Pro Topic

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Specna
Pro tuner
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 15:21
Vervoersmiddel: Derbi Hebo Tomahawk 80cc: verkocht
Suzuki RMZ 450 SM
Locatie: Barendrecht

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Specna »

Joram schreef:Nooit polijsten, dat verneukt het voor je mengsel. Moet altijd ruw zijn.
eigenlijk in theorie zou polijsten beter moeten werken, als je het niet polijst heb je altijd oneffenheden
waardoor je ten eerst meer weerstand hebt en ten tweede gaat het mengsel wervelen en dat wil je voorkomen.
peter96M
Tuner
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 11:59
Vervoersmiddel: derbi senda drd sm 50
Locatie: groningen

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door peter96M »

de lucht gaat echt wervelen door de vorm van het carter en niet zozeer van het oppervlak waar het overheen gaat, natuurlijk moet het niet super grof zijn maar echt gepolijst is niet nodig en het kan ervoor zorgen dat de benzine beslaat in het carter en dan wordt het mengsel van verdampte benzine weer vloeibaar en dat is ook niet de bedoeling.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Joram »

Als je polijst verneuk je de snelheid die het mengsel kan behalen.

Door oneffen te hebben blijft er benzine in de putjes zitten en glijdt benzine over benzine, dat gaat beter dan over een gepolijst oppervlak.!
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Jasper
Beheerder
Berichten: 6910
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Jasper »

ER onstaat een oliefilm laag door het ruwe gedeelte. Die oliefilmlaag zorgt voor een betere snelheid van het mengsel dan perfect gepolijst.

Het is veel testwerk om de juiste ruwheid van het carter te bepalen. Komt wel veel meer in de buurt van gepolijst dan de meeste verwachten.
Only god can judge me!!!
Afbeelding
Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
Specna
Pro tuner
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 15:21
Vervoersmiddel: Derbi Hebo Tomahawk 80cc: verkocht
Suzuki RMZ 450 SM
Locatie: Barendrecht

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Specna »

even kijken hoe leg ik dat,
ik teken het wel even.

wat je hier zit is de situatie onder een microscoop (ongeveer)
vergelijking: Als je ruit nat is van je auto en je rijd op de snelweg word het water meegetrokken door de luchtsnelheid.
dat gebeurt dus in je carters, het oliefilm laag word meegetrokken door de snelheid waardoor je inplaats van een gladde laag krijg juist een hobbelige laag.
Conclusie: lucht gaat wervelen en hinderd de snelheid.

Correct me if i'm wrong
Afbeelding
basserd
Pro tuner
Berichten: 1245
Lid geworden op: do 28 jun 2012, 17:11
Vervoersmiddel: Derbi SDR 2003 80cc/88cc/110cc (verkocht)
Derbi senda Special 50cc (verkocht)
Derbi Drd Racing 2008 (verkocht)
ktm 625 smc
Locatie: raalte

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door basserd »

het mooiste is en blijft dat je het polijst (iig glad maakt), en daarna laat stralen.

als je polijst en zo laat, ga maar eens met je vinger overheen, en doe eens olie aan je vinger en ga er dan overheen. met olie glijd makkelijker, zo moet je het ook zien met je brandstofmengsel
DIENST; Blokrevicie, Stralen, Carters tunen, Radiateurs lassen
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=11190" onclick="window.open(this.href);return false;
bpsurfer
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:37
Vervoersmiddel: derbi senda xtreme
Locatie: gelderland

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door bpsurfer »

basserd schreef:het mooiste is en blijft dat je het polijst (iig glad maakt), en daarna laat stralen.

als je polijst en zo laat, ga maar eens met je vinger overheen, en doe eens olie aan je vinger en ga er dan overheen. met olie glijd makkelijker, zo moet je het ook zien met je brandstofmengsel
vergelijk het met een golfbal, daar zitten niet voor niks die rare putjes in. geeft minder weerstand als zonder putjes. dus best ruw oppervlak is beter als heel glad. hoe ruw of hoe glad nou het beste is.... testen is weten..
beter een gat in je uitlaat dan een uitlaat in je gat
https://www.youtube.com/user/brennoprakken voor sport en brommer videos ( kitesurfen / wildwater kayakken / windsurfen )
Xtreme06
Pro tuner
Berichten: 1282
Lid geworden op: ma 06 mei 2013, 18:51

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Xtreme06 »

In de putjes word een vacuüm gecreëerd,cavitatie noemde het dacht ik,daardoor vliegen de balletjes dus verder en stabieler.
Heb ik ooit eens geleerd op school :emo: ik denk niet dat dit zal helpen het mengsel makkelijker naar binnen te werken.

