stationair sproeier (warmloper?)

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Gprfreak
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: GPR 50

stationair sproeier (warmloper?)

Ongelezen bericht door Gprfreak »

Hee allemaal,

Ik had even snel een vraagje. Ik heb dit ook al gevraagd in het afstel topic (http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=4 ... start=1940" onclick="window.open(this.href);return false;).
Mijn brommer valt uit als ik het gas dicht heb. De uitlaat stopt met knetteren en het klinkt alsof hij te weinig benzine krijgt. Met choke valt hij dus ook niet uit. Het eerste stukje gas doet ook niks en dan schiet hij opeens. Optrekken gaat nu dus ook erg irritant omdat de choke aan en uit moet. Kan dit liggen aan een te kleine stationair sproeier? Ik heb hoofdsproeier 102, stationair sproeier 34, giannelli street uitlaat, 17.5 mm carb en twv 12-53

dankjewel :thumbup:
Laatst gewijzigd door Gprfreak op zo 16 mar 2014, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gpr 50 Giannelli street
ApriliaMalossi
Banden plakker
Vervoersmiddel: aprilia rs 50 >2006 derbi nt (D50B0) blok

Re: stationair sproeier

Ongelezen bericht door ApriliaMalossi »

klinkt alsof je gaskabel niet strak genoeg staat. die kan je heel simpel aandraaien, kijk maar goed naar je gaskabel dan vindt je het wel.
aidsaap
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Aprilia rs 2007 airsal 70 (verkocht), Aprilia RS125 2000, BMW R100 met zijspan

Ongelezen bericht door aidsaap »

Dat zou niks uit moeten maken voor het stationair lopen aangezien de stationairschroef de gasschuif tegenhoudt. Hoeveel speling heb je op je gashendel voordat hij zwaarder gaat en dus gasgeeft? Stationairsproeier hoef je opzich bijna nooit te veranderen.
Gprfreak
Beginnende tuner

aidsaap schreef:Dat zou niks uit moeten maken voor het stationair lopen aangezien de stationairschroef de gasschuif tegenhoudt. Hoeveel speling heb je op je gashendel voordat hij zwaarder gaat en dus gasgeeft? Stationairsproeier hoef je opzich bijna nooit te veranderen.
Ik denk dat de eerste 2 centimeter het gas helemaal niks doet. Als hij daar in zit valt hij ook uit.
Gpr 50 Giannelli street
Gprfreak
Beginnende tuner

De brommer kan ook niet meer stationair draaien. Dan valt hij vrijwel meteen stil.
Gpr 50 Giannelli street
kristof
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi senda sdr 2002

Ongelezen bericht door kristof »

je moet afstellen, heeft niets met de gaskabel te maken
probeer wat uit
JeroenvR schreef:
Ronnie1997 schreef:heb wel Tune R luchtfilter te koop :D
Zitten daar ook gaten in? :dry:
James
Beginnende tuner

Ongelezen bericht door James »

probeer eens wat kleinere sproeiers, richtig de 90 a 95
Gprfreak
Beginnende tuner

Een kleinere sproeier lijkt me juist niet? Hij doet het namelijk met de choke wel. Ik ga even het clipje van de gasnaald omlaag zetten. Dan zou hij onderin iets rijker moeten lopen.
Gpr 50 Giannelli street
Gprfreak
Beginnende tuner

Ik las zojuist dat de stationair sproeier het gas gegelde van dicht tot ongeveer 1/4. En dat de hoofdsproeier dan pas het helemaal overneemt. De gasnaalt is dan om 1/4 tot 3/4 gas een beetje aan te passen als de juiste hoofdsproeier er in zit. Klopt dit? Want dan zou het bij mij echt een te kleine stationair sproeier moeten zijn. Alleen als mijn gas helemaal dicht is of minimaal open zakt hij langzaam weg. Als ik het gas verder open draai dan krijgt hij weer genoeg bezine. De kleur van de bougie is ook perfect.

