How-To: Achterbrug Polijsten (guide line)

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
MHsteven
Pro tuner
Berichten: 576
Lid geworden op: di 17 mei 2011, 14:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM Extreme DRD Limited #verkocht
Seat Ibiza Cupra
Locatie: Ter Apel

How-To: Achterbrug Polijsten (guide line)

Ongelezen bericht door MHsteven »

Omdat mij meerdere keren is gevraagt hoe je een DRD achterbrug kan polijsten hierbij maar een How-To.

LET OP, Polijsten kan alleen maar bij de DRD en DRD Pro Achterbruggen, dus geen extreme of x-race want die zijn van staal en zullen dus gaan roesten als je er geen blanke lak over doet.

Polijsten is geen klusje van een uurtje dus heb aub geduld, hoe meer geduld hoe mooier hij wordt :thumbup: , heb je hier geen zin in maar wil je je achterbrug wel mooi hebben kijk dan onderaan :thumbup:

Benodigheden

Gereedschap om je achterbrug eruit te halen
Remmenreiniger of een ander schoonmaak middel
Schroevendraaiers
Schuurpapier Korrel 80-150-240-320-400w-600w-800w-1000w-1200w
Een bak met water
Schilderstape
Belgom of ander polijstpasta
Veel doeken
Evt polijstmachine
Veel geduld en tijd :thumbup:

Haal voor het gemak je achterbrug uit je brommer, want dan kun je overal bij en schuur je niet per ongeluk over iets anders als je achterbrug.

Afbeelding
Als het goed is heb je dan zoiets,

Afbeelding
Om er makkelijker bij te kunnen kan je beter de kettinggeleider, beschermkapje en slijtrubber er ook afhalen :thumbup:, dus GEEN dingen afslijpen als je een drd hebt, alleen als je een extreme hebt zoals ik, want dan zit het in de weg.

Begin met je achterbrug goed schoon te maken met remmenreiniger of iets anders wat goed reinigt, want vuil maakt krassen en moeten we niet hebben, plak daarna de lagers af met tape zodat er geen stof of water in komt :happy: .

Als je dat hebt gedaan kun je gaan beginnen met schuren, begin bij korrel 80 (dit is nodig om het geborstelde effect uit de brug te halen)
Afbeelding
Zo dus

Ga na goed schuren met 80 door naar 150 en daarna naar 240 en 320
Afbeelding
Dan heb je dit effect ongeveer

Nu gaan we beginnen met waterproof
Pak je stukje 400w en hou hem even in het bakje water, begin daarna rustig met schuren en dompel hem af en toe even weer in het water om het vuil op de brug te verwijderen.

Afbeelding
Je zult zien dat je handen nogal zwart worden, was ze af en toe om de brug netjes te houden :thumbup:

Ga na de 400w verder met 600w, 800w en 1000w, en wees niet zuinig met het schuurpapier en het water :happy: , 1200w is niet persé nodig maar voor mijn gevoel wordt de achterbrug er nog wat beter van omdat je de allerkleinste krasjes er uit haalt.

Afbeelding
Nu zul je als je het goed hebt gedaan dit resultaat hebben, maar wees niet teleurgesteld omdat het ng niet echt glanst want dat gaan we met de polijstpasta doen (A)

Maak de brug nog even goed schoon zodat je er zeker van bent dat er geen stof en vuil meer op zit

Doe wat polijstpasta op een SCHONE doek en begin het rustig in te wrijven op de achterbrug, je zult zien dat het zwart wordt en begin wat harder te wrijven, pak nu een schoon stukje van je doek en wrijf het zwarte goed eraf, je zult zien dat je doek nogal zwart wordt :happy:

Afbeelding
N 1x ingewreven

Ga door met het polijsten en pak aldoor weer een schone doek en wat nieuwe pasta, je kunt evt ook een polijstmachine gebruiken maar ik vond dat niet echt handig door de vorm van de achterbrug.

Afbeelding
Na 3x ingewreven


Dit is natuurlijk mogelijk bij alle aluminium achterbruggen dus niet alleen die van derbi :thumbup:
Niet alle krassen zijn te verwijderen met polijsten, hele diepe krassen of scheuren kun je beter eerst laten lassen om het daarna op de te schuren en te polijsten.

Je kunt zelf kiezen of je de hele brug polijst of alleen gedeeltes, ik heb de onderkant en ophanging niet gedaan omdat je dit minder goed zit en het snel weer vuil wordt.

Mocht je geen geduld hebben of geen tijd, PM dan want dan kan ik evt wat betekenen voor je.
In het echt ziet de achterbrug er nog mooier uit als op de foto :woot:

Veel polijstplezier :happy:

Dit is MIJN eigen gemaakte how-to en mag dus niet zomaar verspreidt worden zonder MIJN toestemming.
Laatst gewijzigd door MHsteven op zo 03 jul 2011, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Derbi Sm Extreme DRD Limited
Gesloten