Het 'afstel' topic

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
James
Beginnende tuner
Berichten: 292
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 15:35

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door James »

drdpro08 schreef:Hallo

Ik heb een derbi DRD uit 2008 waarvan ik het blok heb gereviseerd, gietijzeren cilinder met aluminium zuiger
Het probleem is dat deze niet in toeren wil komen.
Hiervoor reed ik in de zomer met sproeier 96 en heb er nu een 100 in geplaatst maar hij wil maar niet in toeren komen.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
Welke uitlaat? Snelle pijp tussen 84 en 98 ong en std rond de 60 a 70.
Flying high schreef:Net een nieuwe Gianelli Conti gekregen, alleen loopt ie niet lekker.

Eerst had ik alles ontgrenst en origineel.
Nu dus alleen een nieuwe uitlaat.
Carb is 17,5 mm, wat zou ongeveer de beste maat sproeier hiervoor zijn?
Weet de huidige maat niet, alleen dat ik niet in zijn power band kom.
Een PM zou super fijn zijn!
13-53
50 cc ori
Carb 17,5 mm ori ontg
een richtlijn voor een setje is ook goed!
Voor die uitlaat ong 92 tot 98 ik heb zelf 94.
Kijk ook even op het forum naar gas naald standen maar dit pas aanpassen als hij lekker trekt en op top goed rijdt.
Jellepeute schreef:50cc airsal gietijzer
19mm dellorto
Mhr replica uitlaat.

Rond welke sproeier zit ik ongeveer ? Ik kom er maar niet uit..
Zomaar een gok probeer eens rond de +-80.
baswkp
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 05 jan 2015, 15:07
Vervoersmiddel: derbi senda evo

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door baswkp »

hallo,
Ik heb een derbi senda evo lmd 2009. Hij is geheel orgineel wel heb ik mijn brommer volledig ontgrenst. Laatst reed ik naar school door hevige regen de dag erna hield mn brommer erg in bij half gas en na het overschakelen heb ik een erg late gas reactie ik heb toen mijn carburateur eraf gehaald schoon/leeggehaald.Daarna deed hij het een week perfect. toen reed ik weer door de regen en kreeg hetzelfde probleem. zelfde de sproeier gehouden waar hij goed mee liep altijd. sproeier 92. ik heb daarna wel de 'piemel' van de uitlaat gehaald en goed dicht gelast.

iemand een idee of dit afstelwerk is of waterschade en wat ik het best kan doen.
groet, Bas
Blokje
Tuner
Berichten: 301
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 15:53
Vervoersmiddel: Aerox
Derbi DRD Pro
Locatie: Amsterdam

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Blokje »

baswkp schreef:hallo,
Ik heb een derbi senda evo lmd 2009. Hij is geheel orgineel wel heb ik mijn brommer volledig ontgrenst. Laatst reed ik naar school door hevige regen de dag erna hield mn brommer erg in bij half gas en na het overschakelen heb ik een erg late gas reactie ik heb toen mijn carburateur eraf gehaald schoon/leeggehaald.Daarna deed hij het een week perfect. toen reed ik weer door de regen en kreeg hetzelfde probleem. zelfde de sproeier gehouden waar hij goed mee liep altijd. sproeier 92. ik heb daarna wel de 'piemel' van de uitlaat gehaald en goed dicht gelast.

iemand een idee of dit afstelwerk is of waterschade en wat ik het best kan doen.
groet, Bas
Is je tank dop helemaal dicht? Du dat er geen water in kan komen. Zo te horen komt er elke keer water bij je benzine, waardoor hij kut loopt. Dit verhelp je door carb schoon te maken zeg je. Dan komt er of bia de tank water bij, of spruitstukrubber/luchtfilter. Zoek daar eens naar een lek. Want dit heeft niks met afstellen te maken
Blokje
Tuner
Berichten: 301
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 15:53
Vervoersmiddel: Aerox
Derbi DRD Pro
Locatie: Amsterdam

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Blokje »

