Zuiger weer kapot

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Derbi senda
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi senda extreme sm 2003

Zuiger weer kapot

Ongelezen bericht door Derbi senda »

Hee,

Ik was vanmorgen onderweg naar school met mijn Derbi ik was ongeveer 10 kilometer van huis toen mijn derbi ineens inhield, ik deed mijn gas los en hij wilde uitvallen ik rustig de koppeling in en met het gas spelen toen kwam hij weer een beetje op toeren. Toen ik 100 meter verder weer hetzelfde probleem kreeg viel hij uit met een heel zwaar geluid ( moeilijk omschrijven ) Ik ben dus naar huis gelopen ( ja echt 10 km ) thuis heb ik hem uit elkaar gedraait en zag ik dat min zuigerveer half weg was en dat er een zwarte streep/groef op de plaats van de uitlaat spijt zat, in de cilinder zitten ook wat vegen maar niks ernstigs.
Weet iemand hoe het kan zijn dat ik binnen 1000 kilometer al 2 zuigers kapot heb? Ik heb ze gewoon goed ingereden en reed niet altijd volgas, ook heb ik hem altijd goed gesmeerd ( 1 op 50 ) met Castrol rs olie.

Hier wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet niet of jullie iets aan me setup hebben om te bepalen wat er fout is gegaan of niet dus hier komt ie,
50cc getunede Doppler
SCR chrome
21mm Delortho sproeier 101
Doppler filter
Dopller krukas
Polini koppeling

Alvast bedankt!
Dhr.Versteeg
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda Drd Evo Ltd

Re: Zuiger weer kapot

Ongelezen bericht door Dhr.Versteeg »

Getuned cilinder slijt zuigers... Elke maand een nieuwe komt voor ^^.
Ik weet niet hoe hij getuned is.. Waarom heb je niet gewoon een 70cc gekocht? Zelfde effect als je het mij vraagt.

Ik denk dat het hier aan ligt. Maar ik weet het echt niet allemaal.
Derbi senda
Schakelrijder

Dankje voor je reactie!
Ja ik kon niet kiezen haha. Ik kocht hem met deze getunede cilinder en van mijn vader mag ik niet meer als 50cc terwijl mijn broertje wel 70cc heeft, nou maakt mij dat niet veel uit omdat ik hem er makkelijk uit rij.

Dus het zou kunnen dat mijn uitlaat poort te groot is of de spijl (vlinderpoort) te dun? En als dat zo zou zijn waarom zou hij dan eerst wel veel langer met een zuiger doen?
Dhr.Versteeg
Beginnende Derbi fan

Als je broerjte zelfde setup neemt, leg je het af hoor ^^.

Ik heb er te weinig verstand van om het je te kunnen uitleggen. Maar getuned cilinder is veel feller. Meer toeren maar vooral, komt sneller op toeren. Dit betekent dat de zuiger ook sneller moet 'lopen' maar dus ook met meer acceleratie. Dit verhoogt het slijtage enorm.

Dit is natuurlijk met meer dingen. Zoals het verschil in slijtage met standaard uitlaat of race uitlaat. Alles slijt sneller. Je moet je eigen grens stellen.

Hier komt nog bij dat je 21mm carb en powerfilter hebt. Dit is wel heftig voor een 50cc. Ik heb hetzelfde maar dan met 74cc en ik vind het al behoorlijk slijten ^^.

Als je clinder inderdaad juist getuned is en er is geen andere reden waarom je zuiger zo snel slijt. Zou ik proberen je vader te overtuigen. Argument dat hij niet echt een hogere top krijgt werkt meestal goed. Tenminste ik neem aan de je de 100 ook aan tikt?
Derbi senda
Schakelrijder

Hij heeft een Suzuki TSX met een redelijk zwaar getunde eurokit maar die heeft geen kans op top niet en met optrekken.

