iemand een foto met witte achtergrond heeft van een zwarte SM versie, moet je me maar Pb'en.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
R Versies:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


- 2006: (vanaf hier het nieuwe type blok, en het de ''piemel'' begrenzer op de originele uitlaat)
Van dit type is een zwarte, blauwe en rode editie
Als iemand een foto met witte achtergrond heeft van een zwarte SM versie, moet je me maar Pb'en.
Als iemand een foto met witte achtergrond heeft van een blauwe SM versie, moet je me maar Pb'en.
Afbeelding
R versies:
Als iemand een foto met witte achtergrond heeft van een zwarte R versie, moet je me maar Pb'en.
Afbeelding
Als iemand een foto met witte achtergrond heeft van een rode R versie, moet je me maar Pb'en.

2007: Van dit type is een zwarte, blauwe en wit/rode editie gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2008 t/m 2010: Van dit model is een rode en een blauwe editie gemaakt. Typische aan dit model is dat de rode editie géén DLS sticker op de achterbrug heeft, terwijl de blauwe editie dit wel heeft. Verder heeft het voor het eerst een matzwart gecoate achterbrug.
Afbeelding
Afbeelding
R Versies: Zijn hier ook R versies van?

2011 = DRD X-treme:
Afbeelding

Ook is er sinds dit jaar een DRD X-Treme, dit is gewoon een X-Treme met de digitale teller, zwarte gietwielen en LED achterlicht. Voor de rest blijft hij een kleinere remschijf hebben en remklauw (dubbele zuigers bij een DRD), Een DLS achterbrug en dus ook normale veer (een niet link-systeem veer), zwarte gespoten uitlaat in plaats van een RVS uitlaat, de Paioli voorvork in plaats van de Marzocchi van de DRD hebben.

- DRD
DRD betekent trouwens Derbi Racing Development. Is de duurste Derbi Senda, bevat ook sponsorstickers van Dellortho (carburateur), Domino (gashendel), Marzocchi (voorvork) en DRD Derbi Racing Development.
''De sportieve Senda maakt zich het DRD logo eigen (Derbi Racing Development) door de ervaring en expertise te claimen van de DRD racing afdeling uit het wereldkampioenschap GP 125cc.'' (http://www.derbi.com/nl)
Deze heeft een chrome frame en Dubbele schrijfrem voor. Er zit een ''unlimited'' sticker op het voorspatbord, standaard op de rem- en koppelingshendel zogenoemde ''hevelgrips'' aangebracht. Van de DRD is ook een R, dus een Cross editie van, deze heeft wel een chromen frame, maar een enkele grotere (260mm) schijfrem

Werd verkocht onder dit verkooppraatje:
Denk eens even na over alles waar je van droomt in een motorfiets. En dan.. vergeet je dat alles. Want de Senda DRD heeft heel wat meer te bieden dan dat. Een combinatie van tal van vernieuwende elementen maken dat de DRD een nieuwe categorie creëert binnen zijn eigen segment. De vele nieuwe technische en esthetische kenmerken bezorgen de DRD een spectaculaire look. (http://www.derbi.com/nl)

2003 t/m 2005: Is een zwarte SM versie van, en een blauwe R versie van.SM Versie, op het zadel staat Supermotard, op de achterzeikappen staat Sport Concept, en heeft kleinere (240 mm) dubbele schijfrem met andere remklauw
Afbeelding
R versie, op het zadel staat Senda, op de achterzeikappen staat Cross Spirit, en heeft grotere (260mm) schijf met andere remklauw, en een opvallend blauw stuur met stuurstang, waar de zwarte SM versie een zwart stuur zonder stang heeft gekregen:
Afbeelding

- DRD Black Edition
Is de Limited Edition die DRD Edition of Black Edition genoemd werd. Zijn er maar 1000 van gemaakt. Kwam dan ook met het chrome frame, de inmiddels gewilde ''Limited Edition'' Handkappen, eerste keer dat de Derbi's een digitale teller kregen en ''Black Edition'' kappen. Heeft voor het eerst standaard een RVS uitlaat, nog specialer is dat hij onderlangs was, verder heeft geen enkele Derbi standaard een onderlangse uitlaat fabrieksaf! Is uitgerust met een 260mm voorremschijf. Verder heeft het een mooi zwart zadel met het logo van Derbi op het uiteinde aan de zeikanten. Helaas slijt dit er altijd snel af.
''De Black Edition wordt voorgesteld, een beperkte reeks van de Senda waarvan de 1000 units reeds waren uitverkocht nog voor de start van de productie.'' (http://www.derbi.com/nl)

