FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
- KREGO
- Pro tuner
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: za 16 okt 2010, 17:12
- Vervoersmiddel: derbi parmakit 110cc'tje
aerox stage 6 racing 12p - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=155
- Locatie: belgië
FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Goedendag beste schakelrijders en anderen,
Naar aanleiding van de vele vragen met betrekking tot tandwielverhoudingen hier een FAQ.
Niet zoals het tandwielen en kettingen topic, waar het alleen gaat over de kwaliteit van een ketting en de kennis van tandwielverhoudingen verspreid is over 48 pagina's.
Inleiding
[verbrandingsmotor in het kort]Doordat je zuiger naar beneden wordt gedrukt door de kracht van de ontsteking draait je krukas rond. [/verbrandingsmotor in het kort]
Dit ronddraaien gebeurt een bepaald aantal keer per minuut, dit zijn de toeren, en dit is wat je toerenteller aangeeft. 5000 RPM is dus elke minuut 5000 keer rond.
Maar omdat wij in het bezit zijn van een schakelblok worden deze toeren van de krukas via tandwielen doorgegeven aan de koppeling. De koppeling zit op zijn beurt vast aan de primaire as van de versnellingsbak.
Wanneer je je koppeling inknijpt scheid je de versnellingsbak van de krukas. Je drijft dus niet je versnellingen aan en ook niet je voortandwiel.
De vertandingen van je versnellingsbak, daar heb je als straatrijder niets te zoeken, bij de sprints worden deze nog wel eens aangepast om op kleine afstanden meer vermogen te benutten maar voor op straat zijn ze met elke setup geschikt.
Door te schakelen druk je een bepaalde tandwiel combinatie tegen elkaar aan die dus bepaald hoe het vermogen wordt overgegeven en hoe je secundaire as draait (de as van je voortandwiel).
De aandrijfvertanding
Nu is de kracht aangekomen bij je voortandwiel, en via je ketting je achtertandwiel. Hier kunnen we heel veel mee spelen om de brommer sneller op te laten trekken, of om hem harder te laten rijden op zijn top. De afgifte van je vermogen uit je blok op je achterwiel hangt hier van af.
Hoe groter het verschil is in aantal tanden tussen de 2 tandwielen, hoe sneller je optrekt.
Hoe kleiner het verschil is in aantal tanden tussen de 2 tandwielen, hoe harder je gaat.
Dat betekent dus:
harder optrekken: Groter achtertandwiel óf kleiner voortandwiel
Hogere topsnelheid: Kleiner achtertandwiel óf groter voortandwiel
Ook geldt dat een verandering aan het voortandwiel, hetzelfde is als een tegenovergestelde drievoudige aanpassing aan het achter tandwiel.
Voorbeeld:
13/47 = 14/50
12/47 = 13/50
1 tand voor kleiner = 3 tanden achter groter
1 tand voor groter = 3 tanden achter kleiner
Stel je maar eens voor: wanneer 2 tandwielen evenveel tanden hebben, draaien ze dus even snel, maar wanneer het aandrijftandwiel kleiner is, draait het 2e tandwiel niet evensnel als het aandrijftandwiel, maar er werkt wel dezelfde kracht op als in de situatie waarin ze even groot zijn.
Je hebt dus meer optrek kracht en levert tegelijk topsnelheid in. Andersom geldt het omgekeerde.
Tandwielverhoudingen hebben namelijk meer invloed op je topsnelheid dan bv. een andere cilinder!
Ik heb net verteld hoe het er in je blok aan toe gaat. Dus daaruit volgt dat wanneer 2 am6 brommers met 10k toeren en 13/47 vertanding, allebei in dezelfde versnelling rijden, ze even hard rijden ongeacht de rest van de setup, al heeft 1 van beide een pro race setup.
FAQ
Ik heb een [brommer] volledig ontgrenst die 90 loopt, kan ik met TWV hem 60 laten lopen en keihard laten trekken? IVM ouders en politie!
- Nee, dit kan niet. Wanneer jij je tandwielverhouding zo aanpast dat je 30km zachter rijdt op top, heb je zo een korte vertanding gemonteerd dat je brommer zijn vermogen niet goed kwijt kan.
