FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Derbi007
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi drd limmeted edition 2009

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freak]

Ongelezen bericht door Derbi007 »

Eeeuhm ik ga dus woensdag mijn achter tandwiel veranderen maar kweet ni hoe dat dat zit met mijn remschijf ale remblokjes hoe zit da moet ik daar iets speciaals doen of kank dat er gewoon uithalen ?
Derbi007
Banden plakker

Ik ga morgen mijn ander tandwiel vervangen en ik weet niet hoe het moet met die remschijf en remblokjes kan iemand hierbij helpen ?
thomasje64
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: derbi gpr 50 bj 2011

Ongelezen bericht door thomasje64 »

Derbi007 schreef:
thomasje64 schreef:nee kleiner dan 11 bestaat volgensmij niet :eh:
ja je kan ze wel speciaal laten maken, maar dat is wel weer redelijk duur :emo:
Khb nen 57 en 60 besteld xd
haha das indd slim! dan weet je iig zeker dat je de goede hebt :thumbup:
laat maar weten welke je het fijnst vind, ik ben best benieuwd!
Afbeelding
gpr 2011 ;D
royvi
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Ongelezen bericht door royvi »

Derbi007 schreef:Ik ga morgen mijn ander tandwiel vervangen en ik weet niet hoe het moet met die remschijf en remblokjes kan iemand hierbij helpen ?
Gewoon wielas eruit halen en wiel eruit halen. Je hoeft verder niks los te draaien. Als je het wiel eruit hebt NIET de rem in drukken. Als je het wiel er weer in doet eventueel de zuiger nog iets terug duwen door met een schroevendraaier/waterpomptang tussen de remblokken te gaan.
Je moet wel je ketting los hebben he, maar denk dat je dat wel had begrepen? :emo:
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
royvi
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Ongelezen bericht door royvi »

Derbi007 schreef:Ik ga morgen mijn ander tandwiel vervangen en ik weet niet hoe het moet met die remschijf en remblokjes kan iemand hierbij helpen ?
Gewoon wielas eruit halen en wiel eruit halen. Je hoeft verder niks los te draaien. Als je het wiel eruit hebt NIET de rem in drukken. Als je het wiel er weer in doet eventueel de zuiger nog iets terug duwen door met een schroevendraaier/waterpomptang tussen de remblokken te gaan.
Je moet wel je ketting los hebben he, maar denk dat je dat wel had begrepen? :emo:
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Derbi007
Banden plakker

royvi schreef:
Oké merci en jah da wistik ma twas gwn met die remblokjes
hululululu
Derbi fan
Vervoersmiddel: derbi senda SM

Ongelezen bericht door hululululu »

al ervaring met die achter tandwielen?

Ik heb van iemand een excelbestand aangepast(als iemand zegt hoe ik die moet uploaden wil ik dit wel doen.)
Hier een voorbeeld:
(de eerste 4 versnellingen kloppen nog niet)
(er valt veel te twisten over de effectieve wielomtrek, beter houd je hier 1,6m aan ipv mij 1,53)
(ik heb daarom even inch maat 20 gepakt, dit komt op effectief 1,6m uit ;) ):
(alsnog komt de theoretische snelheid een beetje laag uit vergeleken met de realiteit.)

Afbeelding
Daan
Beheerder
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daan »

Mail mij je excel bestand door, dan zet ik hem op de server (daan {at} derbi-forum {puntje} nl)
senda extreme sm50
Schakelrijder
Vervoersmiddel: derbi senda extreme sm50

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door senda extreme sm50 »

is het mogelijk met een prop in je uitlaat die uitgeboord is tot 60km/h toch nog een redelijke trekkracht te hebbe
hululululu
Derbi fan

Ik wou een andere tandwielverhouding nemen.
Met 14-52 ga ik nu 90 in de 5. En in de 6 valt die eigenlijk een beetje terug en blijft die rond 10-11k hangen(piekvermogen).
met 12-52 ga ik ongeveer 85 in de 6 en trekt een stuk vlotter door maar dat is heel lichtelijk met overtoeren.
Nu wou ik een andere tandwielverhouding pakking zodat ik niet zo'n gezeik zal krijgen met de politie.
Ik snap dat te licht vertanden overtoeren geeft maar is het ook schadelijk voor de motor? Ik kan mij wel goed in houden wat betreft toeren... Als je op tijd schakelt?
Dhr.Versteeg
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda Drd Evo Ltd