Verkooppraatje:
Met de SM DRD Edition drijft Derbi het supermotard plezier tot aan de limiet van het asfalt. Een perfecte machine die een lossing biedt voor alle eigenschappen die tot nu toe eigen waren aan modellen met een grotere cilinderinhoud of competitiemachines.De SM DRD is het resultaat van de onbetaalbare ervaring die Derbi heeft opgedaan op het hoogste competitieniveau. Durf jij hem tot aan de limiet te drijven? (http://www.derbi.com/nl)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

R Versie, deze kreeg een aparte naam, namelijk de R Black Devil. Heeft nu wel een bovenlangse RVS uitlaat, die later op elke DRD Racing zal komen. Kreeg een unieke koplamp met 2 grote ronde lampen. Bevat de zwevende schijven die nu op de 125 R/SM viertakt versie zitten. Ook als enigste zwarte binnenvoorvorkpoten. Heeft een Paioli voorvork. De stickers op de achterzeikappen zijn inmiddels bij de meesten bekend (van wegen een project van Phil uit Zweden/Noorwegen). Heeft ook Limited Handkappen en een digitale teller. Radiateurkappen zijn met blauw geadoniseerde boutjes vastgemaakt. Het grijs komt duidelijk naar voren in de tankkap, gedeelte van het zadel en het achterste kapje.

Het verkooppraatje:
De Black Devil werd in het leven geroepen om de dromen van alle jonge off-road rijders te vervullen. Uiterst uniek en gesofisticeerd leggen zij de ziel van Derbi bloot en brengen daarmee meteen de norm inzake technologie en esthetica tot op een ongeziene hoogte. Een uitzonderlijk smaakvol gevoel voor detail siert deze ‘Black Devil’, en geloof ons: geen detail werd over het hoofd gezien. Een echte droom, maar slechts voor een select gezelschap, want de productie werd wereldwijd gelimiteerd op 1000 exemplaren. (http://www.derbi.com/nl)

Afbeelding
Afbeelding

- DRD Racing
Gewoon nieuwe type DRD met eerste echte DRD kappen, in plaats van alleen DRD Stickers, zonder chrome frame, namelijk een grijs frame (met andere kapophangpunten), zonder dubbele schijfrem, wel een hele grote schijf, LED achterlicht, met digitale teller (mag je zelf uitmaken of dat een voordeel is), een RVS uitlaatsysteem, er zit ook andere profiel Vee Rubber banden als de X-treme en 2003 DRD op. Heeft een zwarte koelvloeitsofdop in plaats van een paarse. Ook een R en Limited versie van, de R versie zie je amper.
DRD Racing Limited Edition:
Voor het eerst dat het een Limited Edition genoemd wordt, maar de DRD (Black) Edition was eigenlijk het eerste Limited Model. Beperkt aantal van gemaakt (1.000 in totaal), oude types (van 2005 t/m 2007) hadden een chrome frame, zwart met goud editie. De nieuwere, vanaf 2008, de zwarte met rood niet, deze hebben namelijk een antraciet/zwart frame. De officiele (dus niet de Black Edition) hebben ook dubbele wave schijfrem voor, zwarte gietwielen en ook USD(=Up Side Down) voorvork.
Reden voor een Limited:
''The only way for a market leader to remain on the crest of a wave is to feed the market with innovative proposals, advanced technology, and to offer unique opportunities for that extra touch of exclusivity. From this philosophy the Black Edition and Black Devil were created last year and now the DRD Racing Limited Edition comes forth.''

2005 versie, zie je eigenlijk nooit, betwijfel of ze wel naar nederland geimporteerd zijn, heeft aparte voorremschijf, Marzocchi Magnum voorvork, Derbi 50 SM op de achterzeikappen, DRD Racing op de radiateurkappen, Blauw stuur op elke kleur van dit model.
Gemaakt in het zwart/grijs, blauw/zwart (bevat blauwe geadoniseerde wielen en blauwe rand op het zadel) en rood/zwart (bevat blauwe geadoniseerde wielen en rode rand op het zadel)
Afbeelding
Raar genoeg staat de zwarte ''regenboog'' op de PRL Sticker die zich op de achterbrug bevindt in de richting van het voorwiel, in plaats van de gebruikelijk ''regenboog'' die naar achteren wijst. Apart
Afbeelding
Afbeelding