Opzich rijdt m'n derbi met sproeier 98 goed en gasnaald op stand 2. Maar nu heb ik dat bij vol opentrekken er een soort hapering is in hoge toeren, en dan bij op schakelen naar volgende versnelling, dan houd hij even in met een stotter en gaat weer verder in de powerband dan? Nu dacht ik dat hii benzine tekort heeft, en dus grotere sproeier, omdat hij in de hoge toeren te weinig benzine krijgt en dua bij opschakelen even tekort heeft. Of juist teveel benzine en het dus niet aankan bij het opschakelen en daarom stottert. Wie heeft een idee? Als ik met 98 de gasnaald op de middelste stand zet dan stottert hij vrijwel overal, en op stand 1 heeft hij te weinig benzine om op te trekken, dus valt hij bijna uit en valt er niet mee te rijden.
Gebruikersavatar
Oreo
Schakelrijder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 12:58
Vervoersmiddel: Tomos A35 (snor)
Tomos 4TL (2 keer)
Derbi Senda DRD X-treme
Honda MTX-SH
Volkswagen Golf 1.8 Milestone
Locatie: Ter Aar

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Oreo »

Blokje schreef:Opzich rijdt m'n derbi met sproeier 98 goed en gasnaald op stand 2. Maar nu heb ik dat bij vol opentrekken er een soort hapering is in hoge toeren, en dan bij op schakelen naar volgende versnelling, dan houd hij even in met een stotter en gaat weer verder in de powerband dan? Nu dacht ik dat hii benzine tekort heeft, en dus grotere sproeier, omdat hij in de hoge toeren te weinig benzine krijgt en dua bij opschakelen even tekort heeft. Of juist teveel benzine en het dus niet aankan bij het opschakelen en daarom stottert. Wie heeft een idee? Als ik met 98 de gasnaald op de middelste stand zet dan stottert hij vrijwel overal, en op stand 1 heeft hij te weinig benzine om op te trekken, dus valt hij bijna uit en valt er niet mee te rijden.
Is je luchtfilter niet smerig, dat ie niet genoeg lucht door kan laten wellicht? En is je bougie nog wel goed? Trek je niet ergens valse lucht en dergelijke?
No free rides, gas or ass!
Blokje
Tuner
Berichten: 301
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 15:53
Vervoersmiddel: Aerox
Derbi DRD Pro
Locatie: Amsterdam

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Blokje »

[/quote]Is je luchtfilter niet smerig, dat ie niet genoeg lucht door kan laten wellicht? En is je bougie nog wel goed? Trek je niet ergens valse lucht en dergelijke?[/quote]

nergens valse lucht. luchtfilter is schoon. op stand 3 gasnaald en sproeier 98 rijdt hij matig. Hij stottert wat onderin en iets voor de powerband, hij komt ook moeilijk in de powerband, en uiteindelijk in de powerband stottert hij helemaal bovenin. Is dit grotere of kleinere sproeier. Hij rijdt niet echt agressief zoals hij dat eerst deed. Setup airsel 50 scr corse chroom onderlangs, 17.5mm delortho
Blokje
Tuner
Berichten: 301
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 15:53
Vervoersmiddel: Aerox
Derbi DRD Pro
Locatie: Amsterdam

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Blokje »

Iemand idee? Heb al alle zoektermen gebruikt, maar kan nergens iets vinden. Ben niet te lui om zelf te proberen, maar niks werkt. Ik kan nog 88 proberen, maar is dat niet te klein? Of moet ik juist 102 of hoger?
Basderbi
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 aug 2013, 16:14
Vervoersmiddel: Derbi drd pro 2007
Locatie: Krabbendijke

