Krukas voor 72,4cc
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 38
- Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
- Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007
Krukas voor 72,4cc
Op dit moment ben ik bezig met de voorbereidingen voor de revisie van mijn blok. Ik wou ook gelijk een nieuwe cilinder doen(airsal 72,4 cc) aangezien de oude af was. Op dit moment heb ik alles bij elkaar behalve een goede krukas omdat ik niet goed weet welke hiervoor het beste is. Hopelijk is er iemand die mij kan helpen
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3746
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Krukas voor 72,4cc
Barikit competition, dopler endurance.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 38
- Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
- Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007
Re: Krukas voor 72,4cc
Is het verschil tussen beide erg groot? Want ik vind de barikit competition alleen op buitenlandse sites. En de Doppler endurance kan ik wat makkelijker kopen.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3746
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Krukas voor 72,4cc
Derbipartsshop heeft em.
Ik vind t zelf een erg fijne krukas en hij is wel iets beter dan de dopler vind ik.
Maar ga je verder niet al te gek qua setup dan is de dopler ook prima.
Ik vind t zelf een erg fijne krukas en hij is wel iets beter dan de dopler vind ik.
Maar ga je verder niet al te gek qua setup dan is de dopler ook prima.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 38
- Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
- Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007
Re: Krukas voor 72,4cc
Moet ik voor de barikit dan niks uitfrezen? En andere speciale dingen kopen/doen?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3746
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Krukas voor 72,4cc
Nee, past gewoon zo.
-
- Pro tuner
- Berichten: 759
- Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
- Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS - Locatie: Lemelerveld
Re: Krukas voor 72,4cc
Bij wijze van kan deze cilinder nog op een nette originele as.
Moet hij wel echt nog goed zijn en de krukas lagers nieuw.
De originele krukassen kunnen echt veel hebben, maar gaan vaak stuk omdat men een nieuwe sterke cilinder op een krukas met bigend speling en versleten krukas lagers zet.
Ik weet niet of er nog Rito krukassen te krijgen zijn hiervoor, maar die monteerde ik altijd graag. Toendertijd had Doppler wat gezeik met bigend lagers die zonder reden kapot liepen, al schijnt dat wel te zijn opgelost.
Moet hij wel echt nog goed zijn en de krukas lagers nieuw.
De originele krukassen kunnen echt veel hebben, maar gaan vaak stuk omdat men een nieuwe sterke cilinder op een krukas met bigend speling en versleten krukas lagers zet.
Ik weet niet of er nog Rito krukassen te krijgen zijn hiervoor, maar die monteerde ik altijd graag. Toendertijd had Doppler wat gezeik met bigend lagers die zonder reden kapot liepen, al schijnt dat wel te zijn opgelost.
Revisie, reparatie en onderdelen: https://www.marktplaats.nl/u/erwin-van-putten/16770648/ viewtopic.php?f=14&t=26593
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 38
- Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
- Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007
Re: Krukas voor 72,4cc
Ik zal nog even kijken of de rito krukassen ergens zijn te halen
. En voor mijn krukas lagers moet ik gewoon c3 halen toch? Want las dat c4 pas nodig is voor extreem hoge toeren/warmte.
. En voor mijn krukas lagers moet ik gewoon c3 halen toch? Want las dat c4 pas nodig is voor extreem hoge toeren/warmte.
-
- Pro tuner
- Berichten: 759
- Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
- Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS - Locatie: Lemelerveld
Re: Krukas voor 72,4cc
C3 inderdaad. C4 slijt een stuk harder bij dagelijks gebruik. C4 heeft standaard meer speling wat inderdaad geschikt is voor hogere toerentallen. Waarom men bedacht heeft dat af en toe op brommers te zetten is me een raadsel.
C3 komt ook tot 22.000 toeren. Houdt een veiligheidsmarge van ca 10% aan kun je nog steeds richting de 20K. Ik ken niet zo heel veel brommers die dat draaien, zelfs in de sprint.
C3 komt ook tot 22.000 toeren. Houdt een veiligheidsmarge van ca 10% aan kun je nog steeds richting de 20K. Ik ken niet zo heel veel brommers die dat draaien, zelfs in de sprint.
Revisie, reparatie en onderdelen: https://www.marktplaats.nl/u/erwin-van-putten/16770648/ viewtopic.php?f=14&t=26593
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3746
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Krukas voor 72,4cc
Rito heeft alleen krukassen voor OT blokken dacht ik.
En de airsal kan idd op een goede ori krukas maar aangezien het blok toch open gaat zou ik zelf gelijk een betere plaatsen, mocht je dan later een krachtiger cilinder willen dan kan t blok dicht blijven.
En de brommer is van 2007, heeft wss meerdere eigenaars gehad waarvan je niet weet wat ze er mee gedaan hebben.
Ook trilt de barikit een stuk minder, ik had met ori krukas vanaf 9k toeren dat mn brommer behoorlijk trilde en vibreerde en nu juist vanaf 9 super rijdt zonder vibratie of iets, bij 10k + spint ie als een tevreden poes.