R Versie, heeft 260mm voorremschijf in plaats van 300mm, carbon sticker op de voorvork met Marzocchi Magnum erop, op de achterzeikappen een wit vlak met Derbi 50R erin en een wit vlak op de koplamp:
Afbeelding
Afbeelding

Limited versie, 2005 t/m 2006
Werd geleverd met goude accenten die terugkwamen in het achtertandwiel, de USD Voorvork van SEBAC, de goude remklauwen voor en achter, de goud geadoniseerde boutjes waar de radiatuerkappen mee vastgeschroefd zijn, de goude koppelingsarm op het blok en het goude stuur. Had dezelfde stickers als de DRD Racing SM/R, alleen in het zwart uitgevoerd met oranje letters. Op de koplampkap zit een matzwarte sticker met enkel een Derbi D erop.

Let op, dit is het Grand Prix model, het productiemodel kwam zonder wheel striping en Michelin Sporty banden.
Afbeelding
Afbeelding

Limited R versie, met enkele ''Wave'' schijf voor, en zwart gecoate spaakwielen.
Afbeelding
Afbeelding

2007 versie, nog steeds met blauw stuur etc. Het blauwe en rode model met blauw geadoniseerde velgen, de zwarte nog steeds met zwart gecoate velgen.Nu alleen nieuwe type blok, andere stickers en andere 300mm schijf. Bekend aan de SM 50 letters op de achterzeikappen die vaak wordt aangezien voor SIVI. Werd geleverd als SM/R/Limited versie
Afbeelding
Afbeelding
Raar genoeg staat de zwarte ''regenboog'' op de PRL (=Progressive Racing Line) Sticker die zich op de achterbrug bevindt in de richting van het voorwiel, in plaats van de gebruikelijk ''regenboog'' die naar achteren wijst. Apart
Afbeelding
R versie, met 260mm schijf, carbon sticker op de voorvork met Marzocchi Magnum erop, en wit vlak op de achterzeikappen met SR 50 erop en wit vlak op de koplamp. Iemand die weet of ze in het zwart gemaakt zijn?:
Afbeelding
Afbeelding
Limited versie, (al in 2006 gemaakt vanwege nieuwe type blok of pas in 2007?? omdat iedereen het Limited 2007 noemt, als je het weet een PB'tje graag :happy: )
Kreeg Marzocchi goude voorvork in plaats van de Marzocchi Magnum voorvork en kreeg zwart gelakte kappen met de DRD Racing SM/R 2007 stickers in het zwart. In de letters komen de kleuren geel naar voren. Verder zit er nu óók op de koplampkap een sticker met Limited Edition.
Afbeelding
Als je een foto van een Limited 07 heb op groot formaat, met witte achtergrond graaf een PB'tje

2009 t/m 2010 versie, beter bekende als de 85 versie.
Speciale versie om het 85 jarig bestaan van Derbi te vieren. Werd verkocht als rode en blauw/witte versie. De blauwe versie kon geleverd worden met blauwe velgen. KYB (Kayaba) voorvork, andere stickers met op de achterzeikappen 85 anniversary, 300mm remschijf. Werdt geleverd als SM/R/Limited versie, de 85 Limited Edition wordt nog steeds gemaakt.
Afbeelding
Als iemand een foto met witte achtergrond heeft van een Blauwe 85 SM versie met blauwe velgen , moet je me maar Pb'en,
Afbeelding
R Versie, 260mm remschijf
Afbeelding
Afbeelding
Limited 85 Versie, Kreeg als eerste Limited Edition eigen ontwerp stickers, hier was het de combinatie van zilver en rood wat deze editie uniek maakte. Kreeg verschillende rode accenten, zoals, stickers waar het rood in terug kwam, rood gepoedercoate remklauwen, een rood gepoedercoate achterveer, rood geadoniseerd stuur een een rode stiksel in het zadel. De achterbrug werd mat zwart gemaakt, en kreeg de sticker Aluminium in plaats van de gebruikelijke PRL sticker.
Afbeelding

