Het 'afstel' topic
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 16 mei 2020, 20:07
- Vervoersmiddel: Aprillia sx50 Factory 2020
Re: Het 'afstel' topic
Ik heb gekeken maar nergens valse lucht. Ik had 2 dagen geleden wel mijn stationair een kwart slag ingedraaid, zou dit er iets mee te maken kunnnen hebben? En als ik gas geef in ze vrij blijft hij iets in hoge toeren lopen en na 10/20 seconden zakt die weer terug
Vanochtend wou ik weer weg rijden.. wou hij weer niet starten, toen heb ik hem weer angeduwd alleen hij stonk wel erg naar benzine en toen ik gas gaf viel die weer bijna uit(verzopen). Maar toen ik vanmiddag weer weg wou rijden naar huis was het gewoon 1x kicken en lopen.
Vanochtend wou ik weer weg rijden.. wou hij weer niet starten, toen heb ik hem weer angeduwd alleen hij stonk wel erg naar benzine en toen ik gas gaf viel die weer bijna uit(verzopen). Maar toen ik vanmiddag weer weg wou rijden naar huis was het gewoon 1x kicken en lopen.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Het 'afstel' topic
dat deel met het starten zou kunnen wezen dat je vlotterkegel niet goed is. lijkt mij wel stug na een jaartje, maar dat had ik mijn mij 2008 en 2005 wel toevallig. in je vlotterbakje heb je de vlotter. hieraan dit een pijlvormig ijzertje met naar mijn weten een oranje dopje. als je de carburateur er even afhaalt, en de vlotter omhoog duwt zou er geen lucht meer langs het kegeltje moeten komen als je op de benzineslang blaast. als dit wel zo is is dit het probleem. de brommerboer zei tegen mij dat dat door e10 vrij snel zou kunnen komen, maar ik weet het zo net nog niet bij een nieuw model na een korte periode.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 16 mei 2020, 20:07
- Vervoersmiddel: Aprillia sx50 Factory 2020
Re: Het 'afstel' topic
Ja maar toen ik mijn stationair schroef nog niet had versteld starten die altijd goed, reed ook goed alleen stationair niet hard genoeg. Dus die had ik harder gezet, en toen wou die de volgende dag niet meer starten.
-
- Banden plakker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do 03 dec 2020, 13:23
- Vervoersmiddel: derbi senda
Re: Het 'afstel' topic
Beste Mensen,
graag wil ik wat hulp/tips van iemand krijgen. Ik kan best wel wat sleutelen maar mijn Derbi Senda blijft een raadsel voor mij.
Toen ik mijn brommer had gekocht liep hij super goed, het was mijn eerste brommer en heb er nu al lang niks mee gedaan en ondertussen andere projectjes opgepakt.
Wat het nu is, toen ik hem pas had dacht ik dat het een 4 bak was ( erg dom) toen liep hij makkelijk 60 in de 4. In de tijd daar tussen zou ik niet weten wat er gebeurt is of wat ik verkeerd heb gedaan. Hier heb ik ontzettend veel over nagedacht maar kom niet tot een conclusie.
Na een tijdje toen ik dus ook al wist dat het een 6 bak was ging hij raar doen ( dit was een maand of 2 later, ik heb geen rijbewijs dus af en toe op een fietspaadje in de buurt enzo) zodra ik vanaf de 3e versnelling in de hoge touren probeer te komen en hij net in de powerband zit, valt hij uit, vaak in de 4/5 of 6, of ik nu de choke aan of uit heb maakt niet zo veel uit heel raar, dit was eerst nog niet. Dan start hij vaak ook even moeilijk.
Het gekke aan dit verhaal is dat ik helemaal niks echt veranderd of getuned heb.
Graag hoor ik van iemand!
Mvg, Yordy Willems
graag wil ik wat hulp/tips van iemand krijgen. Ik kan best wel wat sleutelen maar mijn Derbi Senda blijft een raadsel voor mij.
