ontsteking afstellen

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Lukas de
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 12:31
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007

ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door Lukas de »

Ik heb een brommer de Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007 .
Deze brommer ben ik aan het nakijken voor mijn keinzoon .
Nu heb ik een nieuwe dynamo stator en vliegwiel , een grondplaat en een CDI met bobine (onbegrensd ).
Ik heb alles opgebouwd maar ik krijg hem niet aan het draaien . Moet de grondplaat op een bepaalde manier gemonteerd worden ??
Ik heb daar niet veel verstand van dus mijn vraag :
Wie kan mij helpen a.u.b. zodat ik hem weer draaiend krijg .
Alvast bedankt. Luc
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ja de grondplaat van een standaard ontsteking moet “op tijd” gezet worden. Als je de grondplaat er in zet en de schroeven nog niet helemaal vastzet kun je de plaat nog heen en weer schuiven. Als het goed is zit er op de rand van de grondplaat, dus de kopse (dunne) kant van de plaat, een streepje/inkeping. Deze moet dmv dat heen en weer schuiven, tegenover het merkteken (vaak een driehoekje) in het carter gezet worden. Daarnaast moet ook het vliegwiel “op tijd” staan want het vliegwiel geeft via de pick-up van de ontsteking aan wanneer precies de cdi de bobine moet laten vonken. Als je het juiste spietje gebruikt bij de montage van het vliegwiel, kan deze er maar op 1 manier op en zal’ie dus op tijd staan.
Maar volgens mij heb jij aangegeven dat je een MVT ontsteking hebt…. Als je in deze how-to’s sector (die eigenlijk bedoeld is om threads te plaatsen waarin uitgelegd wordt hoe je iets moet doen), wat verder naar beneden kijkt zie je een how-to van Daan wwaarin uitgelegd wordt hoe je een MVT monteert en op tijd zet.
Lukas de
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 12:31
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door Lukas de »

Goedemiddag . Bedankt voor je reactie maar ik heb nu een originele onsteking . Maar ik kan op de grondplaat geen enkel merkteken ontdekken . Weet jij iets meer hiervan .
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Meestal in de buurt van een van de sleufjes waar de schroef doorheen gaat, zit er op het randje van de plaat een streepje of inkerving. Als het een originele ontsteking met grondplaat is zou er een merkteken op moeten staan. Kunnje wat foto’s maken en plaatsen, dan kan ik misschien meekijken
Lukas de
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 12:31
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door Lukas de »

Goedenavond gpr050.
Ik heb een paar foto's gemaakt maar ik kan ze niet uploaden . Kun je mij uitleggen hoe dat moet . Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Lukas de
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 12:31
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door Lukas de »

Goedemiddag gpr 050 .
Ik heb hier een link ingevoerd om de foto's te bekijken die je gevraagd had . Ik hoop dat het zo lukt om ze te openen . Er zit 1 foto bij van de grondplaat met een rood omwikkeld rand . Dit zou volgens de leverancier het gebied moeten zijn van het punt van de inkeping / lijn van het afstelpunt.
En het pick-up punt moet dat op 1 uur staan of is dat niet belangrijk . Nou hier volgt de link . Afbeelding . Ik hoop dat het lukt en tot hopelijk horens .
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Hallo Lukas, helaas werkt de link niet. Misschien kan je kleinzoon helpen met het plaatsen van de foto’s? 42 heeft hierboven het topic aangegeven waarin staat hoe je dat doet.
Nu je alles gemonteerd hebt, vonkt’ie wel?
Heb je het merkteken in het carter wel gevonden?
Welk merk en type ontsteking heb je gekocht?
In welke regio woon je?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Als je op de link je vinger houdt voor een paar tellen ( als je op je mobiel zit ) dan komt er een scherm waar je kan kiezen voor 'afbeelding bekijken' , dan opent ie wel.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Als t niet lukt dan zet ik em vanmiddag op de pc even als foto hier.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lukas de
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 12:31
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door Lukas de »

Dank je voor de reacties maar het lukt me nog steeds niet .
Gpr050 , ik heb nog steeds niks gemonteerd . Het merk van de spullen is volgens de doos 101_octane leverancier is Ezrider.nl
Ik woon in Vogelwaarde ( Zeeuws Vlaanderen )
Het merkteken op het Carter heb ik wel maar op de grondplaat kan ik niks vinden .
Nu zou pro tuner de foto's vanmiddag op de site zetten . Er zit 1 foto bij met een rood omcirkelde aats en dat is volgens de leverancier de plek waar het afstelplekje zou moeten staan .
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Ik snap zelf ook nooit zo goed hoe dat zit met die merktekens maar misschien ziet GPR50 t wel, ik heb niet zoveel verstand van ontstekingen.
De foto's zijn nu iig zichtbaar als het goed is.
Lukas de
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 12:31
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door Lukas de »