2011 tot heden:
2e type DRD Kappen, met volgens Derbi: ''moderne graphics en nieuw ontworpen voorkant''. Het moet allemaal nog puntiger blijkt uit het ontwerp van de kappen van Derbi, ook is een leeuw en meerdere pijlen toegevoegd. Heeft zwarte gietwielen gekregen, samen met ovale knipperlichten in plaat vans ronde. Iets andere schijfremmen als voorheen, meer ronder in plaats van grote zwevende schijven. Ook heeft de achterrem een andere klauw gekregen, net zoals een nieuwe sticker op de achterbrug waar ''Motard'' op staat, afgeken van de nieuwere Aprillia SX achterbrug stickers.
Afbeelding


- DRD Evo
Voor het eerst gemaakt in 2008, laagste Supermotard (835 mm zadelhoogte), dus beter geschikt voor kleinere mensen. Trouwens ook totaal ander type kappen, het unieke aan deze brommer. Niet mijn smaak, vooral de koplamp/spatbord mistaat in mijn ogen, maar is natuurlijk bijvoorbeeld gewoon een DRD setje op te zetten, Zit een Up-Side-Down = USD voorvork op, namelijk een Paioli 40-mm diameter vork. Heeft Galfer/S3 (merk remschijven) ''wave'' schijven voor en achter.

Kwam in 3 versies: een gele, zwarte en Limited Edition versie. De Limited Edition kreeg dezelfde Pro Link achterbrug, handkappen en zadel als de Derbi DRD Racing Limited Edition 2008 (85 anniversery). Het zadel van de Limited is anders als van de gewone Evo, het 2e deel buigt namelijk eerder af, waar het 2e deel van de gewone tot aan het zadelkapje loopt. Het Limited zadel heeft natuurlijk rood stiksel in plaats van geel. Verder kreeg de Limited Edition andere stickers, met een soort tribal patroon, en werdt er voor het eerst stickers gemaakt voor het frame, voor net boven de voetsteunen. Deze stickers hadden een carbonnen print. Verder waren de remklauwen standaard op de Limited Edition Rood gepoedercoat, en heeft het standaard kwart om kwart rode wheelstriping waar Racing Competition in staat. Ook heeft de Limited een ander, nog steeds, laag voorspatbord, deze heeft namelijk een soort voorvorkprotectors erin verwerkt. Daarbij komt nog dat er een electrische start opzit.
Afbeelding
Afbeelding
Limited Edition:
Afbeelding

- DRD Pro
Voor het eerst gemaakt in 2005, in productie genomen in 2006 (?). Dit is de allerduurste Senda, de enige met elektrische start, het grootste verschil: en compleet ander type frame van aluminium, ook deze heeft een 40mm Marzocchi USD voorvork. Kreeg een stuur met een 28mm doorsnee, beter bekend als een ''Fatbar'' of ''Twinwall'' stuur (Benamen van Renthal voor een stuur met een diameter van 28mm).Verder was dit ook de hoogste Supermotard versie,dus voor de langere jongens (met veel geld)!
''in de Senda reeks wordt een nieuwe winnaar geboren, de DRD Pro, uitgerust met een aluminium chassis en een nieuw 50cc Derbi motorblok.'' (http://www.derbi.com/nl)
Let op: De R versie is het allerhoogst, ook hoger als een DRD Pro SM, ook heeft de R een soepelere vering en een 41mm vork in plaats van een 40mm! Verder zijn de achterzeikappen en de koplampkap wit.
Iemand die weet vanaf wanneer tot wanneer de blauwe DRD Pro gemaakt is? Ik dacht zelf alleen in 2007, stuur maar een PB als je het weet.
2006:
Afbeelding
R versie, heeft een rood gecoate achterveer:
Afbeelding
2007:
Afbeelding
R versie, opvallend dat de voorvork hier geadoniseerd lijkt te zijn :think:
Afbeelding
2008 t/m 2010, de Malossi en/of wit/paarse versie werd verkocht?? De witte en Malossi is in ieder geval nooit naar Nederland geimporteerd door de Dealers, dit is wel eens gebeurd op aanvraag. Je kunt dit aantal dus tellen op een hand.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En raar maar waar staat deze foto ook op het internet, helemaal gepolijst, met dezelfde goud geadoniseerde voorvork en goude remklauwen, paarse lijnen in de stickers en zonder Agip sticker op de achterbrug.. :eh:
Afbeelding
Malossi versie, kwam in de, je raad het al, Malossi kleuren. Verder kwam deze als enige Derbi DRD Pro met de ''Limited'' handkapen. Deze uitvoering heeft Malossi stickers op de achterbrug, voorspatbord, achterspatbord en Dunlop stickers op de voorvork protectors. Staat ook SM Copa op de radiateurkappen. Kon ook geleverd worden met MHR 80 cilinder uit mijn hoofd.
R versie
Afbeelding
Afbeelding