Toen ik mijn brommer had gekocht liep hij super goed, het was mijn eerste brommer en heb er nu al lang niks mee gedaan en ondertussen andere projectjes opgepakt.
Wat het nu is, toen ik hem pas had dacht ik dat het een 4 bak was ( erg dom) toen liep hij makkelijk 60 in de 4. In de tijd daar tussen zou ik niet weten wat er gebeurt is of wat ik verkeerd heb gedaan. Hier heb ik ontzettend veel over nagedacht maar kom niet tot een conclusie.
Na een tijdje toen ik dus ook al wist dat het een 6 bak was ging hij raar doen ( dit was een maand of 2 later, ik heb geen rijbewijs dus af en toe op een fietspaadje in de buurt enzo) zodra ik vanaf de 3e versnelling in de hoge touren probeer te komen en hij net in de powerband zit, valt hij uit, vaak in de 4/5 of 6, of ik nu de choke aan of uit heb maakt niet zo veel uit heel raar, dit was eerst nog niet. Dan start hij vaak ook even moeilijk.
Het gekke aan dit verhaal is dat ik helemaal niks echt veranderd of getuned heb.
Graag hoor ik van iemand!
Mvg, Yordy Willems
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
- Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05
Re: Het 'afstel' topic
Ik heb een vraag,
mijn derbi senda uit 2005 is onlangs vastgelopen, balen.
maar ik dacht nou toch geen standaard setup meer.
setup:
80cc stage 6
stage 6 streetrace uitlaat
21mm dellorto replica
powerfilter
ander krukasje
in het begin was het natuurlijk afstellen en al, nou liep beroerd als wat en als je volgas ging hield ie enorm in (met sproeier 88) nou bleek dus enorm arm te zijn. de volgende dag sproeier 98 erin gedaan en liep al een stuk beter maar nogsteeds heel vreemd. het lijkt alsof ie te rijk loopt, in zijn vrij/neutraal haalt ie wel iets van 13 tot 14k toeren. alleen in zn 1 tm 3 komt ie maar tot 10k met moeite en n effect alsof ie in de toerenbegrenzer valt. 4 tm 6 gaat ie tot 11k en krijg je hetzelfde probleem weer dat toeren begrenzer effect. ik kan ook wel standaard carb afstellen maar nu gaat het me te ver. ik dacht zelf aan een echte carb kopen en geen repi? mid toeren loopt ie ook niet helemaal clean maar dat lost zichzelf op als ie wat warmen wordt.
gasnaald is het ena laatste clipje van boven
sproeier 98
hopelijk is dit genoeg informatie.
Update:
zelfde setup niks veranderd.
in zijn neutraal/vrij loopt ie wel zn toeren door dus 13 a 14k maar nu in elke versnelling komt ie niet boven de 10k uit met een toerenbegrenzer effect heel vreemd en weet nogsteeds niet hoe het kan.
mijn derbi senda uit 2005 is onlangs vastgelopen, balen.
maar ik dacht nou toch geen standaard setup meer.
setup:
80cc stage 6
stage 6 streetrace uitlaat
21mm dellorto replica
powerfilter
ander krukasje
in het begin was het natuurlijk afstellen en al, nou liep beroerd als wat en als je volgas ging hield ie enorm in (met sproeier 88) nou bleek dus enorm arm te zijn. de volgende dag sproeier 98 erin gedaan en liep al een stuk beter maar nogsteeds heel vreemd. het lijkt alsof ie te rijk loopt, in zijn vrij/neutraal haalt ie wel iets van 13 tot 14k toeren. alleen in zn 1 tm 3 komt ie maar tot 10k met moeite en n effect alsof ie in de toerenbegrenzer valt. 4 tm 6 gaat ie tot 11k en krijg je hetzelfde probleem weer dat toeren begrenzer effect. ik kan ook wel standaard carb afstellen maar nu gaat het me te ver. ik dacht zelf aan een echte carb kopen en geen repi? mid toeren loopt ie ook niet helemaal clean maar dat lost zichzelf op als ie wat warmen wordt.
gasnaald is het ena laatste clipje van boven
sproeier 98
hopelijk is dit genoeg informatie.
