How-To: Stage 6 temperatuur teller aansluiten (Derbi)

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
Limburger
Moderator
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 14 dec 2010, 19:31
Vervoersmiddel: -Ford Dexta 2000 eind jaren '60'
-Ford F100 1953 V8
-KTM EXC 300 1997
Locatie: Heibloem (limbabwe)

How-To: Stage 6 temperatuur teller aansluiten (Derbi)

Ongelezen bericht door Limburger »

How to Stage 6 temperatuur teller aansluiten (Derbi)

Ik heb laatst een Stage 6 temperatuur teller gekocht en heb op basis daar van een how to gemaakt. Als je de teller koopt en je legt alles naast mekaar dan heb je de volgende onderdelen:
• De temperatuur teller zelf.
• Een temperatuur sensor voor in je cillinder kop. (deze past niet die wat jij bij het setje krijgt(bij mij tenminste) je moet er 1 bijkopen voor derbi senda cillinderkoppen) Josdijkman link: http://www.josdijkman.nl/shop/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... uctId=6289
• Een verlengkabel voor tussen de temperatuur sensor en de teller.
• Een stekkertje met 2 kabeltjes eraan (dunne) een witte en een rode (voor de stroom).
• Verder nog klittenband en 2 kabelverbinders.

Voor bevestiging kun je beugeltjes kopen bij josdijkman, maar ik heb er een zelf gemaakt. De plek moet je helemaal zelf weten, wel binnen bereik van alle kabels.
We beginnen met het verwijderen van de originele temperatuur sensor. Ik moest een radkap eraf halen en draai hem gewoon los en hou er een doekje bij want er kan wat koelvloeistof uitkomen (het is niet veel). Maak het stekkertje los van de originele temperatuur sensor los. Deze hebben we niet meer nodig. De andere kabel kun je bijv. even dicht tapen en weg hangen ergens. Je draait de nieuwe temperatuur sensor erop. Ik had er een revet tussen zitten, heb jij die ook weer terug er tussen doen.

Nieuwe sensor erop (niet letten op de uitlaat bevestiging ik moest even wat halen en deze uitlaat past niet goed :P):

Afbeelding

Sensors, originele en de sensor wat je erbij krijg:

Afbeelding

Nu klikken we alles aan elkaar, de temperatuur sensor aan de verlengkabel -> temperatuur teller -> stekkertje voor de stroom (witte en rode kabeltje). Afbeelding

ALS JE GAAT SOLDEREN TREK JE ZEKERING ER EVEN UIT, DIT VOORKOMT EVENTUEEL DOORBRANDEN!
Ik heb de temperatuur teller op het contact slot aangesloten, zodat als je de sleutel om draait op het contact dat de temperatuur teller dan ook aangaat en omgekeerd natuurlijk. Dit is bij een drd, de groene draad vanuit het contact slot (Heb je een ander type derbi, weet ik niet welke kleur dat je moet hebben) Dit kun je zoeken door ze even door te meten met een multiemeter, er zijn er 2 met stroom op (contact wel aan) dan kun je het kabeltje naast 1 van de 2 steken en even kijken of de teller aan gaat. Zo kun je zoeken welke je moet hebben. Eenmaal gevonden strip je ongeveer 1 cm van die draad (ergens waar je er beetje goed bij kan).

Afbeelding

Soldeer de rode draad aan de kabel die je gezocht hebt vanuit het contact slot. De witte draad is aarde, ik heb aan de voorzijde geen knipperlichten meer erop, dus heb ik daar een aarde stekkertje van gepakt (groen gele draad is meestal aarde anders aan het frame bevestigen etc.) en de witte kabel dus op het aarde stekkertje gesoldeerd.

Afbeelding (beetje onscherpe foto)

ZORG DAT JE OM DIE 2 VERBINDINGEN TAPE DOET OF KRIMPKOUS! Voor eventuele kortsluiting!

Dan test je je werk even en zo als je bij mij ziet doet hij het:

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele verkeerde aansluitingen en beschadigingen aan onderdelen of je brommer.
Dit is geheel op eigen risico, als je logisch nadenkt kan er al vrij weinig fout gaan.
Kopiëren van deze How to is niet toegestaan zonder toestemming van mij.
Gesloten