Het 'afstel' topic

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Gprfreak
Beginnende tuner
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 jan 2014, 17:26
Vervoersmiddel: GPR 50
Locatie: Willemstad NB

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Gprfreak »

Blokje schreef:Na het vervangen van de koppelingsplaten, remblokjes, is de afstelling ook aan aanpassen toe. Ik heb al 10 keer het 'how to: afstellen' topic gelezen, maar heb nog steeds een vraag. Vooral omdat ik een vastloper wil voorkomen. De setup is een airsel 50 met 17.5mm carb en onderlangse scr corse chroom. Sproeier 88 was roze wit achtig, dus er moest wat hogers in. Nu zit sproeier 92 er in en het rijdt goed. Moet nog wel even de bougie checken, maar daarvoor wil ik eerst nog wat anders vragen. Wat doe je met de gasnaald? Het clipje staat nu op het 1 na hoogste (dus weinig benzine). Maar hoe weet ik of dit de juiste stand is? Moet nog veel leren over afstellen dus tips zijn welkom! Alvast bedankt
De gasnaald verstel je alleen als de brommer niet goed loopt onderin. Stel hij stottert heel erg tot dat je vol gas geeft, dan weet je dat je de gasnaald even een clipje omhoog moet doen voor minder benzine.
Of hij heeft juist het "Baaoww" geluid, dan krijg hij te weinig benzine. (of hij valt bijna stil als je geen gas geeft) dan moet de gasnaald een clipje naar beneden, meer benzine.
Rijd hij gewoon goed onderin, gewoon lekker laten zitten. :thumbup:
succes!
Gpr 50 Giannelli street
Blokje
Tuner
Berichten: 301
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 15:53
Vervoersmiddel: Aerox
Derbi DRD Pro
Locatie: Amsterdam

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Blokje »

Gprfreak schreef:
Blokje schreef:Na het vervangen van de koppelingsplaten, remblokjes, is de afstelling ook aan aanpassen toe. Ik heb al 10 keer het 'how to: afstellen' topic gelezen, maar heb nog steeds een vraag. Vooral omdat ik een vastloper wil voorkomen. De setup is een airsel 50 met 17.5mm carb en onderlangse scr corse chroom. Sproeier 88 was roze wit achtig, dus er moest wat hogers in. Nu zit sproeier 92 er in en het rijdt goed. Moet nog wel even de bougie checken, maar daarvoor wil ik eerst nog wat anders vragen. Wat doe je met de gasnaald? Het clipje staat nu op het 1 na hoogste (dus weinig benzine). Maar hoe weet ik of dit de juiste stand is? Moet nog veel leren over afstellen dus tips zijn welkom! Alvast bedankt
De gasnaald verstel je alleen als de brommer niet goed loopt onderin. Stel hij stottert heel erg tot dat je vol gas geeft, dan weet je dat je de gasnaald even een clipje omhoog moet doen voor minder benzine.
Of hij heeft juist het "Baaoww" geluid, dan krijg hij te weinig benzine. (of hij valt bijna stil als je geen gas geeft) dan moet de gasnaald een clipje naar beneden, meer benzine.
Rijd hij gewoon goed onderin, gewoon lekker laten zitten. :thumbup:
succes!
brommer rijdt goed onderin. Alleen als ik kijk naar de bougie, dan is hij wat donker. Maar derbi stottert niet. Dus een te grote sproeier is het niet. Wat kan ik doen om hem echt koffiebruin te kruigen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gprfreak
Beginnende tuner
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 jan 2014, 17:26
Vervoersmiddel: GPR 50
Locatie: Willemstad NB

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Gprfreak »

De sproeier gaat vooral over vol gas rijden. Heb je dan enige stotter? Je kan ook even een maatje kleiner gaan zitten. Kijken of de kleur dan beter is. Als hij hierdoor slechter rijd gewoon weer terug een maatje omhoog. Sproeier controleer je door vol gas te rijden en daarna het contact meteen uit. Uit laten rollen en dan kijken.
Succes
Gpr 50 Giannelli street
Gebruikersavatar
AlrikV
Beginnende tuner
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 08 mei 2011, 17:17
Vervoersmiddel: Aprilia SX
Locatie: Dalfsen

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door AlrikV »