Je trekt dan namelijk buiten de powerband op, en dat is een toerenbereik waarin 2takt zijn meeste vermogen levert. Dus je trekt dan op met een toerental wat minder vermogen geeft, maar ook wat je standaard uitlaat waarschijnlijk niet trekt. In extreme gevallen je ontsteking ook niet, maar al zou het kunnen zou je ernstige motorschade aan kunnen richten met een dergelijk zware belasting waar je standaard cilinder/lagers niet op gebouwd zijn.
Wat je beter kunt doen is een prop in de uitlaat maken, en die uitboren tot een bepaalde grootte waarop hij de snelheid heeft die jij wilt.
Ik wil de snelste van al mijn vrienden zijn, maar geen andere uitlaat. Kan ik er een 15/43 op leggen zodat ik 130 ga?
- Net als met een te korte vertanding, is ook een te lange vertanding niet te doen. Wanneer er zoveel kracht als dat vereist is om 15/43 te laten rijden op je blok komt, blijft je standaard setup niet draaien omdat daar te weinig koppel voor is.
Ook rijdt een te lange vertanding in de stad niet of amper en maakt dit je zeker de sloomste, 4t vespa's zullen je om de oren vliegen.
Een veel te lange vertanding is alleen leuk op een extreme setup op de zoutvlaktes van Utah, om een wereldrecord te vestigen.
Maarre.. Hoe weet ik dan of ik overtoeren draai op top?
- Een standaard cilinder moet in principe afgesteld zijn op zo een manier dat in zijn 6 de brommer niet meer dan de vooraf gestelde 10 - 11k toeren draait, test dit op een lange weg en kijk op hoeveel toeren jij uitkomt. Alles boven de 10 - 11k in zijn 6 (zonder koppeling uiteraard!) noemen we overtoeren, en dan kan iets zwaarder gaan zitten met je vertanding uitkomst bieden, 1 voortandwiel tand groter is ongeveer gelijk aan 500 toeren op top lager.
Moet mijn getunede MHR Team ook 10k draaien om geen overtoeren te maken?
- Dat geldt enkel voor de standaard cilinders, hoogtoerige cilinders mogen veel meer toeren draaien, omdat ze bij hogere toeren de powerband hebben, en hun vermogen afgeven. Het verschilt per cilinder wat ze het beste kunnen draaien, en dat kun je het beste zelf bepalen op wat voor manier hij het beste draait.
Ik wil heel graag een [x aantal tands] tandwiel op mijn brommer! Maar ik zie dit niet bij de webshops, weet iemand hoe ik hier aan kom?
* Dit tandwiel is niet verkrijgbaar voor jouw brommer, kleiner dan 11 en groter dan 71 wordt niet gemaakt.
- In theorie is dit waar, op de webshops staat dit tandwiel niet, maar er zijn gespecialiseerde tandwiel bedrijven, die tandwielen frezen op de maat waarop jij hem hebben wil (binnen de grenzen van het redelijke)
Hoe hard ga ik met [tandwielverhouding]?? En trekt het nog een beetje op?
- Of het snel optrekt, dat is een subjectieve stelling, dit kun je zelf het beste bepalen, maar voor een redelijke benadering van de echte snelheid kun je hier in de tabel kijken. Let er wel op dat dit snelheden zijn in de 6e versnelling, en dat voor jou tandwielverhouding je mogelijk wat omrekenwerk moet doen (zie omreken regel hierboven)
Hoe bereken ik mijn snelheid?
Je neemt het aantal toeren, deel je door de primaire vertandingsverhouding, dat deel je door de verhouding van de versnelling, en als laatste deel je dat door je eind vertanding. Dan heb je het aantal omwentelingen dat je wiel maakt bij dat aantal toeren.
Dan bereken je de omtrek van je wiel (hoogte van de band + velg) * pi.
Dat vermenigvuldig je met het aantal omwentelingen, en dan heb je de afstand die je aflegt in een bepaalde tijd.
Hoe kom je aan de vertandingen?
Die zijn mij genereus verstrekt door Jelle (JelleRS), Hartelijk bedankt!
Ook Pirmin den Hamer (pirminR), Hartelijk bedankt voor de aanvulling van de Derbi tabel.
Ik heb geprobeerd het zo compleet mogelijk te vertellen, en zo min mogelijk voorkennis te vereisen.