Wat bas zegt klopt meer denk ik,grovere putten zullen niet volledig gevuld worden met benzine waardoor je dus nog steeds niets wint.Meerdere en kleinere putjes zorgen dan weer voor een egalere dunne laag benzine,waar het mengsel makkelijk over "glijdt"

Dat laatste krijg je dus door te polijsten en dan te stralen :happy:

(Ben zelf geen pro ofzo,dit lijkt me gewoon logisch)
MikeR
Pro tuner
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 13:28
Vervoersmiddel: XRace SM 07
DRD Limited 07 Pata Negra project
Locatie: Barneveld

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door MikeR »

Vraagje, kan er niks over vinden. Zag een paar verschillende ophoogplaatjes voor het membraan op dam-sport. Had er even wat meer over gezocht maar stond nergens duidelijke informatie over. Sommige zeggen dat het de prestaties verbeterd en andere zeggen weer van niet. Iemand die het me wat beter uit kan leggen?
Gestopt met Zandstralen :haai:

Afbeelding
HardWithStyle
Pro tuner
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 12 sep 2012, 15:51
Vervoersmiddel: Skyteam Dax (Sold)
MotorHispania RYZ Pro SM (Sold)
Derbi Senda DRD 2010
Locatie: Vlissingen / Woudenberg

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door HardWithStyle »

Dat zorgt er dus voor dat je membraan platen verder open kunnen? Dan lijkt me dat best nut hebben.
MikeR
Pro tuner
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 13:28
Vervoersmiddel: XRace SM 07
DRD Limited 07 Pata Negra project
Locatie: Barneveld

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door MikeR »

Ja dat begreep ik al wel. Maar buiten dat, op scooters word het wel wat vaker gedaan zover ik weet maar zolang het de hoek waarin je membraan zit niet veranderd dan doet het vrij weinig lijkt me?
Gestopt met Zandstralen :haai:

Afbeelding
Jasper
Beheerder
Berichten: 6910
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Jasper »

Doet juist heel veel je membraam dichter op je krukas zetten of er verder vandaan.

Dit is weer zo'n dingentje wat je moet testen. Soms kan 1mm verschil in de afstand zomaar 1pkschelen.

Verder weg kan bevorderlijk zijn of verslechterend voor je prestaties.

Bij scooters wordt het vaker gedaan omdat daar origineel een behoorlijk klein membraam inzit in vergelijking met schakels. Dus als je een beter membraam koopt is die ook vaak al groter. Dus komt die te dicht op je krukas te zitten.
Only god can judge me!!!
Afbeelding
Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
Gebruikersavatar
MiKeY
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 19:14
Vervoersmiddel: ex: GPR Ui Replica 2000/2001
Derbi GPR Red
Derbi Senda GP(zelfbouw)
Peugeot Ludix trend
Ludix2/Blaster R-cup
DRD Evo ltd.
Kymco Agility
Gilera Fuoco 500LT
Nu: Kymco CV3 550
Locatie: Amsterdam

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door MiKeY »

ophoogplaat heb ikzelf ook vaak gebruikt, als je de binnenkant mooi kan flowen, kan je in mij ogen alleen maar mee winnen...
als het mengsel mooi het carter in gaat, kan het ook beter verdeeld worden...als er teveel turbulentie in de aangezogen lucht zit, gaat het alle kanten op en is het moeilijker te verdelen over de poorten...
en als je het inlaat traject langer maakt, kan je ook meer snelheid in het mengsel krijgen...
maargoed, dat is mijn mening...
plaatjes bij de praatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier is het spruitstukgedeelte verlengd, geen negatieve invloed...
(sorry voor de brakke/oude foto's)



Afbeelding
Hier moest ik wel, anders zou het membraan niet passen... :P
-=Kymco CV3 550 powered=-
________________________________
Tino
Tuner
Berichten: 376
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 19:04
Vervoersmiddel: Fiets
Derbi Senda Xtreme R 09

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Tino »

Hoe zit het met de potentie van de standaard 50cc cilinder?

Valt hier meer uit te halen? Aangezien het mij wel wat lijkt om wat meer uit de standaard 50cc cilinder te halen, dan heb ik een leuke bezigheid en misschien dat er wat leuks uit komt?

Binnenkort wordt de kop al afgevlakt, maar wat zou er nog meer gedaan kunnen worden?
bulldogpower schreef:Ezasta hier op df weet er ook veel van als je hem mailtjes met deze vraag, kan hij jou precies vertellen wat het inhoud hij heeft familie die raceteam heeft
Gebruikersavatar
Derbizeeland
Derbi fan
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:06
Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing
Derbi Xtreme 80cc 7T Malossi
Locatie: Oud-Vossenmeer

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Derbizeeland »

Standaard cilinder heeft wel potentie, rijd zelf met een originele 50cc die ik zelf bewerkt heb daar heb ik de uitlaat poort zon 1,5mm omhoog gedaan en heb de spoelers groter gemaakt en hier voor natuurlijk de carters aangepast.
met als resultaat dat ik nu meer koppel en top vermogen heb.

voor de rest rijd ik met een scr corse en 21mm+bewerkt origineel membraan
kan eventueel de foto's er nog wel voor uploaden als je daar interesse in heb.
CMT Racing Factory
Tino
Tuner
Berichten: 376
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 19:04
Vervoersmiddel: Fiets
Derbi Senda Xtreme R 09

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Tino »

Heel graag!