bedankt :thumbup:
Gpr 50 Giannelli street
kristof
Pro tuner

ik heb nog nooit men stationair sproeier moeten vervangen, heb wel al gehad dat hij verstropt zat
begin eens om je carb eruit te nemen en alles losvijzen wat los te vijzen valt en leg alles in een bakje benzine en laat dit wat weken zodat alles mooi proper wordt en als je luchtdruk hebt blaas je alles eens af.
-zet je gasnaald op het 2e clipje van bovenaf geteld (doet het em bijna altijd zo)
-zorg dat je een ori luchtfilter hebt als dit niet zo zou zijn
-zet je luchtschroef op 1.5 toeren open (dus eerst helemaal dichtzetten en dan 1.5 slagen open zetten)
-steek sproeier 110 om te beginnen en bouw af tot het sputteren enzv in de powerband weg is, onder de powerband kan je niet veel aan doen als hij de juiste sproeier heeft
-dan de stationair luchtschroef en gasnaald afstellen
JeroenvR schreef:
Gprfreak
Beginnende tuner

kristof schreef:ik heb nog nooit men stationair sproeier moeten vervangen, heb wel al gehad dat hij verstropt zat
begin eens om je carb eruit te nemen en alles losvijzen wat los te vijzen valt en leg alles in een bakje benzine en laat dit wat weken zodat alles mooi proper wordt en als je luchtdruk hebt blaas je alles eens af.
-zet je gasnaald op het 2e clipje van bovenaf geteld (doet het em bijna altijd zo)
-zorg dat je een ori luchtfilter hebt als dit niet zo zou zijn
-zet je luchtschroef op 1.5 toeren open (dus eerst helemaal dichtzetten en dan 1.5 slagen open zetten)
-steek sproeier 110 om te beginnen en bouw af tot het sputteren enzv in de powerband weg is, onder de powerband kan je niet veel aan doen als hij de juiste sproeier heeft
-zet je gasnaald op het 2e clipje van bovenaf geteld (doet het em bijna altijd zo) Kan ik niet beter de tweede van onderen doen aangezien hij juist te weinig bezine krijgt onderin?
-zorg dat je een ori luchtfilter hebt als dit niet zo zou zijn Ori luchtfilter zit er nog in :thumbup:
-zet je luchtschroef op 1.5 toeren open (dus eerst helemaal dichtzetten en dan 1.5 slagen open zetten)Ook al gedaan :happy:
-steek sproeier 110 om te beginnen en bouw af tot het sputteren enzv in de powerband weg is, onder de powerband kan je niet veel aan doen als hij de juiste sproeier heeft Dat heb ik al gedaan, sproeier 102 loopt goed (A)

Het schoonmaken van de carb is ook helemaal al gebeurt. Het gekke is dat hij helemaal goed loopt, maar wilt niet stationair zonder choke?
Gpr 50 Giannelli street
kristof
Pro tuner

als hij de juiste sproeier heeft kan je uitproberen met je gasnaald kijk gewoon wat het beste is, ik zet hem gewoon altijd op het 2e clipje omdat dit ook gewoon meestal direkt goed is maar kan het 3e clipje van bovenaf geteld ook zijn

en als je 1 sproeiermaat groter steekt blijft hij dan stationair draaien?
zorg dat je zeker bent dat je stationair sproeier niet verstropt zit, controleer even door door het gaatje te kijken richting het licht
de goeie manier om vuil uit je sproeier te krijgen als je geen perslucht hebt is gewoon even een ijzerdraadje of 2 (van een uitgerafelde gaskabel ofzo) erdoor steken en draaien met de sproeier :emo:
JeroenvR schreef:
Gprfreak
Beginnende tuner

Re: stationair sproeier (warmloper?)