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Basderbi »

hallo, ik heb een vraagje. ik heb een nieuwe uitlaat een scr corse racing line 50. maar nu was ik een beetje aan het afstellen en aan het kloten. maar nu is hij redelijk goed afgesteld alleen tot de 1e 3 versnellingen stottert hij als hij in hoge toeren komt. bij de 1e versnelling veel en bij de 3e bijna niet meer maar toch wel wat. er zat sproeier 78 in met de gasnaald op de 4e stand als ik me niet vergis, nu heb ik gisteren sproeier 80 erin gedaan en de gasnaald op de 2e van boven gezet. maar nog weinig verschil. dit is de kleur van mijn bougie ( toen hij rond de 60 graden was heb ik hem eruit gedraaid): Afbeelding

ohja mijn setup is:

originele cilinder alu 50.
17,5 mm carb
scr corse racing line 50
sproeier 80 gasnaald op de 2e van boven
13-52
originele ontsteking gewoon.
--- Moped Tuning Is Not A Crime ---
Blokje
Tuner
Berichten: 301
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 15:53
Vervoersmiddel: Aerox
Derbi DRD Pro
Locatie: Amsterdam

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Blokje »

Basderbi schreef:hallo, ik heb een vraagje. ik heb een nieuwe uitlaat een scr corse racing line 50. maar nu was ik een beetje aan het afstellen en aan het kloten. maar nu is hij redelijk goed afgesteld alleen tot de 1e 3 versnellingen stottert hij als hij in hoge toeren komt. bij de 1e versnelling veel en bij de 3e bijna niet meer maar toch wel wat. er zat sproeier 78 in met de gasnaald op de 4e stand als ik me niet vergis, nu heb ik gisteren sproeier 80 erin gedaan en de gasnaald op de 2e van boven gezet. maar nog weinig verschil. dit is de kleur van mijn bougie ( toen hij rond de 60 graden was heb ik hem eruit gedraaid): Afbeelding

ohja mijn setup is:

originele cilinder alu 50.
17,5 mm carb
scr corse racing line 50
sproeier 80 gasnaald op de 2e van boven
13-52
originele ontsteking gewoon.
Met 50cc hoef je bijna nooit aan je gasnaald te zitten. Dus je moet hem op 3 zetten. Ik zou trouwens iets hoger gaan zitten met sproeier. Als eerste een nieuwe bougie kopen, en dan sproeier 94 erin en afbouwen tot hij mooi koffie bruin is, en dan afstellen tot hij perfect rijdt, dus 1 maatje hoger of lager proberen. En het maakt niet uit of je hem er bij 60 graden uit haalt. Je moet een stukje volgas rijden en dan tijdens het rijden en gasgeven de moter uitzetten, en bij stilstand gelijk je bougie eruit draaien
kevrie
Pro tuner
Berichten: 971
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 12:35
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM 2007 (verkocht)
Derbi senda drd '04 OT (Verkocht)
Kawasaki KDX 125 '92 (verkocht)
Peugeot fox (wheeliemachine) (Verkocht)
Sparta Happy snor (verkocht)
Suzuki DR 125 SM 2010 (verkocht)
Yamaha XT600 43F (1984)
TM Racing 300 '06
Locatie: wolvega

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door kevrie »

Dat jr bij 50cc niet aan de gasnaald hoeft te komen is onzin. Mijn brommer is vrijwel perfect afgesteld en daar hoorde ook bij dat ik gasnaald moest veranderen. Ik rijd trouwens 50cc std met std uitlaat en 14mm carb luchtfilter nog begrensd
D25 schreef:WAJ AJ U CRYING :emo:
Blokje
Tuner
Berichten: 301
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 15:53
Vervoersmiddel: Aerox
Derbi DRD Pro
Locatie: Amsterdam

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Blokje »

kevrie schreef:Dat jr bij 50cc niet aan de gasnaald hoeft te komen is onzin. Mijn brommer is vrijwel perfect afgesteld en daar hoorde ook bij dat ik gasnaald moest veranderen. Ik rijd trouwens 50cc std met std uitlaat en 14mm carb luchtfilter nog begrensd
ik zeg toch ook bijna nooit. Als ik jou was zou ik je carb en luchtfilter ontgrenzen.
Rubenfranc
Derbi fan
Berichten: 83
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 14:20
Vervoersmiddel: Derbi X-Race 2011
Locatie: Hardenberg

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Rubenfranc »