Zou je mij anders een Pb kunnen doen met hoe en wat?
bulldogpower schreef:Ezasta hier op df weet er ook veel van als je hem mailtjes met deze vraag, kan hij jou precies vertellen wat het inhoud hij heeft familie die raceteam heeft
Gebruikersavatar
Derbizeeland
Derbi fan
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:06
Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing
Derbi Xtreme 80cc 7T Malossi
Locatie: Oud-Vossenmeer

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Derbizeeland »

zo hier bij voor iedereen even de foto's

hier de cilinder hier heb ik de spoelers groter gemaakt voor mee koppel (het was nog niet afgewerkt hier)

Afbeelding

en hier de foto's van de carters

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier voor had ik alleen de cilinder bewerkt en had ik nog een 17,5mm met scr corse hier haalde ik 10,8pk mee en 14000rpm met 13/52 en eigenlijk te rijk afgesteld. Ben benieuwd wat ik haal met de veranderingen die ik nu heb gedaan.
CMT Racing Factory
DerbiFriesland
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 03 dec 2014, 23:41
Vervoersmiddel: Auto

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door DerbiFriesland »

Hallo,

Ik weet niet of dit hier thuis hoort maar zo niet dan hoor ik het graag!
Ik heb een derbi met 94cc Bidalot (RF uiteraard).
Ik rij nog steeds met standaard inlaat qua membraan e.d..
Tot nu toe bevalt dit nog steeds het best, waarom? Geen idee :?:
Ik wil toch eens een vforce3 proberen wat uit een 85cc het beste past?
Hoor er veel over en misschien dat dat toch net even dat kleine beetje meer doet?
Kan iemand daar wat aan toevoegen?
Als ik zo'n vforce erin zou zetten (of iemand betere voorstellen?) zou dat een kleine moeite zijn?,
Kan me voorstellen dat het niet zo 1,2,3- past.
Trouwens, voor de nieuwschierigen onder ons; het is een derbi voor op de grasbaanrace :D
Ik hoor graag jullie meningen en voorstellen hiervan!

Mvg
basserd
Pro tuner
Berichten: 1245
Lid geworden op: do 28 jun 2012, 17:11
Vervoersmiddel: Derbi SDR 2003 80cc/88cc/110cc (verkocht)
Derbi senda Special 50cc (verkocht)
Derbi Drd Racing 2008 (verkocht)
ktm 625 smc
Locatie: raalte

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door basserd »

@derbizeeland

zo te zien heb je je spoelrichting aardig weten te verneuken in je cilinder...
hier had je beter niet zo wild in kunnen gaan doen met de dremel. uiteindelijk is het ook heel belangrijk hoe je mengsel de cilinder in gaat.

@derbifriesland

met een bidalot94cc is het toch nodig om een grotere carburateur te plaatsen, door een;

vforce van een sx65 kan maximaal een 28mm achter. bij dit membraan hoef je alleen de gaatjes iets te bewerken met een dremel. voor de rest past die er zo in

een origineel membraan kan tot een 21mm

vforce van een cr85 tot 34mm. voor een vforce van een 85cc moet je blok uit elkaar en het membraan pas gemaakt worden. anders als de kleppen van dit membraan openen knallen ze tegen het carter aan.

zo membraan met een grote(re) carburateur kan een enorme vermogenstoename maken die duidelijk merkbaar is
DIENST; Blokrevicie, Stralen, Carters tunen, Radiateurs lassen
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=11190" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Derbizeeland
Derbi fan
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:06
Vervoersmiddel: Derbi senda DRD Racing
Derbi Xtreme 80cc 7T Malossi
Locatie: Oud-Vossenmeer

Re: Pro Topic

Ongelezen bericht door Derbizeeland »

@basserd

hey zo als bij de foto staat had ik daar dus nog niks afgewerkt....
heb het dus nog aangepast dat de hoek wat beter is geworden voor een mooiere flow.
het idee voor mij was om meer ruimte achter de spoelers te maken zodat ik meer koppel zou hebben, wat heel goed gelukt is heb nu meer koppel en kan relaxter rijden. het blok is nog steeds hartstikke snel want heb pas een sprintje gedaan tegen een mhr team 50cc ook met scr corse chroom en zelfde tandwiel verhouding en hij kon met zowel met optrekken als op top niet bijhouden.
CMT Racing Factory
Plaats reactie