How-To: Brommer kopen

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

How-To: Brommer kopen

Ongelezen bericht door royvi »

Een brommer van marktplaats kopen is altijd een risico, daarom is het goed om er goed de tijd voor te nemen en op alles te controleren. Zo ben straks niet twee keer zoveel geld kwijt.
Als je weinig verstand van brommers hebt neem dan iemand met verstand mee, sowieso is het goed om met zijn tweeën of meer te gaan.
Ga ook altijd heen met daglicht, want in het donker zie je krassen e.d. niet.



Kijk of hij netjes en schoon is, dit zegt al veel over het onderhoud.
Controleer ook
- speling op de wiellagers (wiel in de lucht en heen en weer proberen te bewegen, mag niet kunnen)
- speling op de balhoofdlagers (voorrem in, en dan naar voor en achter bewegen terwijl het voorwiel op de plaats blijft, kan je het frame vooruit/achteruit bewegen terwijl het voorwiel op zijn plaatst blijft dan zit er speling in) (moeilijk uit te leggen maar het spreekt voor zich als je het aan het doen bent)
- eventueel met een DRD speling op de pro-link lagers(achterwiel van grond, en achterbrug op en neer proberen te bewegen)
- bij andere derbi's speling op de sachterveer lagers controleren (ook achterbrug op en neer)
- speling op de achterbruglagers (achterwiel in de lucht en heen en weer wrikken)
- controleer of de spaken nog vast zitten (wiel in de lucht, flink laten ronddraaien en schroevendraaier erbij houden. Losse spaken hebben een afwijkend geluid) (doe dit niet als de spaken gespoten o.i.d. zijn! :roll: )
- controleer bakolie pijl als het mag (vieze olie, te weinig olie enz. = slecht onderhoud)
- of het geen beun kabelboom is
- vraag of je het vliegwielkapje even los mag halen en probeer het vliegwiel op en neer te bewegen, er mag geen speling voelbaar zijn. Dit duid op versleten krukaslagers
- Dan kun je gelijk even kijken of de keerring van de schakelas niet lek is. (dit komt vaker voor)
- kijk of er verdraaide boutjes op zitten, of dat er boutjes missen.
- geen lekkende voorvork/schokbreker
- tandwielen/ketting
- of hij nog compressie heeft (geen compressie is zuiger versleten, of cilinder)(je kan ook als je toch niets beters te doen hebt vragen of je de uitlaat eraf mag schroeven, dan kun je kijken naar de zuiger en heb je al een beetje een idee hoe hij er aan toe is.)
- of het stuur nog recht is.
- zijn de remschijven nog goed? (niet te dun)
- de remblokken kun je slecht zien, maar als ze erg dun zijn en/of als de voering er niet meer opzit dan zijn ze versleten)
Vraag of je even het luchtfilter mag bekijken, als deze hartstikke smerig is weetje ook al dat hij zijn brommer niet zo goed verzorgd.

Voor de proefrit letten op:
- is de brommer koud? (hand op uitlaat vlak bij de cilinder)
- start hij gelijk
- ligt er nergens een plasje olie/benzine/koelvloeistof


Tijdens proefrit letten op:
- werkt de koppeling
- gasreactie
- niet stotteren enz.
- schakelt hij goed
- of kilometerteller e.d. goed werkt
- controle lampjes enz.
- of hij er geen koelvloeistof uit gooit (lekke koppakking)(als je hem net gestart hebt kan je ook even kijken of de koelvloeistof niet te veel borrelt)
- is het frame recht? Zijn die wielen recht? Is de achterbrug recht? Zijn de voorpoten recht? (handen van het stuur, hij moet dan rechtuit gaan)
- rookt hij niet te veel (dus geen zwarte of witte rook, blauwe rook is normaal mits het niet te veel is)
- en als hij nog moet inrijden mag je gerust even flink volgas. Dit om 2 redenen:
  • -meestal is het "het moet nog inrijden" grootste
    onzin om gebreken te verbergen.
    -je moet gewoon weten of hij het doet :mrgreen:


Geloof niet in verkoopsmoesjes van 'hij moet nog inrijden', 'dat is normaal', 'slijt wel in', 'valt wel mee' enz
Vaak wordt er ook gezegd van: nieuwe dit, nieuwe dat, pas gereviceerd enz. Dit zijn vaak leugens, waarom zou je je brommer reviceren en dan gelijk verkopen? Het kan voor de handel zijn van de verkoper maar vraag bij dit soort dingen altijd om bonnetjes.

Onthoud dat opgevoerde brommers altijd sneller slijten dan standaard brommers, dus bij een standaard brommer valt 10000 km nog redelijk mee, maar misschien moet flink opgevoerde brommer dan al gereviceerd worden ;)

Je moet vooral de gebreken die je tegenkomt gebruiken met het afdingen :mrgreen: (alleen kom dan niet aanzetten dat je er €50 af wil hebben omdat een lampje van het dashboard kapot is)

En houd er altijd rekening bij dat wanneer je een brommer gekocht hebt dat er nog extra kosten bij kunnen komen, je kan niet alles controleren he. 't Is ook wat om het blok open te trekken :lol: . Dus geef nooit je volledige budget uit aan de brommer.

Vragen naar wat onderdelen is ook altijd de moeite waard, vaak heeft de verkoper nog wel wat liggen zoals een uitlaatje o.i.d. die hij toch niet meer kan gebruiken. Is altijd mooi meegenomen :mrgreen:

Aanvullingen zijn welkom!
Laatst gewijzigd door royvi op wo 11 mei 2011, 20:47, 9 keer totaal gewijzigd.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Gesloten