Ik hoop dat mensen hier echt iets aan hebben, dit is de meest complete uitleg die ik zo even kan geven op een woensdagavond. Schroom niet mij te verbeteren/aan te vullen waar nodig, ik ben ook maar van vlees en bloed.
bron; scooter-forum ©SebastiaanT
Naar aanleiding van de vele vragen met betrekking tot tandwielverhoudingen hier een FAQ.
Niet zoals het tandwielen en kettingen topic, waar het alleen gaat over de kwaliteit van een ketting en de kennis van tandwielverhoudingen verspreid is over 48 pagina's.
Inleiding
[verbrandingsmotor in het kort]Doordat je zuiger naar beneden wordt gedrukt door de kracht van de ontsteking draait je krukas rond. [/verbrandingsmotor in het kort]
Dit ronddraaien gebeurt een bepaald aantal keer per minuut, dit zijn de toeren, en dit is wat je toerenteller aangeeft. 5000 RPM is dus elke minuut 5000 keer rond.
Maar omdat wij in het bezit zijn van een schakelblok worden deze toeren van de krukas via tandwielen doorgegeven aan de koppeling. De koppeling zit op zijn beurt vast aan de primaire as van de versnellingsbak.
Wanneer je je koppeling inknijpt scheid je de versnellingsbak van de krukas. Je drijft dus niet je versnellingen aan en ook niet je voortandwiel.
De vertandingen van je versnellingsbak, daar heb je als straatrijder niets te zoeken, bij de sprints worden deze nog wel eens aangepast om op kleine afstanden meer vermogen te benutten maar voor op straat zijn ze met elke setup geschikt.
Door te schakelen druk je een bepaalde tandwiel combinatie tegen elkaar aan die dus bepaald hoe het vermogen wordt overgegeven en hoe je secundaire as draait (de as van je voortandwiel).
De aandrijfvertanding
Nu is de kracht aangekomen bij je voortandwiel, en via je ketting je achtertandwiel. Hier kunnen we heel veel mee spelen om de brommer sneller op te laten trekken, of om hem harder te laten rijden op zijn top. De afgifte van je vermogen uit je blok op je achterwiel hangt hier van af.
Hoe groter het verschil is in aantal tanden tussen de 2 tandwielen, hoe sneller je optrekt.
Hoe kleiner het verschil is in aantal tanden tussen de 2 tandwielen, hoe harder je gaat.
Dat betekent dus:
harder optrekken: Groter achtertandwiel óf kleiner voortandwiel
Hogere topsnelheid: Kleiner achtertandwiel óf groter voortandwiel
Ook geldt dat een verandering aan het voortandwiel, hetzelfde is als een tegenovergestelde drievoudige aanpassing aan het achter tandwiel.
Voorbeeld:
13/47 = 14/50
12/47 = 13/50
1 tand voor kleiner = 3 tanden achter groter
1 tand voor groter = 3 tanden achter kleiner
Stel je maar eens voor: wanneer 2 tandwielen evenveel tanden hebben, draaien ze dus even snel, maar wanneer het aandrijftandwiel kleiner is, draait het 2e tandwiel niet evensnel als het aandrijftandwiel, maar er werkt wel dezelfde kracht op als in de situatie waarin ze even groot zijn.
Je hebt dus meer optrek kracht en levert tegelijk topsnelheid in. Andersom geldt het omgekeerde.
Tandwielverhoudingen hebben namelijk meer invloed op je topsnelheid dan bv. een andere cilinder!
Ik heb net verteld hoe het er in je blok aan toe gaat. Dus daaruit volgt dat wanneer 2 am6 brommers met 10k toeren en 13/47 vertanding, allebei in dezelfde versnelling rijden, ze even hard rijden ongeacht de rest van de setup, al heeft 1 van beide een pro race setup.
FAQ
Ik heb een [brommer] volledig ontgrenst die 90 loopt, kan ik met TWV hem 60 laten lopen en keihard laten trekken? IVM ouders en politie!
- Nee, dit kan niet. Wanneer jij je tandwielverhouding zo aanpast dat je 30km zachter rijdt op top, heb je zo een korte vertanding gemonteerd dat je brommer zijn vermogen niet goed kwijt kan.
Je trekt dan namelijk buiten de powerband op, en dat is een toerenbereik waarin 2takt zijn meeste vermogen levert. Dus je trekt dan op met een toerental wat minder vermogen geeft, maar ook wat je standaard uitlaat waarschijnlijk niet trekt. In extreme gevallen je ontsteking ook niet, maar al zou het kunnen zou je ernstige motorschade aan kunnen richten met een dergelijk zware belasting waar je standaard cilinder/lagers niet op gebouwd zijn.
