How-To: Blok Reviceren

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
fons
Schakelrijder
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 21:59
Vervoersmiddel: derbi senda exteme MHR 80 21mm yasuni cross hm
Locatie: dronten

How-To: Blok Reviceren

Ongelezen bericht door fons »

In deze how to leg ik uit hoe je een derbi blok moet reviceren.

Is het je eerste keer, of heb je het nog niet zovaak gedaan, kan het handig zijn om VEEL foto's te maken.
Mocht je toch een keer ergens tegen aan lopen, kan je het zo terug zoeken.

Houd er voor de handigheid ook altijd een werkplaatshandboek bij.

Benodigdheden:
  • - + en - schroevendraaier.
    - Doppenset+ratel.
    - Zuigerstop of luchttol.
    - Vliegwieltrekker.
    - Lagertrekkertje of iets anders om de lagers van je krukas af te krijgen.
    - Rubberenhamer.
    - Stuk lood en gewoone hamer.
    - Vriezer.
    - Gasbrander/verfbrander.
Keerringen lagers en misschien krukas als je die wil vervangen.

Eerste wat je doet is de olie uit je blok laten lopen.
Wanneer je blok aan het leeg lopen is kan je ondertussen alle overige delen eraf halen, uitlaat, ketting+tandwiel, kickstarter, versnellingspook.
Haal de koppelings kabel los en de ontsteking stekkers. Laat de koelvloeistof eruit lopen en haal je carburateur eraf.
Vervolgens als alles los is demonteer je het blok uit je frame.

Als deze op de werkbank hebt, haal je het vliegwiel en de ontsteking eraf.
Demonteer de cilinder en zuiger.
Demonteer vervolgens alle boutjes aan de koppelingskant en demonteer vervolgens het koppeloingsdeksel.

Afbeelding


Vervolgens ga je de koppeling uit elkaar halen.
Eerst de veren los schroeven en dan haal je de platen eruit.
Zorg dat je de boutjes waarmee de veren vast zitten om en om een slag losdraait!

Dan hou je met iets het koppelingshart tegen en draai je die grote moer los.
Als je luchtsleutel hebt, kan je het hart gewoon met de hand tegen houden.
Als dat los heb je dit:

Afbeelding



Daarna haal je je kickstart as eruit en ook dat tandwiel wat ervoor zit.
Dan trek je de schakelas eruit.
Dit houd je dan over:

Afbeelding


Schroef dat boutje eruit waar de veer van je schakelster aan vastzit.
Schakelster kan gewoon blijven zitten.
Draai de moer van je krukas los waar de tanwielen opzitten voor je koppeling door middel van een zuigerstop, of haal hem los met een luchtsleutel.

Afbeelding


De volgende stap is aan de ontstekingskant van het blok alle boutjes loshalen.

Als het goed is valt je blok niet zomaar open, dan zit die of alleen nog aan je lagers vast of de tonnetjes voor en achter zitten.
Om de carters te splitsen moet je met een rubberen hamer op je tandwiel as, krukas (zet wel even het moertje er weer op) of die as van de koppeling slaan. Doe dit wel met beleid.
Steek GEEN schroevendraaiers of andere dingen tussen de carters. Hiermee beschadig je de carters.
Het kan heel moeilijk gaan maar je moet doorgaan.

(Wat ik ook nog wel eens wil doen is de tap einden van de cilinder onder de bankschroef haken en hier aan trekken tijdens het tikken op de assen om tijdens het slaan een trekkende kracht erop te hebben.)


Afbeelding


Nu je carters gesplitst zijn, is het eerste wat je doet een tyrip STRAK om je assen trekken, zodat er niets vanaf kan glijden.
Bekijk goed hoe alles zit en sla het op in je hersenpan.
Ook foto's maken helpt.
Hierna demonteer je de versnellingsbak door middel van het er gewoon uit te halen, misschien een tikje in de goede richting geven vanaf de andere kant.
Leg alles netjes en georganiseerd op de werkbank neer.

Afbeelding


Vervolgens haal je je schakelwals van de ster los dmv imbus 3.
Deze wil zit vaak erg los en hiervoor is een slagschroevendraaier erg handig.
Lukt het niet, en het lager is nog goed, adviseer ik om het gewoon lekker schoon te spuiten en te laten zitten.
Ook de borg clipjes van de lagers haal je los met een imbus.

Afbeelding


Haal je keerringen eruit door middel van een schroevendraaier. Als die eruit zijn ga je eens netjes je carters schoonmaken zodat alle olie weg is.
Zodra je dat gedaan hebt, ga je de carters verwarmen met een brandertje (niet over de lagers heen gaan want die moeten koud blijven) en zodra je denkt dat ze warm zijn +- 3-5 min dan pak je een dop met de zelfde maat als de buitenrand van het lager en sla je ze er zo uit.
Het naald lagertje in het dichte carter kan je eruit halen met een speciale lagertrekker, maar ik had hem laten zitten.

Maak de carters helemaal schoon, verwijder alle pakking resten. Maak alles spik en span.

Leg je nieuwe krukas + lagers in de vriezer en wacht een paar uur zodat ze echt goed koud zijn.
Dan verwarm je je carters en laat je de ijskoude lagers recht in het carter vallen dan vallen ze er of zo in, maar vaak moet je ze er rustig en er RECHT in te tikken. Een slimme tip om je lager te beschermen is je oude lager op de nieuwe te leggen en dan gewoon met een hamer slaan.

Het zelfde doe je met de rest van de lagers in de carters.
Monteer hierna de schakelwals en vervolgens de bak in de rechter carter helft (koppelingskant)

(Op deze foto heeft de auteur ze in de linker kant gemonteerd, ik raad het af (n00n))

Afbeelding


Verwarm je carters weer en pak je de ijskoude krukas en monteer deze in de lagers.
Leg vervolgens een nieuwe pakking op het carter en de ring op de schakelwals en verwarm het ander carter en die druk je zo op elkaar.
Pak de boutjes en draai deze rustig in een kruis patroon stuk voor stuk een slag vast.

Monteer de nieuwe keerringen en dan heb je dit:

Afbeelding


Als laatste monteer je de koppeling, schakelas en alles er weer op in tegenovergestelde volgorde als dat je ze los hebt gehaald.

Afbeelding

Monteer de koppelingskant weer en vergeet niet om ook even de waterpomp los te halen, schoon te maken en te voorzien van een nieuwe pakking.

Veel succes!

(Deze How-To is verbeterd en aangepast door n00n. Deze How-To mag niet zonder toestemming van de Auteur gekopieerd!!)
Gesloten