2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Hallo,

ik rijdt een R extreme model 2007. ik heb vorige zomer er een technigas E-nox op gezet en ondertussen 17300km op de teller staan waarvan ongeveer 5-6000 origineel gereden.

nou ben ik dus opzoek naar een leuke 70/80cc cilinder voor het alledaagse rijden. Ik rijdt ongeveer 25/30km per dag.
Ik heb natuurlijk ook wel zitten kijken en dan kom je erachter dat er vanwege het nieuwe blok al een aantal keuzes afvallen(waaronder de DR70) en nou vroeg ik me af welke cilinder jullie bij me vinden passen? Ik wil namelijk graag mn technigas blijven gebruiken vanwege het RVS en omdat hij nog goed is. Misschien wil ik ooit kijken of ik er een RVS drd uitlaat onder kan krijgen.

ik wil voornamelijk meer koppel om soepeler te rijden en voor eventueel offroad rijden.(zoals sommige van jullie misschien weten is ori cil + E-nox nogal een geknok) en ik wil het liefst ook niet alles hoeven vervangen(hoeft dus niet top of the bill te zijn)

ik had eerst dus zitten kijken naar de DR70 maar die viel dus af. Verder hoorde ik op brommerforum mij vertellen dat de Malossi MHR 80/replica) allebij geschikt zijn en redelijk laagtoerig. Maar dan werd me toch aangeraden om een andere krukas te plaatsen(twijfelpunt of het nodig is). Maar liever natuurlijk niet teveel gekloot aan mn brommer als het niet nodig is :P

Verder vind je op internet nog genoeg andere opties in webshops waar je verder weer bijna geen info over kunt vinden. zoals cilinders als de furytech 80cc, de motorkit 80cc maar bijvoorbeeld ook de gilardoni 75cc en de stage 6 80cc.

kunnen jullie mij van een passend advies voorzien? :geek:
D-Evo
Pro tuner
Berichten: 3272
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 12:07
Vervoersmiddel: Peugeot 107
Locatie: Meppel.

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door D-Evo »

Airsal 70 is een mooie cilinder voor dagelijks gebruik.
redelijk slijtvast en er is een leuke koppel uit te halen.

Weet alleen niet of dit lekker zal lopen met je E-nox uitlaat.
:ugeek:
Afbeelding
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik zou zelf denken dat gietijzer slijtvaster is dan aluminium? aangezien de airsal 70cc en de 80cc(na opzoeken) aluminium zijn? of ga ik in de praktijk hier weinig van merken? (en toch niet hoeven honen)

hoe verhoudt die 70cc zich tot de 80 eigenlijk?(vraag ik me dan af) hij is in ieder geval wel gunstig geprijsd :P is dat dan veel sneller dan ori? of veel langzamer dan een MHR80? wel/geen nieuwe krukas nodig?
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Niemand die me iets verder kan helpen? na hoeveel kilometer verslijt een koppeling eigenlijk?
the skullkid
Pro tuner
Berichten: 1085
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 10:52
Vervoersmiddel: Je vriendin.

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door the skullkid »

JoopKarelSpank schreef:Niemand die me iets verder kan helpen? na hoeveel kilometer verslijt een koppeling eigenlijk?
Dat ligt aan de setup, wat voor platen (ori of bv malossi), hoe, en wat voor kneus erop rijd ;)
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

naja ik rijdt nu op de teller 80-90(wind mee/tegen) en voorheen was dit 75-80. Ik heb aardig doorgereden denk ik qua koppeling.