Het afstellen is gelukt :box: , het lag inderdaad aan de gasnaald. Heb deze op het 2e van onderste clipje gezet. Dankjewel voor de hulp allemaal!
Nu is er wel wat gebeurt. Tijdens het test rijden (uiteraard met een warme motor) had ik eerst een stukje gereden. Rond de 7 kilometer, dus de brommer was goed warm. Daarna ging mijn pa een rondje rijden. Hij ging dus ook even testen wat de brommer deed bij vol gas. Wat er toen gebeurde was niet al te leuk. Na ongeveer 3 seconde vol gas hoorde hij een soort tik, trok de koppeling in en daarna viel de motor uit. :thumbdown: Brommer startte hierna wel meteen weer en heb er voor de rest niks meer van gemerkt.
Dus even de bougie er uitgehaald, kwamen we er achter dat deze echt super los zat. Die hebben we dus een stuk strakker ingedraaid. Kan dit hierdoor komen? Dat de ontsteking oversloeg en de brommer daardoor uitviel. Of was het misschien een warmloper? Ben een beetje bezorgd.

Dankjewel
Gpr 50 Giannelli street
aidsaap
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Aprilia rs 2007 airsal 70 (verkocht), Aprilia RS125 2000, BMW R100 met zijspan

Ongelezen bericht door aidsaap »

Een vriend van me had zn bougie er ook eens maar half ingedraaid, dat reed op zich nog goed alleen kwam er steeds water in de cilinder :emo:. Een warm/vastloper maakt wel een karakteristiek geluid, vaak een harde, metalige 'klonk', niet zomaar een tik, maar echt een flinke klap, vaak valt hij van tevoren uit en heeft extreem veel motorrem, en slaat dan een seconde later vast (naar mijn ervaringen). Kon je m meteen daarna weer starten? Dan is het sowieso geen vastloper geweest en waarschijnlijk ook geen warmloper, dan had de zuiger vastgezeten en had je dus niet kunnen kicken.
Gprfreak
Beginnende tuner

Het was een best wel harde tik, klonkt het ook van de ketting zou kunnen zijn. De motor viel ook na de klap uit en starte in één keer weer. Het achterwiel blokkeerde niet en hij reed eigenlijk gewoon keurig door. Dus ik denk geen warmloper gelukkig
Gpr 50 Giannelli street
kristof
Pro tuner

als het achterwiel niet blokkeerde dan is het geen warm/vastloper
JeroenvR schreef:
JoostvanK
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme sm '05

Ongelezen bericht door JoostvanK »

kristof schreef:als het achterwiel niet blokkeerde dan is het geen warm/vastloper
Dat is onzin. Als je achterwiel niet blokkeerd wil niet zeggen dat je geen vastloper/warmloper te hebben.
Je zuigerveer kan ook vastzitten. Dan heeft tie geen compressie meer en je zal je hem ook met geen mogelijkheid meer aankrijgen....

Leg anders je duim op het gat van de bougie. Dan kun je je compressie even checken.
Als de zuiger omlaag gaat en je houdt je duim erop moet er een kring in je duim te zien zijn als teken dat hij nog voldoende compressie heeft. Als de zuiger weer omhoog komt zul je merken dat je je duim er zowat niet meer op kunt houden.
kristof
Pro tuner

JoostvanK schreef:
kristof schreef:als het achterwiel niet blokkeerde dan is het geen warm/vastloper
Dat is onzin. Als je achterwiel niet blokkeerd wil niet zeggen dat je geen vastloper/warmloper te hebben.
Je zuigerveer kan ook vastzitten. Dan heeft tie geen compressie meer en je zal je hem ook met geen mogelijkheid meer aankrijgen....
dat is ook geen vastloper of warmloper, een vastloper/warmloper wil zeggen dat de piston niet meer heen en weer beweegt (en bij een warmloper kan je hem weer bewegen als hij wat afgekoeld is) wat dus ook wil zeggen dat je achterwiel blokkeerd omdat je krukas stopt waardoor je tandwiel ook niet meer draaid enz
JeroenvR schreef:
Plaats reactie