Update:
zelfde setup niks veranderd.
in zijn neutraal/vrij loopt ie wel zn toeren door dus 13 a 14k maar nu in elke versnelling komt ie niet boven de 10k uit met een toerenbegrenzer effect heel vreemd en weet nogsteeds niet hoe het kan.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3963
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Het 'afstel' topic
Zelf geen ervaring mee maar vaak zijn imitatie carbs lastig af te stellen idd.
Maar of dat het probleem ook is ?
Maar of dat het probleem ook is ?
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
- Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05
Re: Het 'afstel' topic
Ja het is echt klote als je bijv. stilstaat en volgas doet komt ie niet voorbij de 10k dus dat effect weer maar rij je met 30 ofz en dan volgas doet ie wel gewoon 13k? en ik had het lichaam van de carb verwisselt voor nog een 21 repi die ik had liggen waarvan ik wist dat ie wel goed was maar dat hielp ook niet echt.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
- Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05
Re: Het 'afstel' topic
Na een paar ''slapeloze" nachten kwam ik toch op n idee van een paar mensen gehoord dat er iets met de cdi zou zijn, ik had al iets gedacht dit kan niet zomaar afstelling zijn. ik een cdi besteld en erop gezet een keer raden hij komt voorbij 12k niet clean maar nu is het wel de afstelling. gelukkig blijft ie niet meer hangen bij 10k voor hoelang weet ik niet morgen even test rijden en we zullen zien.
-
- Banden plakker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 26 jan 2021, 17:23
- Vervoersmiddel: derbi senda sm
Re: Het 'afstel' topic
hallo,
ik heb een derbi senda sm xtreme 50cc met een scr corse 50/70 en een 17,5 dellorto carb
ik heb problemen met de afstelling want bij lage toeren stotter die heel erg
als ik sproeier 108 er in doe valt die uit als ik vol gas ga en als ik 104 er in doe ook
met 106 loopt die met hoge toeren wel goed maar als ik wil weg rijden stottert die heel erg
ik hoop dat iemand me kan helpen
ik heb een derbi senda sm xtreme 50cc met een scr corse 50/70 en een 17,5 dellorto carb
ik heb problemen met de afstelling want bij lage toeren stotter die heel erg
als ik sproeier 108 er in doe valt die uit als ik vol gas ga en als ik 104 er in doe ook
met 106 loopt die met hoge toeren wel goed maar als ik wil weg rijden stottert die heel erg
ik hoop dat iemand me kan helpen
-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Het 'afstel' topic
heb je een orgineel luchtfiler? of power/schuimfilter?
-
- Banden plakker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 26 jan 2021, 17:23
- Vervoersmiddel: derbi senda sm
Re: Het 'afstel' topic
Ik heb een orgineel luchtfilter
-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Het 'afstel' topic
bouw even iets verder af naar benede, is met ori filter wel aan de hoge kant
-
- Banden plakker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 26 jan 2021, 17:23
- Vervoersmiddel: derbi senda sm
Re: Het 'afstel' topic
bij sproeier 106 kom ik niet boven de 8000 toeren
toen heb ik 104 gedaan toen deed hij precies hetzelfde
toen 100 en hij doet nogsteeds zo
toen heb ik 104 gedaan toen deed hij precies hetzelfde
toen 100 en hij doet nogsteeds zo
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 16 mei 2020, 20:07
- Vervoersmiddel: Aprillia sx50 Factory 2020
Re: Het 'afstel' topic
Hallo,
Ik heb een aprilia sx50 2020
Scr corse bovenlangs
Carberateur plaatje eruit, tuutje van luchfilterbox
Met sproeier 92.
