How-To: Remschijven opknappen

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
n00n
Pro tuner
Berichten: 1080
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 10:51
Vervoersmiddel: Yamaha WR400F

How-To: Remschijven opknappen

Ongelezen bericht door n00n »

JvS schreef:Ik heb deze how-to van het apriliaforum.

Remschijven opknappen

Vind jij je remschijven saai of zijn ze verroest en wil je niet dat ze weer roesten?
Dan kun je ze zelf opknappen en verfraaien volgens deze how-To.

De benodigheden:
-Je remschijf/remschijven.
-Schuurpapier korrel 600, lager mag ook. Ligt er maar net aan welk resultaat je wilt behalen.
-Een staalborsteltje of een dremel met een staalborstel kopje. Is ook maar net wat je in huis hebt.
-Afplaktape, ’t kan ook zonder, maar dan werken je remmen in het begin niet optimaal en kan dus gevaarlijk zijn.
-Spuitlak, ik heb voor hittebestendige lak van de praxis gekozen (€8,90).
-En eventueel metaalverf om wat accenten in je remschijven te brengen.

Stap 1:

Het roest etc. van de schijfremmen halen, dit kan je doen door een dremel te pakken.
Dan met een staalborsteltje de grote plekken er vanaf halen.
Vervolgens schuur je het oppervlakte met korrel 600.

Tussen de remschijven moet ook het roest eraf, dit doe je door de dremel erlangs te halen foto:

Afbeelding

Voor de duidelijkheid, NIET het oppervlakte schuren wat langs de remklauw gaat (De buitenste rand).


Stap 2:

Is al het roest eraf en heb je hem geschuurd, ga je hem ontvetten. Dit kan je doen door wasbenzine/ammoniak te gebruiken. Poets het als het ware over je remschijf. Laat het even inwerken en poets hett nog een keer na.


Stap 3:

Nu zijn je remschijven klaar om gespoten te worden, maar alvorens het spuitwerk te gaan doen. Moet je de schijfremmen afplakken. Doe dit stukje voor stukje en geduld is hiervoor nodig want t is vrij veel werk als je een grote remschijf heb.

Afbeelding


Stap 4:

Oke, nu zijn je schijfremmen echt klaar om te spuiten. Breng eerst 1 laag aan.
Na enkele minuten tot 10 minuten kan je de volgende laag erop spuiten.
Spuit er ongeveer 3 a 4 lagen op.

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding

Tip:
Itakura schreef:
Hittebestendige lak blijft het mooiste zitten als je het metalen voorwerp allereerst goed voorverwarmd met bijvoorbeeld een verfbrander (föhn).
En vervolgens op het warme oppervlak de verf aan brengt.
Je zult zien dat de verf meteen gelijkmatig opdroogt en langdurig blijft zitten.



Stap 5:

Mijn ervaring met hittebestendige heeft me geleerd, dat je het de lak moet verwarmen zodat 't uithard. Dit kan je gewoon doen door ze met een föhn te verwarmen of je legt ze een paar dagen bij de verwarming.
Voor de rest hard de lak uit, wanneer je ze weer in gebruik neemt.
Als je ze uitgehard hebt met de föhn, kan je vrijwel direct door naar stap 6 (de eventuele stap).


Stap 6 (de eventuele stap):

Mocht je rode accenten willen aanbrengen bij je schijfremmen, kun je dit doen nadat de remschijven zijn uitgehard. Je hebt speciale metaalverf van hammerite, dat kun je voor een €10,00 kopen bij de praxis bijvoorbeeld.

Je moet er wel zeker van zijn dat je 't wilt doen, want het is vrij veel werk en je moet hett nauwkeurig doen met een penceeltje. Ik heb het geprobeerd, maar ik vond mijn behaalde resultaat niet mooi. Hier foto’s van degene die hett wel gedaan hebben:

Afbeelding

Afbeelding


Ik hoop dat t duidelijk genoeg is en dat jullie er wat mee kunnen.
Bij mij zit de lak er nu na 400km nog steeds goed op (op wat beschadigingen van het monteren na).
Mocht er onverhoopt iets onduidelijk zijn, laat gerust een post achter.

Bron: Apriliaforum.nl
Met dank aan: JvS

succes ermee,

Jesse
Afbeelding
Gesloten