How-To: Oliepomp ontluchten (na demontage) en controleren

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
jepege
Beginnende Derbi fan
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 21:01
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 racing 2006 / Derbi Senda SM X-TREME 2007

How-To: Oliepomp ontluchten (na demontage) en controleren

Ongelezen bericht door jepege »

Hieronder een how-to voor de mengsmering-oliepomp met een paar handige tips waardoor je sneller weer onderweg bent.
Het is misschien een lang verhaal maar dat is om het duidelijk over te brengen. In feite is het eigenlijk een hele simpele handeling.

Nadat ik tijdens onderhoud de oliepomp had gedemonteerd omdat ik de werking wilde controleren ging ik op zoek naar een handige manier om de pomp en de olie toevoerleiding te ontluchten. Bestaande handleidingen geven aan dat je tijdelijk een tankje met mengsmering benzine moet aansluiten (want je wilt je motor niet zonder smering laten draaien...) en dan wachten totdat de olie in de carburateur wordt gedoseerd. Maar vond ik nogal omslachtig, het duurt lang en...hoe kun je controleren dat er olie wordt gedoseerd in je carburateur? Ik bedacht hiervoor volgende oplossing.


Zorg ervoor dat je olietoevoerleiding naar de pomp en naar de carburateur zijn aangesloten en dat er olie in de tank zit. Draai de 'bleed screw' los die op de oliepomp zit tussen de twee leidingen. (zie punt 1 op de foto, klik erop om te vergroten)

Afbeelding

Zodra daar olie uitstroomt -zonder luchtbellen- het schroefje weer terug doen. De pomp zit nu vol olie maar de leiding naar de carburateur nog niet. Dit doen we als volgt.

Op de carburateur tref je de 'oil feed pipe' aan. Neem de 'oil feed pipe' uit de carburateur (zie punt 2 op de foto). Deze heeft geen schroefdraad maar zit geklemd. Let er van te voren goed op hoe diep hij zit want waarschijnlijk zit ie niet helemaal strak tegen de carburateur aan. (omdat hij niet verder kan) Onthou dit voor later.
Met de hand kun je 'm heen en weer draaien en tegelijk trekken. Als dit niet lukt, neem dan een tang en doe er een stukje textiel of rubber tussen om beschadigen te voorkomen. Trek en draai voorzichtig heen en weer totdat hij er uit is. De 'oil feed pipe' op de leiding laten zitten.

Nu gaan we de leiding naar de carburateur ontluchten. Hiervoor gebruiken we de pomp zelf maar we gaan niet de motor starten (want die willen we niet zonder smering laten draaien...)
Schroef de oliepomp los van het carter. Neem een stukje brandstofslang en zet dit op een boormachine met TRAPLOOS VARIABEL TOERENTAL. Duw het andere eind van de slang op het aandrijfpunt van de oliepomp. (zie punt 3 op de foto).

Leg de boormachine ergens op zodat hij op de juiste hoogte is en stabiel ligt. draai nu met één hand het hendeltje dan de oliepomp helemaal omhoog. (zie punt 4 op de foto).
Hierdoor geeft de pomp de meeste olie als hij draait waardoor het ontluchten (veel) sneller gaat. Stel nu eerst de boormachine in op DE JUISTE DRAAIRICHTING ! De juiste draairichting staat met een pijltje aangegeven op het pomphuis.

Laat nu de boormachine langzaam op gang komen en als het goed gaat, voer dan het toerental LANGZAAM op tot het maximum. Laat de boormachine draaien totdat je kleine oliedruppels uit de 'oil feed pipe' ziet komen, zonder lucht bellen. Nu moet je geduld hebben... :yawn: want het kan wel een paar minuten duren voordat je kleine oliedruppeltjes uit de oil feed pipe ziet komen. Let er op dat er geen luchtbellen meer uit komen, laat de boormachine desnoods een minuut langer draaien zodat je meerdere druppels olie zonder lucht er uit hebt zien komen.

Ok, nu is het tijd om de oil feed pipe terug te plaatsen in de carburateur. Ik doe dit als volgt.
Monteer eerst de carburateur indien deze nog niet terug is geplaatst. Smeer een klein beetje vet op de oil feed pipe. Plaats nu de oil feed pipe in de carburateur. Probeer 'm met de hand een stukje in het gat te draaien. Verzeker je ervan dat hij in ieder geval recht in het gat zit. Neem nu een stukje hardhout van zo'n 20 cm lang (ik gebruik hiervoor een klein houten staalborsteltje.. :happy: ) en plaats dit tegen de oil feed pipe. Neem een klein licht hamertje of desnoods een combinatietang, als het maar een voorwerp is waarmee je felle korte tikken kunt geven. Geen gewone hamer gebruiken want dat is te lomp en sla je de boel aan gort en bovendien werkt het niet. Sla met een paar korte beheerste felle tikken de oil feed pipe terug in de carburateur tot hij niet meer verder gaat.

Dat was het.

Opmerkingen, vragen of aanvullingen? Ik hoor ze graag!
___c_,
__O=-O' "____ _
Gesloten