Hoe hard zou ik met een airsal 70cc ongeveer kunnen rijden en hoeveel met een airsal 80cc op:

technigas E-nox
19/21 carb
standaard luchtfilter

Wat voor type carb heb ik eigenlijk nodig voor op mn Derbi? een phbg?

voor het oude type blok heb je dr DR70 en top performances 70cc. Wat voor cilinders zijn hiermee vergelijkbaar voor het nieuwe blok? die airsal? Zoek namelijk naar meer rijcomfort en koppel en niet een veel hogere top. gewoon een lekkere praktische setup voor woon-werk verkeer en lange reizen geschikt.

doe ik er ook misschien goed aan mn oude verroeste originele uitlaat op te lappen? dus katalysator eruit slijpen/dichtmaken en weer verven?
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

is er niemand die me iets kan vertellen over mn vorige vraag?
patrick-wierden
Derbi fan
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 20:33
Vervoersmiddel: senda r 80mhr
Locatie: Wierden

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door patrick-wierden »

neem dan de mhr 80 of de mhr 80 replica
Gebruikersavatar
tommie
Schakelrijder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 16:20
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Locatie: Twente

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door tommie »

Ik reed met mhr 80 en technigas op top 110.
reed echt super, met veel kracht onderin ;)
Een andere krukas is wel een aanrader, en als je dan toch bezig bent gooi er malossi koppelingsveren in
patrick-wierden
Derbi fan
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 20:33
Vervoersmiddel: senda r 80mhr
Locatie: Wierden

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door patrick-wierden »

krukas houdt het wel, ligt een beetje aan km-stand.
andere koppelingsveren is inderdaad wel handig, ook een bijpassende carb zal hem goed doen:D
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

in een ander topic wordt gezegt dat een derbi eigenlijk niet geschikt is om 120 te rijden, is 110 dan wezenlijk anders? wil namelijk niet mn derbi tot een hoop schroot omtoveren :P hoezo moet ik de airsal 70cc/80cc niet nemen dan?
Ruben'94
Beginnende tuner
Berichten: 287
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 16:58
Vervoersmiddel: X-treme R '08

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door Ruben'94 »

Hebben ze dat op BM gezegd? je weet toch dat ze daar niks positiefs over derbi weten te vertellen.
Derbi Slideshow- Stuur je hoge kwaliteit foto's naar rubenlinden@live.nl, dan zorg ik dat hij erin komt, topic in café.
Gebruikersavatar
jens extreme sm
Pro tuner
Berichten: 584
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 23:22
Vervoersmiddel: Yamaha wr450f sm

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door jens extreme sm »

waarom zou ik anders een teller hebben die tot 120 analoog gaat?
kan die best aan
"Where willingness is great, difficulties cannot be great."
patrick-wierden
Derbi fan
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 20:33
Vervoersmiddel: senda r 80mhr
Locatie: Wierden

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door patrick-wierden »

inderdaad kunnen ze best hebben.
airsal heb ik zelf niet zoveel mee, vind het maar rotzooi...
misschien heeft iemand anders er nog wat over te zeggen..
Gebruikersavatar
tommie
Schakelrijder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 16:20
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Locatie: Twente

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door tommie »

In een ander forum heb ik gezegd dat 120km/u niet echt geschikt is,
Maar dat ging om iemand die zij ik wil een brommer en die moet 120 lopen, in dat geval kun je beter een motor kopen. Als je een goede bestuurder bent en je rijdt gewoon normaal dan zal er niet wat gebeuren.
kwa slijtage is het een ander verhaal.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

het stond hier in dat topic van die gast die een extreme uit 2011 wil voorzien van een barikit 110cc :lol:

Wat zijn eigenlijk de dingen die hard gaan slijten door het extra vermogen? dingen als interne lagers/krukas en cilinder/zuiger. Dingen als mn ketting/tandwielen en misschien zelfs wiellagers? of gaan er ook dingen snel kapot die moeilijk te vervangen zijn? zoals bijvoorbeeld tanden in mn versnellingsbak?

zou zelf liever 100 rijden met veel koppel en wat minder sportief. Dan 120 en een echte race setup. Ik heb natuurlijk gewoon een Senda R extreme dus moet ook praktisch en ragbaar zijn. Ik vraag telkens om andere cilinders omdat ik een beetje huiverig ben voor die Malossi cilinders Want dat zijn algemeen gezien natuurlijk sportieve cilinders en high-end(relatief gezien)