En de airsal kan idd op een goede ori krukas maar aangezien het blok toch open gaat zou ik zelf gelijk een betere plaatsen, mocht je dan later een krachtiger cilinder willen dan kan t blok dicht blijven.
En de brommer is van 2007, heeft wss meerdere eigenaars gehad waarvan je niet weet wat ze er mee gedaan hebben.
Ook trilt de barikit een stuk minder, ik had met ori krukas vanaf 9k toeren dat mn brommer behoorlijk trilde en vibreerde en nu juist vanaf 9 super rijdt zonder vibratie of iets, bij 10k + spint ie als een tevreden poes.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 38
- Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
- Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007
Re: Krukas voor 72,4cc
Heel erg bedankt voor je hulp, het is uiteindelijk de barikit geworden omdat hij veel goede reviews had. Gelukkig ben ik maar de 2e eigenaar dus weet ik goed wat er allemaal mee is gedaan42 schreef: ↑wo 28 sep 2022, 09:39 Rito heeft alleen krukassen voor OT blokken dacht ik.
En de airsal kan idd op een goede ori krukas maar aangezien het blok toch open gaat zou ik zelf gelijk een betere plaatsen, mocht je dan later een krachtiger cilinder willen dan kan t blok dicht blijven.
En de brommer is van 2007, heeft wss meerdere eigenaars gehad waarvan je niet weet wat ze er mee gedaan hebben.
Ook trilt de barikit een stuk minder, ik had met ori krukas vanaf 9k toeren dat mn brommer behoorlijk trilde en vibreerde en nu juist vanaf 9 super rijdt zonder vibratie of iets, bij 10k + spint ie als een tevreden poes.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3746
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 04 mei 2021, 23:10
- Vervoersmiddel: Derbi GPR-R50 Custom caferacer
Re: Krukas voor 72,4cc
Tipje:
Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.
Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.
Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 04 mei 2021, 23:10
- Vervoersmiddel: Derbi GPR-R50 Custom caferacer
Re: Krukas voor 72,4cc
Ook warmt die spijl veel sneller op waardoor die vaak vastnaait op die spijl...
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 38
- Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
- Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007
Re: Krukas voor 72,4cc
Hoe ver moet ik hem dan terug leggen?Dylhen schreef: ↑wo 05 okt 2022, 23:16 Tipje:
Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.
Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
Nog er bedankt voor de tip trouwens
-
- Pro tuner
- Berichten: 759
- Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
- Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS - Locatie: Lemelerveld
Re: Krukas voor 72,4cc
Ga je dan niet het nut van het spijltje voorbij? Die zit er namelijk omdat de poort te breed is om de zuiger(veer) te ondersteunen. Zou je die terugleggen kan je zuiger licht kantelen wat weer overmatige slijtage geeft en extra belasting aan je zuigerveer.Dylhen schreef: ↑wo 05 okt 2022, 23:16 Tipje:
Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.
Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
Revisie, reparatie en onderdelen: https://www.marktplaats.nl/u/erwin-van-putten/16770648/ viewtopic.php?f=14&t=26593
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 04 mei 2021, 23:10
- Vervoersmiddel: Derbi GPR-R50 Custom caferacer
Re: Krukas voor 72,4cc
Dat dacht ik eerst ook maar het is minimaal, het is maar net dat ie iets hol loopt waardoor als hij uitzet niet te snel/te ver uitzet tegen de zuiger aan komt. Hij ondersteunt dus nog steeds je zuigerveer want er is maar een paar honderdte van een mm afErwin P schreef: ↑do 06 okt 2022, 01:50Ga je dan niet het nut van het spijltje voorbij? Die zit er namelijk omdat de poort te breed is om de zuiger(veer) te ondersteunen. Zou je die terugleggen kan je zuiger licht kantelen wat weer overmatige slijtage geeft en extra belasting aan je zuigerveer.Dylhen schreef: ↑wo 05 okt 2022, 23:16 Tipje:
Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.
Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 04 mei 2021, 23:10
- Vervoersmiddel: Derbi GPR-R50 Custom caferacer
Re: Krukas voor 72,4cc
Euhmm vond ik ook lastig om in te schaffen, maar met de reflectie van een witte achtergrond kan je wel zien of je het spijltje hebt terug gelegd, dan wordt de reflectie namelijk niet meer recht ofzo hahahaha. Verder gwn beetje olie bij je schuurpapier doen tijdens schuren, sws is het geen overbodige luxe om alle poorten na te gaan met een schuurpapiertje om eventuele scherpe randjes weg te halen.Stroman schreef: ↑do 06 okt 2022, 01:14Hoe ver moet ik hem dan terug leggen?Dylhen schreef: ↑wo 05 okt 2022, 23:16 Tipje:
Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.
Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
Nog er bedankt voor de tip trouwens
Wat betreft die dimpeltjes, eerst zuiger monteren met cilinder. Dan via de uitlaatpoort met potlood ofzo langs de spijl aftekenen, zodat je zeker weet dat je dat dimpeltjes boort op de juist plek. Vervolgens met schuurpapier zorgen dat er geen scherpe braampjes op zitten. Die dimpeltjes hoeven niet, maar uiteindelijk helpt het wel iets natuurlijk. Als het stuk gaat dan ben je toch al te laat.