How-To: Digitale fietsenteller op je brommer.

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
T-legend
Derbi fan
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 12:52
Vervoersmiddel: -Suzuki tsx
-Derbi senda monster energy
-Yamaha Tzr
-Derbi x-race
Nu: Derbi project

How-To: Digitale fietsenteller op je brommer.

Ongelezen bericht door T-legend »

Het komt wel eens voor dat je kilometerteller stuk gaat.
Repareren: Geen zin of niet mogelijk.
Niewe: te duur.

Dan ga je maar naar de eerste de beste fietsenmaker of fietsenwinkel, en haal je een goedkope fietskilometerteller.
Hoeft je nog geen tientje te kosten.

In de verpakking vind je minimaal:
-De teller
-Houdertje
-De sensor met kabel
-Magneetje
-Handleiding

Het magneetje dat erbij zit kan je gelijk weggooien, is veels te zwak. Zoek bij een electronica winkel, of ergens anders een sterk magneetje. (hoeft niet altijd)
Als het magneetje te slap is kan hij wegvliegen en schade aan je remmen, of aan iets anders veroorzaken!

Verdere bijnodigheden:
-2 Tie-raps (kabelbindertjes)
-Meetlint of rolmaat

Stap 1:
Meet met je meetlint of rolmaat de omtrek van je wiel. Hoe nauwkeuriger je dit doet, hoe beter.
Zoek in je handleiding op hoe je de wielomtrek in moet stellen op je teller, en controleer of dit is centimeters is of in een andere eenheid.
Voer dan je wielomtrek in.

Stap 2:

Plaats het magneetje op je remschijf, en controleer of die goed zit door je brommer vooruit te rollen of je voorwiel te draaien.
Hij mag absoluut niet tegen je remklauw aankomen, en in je remklauw al helemaal niet!

Afbeelding

Afbeelding

Stap 3:

Maak de sensor vast aan je rechter voorvorkpoot. Ik heb dit gedaan met de twee tie-raps die bij de teller zaten.
Zorg ervoor dat de sensor en de magneet op de zelfde hoogte komen te liggen, met ongeveer 1 mm ruimte ertussen.
Bij sommige tellers kan de afstand groter of kleiner zijn dan dit, dat mag je zelf even uitvogelen.

Afbeelding

Stap 4:

Leg de kabel van de sensor op een handige manier langs je voorvorkpoten naar de plek waar je je teller wilt plaatsen.
Sluit dan je houder aan, of direct op de teller, hangt van je type af.
Loop alles nog een keertje na of het goed vast zit, en dan rijden maar.

(Zoek een betere teller dan die van mij, die van mij gaat maar tot 99 km/u).

Afbeelding

Alles gebeurt uiteraard op eigen risico.

Bron: Apriliaforum

Succes ermee,

Thomas
Try to beat me
Gesloten