How-To: Dubbel dempers.

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
beun-mike
Derbi fan
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 19:42
Vervoersmiddel: Gilera SDR 2005
(senda 2005)
Locatie: Alphen (NB)
Contacteer:

How-To: Dubbel dempers.

Ongelezen bericht door beun-mike »

De benodigdheden:

* 2 dezelfde dempers.
* Verwarmingsbuizen
* Verwarmingsbuis buiger
* Lasapparaat / slijptol
* Grote ringen (flenzen)
* Hitte bestendige lak
* 2 paar handen.

Ik vond het zelf het makkelijkste om verwarmingsbuizen te gebruiken omdat die makkelijk te buigen zijn, en het heeft ongeveer de goede diameter.
Z'n verwarmingsbuis buiger heeft echt iedere loodgieter dus daar is wel aan te komen via via.

Stap 1:

Beide dempers monteren. Hiervoor moet je waarschijnlijk wel aan één kant een beugeltje bij maken. Het gelijk hangen moet echt op het oog gebeuren, je moet zelf beslissen hoe en waar. Waar het beugeltje moet komen hangen schuur je even de lak weg zodat je daar een beugeltje op kunt lassen.

Wat hier handig is om een beugeltje tussen het beugeltje van je frame en demper te maken, dan kun je altijd nog een beetje bijstellen.
Zoiets dan, met wat langwerpige gaten zodat je eventueel kunt schuiven.

Afbeelding

Stap 2:

Een hele nieuwe tailpijp buigen. Het werkt het best als je vanaf je uitlaat kant met een S-vorm naar de andere kant gaat. Buigen gaat (meestal) niet in één keer goed maar dit moet niet te veel problemen opleveren. Je moet ook zorgen dat deze over het stukje tailpijp van je bocht geschoven kan worden. bij mij kwam dit niet goed uit dus heb ik het begin stuk van de pijp "uitgeslagen" om een ander stuk massief ijzer, en dan met een hamer het metaal spreiden waardoor de diameter groter wordt.
nu pak je nog een stuk buis voor de demper aan de uitlaat kant. dit is in principe gewoon een recht stuk niks moeilijks aan. dit stuk pijp komt in de bocht van de S waardoor je in die bocht dus een Y- splitsing krijgt, waardoor de uitlaatgassen goed verdelen.

ziet er ong. zo uit:
Afbeelding


de "blauwe" pijp gaat gewoon recht omhoog, is niks gebogen ofzo. de S pijp buigt omhoog als hij aan de andere kant van de brommer is.
je steekt zeg maar vlak je brommer over. en daarna buig je pas naar boven.

stap 3

lassen. nu kun je de blauwe en de S pijp aan elkaar gaan maken. makkelijkste manier, als je alles vasthoud onder je brommer met je 3e hand :mrgreen: even aftekenen waar de blauwe pijp komt. dit ga je uitboren. daarna goed schuren ga je beide buizen schuren waar ze gelast moeten worden. :!: is echt nodig, verwarmingsbuizen zijn behandeld, ervaring heeft me geleerd dat als erop last er giftig gas vrijkomt. en het last voor geen meter, dus schuren.

als dat gebeurt is heb je als het goed is een mooie tailpijp voor 2 kanten.

stap 4

(ook hier voor je last eerst schuren)
flenzen. ik heb hiervoor grote ringen gepakt. het eerst wat je doet is gaatjes erin boren zodat je je dempers erop kunt monteren. best een irritant karweitje om nauwkeurig te doen. dus ik zou net als bij het beugeltje om je demper op te hangen de gaten wat langwerpig maken. de binnen maat van de ring is ook belangrijk, moet precies overeen komen met de maat van je tailpijp.
als je de flenzen af hebt zet je ze op je dempers. nu moet de als het goed is de tailpijp er precies tegenaan komen. als alles goed aansluit kun je ze even vast pikken. d.w.z. even een klein hechtje maken op beide flenzen.

alles er weer afhalen en de flenzen af lassen. ik heb ze zelf aan de binnen en buitenkant gelast. alleen buitenkant volstaat ook wel. als je met TIG last, zorg dat als het klaar is je er nog even een keer overheen gaat om evt. kleine gaatjes nog even goed dicht te branden. als je met MIG last, even de binnenkant nakijken, en zo nodig uit vijlen. en zorg dat je de boutjes er weer in kunt draaien, dus als je teveel materiaal toe hebt gevoegd, moet je er eerst even met de slijptol langs.

nu kun je alles nog even een kleurtje geven met hitte bestendige lak. dat blijft het beste zitten. volgens mij gaat gewone motip er ook niet zomaar vanaf maar voor de zekerheid hitte bestendig. uurtje oplaten drogen en dan monteren. die lak moet wel uitharden bij hitte, maar die pijp word echt wel warm dus die lak wel hard :geek:

puntjes waar je nog op moet letten:
- zorg dat je dempers niet te ver naar binnen zitten, anders heb je kans dat je band er wel eens tegenaan zit.
- zorg dat je pijpen niet te dicht langs je spatbord komen, dan smelt je spatbord.
- alles moet echt goed gelast zijn, ergens een klein gaatje wordt een minder klein gat, dat word een gat en voor je het weet is de boel los.
- zorg dat je dempers dezelfde hoek hebben.

mijn resultaat:
(al weer best een tijdje oud)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
senda 2005
Gebruikersavatar
A.A.limited
Beginnende tuner
Berichten: 271
Lid geworden op: do 04 nov 2010, 17:07
Vervoersmiddel: derbi drd limited 2005 /mhr supermoto/italkit 74
Locatie: Wilnis

Re: Dubbel dempers.

Ongelezen bericht door A.A.limited »

gelukt ik had op derbi-club zon howto staan bij mij is het dit geworden
Afbeelding
afstellen is dolle pret :P
Gesloten