En met wat je vertelde over tunen - meer toeren - meer slijtage ben ik het helemaal met je eens. Je moet er iets voor over hebben haha.
Ja ik vind die 21mm ook wel wat overkill haha onder in toeren stottert hij best veel wat trouwens wel een lekker geluid geeft!
Ik heb net mijn vader gebeld en we hebben het er vanavond over voor hoe en wat.

Ik hoef niet persé een 70cc hoor het liefst doe ik gewoon een overmaat zuiger in mijn doppler want ik trok bijna elke 70cc scooter/schakel eruit zelfs een 80cc moest volgas geven om niet te verliezen dus wat dat betreft ben ik er trots op haha.
De enige reden voor een 70cc zou zijn meer koppel want dat heb ik nu totaal niet alleen boven in toeren gaat ie als een gek wat ook wel leuk is!

Ja ik ga over de 100, heb 130 gehaald :wub:
Dhr.Versteeg
Beginnende Derbi fan

Haha dat is wel heel sick. Dan is je cilinder echt tot het uiterste hoogtoerig getuned. Ik vind het echt niet vreemd dat je zuiger er gelijk mee op houd. 21mm met powerfilter geeft zeker een ziek geluid :). Ik weet niet of een overmaat zuiger de oplossing is. Vraag dat even aan een brommerboer. Maar 70cc wil je dan wss niet hebben, want wanneer je deze niet tuned, zijn ze niet sneller dan je 50cc nu. Om je een idee te geven:
Ik rijd: (vind ik ook leuk om te melden:P)
74cc italkit
yasuni r3
21mm dellorto
21mm spruitstuk (std is maar tot 19mm, hoop dat je dat weet)
twinair powerfilter
En ik kom praktisch niet boven de 110 uit. Regardless of the vertanding...

Vraagje, hoeveel km maak je met 1 liter brandstof? Als je stevig door rijdt..
Derbi senda
Schakelrijder

Ja maar hij draait ook wel echt veel toeren hoor!
Ik zou best 70cc willen maar ik denk dat mijn vader dat niet goed gaat vinden maar daar ga ik het vanavond over hebben.
En ja dan moet die eigenlijk ook getuned zijn haha, ik reed ooit op een Derbi van een vriend van mij met 70cc Airsal yasuni r3 en 21mm maar die had veel minder een powerband vond ik.

Dat je dat leuk vind om te melden snap ik:P Ik ben daar altijd nieuwschierig naar haha.
Ik rijd als ik stevig door rijd 1 op 10 denk ik:$ Als ik rustig rijd 1 op 20 ongeveer

Ik rijd eigenlijk vrijwel nooit zo hard alleen als ik langs de snelweg rijd kun je auto's inhalen, het is wel leuk als je tegen iedereen kan vertellen mijne loopt 130:P

Maar even ontopic; de brommerboer had gezegd dat ik maat 39,88 moest hebben ( heb nu 39,84 ) maar ik ben bang dat hij dan warmloopt door een te 'grote' zuiger snap je?
Dhr.Versteeg
Beginnende Derbi fan

Ik kan je daar niet bij helpen.. Maar als je de 70cc+ ook zou tunen maakt het niet uit. Omdat je alles dan alleen toch maar harder laat gaan. Al denk ik dat je met een hoogtoerige cilinder niet veel inlevert. Je zou eens moeten kijken naar iets van Metrakit Pro Race 70cc (1 of 2) of iets als mhr80.

Ik zou mijn clinder eigenlijk ook moeten tunen voor de yasuni. Cilinder levert boven de 10.000 toeren namelijk gewoon geen kracht. Terwijl de powerband 9.000-13.500 is.

Welke vertanding heb je?
Daan
Beheerder
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daan »

Bij een grotere uitlaatpoort komt er meer stress te staan op de zuigerveer. Als de uitlaatpoort te groot is kan de zuigeveer in de poort gaan happen en afbreken omdat deze niet stug genoeg is.

