How-to: Frame spuiten met compressor

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

How-to: Frame spuiten met compressor

Ongelezen bericht door Daan »

RaceVoenk schreef:Op aanvraag van adwin heb ik een korte how to geschreven hoe je een derbi frame mooi en gemakkelijk kan spuiten. (met compressor)
Benodigdheden:
* frame
* je lak , best laat je deze maken op de kleur die je wil.
* verharder (koop je waar je je lak hebt laten maken)
* verdunner (koop je waar je je lak hebt laten maken)
* compressor
* spuitpistool
* schuurmatjes of heel fijn schuurpapier
* ontvetter (in spuitbussen werkt het makkelijkst)
* papier om te ontvetten
Voorbereiding:
Als je makkelijk en een mooi resultaat wilt bekomen moet je beginnen met je frame helemaal kaal te maken. Dus je bouwt je brommer stuk voor stuk af en onthoud heel goed hoe alles zat.
Eens alles is afgebouwt ga je je frame eens grondig wassen.
daarna ga je met schuurmatjes of heel fijn schuurpapier je frame dof schuren.
De standaard laag die op je frame hangt is een ideale grondlaag voor jouw verf dus niet afschuren tot op blank metaal.
als je met schuurmatjes over je frame schuurt kan je zien dat de kleur van je frame dof word, doe dit tot alle plaatsen mooi dof zijn.
Foto van een schuurmatje:
Afbeelding

Als alles goed is dof geschuurd neem je de compressor en blaas je eerst eens al het stof eraf.
Daarna neem je de ontvetter en ga je stuk voor stuk ontvetten, geen grote stukken besproeien met ontvetter want dit vervliegt heel snel en dan heeft het geen effect. Niet enkel met ontvetter spuiten maar ook met papier (geen doek gebruiken want deze maken stof) goed wrijven.
zorg dat alle hoekjes en kantjes goed zijn ontvet, want lak hecht niet op vette stukken metaal met als gevolg de verf gaat afbladeren.
Als alles goed is ontvet (dus nergens geen zwarte of bruine plekken meer op je frame) spuit je heel je frame goed droog met compressor en ga je opnieuw ontvetten met nieuw schoon papier. Je zal zien dat er weer heel wat vuil op je papier hangt.
Nu alles goed is ontvet kan je je lak beginnen maken.
Voor mijn lak moest ik 3 delen lak doen, 1 deel verdunner en 1 deel verharder.
Dus wat doe je dan, je neemt een potje waar je in kan mengen (dus iets waar je een deksel op kan zetten). Dan steek je een meetlatje in het potje en in mijn geval meet ik 3 cm lak af, daar doe ik 1 cm verharder en 1 cm verdunner bij.
Deksel erop en goed schudden.
Eenmaal goed geschud kan het echte werk beginnen:
Installeer je spuitpistool op je compressor en doe in het verfreservoir wat kuismiddel voor spuitpistolen, zorg dat het verfreservoir schoon is en spuit dan het reservoir goed leeg met het kuismiddel zodat alle vuiltjes uit het sproeistuk zijn.
Als je pistool terug droog is doe je de lak in je verfreservoir en schud je nog eens met het pistool
Nu kan je beginnen met spuiten, ik heb men frame met een draad opgehangen op een bepaalde hoogt zodat ik niet de hele tijd gebukt moet staan.
Het spuiten zelf is niet moeilijk maar vraagt wat oefening, dus probeer eerst op een oefenstukje.
op het oefenstukje kan je ook je druk regelen.
Spuiten doe je als volgt:
* nooit hele grote stukken in 1 keer willen doen
* je doet kleine stukjes en spuit met fases, dus je knijpt het pistool in en laat het na een paar seconden weer los (voorkomt dat je teveel lak op dezelfde plaats spuit waardoor je druipers krijgt)
* werk systematisch , niet hier een stukje doen en dan aan de andere kant een stukje doen, probeer in 1 lijn te gaan
* maak met je pols een vloeiende beweging van links naar rechts of andersom
* tegen dat je helemaal rond bent geweest zijn de 1e stukken al wat gedroogt, als je nog genoeg lak hebt doe je een 2e ronde zodat alle stukken goed gedekt zijn
* als je ergens belletjes ziet tijdens het spuiten dan is dit een niet goed ontvette plek


Afbeelding
Afbeelding
Als je klaar bent laat je je frame 24 uur drogen en harden.

maak je spuitpistool weer schoon en zet je frame in een stofvrije ruimte.
resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Daan, en kopieer AUB niet deze foto’s.
Plaats reactie