How to: Derbi ontsteking doormeten

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

How to: Derbi ontsteking doormeten

Ongelezen bericht door gpr050 »

Omdat er regelmatig op het forum naar gevraagd wordt, heb ik wat info bij elkaar gezet om je Derbi ontsteking door te meten. Als je opmerkingen hebt of je dingen wilt aanvullen: graag!
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Voor het doormeten van een standaard ontsteking heb je een multimeter nodig.

Het electrische systeem bestaat uit:
1.ontstekingsspoelen met pick-up, en lichtspoelen.
Deze spoelen wekken samen met het ronddraaiende vliegwiel (magneten) wisselspanning (AC) op. Deze wisselspanning (AC) wordt afgegeven aan de bobine/cdi (groene draad), de verlichting (behalve rem- en cockpit verlichting) de toerenteller en de spanningsregelaar (dmv de gele draad). Door middel van de pick-up sensor wordt via de rode draad de juiste referentie positie van de zuiger, meestal het BDP, aan de cdi doorgegeven (belangrijk hierbij is dat zowel de ontsteking en het vliegwiel “op tijd” staan!).
2.De spanningsregelaar of gelijkrichter.
Deze zet de door de gele draad geleverde wisselspanning (AC) om in gelijkspanning (DC), en stabiliseert en maximeert deze tot zo’n 14.5V. Deze gelijkspanning wordt oa gebruikt om de accu op te laden, en kan gecombineerd zijn met de richtingaanwijzer automaat.
3.De cdi met bobine.
De cdi is een condensator waar de aangeleverde wisselspanning tijdelijk opgeslagen wordt. Aan deze condensator zit een electronische regelunit gekoppeld. De opgeslagen wisselspanning wordt vervolgens op het juiste tijdstip, aan de bobine afgegeven. Dit ontstekingstijdstip is in tegenstelling tot een brommer zonder cdi, niet vast, maar “verschuift” onder invloed van oa het toerental. De cdi kan van fabriekswege begrenst zijn tot een maximaal aantal pulsen per tijdeenheid (rpm).
De bobine zet de door de cdi aangeleverde spanning van de ontstekingsspoelen vervolgens om in hoogspanning (20-30kV) en geeft die door aan de bougie.
4.Bougiedop, -kabel en bougie.
De bougie zet de door de bobine aangeleverde spanning om in een vonk.
5.De accu.
Een van de belangrijkste reden om een accu te hebben is om een gelijkspanning (DC) bron te hebben waarmee een startmotor aan gedreven kan worden.

Daarnaast zijn er nog enkele componenten die, bij slecht functioneren, problemen kunnen veroorzaken, namelijk het contactslot en de zgn Killswitch. Vaak is een slecht massa contact of draadbreuk de oorzaak van de problemen.
De groene draad vanaf de ontsteking wordt gesplitst, een naar de cdi en de ander naar het contactslot. Als de motor mbv de sleutel in de “OFF” stand gezet wordt, wordt deze groene draad daardoor verbonden met massa.
Bij kortsluiting in het contactslot van mn de groene draad, zal daarom de bougie niet vonken.

A. Ontstekingspoelen doormeten:
-Meestal komen er uit de onstekingsmodule 4 draden: wit, rood, groen en geel. Drie daarvan nl wit, rood en groen gaan naar de cdi/bobine module en de gele draad gaat naar de gelijkrichter (deze gele draad wordt vaak gesplitst om daarnaast ook de toerenteller en de verlichting (behalve remlicht) van wisselspanning (AC) te voorzien).
Tijdens het starten, met startmotor, kickstarter of aanlopen, moet de groene draad minimaal 100V wisselspanning (AC) leveren.
Vervolgens koppel je de draden los van de cdi/bobine en meet je de weerstand van de ontstekingsspoel en de onstekingstijdstip sensor (pick-up) tov massa (het frame):
1.rood (=pick-up)-> massa: 80-120 ohm
2.wit-> = massa, dus: 0 ohm
3.groen-> massa: 650 ohm, als de groene draad nog verbonden is aan de kabelboom/cdi, verbindt het contactslot de groene draad met massa als de contactsleutel in de “uit” stand gezet wordt, dus 0 ohm. In de “aan” of “run” stand zou de weerstand +/- 650 ohm moeten zijn.

B. Spanningsregelaar controleren:
-meet je met draaiende motor, bij zo’n 3000 rpm de laadspanning, in Volts gelijkspanning (DC) over de accupolen. Dit mag maximaal 14.5V zijn, als dit hoger is moet de spanningswisselaar vervangen worden.

C. Bobine/CDI doormeten:
-koppel de draden van de bobine/cdi af. Dan meet je de weerstand vanaf de bobine uitgang -> massa óf de stekker voor de witte draad: 3k ohm (zonder bougiedop) meer mag, maar minder niet.

D. Bougie, dop en kabel doormeten:
-ook van de losse bougiedop kan je de weerstand meten, deze moet rond de
5k ohm liggen.

E. Accu doormeten:
-om de conditie van een accu te bepalen moet je eigenlijk de accu onder belasting kunnen doormeten, welke stroom er qua grootte en duur op het moment van belasten nog geleverd wordt. Dat is niet simpel thuis te doen.
Echter wel kunnen we mbv de multimeter zien of alle cellen van de accu nog goed “mee doen”. Een volledig opgeladen accu moet ongeveer 12.5V DC gelijkspanning leveren, je meet de spanning over de plus en min pool, op het moment dat de motor niet draait.
Als de spanning van de accu onder de 12V DC zakt, wordt het tijd om de accu te vervangen.

F. Lichtspoel of Stator doormeten:
-de gele daad komt van de stator en gaat naar de gelijkrichter. Deze gele draad wordt vaak gesplitst om daarnaast ook de toerenteller en de verlichting (behalve remlicht) van wisselspanning (AC) te voorzien. Om de weerstand naar massa te meten moet je de gele draad loshalen van z’n verbruikers zodat je alleen de stator meet en moet dan rond de 2ohm zijn. Je kan ook even een lampje op de gele draad aansluiten (en dan natuurlijk ook een massa,) bijv een H4 55W autoplampje, dit soort brandt niet snel door. De motor laten lopen en het lampje moet al bij stationair draaien van de motor redelijk fel branden.
Laatst gewijzigd door gpr050 op zo 16 okt 2022, 14:00, 10 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Ontsteking doormeten

Ongelezen bericht door 42 »

:thumbup:

Zou mooi zijn als ie vastgezet kan worden door een mod.
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Ontsteking doormeten

Ongelezen bericht door garfield »

Goede uitleg, scheelt een hoop vragen op het forum.
Overigens kan je de beruchte laadspoel(de groene draad) beschermen tegen doorbranden met een diode en een weerstandje.

Probleem is dat de positieve helft van de spanning wel belast wordt en de negatieve helft niet.
Daardoor loopt de spanning veel te hoog op(meer dan 1200 V bij 10000 rpm)
Dit veroorzaakt doorslag in deze spoel.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Olivjn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 17:32
Vervoersmiddel: Derbi gpr 50cc

Re: Ontsteking doormeten

Ongelezen bericht door Olivjn »

garfield schreef: wo 13 okt 2021, 09:26 Goede uitleg, scheelt een hoop vragen op het forum.
Overigens kan je de beruchte laadspoel(de groene draad) beschermen tegen doorbranden met een diode en een weerstandje.
Kun je ons uitleggen hoe je dit doet en wat je hier precies mee bereikt?
Mvg!
Plaats reactie