Wat je beter kunt doen is een prop in de uitlaat maken, en die uitboren tot een bepaalde grootte waarop hij de snelheid heeft die jij wilt.
Ik wil de snelste van al mijn vrienden zijn, maar geen andere uitlaat. Kan ik er een 15/43 op leggen zodat ik 130 ga?
- Net als met een te korte vertanding, is ook een te lange vertanding niet te doen. Wanneer er zoveel kracht als dat vereist is om 15/43 te laten rijden op je blok komt, blijft je standaard setup niet draaien omdat daar te weinig koppel voor is.
Ook rijdt een te lange vertanding in de stad niet of amper en maakt dit je zeker de sloomste, 4t vespa's zullen je om de oren vliegen.
Een veel te lange vertanding is alleen leuk op een extreme setup op de zoutvlaktes van Utah, om een wereldrecord te vestigen.
Maarre.. Hoe weet ik dan of ik overtoeren draai op top?
- Een standaard cilinder moet in principe afgesteld zijn op zo een manier dat in zijn 6 de brommer niet meer dan de vooraf gestelde 10 - 11k toeren draait, test dit op een lange weg en kijk op hoeveel toeren jij uitkomt. Alles boven de 10 - 11k in zijn 6 (zonder koppeling uiteraard!) noemen we overtoeren, en dan kan iets zwaarder gaan zitten met je vertanding uitkomst bieden, 1 voortandwiel tand groter is ongeveer gelijk aan 500 toeren op top lager.
Moet mijn getunede MHR Team ook 10k draaien om geen overtoeren te maken?
- Dat geldt enkel voor de standaard cilinders, hoogtoerige cilinders mogen veel meer toeren draaien, omdat ze bij hogere toeren de powerband hebben, en hun vermogen afgeven. Het verschilt per cilinder wat ze het beste kunnen draaien, en dat kun je het beste zelf bepalen op wat voor manier hij het beste draait.
Ik wil heel graag een [x aantal tands] tandwiel op mijn brommer! Maar ik zie dit niet bij de webshops, weet iemand hoe ik hier aan kom?
* Dit tandwiel is niet verkrijgbaar voor jouw brommer, kleiner dan 11 en groter dan 71 wordt niet gemaakt.
- In theorie is dit waar, op de webshops staat dit tandwiel niet, maar er zijn gespecialiseerde tandwiel bedrijven, die tandwielen frezen op de maat waarop jij hem hebben wil (binnen de grenzen van het redelijke)
Hoe hard ga ik met [tandwielverhouding]?? En trekt het nog een beetje op?
- Of het snel optrekt, dat is een subjectieve stelling, dit kun je zelf het beste bepalen, maar voor een redelijke benadering van de echte snelheid kun je hier in de tabel kijken. Let er wel op dat dit snelheden zijn in de 6e versnelling, en dat voor jou tandwielverhouding je mogelijk wat omrekenwerk moet doen (zie omreken regel hierboven)
Hoe bereken ik mijn snelheid?
Je neemt het aantal toeren, deel je door de primaire vertandingsverhouding, dat deel je door de verhouding van de versnelling, en als laatste deel je dat door je eind vertanding. Dan heb je het aantal omwentelingen dat je wiel maakt bij dat aantal toeren.
Dan bereken je de omtrek van je wiel (hoogte van de band + velg) * pi.
Dat vermenigvuldig je met het aantal omwentelingen, en dan heb je de afstand die je aflegt in een bepaalde tijd.
Hoe kom je aan de vertandingen?
Die zijn mij genereus verstrekt door Jelle (JelleRS), Hartelijk bedankt!
Ook Pirmin den Hamer (pirminR), Hartelijk bedankt voor de aanvulling van de Derbi tabel.
Ik heb geprobeerd het zo compleet mogelijk te vertellen, en zo min mogelijk voorkennis te vereisen.