Ik heb een probleem met afstellen ik heb een 70cc airsal 21 mm delortho met twinair en een yasuni r3
Nou beetje klote met de afstelling. Als ik langzaam rij en ik wil volgas geven slaat hij af.maar als ik heel langzaam de gas hendel steeds verder doe komt hij langzaam op toeren. In de powerband rijd hij goed. Maar wil ik dan weer langzamer dan valt hij uit .
Iemand een idee wat dit is .heb lopen kloten met sproeiers maar beter als dit krijg ik hem niet.
bartvdl
Tuner
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 17:33
Locatie: Oudenaarde (België)

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door bartvdl »

AlrikV schreef:Ik heb een probleem met afstellen ik heb een 70cc airsal 21 mm delortho met twinair en een yasuni r3
Nou beetje klote met de afstelling. Als ik langzaam rij en ik wil volgas geven slaat hij af.maar als ik heel langzaam de gas hendel steeds verder doe komt hij langzaam op toeren. In de powerband rijd hij goed. Maar wil ik dan weer langzamer dan valt hij uit .
Iemand een idee wat dit is .heb lopen kloten met sproeiers maar beter als dit krijg ik hem niet.
verzuipt hij niet? kan zijn dat je sproeier te groot is
Bveldhuizen82
Schakelrijder
Berichten: 128
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 13:29
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 2008
Locatie: Veenendaal

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Bveldhuizen82 »

heb een probleem met afstellen :eerie:

setup:
tvw 13*53
std ontgrensde uitlaat
ori carb
ori filter

nu is t probleem dat als ik m start schiet ie gelijk hoog in toeren. (valse lucht is t denk niet omdat ie eerst goed afgesteld was). als ik m warm heb gereden dan loopt ie gewoon rustig. als ik m op de choke zet reageert ie hier niet op (geen verandering qwa geluid ofso) hoop dat iemand me ff opweg kan helpen:D
Gebruikersavatar
nielstheto
Pro tuner
Berichten: 1330
Lid geworden op: zo 08 apr 2012, 18:04
Vervoersmiddel: Derbi SENDA R X-Treme '02(sold)
Locatie: ergens in gelderland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door nielstheto »

stationair schroef
of je gasnaald zit niet goed ( zelf ook wel eens gehad! )
Afbeelding
Project Senda R X-Treme '02 (DnC)
Bveldhuizen82
Schakelrijder
Berichten: 128
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 13:29
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 2008
Locatie: Veenendaal

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Bveldhuizen82 »

dus als ik t goed heb ff warm laten draaien. dan allebij de schroeven in draaien, luchtschroef open draaien todat ie stationair het hoogst loopt en dan met de stationair schroef lager zetten todat ie mooi loopt
Gebruikersavatar
nielstheto
Pro tuner
Berichten: 1330
Lid geworden op: zo 08 apr 2012, 18:04
Vervoersmiddel: Derbi SENDA R X-Treme '02(sold)
Locatie: ergens in gelderland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door nielstheto »

luchtschroef eerst helemaal indraaien en dan op 1,5 slag uitdraaien daarna van de luchtschroef afblijven.. dan pak je de stationair schroef . je kickt je brommer aan en als hij dus niet wilt lopen stationair draai je de schroef in als de brommer tehoog draait die schroef uitdraaien
Afbeelding
Project Senda R X-Treme '02 (DnC)
Leonidas
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 19:14
Vervoersmiddel: Derbi drd evo '08

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Leonidas »

Goeienavond allemaal.

Ik heb bij mijn vollendig originele Derbi EVO de prop eem klein beetje op geboord en dat rubberen tuutje onder mn zadel van het luchtfilter afgehaald. Hij loopt nu 57.

Origineel zat er sproeier 76 in. Ik heb er vervolgens 80 ingedaan en hij reed perfect. Toch was de bougie nog een beetje grijs. Zojuist 84 erin gedaan maar nog steeds is de bougie niet 'koffie bruin'. Hij rijdt nog steeds als een zonnetje. Moet ik nu echt een nog grotere sproeier er in doen? Ik heb m maar met zon 8 kmu opgevoerd. (Veel te veel wouten hier)
wouter..
Tuner
Berichten: 363
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:35
Vervoersmiddel: drd#85 Airsal Xtrem 88
Drd#85 project in opbouw
Locatie: Ederveen

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door wouter.. »

Leonidas schreef:Goeienavond allemaal.

Ik heb bij mijn vollendig originele Derbi EVO de prop eem klein beetje op geboord en dat rubberen tuutje onder mn zadel van het luchtfilter afgehaald. Hij loopt nu 57.