Een mogelijkheid is een zuiger met een L zuigerveer te nemen, deze is stugger.
Derbi senda
Schakelrijder

@ dhr versteeg: ik heb 12-52

@daan: oke dankjewel, alleen waar kan ik zo'n zuiger krijgen want bij elke bromboer waar ik langs ga zeggen ze dat ze die niet hebben en bestellen dan weten ze niet of ze de goeie hebben. En zomaar een zuiger van een willekeurig merk kopen op internet heeft niet zoveel zin lijkt mij?
Derbi senda
Schakelrijder

Ik zit dus heel erg te twijfelen over wat ik moet doen..
Ik weet niet of het verstandig is om een nieuwe cilinder erop te doen of alleen een nieuwe zuiger? Wel een overmaat dan.
Het heeft geen zin als ik straks over 1000km wéér een nieuwe zuiger moet.

Wie kan mij raad geven?
Dhr.Versteeg
Beginnende Derbi fan

Je hebt jezelf al antwoord gegeven ^^.
Een nieuwe cilinder gaat alleen iets veranderen als je hem niet tuned...
Derbi senda
Schakelrijder

Ik denk dat ik weet wat het is geweest, het slotje van de zuigerveer wat in de zuiger zit (dat pinnetje) is een heel stuk korter ls die in mijn oude zuiger. Wat ik denk is dat er een productie foutje is geweest waardoor mijn zuigveer is gaan rond draaien en op een gegeven moment zei: pang (dus dat de zuigerveer over dat slotje is gaan slippen)
Zou dit zo kunnen zijn of lul ik nu maar iets?
Frnk93
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing, Yamaha TZR, Tomos Quadro

Ongelezen bericht door Frnk93 »

Er zijn 3 verschillende slotjes in zuigers voor de zuigerveren de zogenaamde A, B of C sluiting.
Voor elke soort sluiting zijn er verschillende veren in omloop. het kan dus zijn dat je een verkeerde zuigerveer hebt gekocht welke dus niet goed pastte. het beste kan je de zuiger meenemen naar de brommerzaak als je niet precies weet welke sluiting je hebt.
Zuiger TYPE met A-Sluiting = VIERTAKT (geen borgpen aanwezig)
Zuiger TYPE met B-Sluiting = De veereinden sluiten geheel OVER borgpennetje.
Zuiger TYPE met C-sluiting = De veereinden sluiten (half)ONDER borgpennetje.
Beunhaas321
Pro tuner
Vervoersmiddel: Xtreme R: Airsal 80

Ongelezen bericht door Beunhaas321 »

Voor een getunede doppler is 1/50 wel een beetje te schraal.
1/40 mag hij wel hebben denk ik.
No cams, No valves, No problems...
Te koop: ~Nieuwe Doppler Vortex Zuiger en Pakkingset (NT)
~Olietankje
Beunhaas321
Pro tuner
Vervoersmiddel: Xtreme R: Airsal 80

Ongelezen bericht door Beunhaas321 »

Ben je er al uit?
No cams, No valves, No problems...
Te koop: ~Nieuwe Doppler Vortex Zuiger en Pakkingset (NT)
~Olietankje
+-5profileerservice
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Derbi GPR50 Zundapp GTS50 Derbi Senda 70cc in aanbouw

Ongelezen bericht door +-5profileerservice »

Zuiger misschien een halve slag verkeerd erin gezet :?:
Slotje van zuigerveer zit volgens mij niet aan de uitlaatzijde :o
Zeg ut gauw ben rasund druk!!
Derbi senda
Schakelrijder

Is al allemaal opgelost, zit nu een Airsal zuiger in en loopt 100x beter als hij ooit heeft gedaan.
Slotje van de zuigerveer zit inderdaad aan de inlaat zijde zoals je op de foto kan zien.
Verder is dit topic al best oud al vind ik dat niet erg hoor. :happy:
Plaats reactie