Ik hoop dat mensen hier echt iets aan hebben, dit is de meest complete uitleg die ik zo even kan geven op een woensdagavond. Schroom niet mij te verbeteren/aan te vullen waar nodig, ik ben ook maar van vlees en bloed.
bron; scooter-forum ©SebastiaanT
Laatst gewijzigd door KREGO op wo 10 nov 2010, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Parmakit 110cc @ derbi
mede mogelijk gemaakt door:
http://weschung.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://istuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
mede mogelijk gemaakt door:
http://weschung.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://istuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: FAQ tandwielverhouding
Erg goede, duidelijke compleete FAQ. Top
-
- Pro tuner
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 21:33
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=5499
- Locatie: Rotterdam/Woudenberg
- KREGO
- Pro tuner
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: za 16 okt 2010, 17:12
- Vervoersmiddel: derbi parmakit 110cc'tje
aerox stage 6 racing 12p - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=155
- Locatie: belgië
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
even tabel bijgepropt
Parmakit 110cc @ derbi
mede mogelijk gemaakt door:
http://weschung.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://istuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
mede mogelijk gemaakt door:
http://weschung.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://istuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Banden plakker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 06 jul 2011, 18:49
- Vervoersmiddel: derbi senda black edition
- Locatie: bodegraven
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
ik 80 cc mhr team TWV 14/53 wat als ik groter voor doet 15
en achter 50 ga ik dan met snelheid om hoog of niet?
en achter 50 ga ik dan met snelheid om hoog of niet?
- Daan22
- Pro tuner
- Berichten: 3852
- Lid geworden op: ma 03 okt 2011, 12:45
- Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=8842
- Locatie: België
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
ja en veelwessely schreef:ik 80 cc mhr team TWV 14/53 wat als ik groter voor doet 15
en achter 50 ga ik dan met snelheid om hoog of niet?
#22
-
- Tuner
- Berichten: 428
- Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 13:07
- Gallery: Derbi Xrace 2006 80 Team
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=4335
Derbi DRD 2003
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=4734 - Locatie: net buiten ede
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
probeer eerst maar 15/52
Rikkert schreef:Ach ja, er leven hier zat moeilijk doeners op de wereld
-
- Banden plakker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 06 jul 2011, 18:49
- Vervoersmiddel: derbi senda black edition
- Locatie: bodegraven
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
okeoke dank je wel
ga ik even uit proberen.
ga ik even uit proberen.
- Daan
- Beheerder
- Berichten: 4446
- Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2566
- Contacteer:
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
Maar Wesley, waarom zou je zo hard willen gaan op een brommer. Daar heb je toch helemaal niets aan? Leuk veel vermogen en een lichte vertanding is veel leuker, in mijn ogen.wessely schreef:okeoke dank je wel
ga ik even uit proberen.
-
- Banden plakker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 06 jul 2011, 18:49
- Vervoersmiddel: derbi senda black edition
- Locatie: bodegraven
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
d
dus wat er op neerkomt gewoon zo houden hoe die nu is?
Daan schreef:Maar Wesley, waarom zou je zo hard willen gaan op een brommer. Daar heb je toch helemaal niets aan? Leuk veel vermogen en een lichte vertanding is veel leuker, in mijn ogen.wessely schreef:okeoke dank je wel
ga ik even uit proberen.
dus wat er op neerkomt gewoon zo houden hoe die nu is?
-
- Banden plakker
- Berichten: 19
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 23:00
- Vervoersmiddel: Derbi drd limmeted edition 2009
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
Ik heb een derbi volledig standaard alln uitgeboorde ring maar kwil hem mr trek vermogen geven kan dat door een 63vanachter te plaatsen ipv een 53
-
- Pro tuner
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 18:44
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd limited 2008 , Vespa LX 50
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=16517
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=8929
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
wat is een leuke vertanding voor een senda met een v6 en voor de rest standaard om een leuke weelie te poppen? nu 13,53
http://www.youtube.com/watch?v=fgcwayZ- ... ure=fvwrel" onclick="window.open(this.href);return false; zag er wel leuk uit
http://www.youtube.com/watch?v=fgcwayZ- ... ure=fvwrel" onclick="window.open(this.href);return false; zag er wel leuk uit
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 38
- Lid geworden op: di 14 feb 2012, 01:55
- Vervoersmiddel: derbi gpr 50 bj 2011
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
probeer eerst maar is 57, want anders lever je wel heeeeeel veel op je topsnelheid in. en dan zal die ook al een stuk beter trekken.Derbi007 schreef:Ik heb een derbi volledig standaard alln uitgeboorde ring maar kwil hem mr trek vermogen geven kan dat door een 63vanachter te plaatsen ipv een 53
gpr 2011 ;D
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 38
- Lid geworden op: di 14 feb 2012, 01:55
- Vervoersmiddel: derbi gpr 50 bj 2011
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
de jonge van dat filmpje heeft 11*65julianspaans schreef:wat is een leuke vertanding voor een senda met een v6 en voor de rest standaard om een leuke weelie te poppen? nu 13,53
http://www.youtube.com/watch?v=fgcwayZ- ... ure=fvwrel" onclick="window.open(this.href);return false; zag er wel leuk uit
als er dan een keer popo bij 't stoplicht achter je staat moet je wel héél voorzichtig optrekken
ik raad je echt af om weelie te doen, maar als je het echt wil kun je ook gewoon een weelie doen met je koppeling, is wel moeilijk op een brommer, maar (verbeter me als ik 't mis heb) tegen mij hebben ze gezegd, in z'n 2 rustig rijden je koppeling zo ver intrekken dat je 11k toeren hebt, en dan koppeling laten schieten, en heeeel iets je stuur omhoog helpen.