Stel je hebt 70cc met 17,5 carb luchtfilter ontgrensd en met leo v6 uitlaat; in welke richting moet je dan gaan afstellen met sproeiers?
kevrie
Pro tuner
Berichten: 971
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 12:35
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM 2007 (verkocht)
Derbi senda drd '04 OT (Verkocht)
Kawasaki KDX 125 '92 (verkocht)
Peugeot fox (wheeliemachine) (Verkocht)
Sparta Happy snor (verkocht)
Suzuki DR 125 SM 2010 (verkocht)
Yamaha XT600 43F (1984)
TM Racing 300 '06
Locatie: wolvega

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door kevrie »

1) carb kan ik niet ontgrenzen, is OT blok (dus standaard 14mm carb, niet begrensde 17,5)
2) Luchtfilter ontgrenzen is niet nuttig imo. Hij zuipt meer en veel kracht haal je er niet uit
D25 schreef:WAJ AJ U CRYING :emo:
Blokje
Tuner
Berichten: 301
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 15:53
Vervoersmiddel: Aerox
Derbi DRD Pro
Locatie: Amsterdam

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Blokje »

kevrie schreef:1) carb kan ik niet ontgrenzen, is OT blok (dus standaard 14mm carb, niet begrensde 17,5)
2) Luchtfilter ontgrenzen is niet nuttig imo. Hij zuipt meer en veel kracht haal je er niet uit

wel leuk geluidje met luchtfilter. En dan een 17,5 kopen? rijd wel een stuk lekkerder moet ik zeggen dan 14
Rubenfranc
Derbi fan
Berichten: 83
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 14:20
Vervoersmiddel: Derbi X-Race 2011
Locatie: Hardenberg

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Rubenfranc »

Rubenfranc schreef:Stel je hebt 70cc met 17,5 carb luchtfilter ontgrensd en met leo v6 uitlaat; in welke richting moet je dan gaan afstellen met sproeiers?
Iemand een idee?
kevrie
Pro tuner
Berichten: 971
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 12:35
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM 2007 (verkocht)
Derbi senda drd '04 OT (Verkocht)
Kawasaki KDX 125 '92 (verkocht)
Peugeot fox (wheeliemachine) (Verkocht)
Sparta Happy snor (verkocht)
Suzuki DR 125 SM 2010 (verkocht)
Yamaha XT600 43F (1984)
TM Racing 300 '06
Locatie: wolvega

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door kevrie »

Blokje schreef:
kevrie schreef:1) carb kan ik niet ontgrenzen, is OT blok (dus standaard 14mm carb, niet begrensde 17,5)
2) Luchtfilter ontgrenzen is niet nuttig imo. Hij zuipt meer en veel kracht haal je er niet uit

wel leuk geluidje met luchtfilter. En dan een 17,5 kopen? rijd wel een stuk lekkerder moet ik zeggen dan 14
Dat geluid heb ik wel, ik rijd een enox. Klinkt luider dan elk luchtfilter wat ik ontgrenst heb gehoord. Ik heb op mijn vorige brommer een 17,5mm gehad die eerst begrenst was en daarna ontgrenst werd. Voelde amper verschil. Op 14mm rijd ik alsnog een groot deel van onze groep eruit, dus zie het nut er niet van in :eh:
D25 schreef:WAJ AJ U CRYING :emo:
Driez
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 17:38
Vervoersmiddel: Motorhispania Furia 2005
Locatie: Albergen

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Driez »

Hallo Mensen,

Ik heb een motorhispania Furia met een AM6 blok. origineel behalve de tecnigas demper en het ontgrensde luchtfilter.
Ik heb vandaag mijn brommer terug gevoerd van een 17,5mm (sproeier 112) dell'orto naar een 12mm (sproeier 82) dell'orto.
Na wat afstel werk loopt de brommer nu mooi stationair maar wel iets hoger in de toeren dan ik zou willen maar na iets meer afstelwerk zou dit wel goed moeten komen.