Ongelezen bericht door Dhr.Versteeg »

hululululu schreef:Ik wou een andere tandwielverhouding nemen.
Met 14-52 ga ik nu 90 in de 5. En in de 6 valt die eigenlijk een beetje terug en blijft die rond 10-11k hangen(piekvermogen).
met 12-52 ga ik ongeveer 85 in de 6 en trekt een stuk vlotter door maar dat is heel lichtelijk met overtoeren.
Nu wou ik een andere tandwielverhouding pakking zodat ik niet zo'n gezeik zal krijgen met de politie.
Ik snap dat te licht vertanden overtoeren geeft maar is het ook schadelijk voor de motor? Ik kan mij wel goed in houden wat betreft toeren... Als je op tijd schakelt?
:sad: Dan kom je op iets van 7-52 uit :P Je motorblok moet wel weerstand genoeg krijgen en dat krijgt hij zo niet.

11-52 is denk zo'n beetje het limiet. En dan moet je echt oppassen met wat je doet. 2 minuten volgas op de rollerbank mag dan ook niet.
hululululu
Derbi fan

uhu. Ik (mijn gewicht) is ook geen weerstand voor de brommer 55 kg. en er wordt wel gereden met 11-52. Maar dan heb ik een probleem met mijn achterbrug volgens mij. Met 12-52 'tokt' die wel eens tegen de onderkant van mijn brug.
Ik mis dat geleiders rollertje aan de onderkant.
hululululu
Derbi fan

wat heb je nou gedaan, welk toerental welke bandenmaat etc?
hululululu
Derbi fan

ja, welk toerental...

Ik neem aan dat jij dan een 70cc hebt ofzo want 100 met een 50cc haal je niet heel snel. Is zeker mogelijk maarja...
Daan22
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi

Ongelezen bericht door Daan22 »

hululululu schreef:ja, welk toerental...

Ik neem aan dat jij dan een 70cc hebt ofzo want 100 met een 50cc haal je niet heel snel. Is zeker mogelijk maarja...
:palm:
hululululu
Derbi fan

hij moet ongeveer 14k draaien. Is zeker mogelijk maar 100 op gps wil ik wel eens echt bevestigd zien.
hululululu
Derbi fan

Ja dan vertel je toch nog niks over te toerental.
Ik ga er vanuit dat je ook wel 14k haalde, waant daar een beetje stopt je ori ontsteking.
Ik haal met conti met 12-52 ongeveer 85 km/h, met 14-52 een stuk harder, onevenredig harder iig. Maar hij trekt dan niet meer goed op voor mij. 13-52 zou het beste zijn voor mij en dan ga ik ook wel rond de 100 ja.
Dus jij draait ook gewoon 14k rpm.
hululululu
Derbi fan

Ja met het toerental reken je toch ook uit hoe hard je gaat.
Je uitlaat zal bepalen hoeveel toeren je draait (in mate, met je cilinder).
zoals ik vandaag: 95km/h met 12-52 vertanding. gekietelde airsal50 met conti en gaat over de 14k toeren.
Klopt dus zowat exact met mijn tabel.
Doekoe
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-treme 2003

Ongelezen bericht door Doekoe »

Even het volgende;
Ik heb een metrakit thrower aangeschaft voor mijn setup welke verder standaard is. Dus standaard 50cc met standaard carb. oud type blok.

Met mijn originele ontgrensde uitlaat en tandwielverhouding 12-52 reed ik ongeveer 80/85 km/h.
Nu heb ik de thrower gemonteerd met nieuwe tandwielen. De verhouding is nu 13-53 en ik haal op top nu nog maar 75 km/h. Vreemd zou je zeggen aangezien een thrower wel iets sneller zou moeten gaan als een originele ontgrensde uitlaat. Ik ben van mening dat deze lagere topsnelheid door de andere vertanding komt. Hebben jullie suggesties hoe ik toch meer snelheid uit deze uitlaat kan halen door de tandwielverhouding te veranderen?

En wat voor verhouding raden jullie mij aan?
The RED power!
Daan
Beheerder
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daan »

Je hebt de uitlaat wel afgesteld?
Plaats reactie