How-To achterlicht + RAW aansluiten

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
jens extreme sm
Pro tuner
Berichten: 584
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 23:22
Vervoersmiddel: Yamaha wr450f sm

How-To achterlicht + RAW aansluiten

Ongelezen bericht door jens extreme sm »

How-To achterlicht met ingebouwde leds aansluiten.
Benodigdheden:

- Het achterlicht.
- Doppensetje
- Wat moertjes
- Kabelverbinders
- Rubber ( fietsband voldoet)
- Knip/strip tang
- waterpomp tang


Afbeelding


Afbeelding





Zoals je ziet op het achterlicht zijn er 5 draden. Als je je draden van je boom gaat tellen heb je er meer, 7 om precies te zijn. Dit komt omdat er in je achterlicht, beide knippers alle 3 een aardedraad zit. In je nieuwe achterlicht gebruik je 1 aardedraad voor alles. De draadkleuren verschillen een beetje per achterlicht. Als je je oude achterlicht eraf heb heb je dus 7 draden.


-groen (remlicht)
-geel/groen (aarde)
-geel, (achterlicht zelf)
- een paarse (rechter RAW)
- een lila (linker RAW)

En op MIJN achterlicht is het:

- Groen ( L RAW)
- Rood ( remlicht)
- Zwart (aarde)
- Geel (achterlicht)
- Blauw ( R RAW)

Je hebt nu dus 2 massadraden over, plak deze netjes af.

Als je een DRD hebt (of je achterlicht al op je accu aangesloten is), hoef je aan de gele draad niks te veranderen. Andere modellen moet dit dus wel anders zal het achterlicht bij lage toeren uitvallen. Dus stel je hebt een extreme met een gewone gloeilamp erin, zal dit dus niet werken. Wat je moet doen is een draad vinden die een gelijkspanning van 12 volt levert en op je contact is aangesloten. Direct op je accu aansluiten werkt dus niet dan zal hij aan blijven staan als je je contact uit staat.
Ik heb er 1 vlak voor mijn contact genomen.

Als je alles hebt getest en het werkt kun je dit stuk overslaan.


Hij doet het niet, wat nu?

Probleem 1: knipperlichten branden erg snel

Bij led achterlichten moeten er eigenlijk weerstanden geplaatst worden. Bij http://www.josdijkman.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kun je ze vinden. Als ze erg snel knipperen en je ergert je hieraan zullen deze weerstanden het op moeten lossen. link naar weerstanden: http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8508" onclick="window.open(this.href);return false;. josdijkman heeft alleen het achterlicht zelf nietmeer, zou niet weten waarom

Probleem 2: branden allemaal tegelijk.

Als ze allemaal tegelijk branden heb je hoogstwaarschijnlijk aan de voorkant ook led knipperlichten. Ook in dit geval moet je weerstanden ertussen plaatsen.

Probleem 3: achterlicht doet het alleen als ik gas geef.

Dit komt omdat je of laks was en hem niet op je contact hebt aangesloten, of niet een goede draad hebt gepakt. Pak een multimeter en zoek een goede.



Als je dit allemaal hebt gedaan aan het werkt, kun je aan de ophanging beginnen. Hoe je dit doet is voor iedereen verschillend. Ik heb gewoon een ijzerplaatje met een 90 graden hoek erin bij de gamma gehaald en het er op geschroefd. Aangezien een derbi nogal trilt, kun je het beste zelfborgende moeren gebruiken( met een plastic randje aan de top). Als je die niet hebt moet je ringetjes gebruiken.

Wat niet zozeer noodzakelijk is, maar wel erg goed voor de levensduur van het achterlicht, is stukjes rubber ertussen doen. Ik heb hier fietsband voor gebruikt maar al het rubber werkt. Dit is omdat die leds niet zo heel erg sterk zijn en ze kapot kunnen trillen. Als je net zoals ik een fietsband gebruikt doe dan 2 of 3 lagen, dat voldoet wel.

Afbeelding

Pas op het laatst doe je de kabelverbinders erop. Knijp deze samen met een waterpomptang, daarmee kan je veel kracht zetten. Makkelijk is om verbinders te kopen die je ook weer uit elkaar kan trekken. dit scheelt als hij er ooit weer af moet. Isoleer ze met elektro tape om vocht te voorkomen.

Over de smaak van de ophanging valt te twisten, ieder zn eigen smaak dus je moet zelf even uitvogelen hoe je dit doet! Verzin zelf iets of koop er een.

Afbeelding




Succes!

Groeten, Jens.

Deze How-To mag niet worden verspreid zonder toestemming van de auteur.
Laatst gewijzigd door jens extreme sm op di 17 mei 2011, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"Where willingness is great, difficulties cannot be great."
Gesloten