2011 t/m 2012, Enkel nieuwe stickers gekregen, Derbi doet namelijk sinds 2011 ook aan scooter/sticker tjoening, want Pirelli is in de stickers verwerkt terwijl op de SM nog steeds die van slechte kwaliteit Vee Rubbers worden gebruikt. Op de R zitten trouwens wel standaard Pirelli banden :thumbup:. Verder komt de DRD Pro met Domino rode handvatten en een verhoging in het zadel, . Dit wordt normaal gebruikt in motorcross/supermotard wedstrijden, zodat je (bij de start) zo ver mogelijk voorop blijft zitten, en in de bochten ook zoveel mogelijk voorop blijft zitten. Totaal nutteloos dus :angel:
Afbeelding
R versie, kreeg de schijven die ooit op de DRD Black Edition zaten, en die nu ook op de DRD 125cc zitten:
Afbeelding

Verder maakt derbi nog 2 andere type's: Een scooter (GP1) en een Race model (GPR) en een model wat het meest moet lijken op hoe motorrijden echt bedoeld was vroeger, de GPR Nude
GPR kreeg in 2004 een make-over en kreeg nieuwe kappen etcetera. Dit model werd de GPR Racing genoemd.
In 2010 kreeg het een heel nieuw, uit 2 delen bestaand, aluminium (?) frame, met nieuwe kappen etcetera.
Verder weet ik dat het GPR blok een andere versnellingsbak heeft, als je een GPR blok in een Senda frame zou hangen dan zou je andersom moeten schakelen.
Ook heeft een GPR geen coatingslaag op het blok en geen kickstartsysteem.
Het heeft wel een balansas en een elektrische starter.
Als ze hieronder wat meer er over vertellen, dan edit ik deze post wel en weetje ook hoe het met deze modellen zit.

Zonder mijn toestemming wordt er niets gekopieert van dit stuk
Laatst gewijzigd door teun4 op ma 06 feb 2012, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
a'j bange leeft goa'j bange dood
If you ain't mixin' gas, You ain't kickin ass!
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: De hele Derbi reeks aan modellen (X-Race, X-treme, DRD e

Ongelezen bericht door Rikkert »

Je bent de R Senda's van '99 vergeten :P

Maar wel een mooi, goed topic! :thumbup:
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
teun4
Tuner
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 17:05

Re: De hele Derbi reeks aan modellen (X-Race, X-treme, DRD e

Ongelezen bericht door teun4 »

Rikkert schreef:Je bent de R Senda's van '99 vergeten :P
Maar wel een mooi, goed topic! :thumbup:
Bedoel je deze?
Afbeelding
Ik weet de bouwjaren niet geheel precies, maar als het goed is kloppen de meesten.
Ik ben geen dealer die aan de hand van framnummers bouwjaren kan achterhalen, dus moet ik maar terugvallen op mijn kennis.
Als jij wel zeker denkt te weten vanaf tot wanneer een bepaalde Derbi brommer gemaakt is, stuur je maar een PB naar mij of de Groene Jongens om het aan te laten passen :happy:
a'j bange leeft goa'j bange dood
If you ain't mixin' gas, You ain't kickin ass!
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: De hele Derbi reeks aan modellen (X-Race, X-treme, DRD e

Ongelezen bericht door Rikkert »

Nee, deze:

Afbeelding

En de SM Racer:

Afbeelding
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
JoeyK
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 30 nov 2021, 11:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2011 DRD Extreme (2003 frame)

Re: De hele Derbi reeks aan modellen (X-Race, X-treme, DRD etc)

Ongelezen bericht door JoeyK »

Heeft iemand nog foto's van deze?

- Senda
Worden niet meer gemaakt, allemaal van bouwjaar rond het jaar 2002 t/m 2004. Hij staat ook wel bekend onder de handelsbenaming SDR,
ManuDRD-Racing
Schakelrijder
Berichten: 199
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Locatie: Middelburg

Re: De hele Derbi reeks aan modellen (X-Race, X-treme, DRD etc)

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Dat is gewoon de senda xtreme van 2000-2010
Plaats reactie