ik ben niet verantwoordelijk/ aansprakelijk voor de schade, of breuken/ kneuzingen of wat dan ook die je hierbij oploopt!
gpr 2011 ;D
-
- Banden plakker
- Berichten: 19
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 23:00
- Vervoersmiddel: Derbi drd limmeted edition 2009
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
Hoeveel topsnelheid zou ik verliezen ik rij nu zo een 60thomasje64 schreef:probeer eerst maar is 57, want anders lever je wel heeeeeel veel op je topsnelheid in. en dan zal die ook al een stuk beter trekken.Derbi007 schreef:Ik heb een derbi volledig standaard alln uitgeboorde ring maar kwil hem mr trek vermogen geven kan dat door een 63vanachter te plaatsen ipv een 53
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 38
- Lid geworden op: di 14 feb 2012, 01:55
- Vervoersmiddel: derbi gpr 50 bj 2011
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
je hebt nu 53, je wil 63, dan maak je dat 10 tanden groter, ik denk als het nu 60 is dat je niet harder zal gaan dan 48-50,Derbi007 schreef:Hoeveel topsnelheid zou ik verliezen ik rij nu zo een 60thomasje64 schreef:probeer eerst maar is 57, want anders lever je wel heeeeeel veel op je topsnelheid in. en dan zal die ook al een stuk beter trekken.Derbi007 schreef:Ik heb een derbi volledig standaard alln uitgeboorde ring maar kwil hem mr trek vermogen geven kan dat door een 63vanachter te plaatsen ipv een 53
en dan heb ik nog ruim geschat, ik denk zelf dat het nog wat lager uit zal komen...
en dat rijdt ook niet echt fijn, dan blijf je schakelen, en je zal ook wel heel snel overtoeren maken,
maargoed dan weet je iig wel zeker dat je geen problemen zal hebben bij de rollerbanken
gpr 2011 ;D
-
- Tuner
- Berichten: 428
- Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 13:07
- Gallery: Derbi Xrace 2006 80 Team
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=4335
Derbi DRD 2003
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=4734 - Locatie: net buiten ede
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
doe maar 1 tand kleiner voortandwiel
Rikkert schreef:Ach ja, er leven hier zat moeilijk doeners op de wereld
-
- Banden plakker
- Berichten: 19
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 23:00
- Vervoersmiddel: Derbi drd limmeted edition 2009
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
Bestaat da nen 10?nappie schreef:doe maar 1 tand kleiner voortandwiel
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 38
- Lid geworden op: di 14 feb 2012, 01:55
- Vervoersmiddel: derbi gpr 50 bj 2011
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
nee kleiner dan 11 bestaat volgensmij niet
ja je kan ze wel speciaal laten maken, maar dat is wel weer redelijk duur
ja je kan ze wel speciaal laten maken, maar dat is wel weer redelijk duur
gpr 2011 ;D
-
- Banden plakker
- Berichten: 19
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 23:00
- Vervoersmiddel: Derbi drd limmeted edition 2009
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]
Khb nen 57 en 60 besteld xdthomasje64 schreef:nee kleiner dan 11 bestaat volgensmij niet
ja je kan ze wel speciaal laten maken, maar dat is wel weer redelijk duur