How-To: NT Derbi Blok ontgrenzen

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

How-To: NT Derbi Blok ontgrenzen

Ongelezen bericht door Daan »

Het ontgrenzen van het nieuwe type Derbi blok is niet zo’n ingewikkelde klus. Maar voor de handigheid heb ik toch deze tutorial gemaakt.

Carburateur begrenzing
Allereerst moet je de carburateur van je spruitstuk af halen. Draai de slangenklem los, haal de luchtslang van de carburateur af en haal de carburateur van het spruitstuk af. Als je nu naar de luchtinlaat van de carburateur kijkt zie je een bronzen plaatje met gaten zitten. Dit is de carburateur begrenzer. Deze kun je er zo uit halen.

Foto:
Afbeelding

Uitlaat begrenzing (prop en piemel)
Haal de uitlaat van je Derbi. Je zult nu waarschijnlijk al de prop zien zitten. De prop is als het waren een ring die de uitlaat poort verkleint waardoor de cilinder niet al zijn uitlaatgassen kwijt kan en daarom minder toeren draait. Deze kun je er uittikken door middel van een schroevendraaier en een hamer.
Dan moet de zo genaamde “piemel” er nog af. Dit is een buis aan je uitlaat die gewoon doodloopt waardoor er prestatie verlies is. Je kunt deze er afknijpen of afslijpen. Deze moet dan dichtgelast worden.

Prop:
Afbeelding

Luchtfilter begrenzing
Ook de luchtfilter is begrenst. Dit is een buisje aan de bovenkant van je luchtfilter box. Deze kun je er zou uit halen. Heeft helaas geen invloed op je prestaties maar meer op het geluid. Ook is er een grotere sproeier nodig.

Foto:
Afbeelding

Tandwiel verhouding
De tandwielverhouding is ook aangepast. Deze is standaard 11/53. Bij 13/53 zul je ongeveer 75 km/u rijden en bij 14/53 zul je ongeveer 80km/u rijden met een volledig onbegrensd blok.

Als dit allemaal is gebeurd is je Derbi volledig ontgrenst en kun je hem gaan afstellen. De sproeiermaat zal richting de 88 gaan. Dit kan verschillen per Derbi.

Met dank aan KREGO voor de foto's.
Gesloten