How-To: Balhoofdlagers vervangen

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

How-To: Balhoofdlagers vervangen

Ongelezen bericht door royvi »

Je brommer stuurt opeens zwaar of er zit een ruw punt in het sturen? Dan zijn waarschijnlijk je balhoofdlagers verrot. Nieuwe erin dus.


Deze How-To is gebaseerd op mijn crossmotor, deze maakt gebruik van conische lagers.

Een derbi gebruikt gewone kogel lagers en deze zitten gemonteerd in het balhoofdframe zelf.


Benodigdheden
- Flinke hamer (het beste is groter als de lagerschalen)
- Beitel
- Slijptol
- Buis, waarvan gelijk aan de binnenste ring van het balhoofdlager. Drevel (doorslag), (zo'n ding zonder punt dus maar met een platte kant) kan ook.
- Vast vet of speciaal balhoofdvet
- Balhoofdlagers, lagerschalen en stofkapjes
- Een bokje voor je brommer, ik gebruikte een takel. Zo kon ik de voorpoten eruit halen zonder eerst het wiel los te halen.
- Diepvries
- Warmhoudplaat o.i.d.
- Dop/sleutel in de maat van je balhoofd-moer.
- Waterpomptang als er geen sleutel op je balhoofd-borgmoer past.
- Gereedschap voor alles wat je moet demonteren.

Stap 1 demonteren
Je haalt de voorpoten(eventueel het wiel eerst los halen), de remklauw en het stuur los. Nu draai je de moer van de bovenste kroonplaat los en haalt de bovenste kroonplaat eraf. Nu zit er een soort borgmoer met een ringetje eronder op en die draai je los, dan valt de onderste kroonplaat zo eruit met as en al. (deze zit namelijk in de kroonplaat geperst). Als je een complete balhoofdlagerset hebt kun je de stofkapjes weggooien. (is sowieso het beste om nieuwe erin te doen)

Stap 2 lagers verwijderen
Als het bovenste lager conisch is kun je hem er zo uitpakken. Andere lagers die tik je er gewoon met een staaf o.i.d. uit.
Het bovenste lager kun je er zo uitpakken, de onderste zit om de balhoofdas vast. Deze kun je eraf persen, maar wat de meeste doen (zelfs de meeste brommerboeren/motordealers) is gewoon het lager wat inslijpen en dan tik je hem zo kapot met een beitel en hamer. Je maakt de as goed vetvrij en legt hem met de kroonplaat er gewoon aan in de diepvries. (in een vuilniszak ofzo) Het nieuwe onderste lager leg je ergens neer dat hij warm word. (op de warmhoudplaat van het koffiezetapparaat bijvoorbeeld) Draai hem wel af en toe om.

Stap 3 & 4 geld alleen voor conische lagers.
Stap 3 lagerschalen verwijderen
Het beste is om ook de lagerschalen te verwijderen, dit is heel simpel. Je kan dit doen met speciaal gereedschap maar ook gewoon met een metalen strip met platte kant en een hamer. Je slaat de lagerschalen er zo uit door met de strip op de randjes van de lagerschalen te tikken.

Stap 4 nieuwe lagerschalen in je balhoofd zetten
Je tikt met een grote hamer de nieuwe lagerschalen in het balhoofd, dit gaat super als je de oude lagerschalen gebruikt om ze erin te tikken. Gebruik dan wel de DIKKE kant, dus met de hamer op de dunne kant slaan. Controleer of de lagerschalen goed vast zitten.

Stap 5 nieuwe lagers er in zetten
Nadat je as een uurtje of langer in de diepvries heeft gelegen en het lager is opgewarmd kun je hem erop zetten. Nu moet je heel snel wezen.
Eerst doe je de onderste stofkap op de as, en dan tik je de nieuwe lager er omheen met een buis. Je mag alleen op de BINNENSTE rand van het lager tikken, dus die buis moet net zo groot zijn als die binnenste rand. Je kan het ook doen met een hamer en een drevel (of doorslag hoe die dingen ook heten), maar dit gaat lastiger want je moet steeds tikken rondom geven.
Het bovenste lager tik je er ook zo in, deze alleen om buitenste ring!

Stap 5 alles lekker invetten en as er weer in
Vet de as en beide lagers goed in, dit kan met speciaal vet maar gewoon vast vet is ook goed. Zet nu het zooitje weer in elkaar.
De soort borgmoer moet je op gevoel aandraaien, deze moet wel goed vast zitten maar niet te vast. Want dan gaat je stuur veelte zwaar.

En als het goed is stuurt hij nu weer als nieuw :D
Laatst gewijzigd door royvi op wo 19 jan 2011, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Gesloten