Laat ik het eens anders vragen. Welke cilinder met 70 of 80cc is het meest lui voor het nieuwe derbi blok? en welke is het meest geschikt voor een laagtoerige uitlaat(overweeg om weer ori te gaan)
patrick-wierden
Derbi fan
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 20:33
Vervoersmiddel: senda r 80mhr
Locatie: Wierden

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door patrick-wierden »

mhr80 replica of de gewone mhr.
gila 74/75 loopt ook leuk.
Gebruikersavatar
tommie
Schakelrijder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 16:20
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme
Locatie: Twente

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door tommie »

Hoe harder de brommer loopt hoe meer onderhoud. versnellingsbak gaat niet zo snel kapot maar die andere dingen die je opnoemt wel.
met een mhr 80 kun je trouwens rustig rijden en het is beslist geen hoogtoerige cilinder.
Als je de mhr 80 erop gooit met een leuke bijpassende uitlaat zal die prachtig lopen zonder enorm veel onderhoud.

En als je een laagtoerige uitlaat wilt dan zul je de orginele of een leovince v6 of metrakit thrower. allemaal laagtoerige uitlaten. Maar de technigas zal ook prachtig lopen. met die uitlaat haal je aardig wat uit de cilinder.
die andere uitlaten die ik noem zullen de cilinder aardig knijpen ;)
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Dank jullie voor de info, ik begin ondertussen wel een beeld te vormen. Alleen vandaag nog eens een gesprek gehad met mn dame over de brommer en die heeft liever niet dat ik veel harder ga.. nou was dat in principe voor mij meer een bijkomend iets dan een hoofddoel dus ik denk toch echt dat ik langzamer wil dan een MHR van malossi.

Heb nog eens wat oude topics doorgespit en heb ook wel eens een airsal 80cc aangeraden zien worden voor een ori uitlaat om zo laagtoerig 90-100 te halen Airsal 70cc was hoogtoeriger. Dan vraag ik mij af of je nog steeds met een prop je snelheid een beetje kunt regelen? voor die 80cc dan? om zo zeker te weten dat de top bij de 90 komt te liggen en niet bij de 100?(bij wijze van) politie en gezeur kan ik nog wel aan maar een boze vriendin :P

Dan los ik voor nu het probleem van de krukas op want ik verwacht dat hij dan zo nog wel iets van 8-9k meekan tot de 25k(op reacties afgeleidt) dan kan ik ook mn 17.5 carb blijven gebruiken tot ik dorstig ben naar een kleine upgrade

of zien jullie hier grote problemen in?



Edit: wat houdt slecht afgewerkt in de praktijk nou eigenlijk in? betekent dit dat er nog bramen zitten bij freesgaten zoals de uitlaatpoorten? hoe werk je die dan af? schuurpapier en geduld?? :geek:

Edit2: zou je met een mhr80 replica en een originele uitlaat ook nog een beetje soepel kunnen rijden? en die kunnen begrenzen qua top met een hele kleine vernauwing?
Ruben'94
Beginnende tuner
Berichten: 287
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 16:58
Vervoersmiddel: X-treme R '08

Re: 2007 E2 Senda Cilinderkeus met Technigas E-nox

Ongelezen bericht door Ruben'94 »

Als je de tandwielverhouding niet veranderd zal je topsnelheid er nauwelijks op vooruit gaan met een cilinder die even veel toeren maakt. je gaat alleen harder omdat je dan een zwaardere vertanding kan nemen terwijl je er op acceleratie niets op in levert.
Dus je kan prima een redelijk laagtoerige 80CC nemen en dan een top van 90 behouden, en dan zal je ook retesnel optrekken!
Derbi Slideshow- Stuur je hoge kwaliteit foto's naar rubenlinden@live.nl, dan zorg ik dat hij erin komt, topic in café.
Plaats reactie