Nu zit ik dus met een ander probleempje. Als ik gas geef valt hij langzaam in stationair wel weer terug in toeren, maar hij blijft een stuk hoger in toeren zitten dan wanneer ik hem gewoon start en dan stationair laat lopen.
Eerst dacht ik dat mijn gaskabel lichtelijk bleef hangen maar dit bleek niet het geval. Ik weet niet precies hoe ik dit kan verhelpen. Misschien dat een grotere sproeier helpt? Ik heb nog wel wat sproeiers liggen dus zou dat kunnen proberen.

Graag advies en eventueel uitleg want ik vind het een klein beetje raar :think:

update:
Met de grotere sproeiers (86 en 92) geen succes gehad kreeg stationair een iets lager toerental maar als ik gas gaf dan kwam er eerst een whop whooop en dan pas lekker braap. Niet echt geweldig dus

Toen omdat ik toch bezig was een 78 geprobeerd deze liep stationair redelijk maar ook wat hoger dan gewenst maar op een of andere wonderbaarlijke manier had deze ook hetzelfde probleem als de hiervoor genoemde grotere sproeiers. :wtf:

Daarna kwam mijn vader op het idee dat het ook wel eens de stationair sproeier kon zijn die veranderd moest worden hier naar gekeken en die van de 17,5 die groter was ik dacht 5 maten in de 12 gedrukt maar ook dit was wederom geen succes...

Toen dus maar weer alles terug gedaan naar af en de 82 erin gezet omdat deze het best loopt en geen problemen heeft met toeren maken. Hij loopt alleen best hoog stationair.

het afstellen met de schroef die ervoor zorgt dat hij stationair hoger of lager loopt lukt niet meer aangezien als ik hem er verder uitdraai wat voor een lager toerental zou zorgen hij eruit gaat vallen/trillen.

Als iemand mij zou kunnen vertellen wat het nogmeer zou kunnen zijn zou ik zeer dankbaar zijn. :thumbup:
kevrie
Pro tuner
Berichten: 971
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 12:35
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM 2007 (verkocht)
Derbi senda drd '04 OT (Verkocht)
Kawasaki KDX 125 '92 (verkocht)
Peugeot fox (wheeliemachine) (Verkocht)
Sparta Happy snor (verkocht)
Suzuki DR 125 SM 2010 (verkocht)
Yamaha XT600 43F (1984)
TM Racing 300 '06
Locatie: wolvega

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door kevrie »

Ik denk dat de gasschuif blijft hangen dan, haal m is los en kijk is hoe die er in valt. Hoort vrij soepel te gaan. Ook kan het aan je vlotterbakje liggen dat die blijft hangen
D25 schreef:WAJ AJ U CRYING :emo:
Driez
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 17:38
Vervoersmiddel: Motorhispania Furia 2005
Locatie: Albergen

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Driez »

kevrie schreef:Ik denk dat de gasschuif blijft hangen dan, haal m is los en kijk is hoe die er in valt. Hoort vrij soepel te gaan. Ook kan het aan je vlotterbakje liggen dat die blijft hangen
Het eerste stukje is opgelost bleek dat mijn gaskabel niet goed in zat gespannen en daardoor lichtelijk bleef hangen.
dus ik hoef niet meer naar de gasschuif te kijken lijkt me?

vlotterbakje lijkt me niet dat deze blijft hangen deze bewoog heel soepel elke keer dat ik hem openhaalde. Hoe kan ik dit controleren?

Ik zit nu nogsteeds met het probleem dat hij stationair hoger loopt dan ik graag zou willen en ik die schroef niet verder naar buiten kan draaien anders zou deze eruit vallen :eh:
kevrie
Pro tuner
Berichten: 971
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 12:35
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM 2007 (verkocht)
Derbi senda drd '04 OT (Verkocht)
Kawasaki KDX 125 '92 (verkocht)
Peugeot fox (wheeliemachine) (Verkocht)
Sparta Happy snor (verkocht)
Suzuki DR 125 SM 2010 (verkocht)
Yamaha XT600 43F (1984)
TM Racing 300 '06
Locatie: wolvega

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door kevrie »

En anders kan het valse lucht zijn
D25 schreef:WAJ AJ U CRYING :emo:
Plaats reactie