Nu heb ik een vraag over mijn stationair. Als die warm is loopt die mooi stationair, alleen als ik hem start blijft die niet lopen ook niet met choke (dan verzuipt die helemaal). De luchtschroef heb ik al afgesteld.
Weet iemand het misschien kleinere sproeier?
Ik heb een aprilia sx50 2020
Scr corse bovenlangs
Carberateur plaatje eruit, tuutje van luchfilterbox
Met sproeier 92.
Nu heb ik een vraag over mijn stationair. Als die warm is loopt die mooi stationair, alleen als ik hem start blijft die niet lopen ook niet met choke (dan verzuipt die helemaal). De luchtschroef heb ik al afgesteld.
Weet iemand het misschien kleinere sproeier?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3963
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Het 'afstel' topic
Makkelijkste is stationairschroef gewoon wat indraaien.
In elk geval geen kleinere sproeier als ie warm wel goed loopt, bij koude motor heb je meer lucht dus zou hij eerder groter moeten.
In elk geval geen kleinere sproeier als ie warm wel goed loopt, bij koude motor heb je meer lucht dus zou hij eerder groter moeten.
-
- Banden plakker
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 05 feb 2021, 23:00
- Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2T Racing E2 2009-2011
Re: Het 'afstel' topic
Hallo,
Ik heb zelf een Derbi GPR 50 2T Racing E2 2009-2011 en rijd hier elke dag mee naar school (ongeveer 20 kilometer heen en 20 terug). Ik had de brommer gekocht wanneer die was opgevoerd en een Voca uitlaat had wanneer hij daardoor toen 90 haalde. Nu heb ik de originele uitlaat erop gezet inclusief een prop om het 60 ongeveer te laten rijden. Ik merk alleen dat vaak tijdens het opschakelen na een rotonde of stoplicht de brommer soms teveel benzine krijgt waardoor hij naar de 3300 toeren valt en niet sneller gaat rijden. Pas wanneer ik stil sta en een tijdje in neutraal vol gas geef schiet hij opeens in de 9000 toeren en wilt hij weer. Zelfs gebeurde laatst een keer toen ik een tijdje rustig bleef rijden in de 4000 toeren dat de toeren uit het niks weg vielen en daarna wilde hij niet meer starten. Waarna ik een nieuwe bougie erin heb gedaan en hij weer werkte. Maar recent gebeurde dat na een paar weken weer en na een per ongeluk leeg gereden tank starte hij ook niet meer. Dus had ik de bougie weer vervangen en deed hij het weer. Maar de volgende dag kreeg ik hem niet aan de praat, je hoorde wel dat hij wilde starten maar geen ontsteking kreeg waardoor er geen toeren kwamen.
Ook heb ik dat hij door de kou de laatste tijd niet harder rijd dan 37 maximaal en de toeren op de derde versnelling telkens omhoog en omlaag gaan wanneer ik volledig gas geef, waardoor ik niet sneller kan.
Daarnaast is het ook zo dat wanneer ik ga rijden de brommer constant gelijk heel hoog in de toeren schiet en de snelheid maar langzaam omhoog gaan. Alsof het tandwiel er niet goed op zit. Dus als ik bijvoorbeeld opschakel in een keer gelijk in de 9000 toeren rijd terwijl de snelheid langzaam ook mee gaat.
Zelf denk ik dat al deze problemen aan een te grote sproeier ligt maar het leek me een beter idee om de vraag hier te stellen aan de echte kenners. Dus als er vragen zijn over wat voor soort onderdelen ik op m’n brommer heb of over hoe hij wanneer rijd kunnen die gerust worden gesteld. En hopelijk weet iemand hoe hij me hiermee kan helpen.