Origineel zat er sproeier 76 in. Ik heb er vervolgens 80 ingedaan en hij reed perfect. Toch was de bougie nog een beetje grijs. Zojuist 84 erin gedaan maar nog steeds is de bougie niet 'koffie bruin'. Hij rijdt nog steeds als een zonnetje. Moet ik nu echt een nog grotere sproeier er in doen? Ik heb m maar met zon 8 kmu opgevoerd. (Veel te veel wouten hier)
Bougie zegt niet altijd alles. Als je brommer goed rijd moet je er niks aan doen. Hou allen je temperatuur in de gaten. Met een te kleine sproeier kan die warmlopen.
Blok revisie en Tuning, Staal en RVS lassen
http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php ... 77#p290163
Bveldhuizen82
Schakelrijder
Berichten: 128
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 13:29
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 2008
Locatie: Veenendaal

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Bveldhuizen82 »

welke sproeier moet er in een ori carb ? (type)
gprrijder
Pro tuner
Berichten: 701
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:37
Vervoersmiddel: derbi gpr racing 2009
Cagiva mito evo 125
Derbi drd racing
Derbi senda sm xtreme
Derbi Senda 2003 (SOLD)
Aixam 400 luxe
solex 3800
Kawasaki KDX 125 A
spartamet (sold)
de fiets!!!
Locatie: lelystad

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door gprrijder »

Bveldhuizen82 schreef:welke sproeier moet er in een ori carb ? (type)
Dit verschilt per brommer en je setup natuurlijk iedere brommer is anders ;)
GARAGE OPRUIMING http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=61&t=14356" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Bveldhuizen82
Schakelrijder
Berichten: 128
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 13:29
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 2008
Locatie: Veenendaal

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Bveldhuizen82 »

Ja maar ik bedoel moet ik polino sproeiers hebben of?
Gebruikersavatar
nielstheto
Pro tuner
Berichten: 1330
Lid geworden op: zo 08 apr 2012, 18:04
Vervoersmiddel: Derbi SENDA R X-Treme '02(sold)
Locatie: ergens in gelderland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door nielstheto »

m6 sproeiers zolang het dellórto is ( toch? )
Afbeelding
Project Senda R X-Treme '02 (DnC)
Bveldhuizen82
Schakelrijder
Berichten: 128
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 13:29
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 2008
Locatie: Veenendaal

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Bveldhuizen82 »

Ja maar je hebt ook dellorolto dik en dun daar kom ik niet verder :s
gprrijder
Pro tuner
Berichten: 701
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:37
Vervoersmiddel: derbi gpr racing 2009
Cagiva mito evo 125
Derbi drd racing
Derbi senda sm xtreme
Derbi Senda 2003 (SOLD)
Aixam 400 luxe
solex 3800
Kawasaki KDX 125 A
spartamet (sold)
de fiets!!!
Locatie: lelystad

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door gprrijder »

in orginele carb moet dik (tenminste de 14 en de 17,5 mm)
GARAGE OPRUIMING http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=61&t=14356" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
NigelWesthoven
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 12:03
Vervoersmiddel: Derbi DRD Xtreme

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door NigelWesthoven »

Hallo allemaal,
Ik heb een derbi drd xtreme waarvan ik alleen de prop uit de uitlaat wil halen.
Ik heb inmiddels een 12t, ketting schakel, en sproeierset 80-98 besteld maar bedenk me nu opeens dat dit misschien te groot is :wall:
Heeft iemand een richtgetal van sproeier voor mij zodat ik weet of ik goed zit of nog even wat bij moet halen.
Bij voorbaat dank,
Nigel Westhoven
Gebruikersavatar
nielstheto
Pro tuner
Berichten: 1330
Lid geworden op: zo 08 apr 2012, 18:04
Vervoersmiddel: Derbi SENDA R X-Treme '02(sold)
Locatie: ergens in gelderland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door nielstheto »

12t?

12 voor maar wat heb je achterop liggen dan voor een tandwiel? en moeten meer weten je echte setup
cilinder
uitlaat
carb
twv
Afbeelding
Project Senda R X-Treme '02 (DnC)
NigelWesthoven
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 12:03
Vervoersmiddel: Derbi DRD Xtreme

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door NigelWesthoven »

Compleet origineel incl originele vertanding
Plaats reactie