[https://myalbum.com/album/Fr7RrHudeo9b][/img] .
Ik hoop dat het nu lukt . Zie verder het commentaar wat bij de foto's hoort in een eerdere reactie .
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Als ik de foto’s uit bovenstaande link (ja hij werkt nu!,) bekijk, dan zie je het grondplaat merkteken op de eerste twee foto’s net links van het carter merkteken: een heel klein inkepinkje in het randje boven dat korte schroef gleufje. Op foto 3 zie m net rechts van het carter merkteken, dat zou m kunnen zijn.
Als je de foto die je van de leverancier gekregen hebt bekijkt, m vergroot en goed naar de rand van de grondplaat onder het cartermerkteken in de rode circel kijkt, zie je dat die rand niet doorloopt maar onderbroken is door een kleine inkeping in dat opstaande randje (in het midden van het schroefsleufje). Dát, is het merkteken op de grondplaat.
Mocht je zo’n inkeping in jou grondplaats niet terug kunnen vinden, dan zou het kunnen dat je een AM6 plaat gekregen hebt. Op een Derbi grondplaat hoort een merkteken te zitten.
Ps. Zorg er wel voor dat die gele en groene draad goed via de uitsparing in de grondplaat lopen. Je wilt niet dat het vliegwiel ze door het draaien doorsnijdt.
Laatst gewijzigd door gpr050 op do 28 apr 2022, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Lukas de
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 12:31
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door Lukas de »

Dank je voor de uitleg . Ik ga het straks proberen .
Lukas de
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 12:31
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door Lukas de »

Ik heb alles aangesloten maar toch geen vonk ?Ik heb de grondplaat volgens gpr050 zijn advies gezet en de ontstekingsspoelen kunnen daarna maar op 1 manier geplaatst worden .Dus lijkt mij dat alles op tijd staat . Kan het met het contactslot te maken hebben ?
In de lijst die ik van het forum heb staat dat de groene draad +/- 650 ohm moet geven maar bij mij is dat maar 473 ohm .
De rood/zwarte draad geeft 127 ohm en de witte 0 ohm .
En op de CDI/bobine daar zitten 4 draadaansluitingen op . De eerste is de witte , de tweede is de rood /zwart . DE derde en vierde aansluiting daar staat allebei Verde op dus heb ik in de 3e aansluiting de groene gestoken en in de 4e de gele draad .Klopt dit ??
Het contactslot afgekoppeld geeft in uitstand 0 ohm aan en in aan stand 1 of niks . als het contact is aangesloten geeft hij 1 bij contact aan en 473 bij contact uit . Massa vanaf de accu lijkt me goed te zijn . Wie kan mij nog verder helpen aub
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

De ontsteking zou als’ie goed aangesloten is, een vonk moeten geven. Dat heeft niks met het wel of niet “op tijd” staan te maken. 473 ohm is voor de groene draad wat aan de lage kant maar er zou wel een vonk(je) moeten zijn. Verde betekent groen, dus op jou cdi moeten 2 groene draden aangesloten worden. Eentje komt van de ontsteking en eentje gaat naar je contactslot. Die gele is, zoals je in de threads kunt lezen, de AC spanning voor het licht en de spanningsregelaar. Deze dus niet met de cdi verbinden! Contactslot lijkt goed, in de uitstand wordt de groene draad van de verde terminal van de cdi met massa doorverbonden en geeft dus 0 ohm aan. In de “aan” stand verbreekt deze doorverbinding en meet je 1 = oneindig veel ohm. Het kan natuurlijk zo zijn dat jou kabelboom een andere draadkleur heeft voor die laatste groene draad. Verder speelt de “run/off” of “dodemansknop” ook mee, die moet ook goed functioneren. Vaak heb je bij het contactslot en de runn/off knop last van gecorrodeerde contacten en/of draadbreuk. Daarnaast staat er in mijn thread hoe je de cdi en de bobine doormeet. Dit zijn ook essentiële onderdelen voor het verkrijgen van een vonk. Een andere bougie proberen is ook nog een mogelijkheid.
Maar zonder die laatste (groene) draad naar je contactslot en met de run/off knop in de run positie, zou ie dan moeten vonken…
Lukas de
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 12:31
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door Lukas de »

Goedemiddag gpr050 . Ik heb een paar foto's om te controleren of alles goed gemonteerd is .
Kijk ook eens naar de foto van de CDI/bobine . De gele heb ik eraf gelaten .
Ik weet ook niet meer hoe het moet . Nog steeds geen vonk.
In ieder geval bedankt voor de reacties die je geeft en gegeven hebt.
Hier volgt de link.https://myalbum.com/album/CTD73U3vzSjEZJ
Laatst gewijzigd door Lukas de op vr 29 apr 2022, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Lukas de
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 12:31
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD racing limited edition 2007

Re: ontsteking afstellen

Ongelezen bericht door Lukas de »

Afbeelding
Plaats reactie