Ik heb zelf een Derbi GPR 50 2T Racing E2 2009-2011 en rijd hier elke dag mee naar school (ongeveer 20 kilometer heen en 20 terug). Ik had de brommer gekocht wanneer die was opgevoerd en een Voca uitlaat had wanneer hij daardoor toen 90 haalde. Nu heb ik de originele uitlaat erop gezet inclusief een prop om het 60 ongeveer te laten rijden. Ik merk alleen dat vaak tijdens het opschakelen na een rotonde of stoplicht de brommer soms teveel benzine krijgt waardoor hij naar de 3300 toeren valt en niet sneller gaat rijden. Pas wanneer ik stil sta en een tijdje in neutraal vol gas geef schiet hij opeens in de 9000 toeren en wilt hij weer. Zelfs gebeurde laatst een keer toen ik een tijdje rustig bleef rijden in de 4000 toeren dat de toeren uit het niks weg vielen en daarna wilde hij niet meer starten. Waarna ik een nieuwe bougie erin heb gedaan en hij weer werkte. Maar recent gebeurde dat na een paar weken weer en na een per ongeluk leeg gereden tank starte hij ook niet meer. Dus had ik de bougie weer vervangen en deed hij het weer. Maar de volgende dag kreeg ik hem niet aan de praat, je hoorde wel dat hij wilde starten maar geen ontsteking kreeg waardoor er geen toeren kwamen.
Ook heb ik dat hij door de kou de laatste tijd niet harder rijd dan 37 maximaal en de toeren op de derde versnelling telkens omhoog en omlaag gaan wanneer ik volledig gas geef, waardoor ik niet sneller kan.
Daarnaast is het ook zo dat wanneer ik ga rijden de brommer constant gelijk heel hoog in de toeren schiet en de snelheid maar langzaam omhoog gaan. Alsof het tandwiel er niet goed op zit. Dus als ik bijvoorbeeld opschakel in een keer gelijk in de 9000 toeren rijd terwijl de snelheid langzaam ook mee gaat.
Zelf denk ik dat al deze problemen aan een te grote sproeier ligt maar het leek me een beter idee om de vraag hier te stellen aan de echte kenners. Dus als er vragen zijn over wat voor soort onderdelen ik op m’n brommer heb of over hoe hij wanneer rijd kunnen die gerust worden gesteld. En hopelijk weet iemand hoe hij me hiermee kan helpen.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 16 mei 2020, 20:07
- Vervoersmiddel: Aprillia sx50 Factory 2020
Re: Het 'afstel' topic
Hoi 42,
Kan je dat het beste doen als die koud of warm is?
Ik ga het morgen dan ff proberen. Ik vind het namelijk nogal kut elke keer gas bij geven met starten. En dus geen kleinere sproeier zeg jij, want met choke verzuipt die helemaal.
Kan je dat het beste doen als die koud of warm is?
Ik ga het morgen dan ff proberen. Ik vind het namelijk nogal kut elke keer gas bij geven met starten. En dus geen kleinere sproeier zeg jij, want met choke verzuipt die helemaal.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3963
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Het 'afstel' topic
Als ie met choke verzuipt zou je zeggen dat je sproeier aan de grote kant zit idd maar kan me niet helemaal voorstellen dat een 92 te groot is voor een Corse.
De stationairschroef beetje indraaien met koude motor tot ie stationair blijft lopen.
Heb je indertijd de carb afgesteld op bougiekleur en weet je hoe die nu is ?
De stationairschroef beetje indraaien met koude motor tot ie stationair blijft lopen.
Heb je indertijd de carb afgesteld op bougiekleur en weet je hoe die nu is ?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3963
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Het 'afstel' topic
Merlijn : Heb je een kleinere sproeier er in gedaan toen je de ori uitlaat hebt teruggeplaatst ?
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 16 mei 2020, 20:07
- Vervoersmiddel: Aprillia sx50 Factory 2020
Re: Het 'afstel' topic
Ja en ik heb er pas een nieuwe boogie in gedaan en de kleur was goed. Ik ga hem morgen starten en dan gelijk stationair indraaien.